Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 04.10.2025 17:10 Kari Haapakangas  
  Näin 10 vuotta myöhemmin voi todeta jäsen Petrin olleen väärässä. Sota eli ei, niin junat kulkee edelleen niin Ukrainassa kuin Venäjälläkin.
kuva 04.10.2025 17:01 Rainer Silfverberg  
  Kuvassa ei näy ajolankoja vaikka raitiotie pitäisi olla.
kuva 04.10.2025 16:27 Juho Rintala  
  Mitenkäs tänne olet päässyt kuvaamaan?

Mikä metrosarja oli kyseessä?
kuva 04.10.2025 16:18 Rainer Silfverberg  
  "Daltonin veljekset"
kuva 04.10.2025 16:10 Veeti Pietilä  
  Kiitos, Juho!
kuva 04.10.2025 16:06 Juho Rintala  
  Mukavat värit kuvassa.
kuva 04.10.2025 15:55 John Lindroth  
  Onnistunut höyrykuva!
kuva 04.10.2025 15:42 Teemu Saukkonen  
  Hieno kuva vaikka sähköhärpäkkeet häiritsevät kohteita.
kuva 04.10.2025 15:03 Juho Rintala  
  Tämä on taitavasti kuvattu. Samat sanat kun Rasmus.
kuva 04.10.2025 14:43 Juho Rintala  
  Hieno kuva.
kuva 04.10.2025 14:37 Pertti Miettinen  
  Vr2 954 siirrettiin 1.4.1964 , 7:een konepiiriin.
kuva 04.10.2025 14:30 Jari Välimaa  
  suurin osa lienee RHK:n aikaisia mutta tyyppihyväksynnän tai markkinoillesaattamisluvan jälkeen tiedot tulevat eratv:hen kuten traficomin ohje OSS järjestelmästä kertoo

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/raideliikenne/rautatiekalusto/hae-rautatiekaluston-markkinoillesaattamislupaa-tai
kuva 04.10.2025 14:11 Rasmus Viirre  
  Edukseen hyvin erilainen valokuva, jossa veturin värit passaavat suht hyvin ympäristön kanssa yhteen. Tuloksena erinomainen otos! Teollisuusraiteiden herkkua
kuva 04.10.2025 13:03 Esa J. Rintamäki  
  Lentokonetehtaan perinnettä - mittaritaulu tehty heille entuudestaan tutulla tekniikalla.

Mittariston päällä keskellä ajosuunnanvaihtovipu. Alhaalla vasemmalla olevat 8 merkkilamppua on merkitty kummankin pään moottorin "vesi" ja "öljy". Näitä varten ei painemittareita näytä olevan. Vai syttyykö punavalot, kun moottorin vedet on lämmennyt liiaksi? Ja vaihteistöoljyt myös?

Muistan nähneeni ohjekirjassa olleen varoituksen: - kun vaihteiston pinta alkaa vaihtaa väriä ("päästövärit" ?), on nopeutta liikaa.

Momentinmuunninhan on siitä vekkuli vehje, että jos vaihteistoöljy alkaa kuohua (vaahtoutua), niin silloin ei momentti muunnu eikä välity. Tulee tauon paikka!

Mukana on myös vaihteiston öljyn merkkilamput. Oikealla, pystysuuntaiset lamput ilmaisevat ajosuunnan.
kuva 04.10.2025 12:29 Juho Rintala  
  No nyt on hyvä.
kuva 04.10.2025 12:28 Juho Rintala  
  BXH vaunun numero on väärin. Ota viimeinen numero pois niin tulee oikea.

Mutta hyvä kuva:)
kuva 04.10.2025 11:58 Jimi Lappalainen  
  Veturi pääsi myöhempinä vuosinaan töihin Helsinkiin.
kuva 04.10.2025 11:22 Marko Vornanen  
  Konepörssi: Kreaten modernisoima nivelpuominosturi mullistaa nostotyöt rautateillä.

Rautatieympäristön vaativiin ja raskaisiin nostotöihin on tullut kaivattu vahvistus, kun infratoimija Kreate kehitti ja rakensi täysin uudenlaisen nivelpuominosturin. Taittopuomillinen jopa 108 tonnin nostovoiman ratanosturi on ainoa laatuaan Suomessa ja tiettävästi koko maailmassa. Se ei ainoastaan tehosta ratatyömaiden toimintaa, vaan tarjoaa myös apuvoimia radalla tapahtuneiden onnettomuuksien raivaustöihin.

Kreaten konepajalla kehitys- ja rakennustyö on valmis, koenostot on tehty, katsastukset läpäisty ja ensimmäiset nostot ratatyömailla menestyksekkäästi hoidettu. Uusi nivelpuominosturi syntyi rata-ammattilaisten tarpeisiin saada monikäyttöinen kone vaativiin nostotöihin, joissa perinteiset mobiilinosturit eivät riitä.
kuva 04.10.2025 11:07 Rainer Silfverberg  
  Ovatko edes kaikki VR:n tavaravaunut näiden määräysten mukaisia?
kuva 04.10.2025 09:11 Jari Välimaa  
  seuraavaksi pitää tutustua tavaravaunujen YTE:n eli TSi:n https://www.era.europa.eu/domains/technical-specifications-interoperability/rolling-stock-freight-wagons-tsi_en
kuva 04.10.2025 09:07 Tuomas Pätäri  
  En ole niin hc-harrastaja että mitenkään jaksaisin paneutua tuohon dokumenttiin (avasin kyllä ja selasin läpi) mutta jos olet itse perehtynyt niin mielenkiiinnosta kuulisin oleellisimman tai oleellisimmat syyt jotka tekevät siitä mahdotonta?
kuva 04.10.2025 08:40 Jari Välimaa  
  neuvostovaunut palautettiin neuvostoliittoon.
kuva 04.10.2025 07:57 Jari Välimaa  
  GOST vaunujen muuttaminen ERA:n vaatimusten mukaiseksi on aika mahdoton tehtävä, asiaa voi opiskella tästä 140 sivuista ohjeesta https://www.era.europa.eu/system/files/2024-10/era1209-222%20guidelines%20for%20pa%20va%202.1%20fi_0.pdf
kuva 04.10.2025 01:41 Rasmus Viirre  
  Enpä ollut hoksannut tuota ihmeen säleikkö viritystä tuossa jäähdyttimen päällä ennen. Pikaisella katsauksella vastaavaa löytyi aikanaan vain muutamista loppupään koneista, kuten 2659:stä, 2662:sta ja 2664:stä?
kuva 04.10.2025 00:09 John Lindroth  
  Netistä löytyy nyt tietoa tuosta radasta ja sen vetureista HAKUSANALLA "Dickson veturi"
Muistaisin myös nähneeni filminpätkän jossa tuo liikkuu?
kuva 03.10.2025 22:39 Joonas Viita  
  Ei ainakaan omalle kohdalle ole osunut silmään someista tai havainnoista.
kuva 03.10.2025 21:52 Arttu Kokkonen  
  Nyt on mielenkiintoinen kuva! Ei tuo veturi ole kai tuota ennen Vainikkalassa käynytkään?
kuva 03.10.2025 21:38 Petri Nummijoki  
  Oliko traktori Osuuskaupan käytössä eli suosittiin Keskon maahantuomaa merkkiä?
kuva 03.10.2025 21:04 Reijo Salminen  
  Siltähän tuo näyttää, eli alaspäin ei ole voimaa tarjolla. Melkoisen suuri puute mm lumitöissä. Etsin pitkään että missä se rautakanki on, kunnes huomasin että maassahan se on kuupan alla...
kuva 03.10.2025 20:09 Erkki Nuutio  
  Monitoimisuutta täydentää rautakanki. Sillä etukuormain pysyy kuvan esittämässä asennossa. Kammetaanko etukuormainta yläsuuntaan tuolla pitkäll äkaltava-asentoisella elimellä (hydraulisylinteri?) ja yhdysvivuilla?
kuva 03.10.2025 19:32 teemu koivumäki  
  Mielenkiintoinen juttu tämä!
Dickson 1083 (Vulcan Iron Works 227) ei Japaniin ainakaan mennyt Jos uskomista listaa mitä itselläni on kun pienin Vulcan Iron works numero oli 1107 joka sinne meni. Dicksonin omalla nimellä valmistamia Japaniin meni vain kaksi (numerot 987 ja 988).
kuva 03.10.2025 19:17 Teemu Saukkonen  
  Jarruissa ja pyöräprofiilissa on ainakin pieniä eroja, ja isompi ero kunnossapidon tasossa. Se tosin lienee nyt oK?
kuva 03.10.2025 19:10 Reijo Salminen  
  Nuhvi etukuormaajalla, siivapyörällä ja trukkimastolla, varsinainen monitoimihärveli.
kuva 03.10.2025 16:22 Rainer Silfverberg  
  Niin kuvittelisin minäkin. Suomen leveäraiteinen rataverkko on täysin yhteensopivia noiden GOST maiden verkkojen kanssa. Jos EU yhteensopivuus vaatii esim ruuvikytkimet niin sitten niihin laitetaan sellaiset. Vai onko jarruissa esim suuria eroja?
Hyvä uutinen olisi se että Suomeen saataisiin vaunuja joilla voisi liikennöidä länsimaihin.
kuva 03.10.2025 15:57 Tuomas Pätäri  
  Hieno ilmakuva taas Eemililtä!
kuva 03.10.2025 15:55 Tuomas Pätäri  
  Äkkiseltään maalaisjärjellä voisin olettaa, että GOST-vaunujen muuttaminen sellaisiksi että ne voi rekisteröidä EU-vaunuiksi tulisi halvemmaksi kuin kokonaan uusien tilaaminen, mutta ei maailma aina ennenkään ole toiminut yhtä yllätyksettömästi kuin se maalaisjärkeni.
kuva 03.10.2025 15:51 Juha Kutvonen  
  Harvinainen vieras Vainikkalassa tätä nykyä - Ferri ja sähköveturi.
kuva 03.10.2025 15:00 Jari Välimaa  
  Niin oli:

"Fenniarailin toimitusjohtaja Lauri Helke sanoo, että rautatiekalustoa vuokraavan leasingyhtiön tulo lisäisi merkittävästi rautateiden tavaraliikenteen kilpailua Suomessa.

– Suomi ei tähän asti ole kiinnostanut rautatiealan leasingyhtiöitä, koska niiden kannalta meillä on väärä raideleveys. Muualla Euroopassa vaunuja ja vetureita voidaan siirrellä maasta toiseen tarpeen mukaan, mutta se ei onnistu Suomessa, sanoo Helke."
kuva 03.10.2025 14:48 Rainer Silfverberg  
  Tämä on hyvä uutinen.
kuva 03.10.2025 14:36 Jari Välimaa  
  EU haluaa, että Suomi korvaa sadat venäläiset junanvaunut – saksalaiselle kalustoyhtiölle se tietää uusia markkinoita

https://yle.fi/a/74-20184607
kuva 03.10.2025 14:29 Esa J. Rintamäki  
  EFi 22389 vuodelta 1954 oli alunperin v. 1948 valmistunut satapaikkainen Ei 22275.

22389 hylättiin vuonna 1982.
kuva 03.10.2025 14:18 Jari Välimaa  
  Mitä sillä nikkelillä tehdään kun sitä ei voi käyttää US ja UK vietiin meneviin tuotteisiin.
kuva 03.10.2025 14:14 Rainer Silfverberg  
  Mutta vain venäläisiä? ammoniakki ja nikkelivaunuja kulkee rajan yli eivätkä ne liiku muihin EU-maihin eikä niistä muista EU -maista tule vaunuja Suomeen.
kuva 03.10.2025 14:03 Jari Välimaa  
  näin ohjeesa sanottiin (2028 muutettu)

"Tee suunnitelma EU-vaatimustenmukaisen kaluston hankkimisesta

Lakimuutos pohjautuu tarpeeseen varmistaa metsä- ja kemianteollisuuden tavaraliikenteen kuljetukset äkillisesti muuttuneessa tilanteessa. Lakimuutos on kuitenkin vain määräaikaisesti vuoden 2026 loppuun voimassa ja lähtee siitä, että ne yritykset, jotka nyt saavat kuljetukset hoidettua OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston turvin, käynnistävät

EU-tyyppihyväksyntävaatimukset täyttävän kaluston hankinnat mahdollisimman pian.
OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston käytön mahdollistavasta poikkeusmenettelystä
luovutaan viimeistään vuoden 2026 lopussa, mahdollisesti jo aikaisemmin. Myös liikenneja viestintävaliokunta korosti mietinnössään LiVM 6/2022 vp OSJD/GOST-standardin mukaisen vaunukaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa koskevan sääntelyn ja järjestelyn väliaikaisuutta ja totesi, että teollisuuden vaunukalustotarpeet tulee mahdollisimman pian ja viimeistään lakimuutoksen voimassa olon päättymiseen mennessä pystyä täyttämään EU-standardien mukaisella vaunukalustolla."
kuva 03.10.2025 14:02 Joonas Viita  
  Joka päivähän liikennettä kulkee rajan ylitse.
kuva 03.10.2025 14:00 Rainer Silfverberg  
  Kyllä, mutta miten ne pääsisivät Suomesta noihin muihin viiteen muuhun EU-maahan kun raja itään on kiinni ja junalauttoja ei ole? Ja tuskin nuo muut EU -maat merkitsevät GOST -vaununsa, joilla ei voi liikennöidä 1435 mm verkossa, "EU WAGON". Naurettavaa!
kuva 03.10.2025 13:57 Joonas Viita  
  Ja neuvostoperäiset vaunutkin ovat jo iänsä puolesta tainneet hävitä tehokkaasti Suomen liikenteestä.
kuva 03.10.2025 13:52 Joonas Viita  
  Äkkiseltään laskettuna löytyy EU-maita Suomen lisäksi ainakin viisi maata, jossa GOST kalustolla pystyy liikennöimään vähän pidempiäkin matkoja.
kuva 03.10.2025 13:48 Jari Välimaa  
  neukkuvaunut pitää poistaa 2028 Suomen sisäisestä raideliikenteestä.
kuva 03.10.2025 13:47 Arttu Kokkonen  
  Kiitos!
kuva 03.10.2025 13:44 Juho Rintala  
  Hyvä kuva.