|
|
04.10.2025 17:10 | Kari Haapakangas | ||
| Näin 10 vuotta myöhemmin voi todeta jäsen Petrin olleen väärässä. Sota eli ei, niin junat kulkee edelleen niin Ukrainassa kuin Venäjälläkin. | ||||
|
|
04.10.2025 17:01 | Rainer Silfverberg | ||
| Kuvassa ei näy ajolankoja vaikka raitiotie pitäisi olla. | ||||
|
|
04.10.2025 16:27 | Juho Rintala | ||
| Mitenkäs tänne olet päässyt kuvaamaan? Mikä metrosarja oli kyseessä? |
||||
|
|
04.10.2025 16:18 | Rainer Silfverberg | ||
| "Daltonin veljekset" | ||||
|
|
04.10.2025 16:10 | Veeti Pietilä | ||
| Kiitos, Juho! | ||||
|
|
04.10.2025 16:06 | Juho Rintala | ||
| Mukavat värit kuvassa. | ||||
|
|
04.10.2025 15:55 | John Lindroth | ||
| Onnistunut höyrykuva! | ||||
|
|
04.10.2025 15:42 | Teemu Saukkonen | ||
| Hieno kuva vaikka sähköhärpäkkeet häiritsevät kohteita. | ||||
|
|
04.10.2025 15:03 | Juho Rintala | ||
| Tämä on taitavasti kuvattu. Samat sanat kun Rasmus. | ||||
|
|
04.10.2025 14:43 | Juho Rintala | ||
| Hieno kuva. | ||||
|
|
04.10.2025 14:37 | Pertti Miettinen | ||
| Vr2 954 siirrettiin 1.4.1964 , 7:een konepiiriin. | ||||
|
|
04.10.2025 14:30 | Jari Välimaa | ||
| suurin osa lienee RHK:n aikaisia mutta tyyppihyväksynnän tai markkinoillesaattamisluvan jälkeen tiedot tulevat eratv:hen kuten traficomin ohje OSS järjestelmästä kertoo https://www.traficom.fi/fi/liikenne/raideliikenne/rautatiekalusto/hae-rautatiekaluston-markkinoillesaattamislupaa-tai |
||||
|
|
04.10.2025 14:11 | Rasmus Viirre | ||
| Edukseen hyvin erilainen valokuva, jossa veturin värit passaavat suht hyvin ympäristön kanssa yhteen. Tuloksena erinomainen otos! Teollisuusraiteiden herkkua | ||||
|
|
04.10.2025 13:03 | Esa J. Rintamäki | ||
| Lentokonetehtaan perinnettä - mittaritaulu tehty heille entuudestaan tutulla tekniikalla. Mittariston päällä keskellä ajosuunnanvaihtovipu. Alhaalla vasemmalla olevat 8 merkkilamppua on merkitty kummankin pään moottorin "vesi" ja "öljy". Näitä varten ei painemittareita näytä olevan. Vai syttyykö punavalot, kun moottorin vedet on lämmennyt liiaksi? Ja vaihteistöoljyt myös? Muistan nähneeni ohjekirjassa olleen varoituksen: - kun vaihteiston pinta alkaa vaihtaa väriä ("päästövärit" ?), on nopeutta liikaa. Momentinmuunninhan on siitä vekkuli vehje, että jos vaihteistoöljy alkaa kuohua (vaahtoutua), niin silloin ei momentti muunnu eikä välity. Tulee tauon paikka! Mukana on myös vaihteiston öljyn merkkilamput. Oikealla, pystysuuntaiset lamput ilmaisevat ajosuunnan. |
||||
|
|
04.10.2025 12:29 | Juho Rintala | ||
| No nyt on hyvä. | ||||
|
|
04.10.2025 12:28 | Juho Rintala | ||
| BXH vaunun numero on väärin. Ota viimeinen numero pois niin tulee oikea. Mutta hyvä kuva:) |
||||
|
|
04.10.2025 11:58 | Jimi Lappalainen | ||
| Veturi pääsi myöhempinä vuosinaan töihin Helsinkiin. | ||||
|
|
04.10.2025 11:22 | Marko Vornanen | ||
| Konepörssi: Kreaten modernisoima nivelpuominosturi mullistaa nostotyöt rautateillä. Rautatieympäristön vaativiin ja raskaisiin nostotöihin on tullut kaivattu vahvistus, kun infratoimija Kreate kehitti ja rakensi täysin uudenlaisen nivelpuominosturin. Taittopuomillinen jopa 108 tonnin nostovoiman ratanosturi on ainoa laatuaan Suomessa ja tiettävästi koko maailmassa. Se ei ainoastaan tehosta ratatyömaiden toimintaa, vaan tarjoaa myös apuvoimia radalla tapahtuneiden onnettomuuksien raivaustöihin. Kreaten konepajalla kehitys- ja rakennustyö on valmis, koenostot on tehty, katsastukset läpäisty ja ensimmäiset nostot ratatyömailla menestyksekkäästi hoidettu. Uusi nivelpuominosturi syntyi rata-ammattilaisten tarpeisiin saada monikäyttöinen kone vaativiin nostotöihin, joissa perinteiset mobiilinosturit eivät riitä. |
||||
|
|
04.10.2025 11:07 | Rainer Silfverberg | ||
| Ovatko edes kaikki VR:n tavaravaunut näiden määräysten mukaisia? | ||||
|
|
04.10.2025 09:11 | Jari Välimaa | ||
| seuraavaksi pitää tutustua tavaravaunujen YTE:n eli TSi:n https://www.era.europa.eu/domains/technical-specifications-interoperability/rolling-stock-freight-wagons-tsi_en | ||||
|
|
04.10.2025 09:07 | Tuomas Pätäri | ||
| En ole niin hc-harrastaja että mitenkään jaksaisin paneutua tuohon dokumenttiin (avasin kyllä ja selasin läpi) mutta jos olet itse perehtynyt niin mielenkiiinnosta kuulisin oleellisimman tai oleellisimmat syyt jotka tekevät siitä mahdotonta? | ||||
|
|
04.10.2025 08:40 | Jari Välimaa | ||
| neuvostovaunut palautettiin neuvostoliittoon. | ||||
|
|
04.10.2025 07:57 | Jari Välimaa | ||
| GOST vaunujen muuttaminen ERA:n vaatimusten mukaiseksi on aika mahdoton tehtävä, asiaa voi opiskella tästä 140 sivuista ohjeesta https://www.era.europa.eu/system/files/2024-10/era1209-222%20guidelines%20for%20pa%20va%202.1%20fi_0.pdf | ||||
|
|
04.10.2025 01:41 | Rasmus Viirre | ||
| Enpä ollut hoksannut tuota ihmeen säleikkö viritystä tuossa jäähdyttimen päällä ennen. Pikaisella katsauksella vastaavaa löytyi aikanaan vain muutamista loppupään koneista, kuten 2659:stä, 2662:sta ja 2664:stä? | ||||
|
|
04.10.2025 00:09 | John Lindroth | ||
| Netistä löytyy nyt tietoa tuosta radasta ja sen vetureista HAKUSANALLA "Dickson veturi" Muistaisin myös nähneeni filminpätkän jossa tuo liikkuu? |
||||
|
|
03.10.2025 22:39 | Joonas Viita | ||
| Ei ainakaan omalle kohdalle ole osunut silmään someista tai havainnoista. | ||||
|
|
03.10.2025 21:52 | Arttu Kokkonen | ||
| Nyt on mielenkiintoinen kuva! Ei tuo veturi ole kai tuota ennen Vainikkalassa käynytkään? | ||||
|
|
03.10.2025 21:38 | Petri Nummijoki | ||
| Oliko traktori Osuuskaupan käytössä eli suosittiin Keskon maahantuomaa merkkiä? | ||||
|
|
03.10.2025 21:04 | Reijo Salminen | ||
| Siltähän tuo näyttää, eli alaspäin ei ole voimaa tarjolla. Melkoisen suuri puute mm lumitöissä. Etsin pitkään että missä se rautakanki on, kunnes huomasin että maassahan se on kuupan alla... | ||||
|
|
03.10.2025 20:09 | Erkki Nuutio | ||
| Monitoimisuutta täydentää rautakanki. Sillä etukuormain pysyy kuvan esittämässä asennossa. Kammetaanko etukuormainta yläsuuntaan tuolla pitkäll äkaltava-asentoisella elimellä (hydraulisylinteri?) ja yhdysvivuilla? | ||||
|
|
03.10.2025 19:32 | teemu koivumäki | ||
| Mielenkiintoinen juttu tämä! Dickson 1083 (Vulcan Iron Works 227) ei Japaniin ainakaan mennyt Jos uskomista listaa mitä itselläni on kun pienin Vulcan Iron works numero oli 1107 joka sinne meni. Dicksonin omalla nimellä valmistamia Japaniin meni vain kaksi (numerot 987 ja 988). |
||||
|
|
03.10.2025 19:17 | Teemu Saukkonen | ||
| Jarruissa ja pyöräprofiilissa on ainakin pieniä eroja, ja isompi ero kunnossapidon tasossa. Se tosin lienee nyt oK? | ||||
|
|
03.10.2025 19:10 | Reijo Salminen | ||
| Nuhvi etukuormaajalla, siivapyörällä ja trukkimastolla, varsinainen monitoimihärveli. | ||||
|
|
03.10.2025 16:22 | Rainer Silfverberg | ||
| Niin kuvittelisin minäkin. Suomen leveäraiteinen rataverkko on täysin yhteensopivia noiden GOST maiden verkkojen kanssa. Jos EU yhteensopivuus vaatii esim ruuvikytkimet niin sitten niihin laitetaan sellaiset. Vai onko jarruissa esim suuria eroja? Hyvä uutinen olisi se että Suomeen saataisiin vaunuja joilla voisi liikennöidä länsimaihin. |
||||
|
|
03.10.2025 15:57 | Tuomas Pätäri | ||
| Hieno ilmakuva taas Eemililtä! | ||||
|
|
03.10.2025 15:55 | Tuomas Pätäri | ||
| Äkkiseltään maalaisjärjellä voisin olettaa, että GOST-vaunujen muuttaminen sellaisiksi että ne voi rekisteröidä EU-vaunuiksi tulisi halvemmaksi kuin kokonaan uusien tilaaminen, mutta ei maailma aina ennenkään ole toiminut yhtä yllätyksettömästi kuin se maalaisjärkeni. | ||||
|
|
03.10.2025 15:51 | Juha Kutvonen | ||
| Harvinainen vieras Vainikkalassa tätä nykyä - Ferri ja sähköveturi. | ||||
|
|
03.10.2025 15:00 | Jari Välimaa | ||
| Niin oli: "Fenniarailin toimitusjohtaja Lauri Helke sanoo, että rautatiekalustoa vuokraavan leasingyhtiön tulo lisäisi merkittävästi rautateiden tavaraliikenteen kilpailua Suomessa. – Suomi ei tähän asti ole kiinnostanut rautatiealan leasingyhtiöitä, koska niiden kannalta meillä on väärä raideleveys. Muualla Euroopassa vaunuja ja vetureita voidaan siirrellä maasta toiseen tarpeen mukaan, mutta se ei onnistu Suomessa, sanoo Helke." |
||||
|
|
03.10.2025 14:48 | Rainer Silfverberg | ||
| Tämä on hyvä uutinen. | ||||
|
|
03.10.2025 14:36 | Jari Välimaa | ||
| EU haluaa, että Suomi korvaa sadat venäläiset junanvaunut – saksalaiselle kalustoyhtiölle se tietää uusia markkinoita https://yle.fi/a/74-20184607 |
||||
|
|
03.10.2025 14:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| EFi 22389 vuodelta 1954 oli alunperin v. 1948 valmistunut satapaikkainen Ei 22275. 22389 hylättiin vuonna 1982. |
||||
|
|
03.10.2025 14:18 | Jari Välimaa | ||
| Mitä sillä nikkelillä tehdään kun sitä ei voi käyttää US ja UK vietiin meneviin tuotteisiin. | ||||
|
|
03.10.2025 14:14 | Rainer Silfverberg | ||
| Mutta vain venäläisiä? ammoniakki ja nikkelivaunuja kulkee rajan yli eivätkä ne liiku muihin EU-maihin eikä niistä muista EU -maista tule vaunuja Suomeen. | ||||
|
|
03.10.2025 14:03 | Jari Välimaa | ||
| näin ohjeesa sanottiin (2028 muutettu) "Tee suunnitelma EU-vaatimustenmukaisen kaluston hankkimisesta Lakimuutos pohjautuu tarpeeseen varmistaa metsä- ja kemianteollisuuden tavaraliikenteen kuljetukset äkillisesti muuttuneessa tilanteessa. Lakimuutos on kuitenkin vain määräaikaisesti vuoden 2026 loppuun voimassa ja lähtee siitä, että ne yritykset, jotka nyt saavat kuljetukset hoidettua OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston turvin, käynnistävät EU-tyyppihyväksyntävaatimukset täyttävän kaluston hankinnat mahdollisimman pian. OSJD/GOST-standardin mukaisen kaluston käytön mahdollistavasta poikkeusmenettelystä luovutaan viimeistään vuoden 2026 lopussa, mahdollisesti jo aikaisemmin. Myös liikenneja viestintävaliokunta korosti mietinnössään LiVM 6/2022 vp OSJD/GOST-standardin mukaisen vaunukaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa koskevan sääntelyn ja järjestelyn väliaikaisuutta ja totesi, että teollisuuden vaunukalustotarpeet tulee mahdollisimman pian ja viimeistään lakimuutoksen voimassa olon päättymiseen mennessä pystyä täyttämään EU-standardien mukaisella vaunukalustolla." |
||||
|
|
03.10.2025 14:02 | Joonas Viita | ||
| Joka päivähän liikennettä kulkee rajan ylitse. | ||||
|
|
03.10.2025 14:00 | Rainer Silfverberg | ||
| Kyllä, mutta miten ne pääsisivät Suomesta noihin muihin viiteen muuhun EU-maahan kun raja itään on kiinni ja junalauttoja ei ole? Ja tuskin nuo muut EU -maat merkitsevät GOST -vaununsa, joilla ei voi liikennöidä 1435 mm verkossa, "EU WAGON". Naurettavaa! | ||||
|
|
03.10.2025 13:57 | Joonas Viita | ||
| Ja neuvostoperäiset vaunutkin ovat jo iänsä puolesta tainneet hävitä tehokkaasti Suomen liikenteestä. | ||||
|
|
03.10.2025 13:52 | Joonas Viita | ||
| Äkkiseltään laskettuna löytyy EU-maita Suomen lisäksi ainakin viisi maata, jossa GOST kalustolla pystyy liikennöimään vähän pidempiäkin matkoja. | ||||
|
|
03.10.2025 13:48 | Jari Välimaa | ||
| neukkuvaunut pitää poistaa 2028 Suomen sisäisestä raideliikenteestä. | ||||
|
|
03.10.2025 13:47 | Arttu Kokkonen | ||
| Kiitos! | ||||
|
|
03.10.2025 13:44 | Juho Rintala | ||
| Hyvä kuva. | ||||