|
|
06.10.2025 18:08 | Noah Nieminen | ||
| Ensimmäinen paikka joka itselle tuli mieleen oli juuri tämä Rautsaloon vievä raide. | ||||
|
|
06.10.2025 18:07 | Juha Kutvonen | ||
| Minulla on jostain puuvaunusta peräisin oleva vesipulloteline, jossa on paikat pullon lisäksi kahdelle juomalasille. Telineeseen sopiva karahvi VR-siipipyörälogolla on myös tallessa. Muistelen, että vesipulloja pahvimukeineen olisi ollut EFit-vaunuissa jonnekin 1990-luvun alkuvuosiin saakka. Ne lienee poistettu hygieniamääräysten tiukennuttua. | ||||
|
|
06.10.2025 17:29 | Markku Naskali | ||
| En jaksa muistaa oliko enää laseja, mutta oli karahvitelineitä joissa oli paikat niitä varten. Varmaan täältäkin löytyy kuvia yhteyksissä joissa kaupataan vanhaa alan tavaraa. | ||||
|
|
06.10.2025 17:21 | Rainer Silfverberg | ||
| Nimenomaan oli itsestäänselvyys. Vaunuosaston päätyseinällä tai eteisessä oli lasinen VR:n logolla varustettu karahvi joka oli täytetty vedellä joka oli taskulämintä ja pahvimukiteline vieressä. Vesitarjoilu taisi loppua joskus 1980-90-luvulla, tosin esim IC:n extra -luokassa on sen jälkeen saanut veden lisäksi kahvia ja teetä ilmaiseksi mutta kakkosluokassa ei. Poikkeuksena Sibelius -juna jonka vaunut siirrettiin myöhemmin kotimaan liikenteeseen, niissä oli jäävesiautomaatti myös kakkosluokassa. |
||||
|
|
06.10.2025 17:09 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Päheetä. | ||||
|
|
06.10.2025 17:09 | Juho Rintala | ||
| Hieno kuva. | ||||
|
|
06.10.2025 16:54 | Petri Nummijoki | ||
| Kertokaapa lisää. Junissako oli ennen juomavettä vapaasti tarjolla? Oma muisti ei moiseen tarjontaan riitä, jos makuuvaunut jätetään pois laskuista. Ehkä tämä on ollut aikalaisille sellainen itsestäänselvyys, ettei ole puheissakaan tullut aikaisemmin esille. | ||||
|
|
06.10.2025 16:47 | Hannu Peltola | ||
| Heitetään ihan arvauksena Heinola ja linja Rautsaloon Sahanniemessä. Kuvaajan selän taakse jäisi Rautsalon silta. | ||||
|
|
06.10.2025 16:40 | Noah Nieminen | ||
| Saako vinkin? Aika vaikia on... | ||||
|
|
06.10.2025 16:33 | Linus Mansner | ||
| Kumiaa. | ||||
|
|
06.10.2025 16:25 | Noah Nieminen | ||
| Todella upea! | ||||
|
|
06.10.2025 16:03 | Otto Tuomainen | ||
| Tänään uutisoitiin viimeisen perinteisen ravintolavaunun saapuneen Berliinistä Prahaan junan EC 171 mukana. | ||||
|
|
06.10.2025 15:30 | Rainer Silfverberg | ||
| Lätähatuissa matkan hintaan sisältyvä cateringtarjonta oli vuosikertavettä paperimukista, ja niin varmaan myös moottorikiitojunissa, ja lisämaksua vastaan sai tietysti tilata kaikkea mitä KCik:n keittiö pystyi tarjoamaan. | ||||
|
|
06.10.2025 15:22 | Markku Naskali | ||
| Ei niitä laseja ehkä ollut kiitojunissa ja muistan kyllä ne torvet joista noita pahvikuppeja voi ottaa, mutta monissa niistä puuvaunussa joissa 50-60 luvulla koulumatkoja tein oli mielestäni seinällä teline jossa vesikarahvi ja pari lasia. | ||||
|
|
06.10.2025 15:20 | Rasmus Viirre | ||
| Eikö Arola-Kontiomäki -väli tai koko Vartiuksen rata sitten ole varsinaista rataverkkoa? Mielenkiintoista pohdittavaa kyllä. 16.9. oli Julian mukaan nopeus parhaillaan ~50 km/t ja 18.9. peräti 70 km/t. Tiedä mikä sitten oli kokoonpano jälkimmäisellä kerralla. Tuosta päätellen tällainen siirto voisi (ihme kyllä) liikkua suoralla radalla yhtä rivakasti kuin esim. Osg-suurkuormavaunu. Mikäli mitään huolestuttavaa ei sitten todettu koeajon aikana? |
||||
|
|
06.10.2025 14:19 | Rainer Silfverberg | ||
| Mulla on sellainen käsitys että vain puuvaunuissa vuonna miekka ja kirves saattoi olla oikeita laseja. | ||||
|
|
06.10.2025 14:11 | Markku Naskali | ||
| Eikös ennen noita pahvikuppeja ollutkin tarjolla pari aitoa lasia? | ||||
|
|
06.10.2025 13:51 | Juho Rintala | ||
| Mukava kuva paitsi ajolankatolpat tulee vähän eteen. | ||||
|
|
06.10.2025 13:34 | Joonas Viita | ||
| Tämä kuva taitaa olla otettu Lempäälän eteläpuolella, ratakilometri 163:sta vähän eteenpäin. https://www.youtube.com/watch?v=9N-biMUkRhM&t=6851s | ||||
|
|
06.10.2025 13:20 | Markku Naskali | ||
| Kuinkahan suuri nopeus sallitaan siirrossa varsinaista rataverkkoa pitkin? | ||||
|
Kuvasarja: Harmaan kiitojunan vaunusto |
06.10.2025 11:27 | Eljas Pölhö | ||
| Tähän voisi täsmentää, että KEis 22410 (II) (aiemmin varavaunu) oli vastaanotettu jo 8.7.1955. Koeajorungossa joulukuussa 1956 KCik 2076 ja KEi 22441 välissä oli KEis 22409. Muutokset Dikv -> KDik, Eiv -> KEis, Eiv -> KEi ja 22406 (I), 22408 (I) ja 22410 (I) numeroiksi 22436-22438 tehtiin (määrättiin tehtäväksi) 30.11.1954. |
||||
|
|
06.10.2025 10:36 | Markku Naskali | ||
| Finlandia-talon uuden pinnoituksen valinnan eräs syy oli se että tiedetään miten marmori käyttäytyy, eli varaudutaan jatkuvasti uusiintuviin korjauksiin! | ||||
|
|
06.10.2025 10:05 | Teuvo Piirainen | ||
| Keravalta vuonna 1970 otettujen kuvien perusteella voimme havaita sähköistyksen yltäneen Keravalle ko. vuoden lopulla, kuten Juha Kutvonen asian ilmaisee. https://vaunut.org/kuva/160075?kv=1970&kv2=1970&paik=Kerava |
||||
|
|
06.10.2025 09:58 | Petri Sallinen | ||
| Väylävirasto kertoo, että Hiekkaharju-Kerava-välin sähköistys valmistui vuonna 1970. https://vayla.fi/-/viisikymmenta-vuotta-sahkoliikennetta-valtion-rataverkolla |
||||
|
|
06.10.2025 08:42 | Jimi Lappalainen | ||
| Miltähän täällä Santamäellä mahtaa nykyisin näyttää? | ||||
|
|
06.10.2025 00:48 | Leevi Halonen | ||
| Ei yltänyt 1970 Keravalle saakka vielä. | ||||
|
|
05.10.2025 23:35 | Uwe Geuder | ||
| https://www.alstom.com/solutions/infrastructure/aps-service-proven-catenary-free-tramway-operations Siellä on kuva samasta järjestelmävaihtopaikasta Toursissa, jossa minä kuvasin viime vuonna. Reimsissa en tällä viikolla katsonut enää niin tarkasti, koska asia ei ollut enää minulle uusi. Oletin ja oletan, että kyseessä on sama järjestelmä. | ||||
|
|
05.10.2025 23:26 | John Lindroth | ||
| Alstom APS a third Rail system for 1,9,km around Reims Cathedral? | ||||
|
|
05.10.2025 23:21 | Rainer Silfverberg | ||
| Mun käsittääkseni Keravalle ei sähköistys vielä yltänyt 1970, vaan vasta Hiekkaharjuun. | ||||
|
|
05.10.2025 23:17 | Uwe Geuder | ||
| Esa ja Wikipedia taitavat olla oikeassa. Aika lähellä tuosta paikasta on opastin, käytännössä liikennevalo, jossa palaa teksti 750V. En tiedä miksi. Jos syöttö ei toimisi, kuski varmaan huomaisi asian muutenkin. En ole ottanut kuvaa opastimesta. Muistaakseni otin kuvan vastavasta opastimesta Toursissa viime syksyllä. Se oli kuitenkin järjestelmävaihtopaikassa. Reimsissa opastin on ihan katedraalin vieressä, siellä ei ole ajolankoja missään, siis ei järjestelmävaihtopaikka. |
||||
|
|
05.10.2025 23:16 | John Lindroth | ||
| Nostalginen höyrykuva Korsosta! | ||||
|
|
05.10.2025 23:08 | Juha Kutvonen | ||
| Tämä oli pääradan vaarallisimpia tasoristeyksiä ja muuttui vielä vaarallisemmaksi sähköjunaliikenteen alettua. Erikoista, ettei sähköistyksestä näy tässä vielä merkkiäkään, vaikka se valmistui Keravalle jo 1.12.1970. | ||||
|
|
05.10.2025 22:02 | Juho Rintala | ||
| Koska tämä on periaatteessa "oikealla" puolella. https://vaunut.org/kuva/146751?tt=1&i1=Dr16&i2=2823 Tuossa näkyy että tällä puolella, missä tämä on, on jokaisessa hengenvaaramerkki. |
||||
|
|
05.10.2025 22:00 | Juho Rintala | ||
| Joo lyhyeen nokkaan kuuluu. Mutta jokaisessa paneelissa on hengenvaaramerkki, ja uloimmassa on kolmio jossa on "!" sisällä. | ||||
|
|
05.10.2025 21:45 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kiitojunarunkojohdonvetojunat: Johdonvetojuna Jvv-4 (vuodelta 1976, hylätty 1983): BG 040097 ex KCik 2075, v.1955 BG 040098 ex KEis 22407, v. 1954 BG 040099 ex KEis 22410, v. 1955 BG 040100 ex KEi 22436, v. 1954 Johdonvetojuna Jvv-5 (vuodelta 1976, hylätty 1986): BG 040101 ex KEi 22437, v. 1954 BG 040102 ex KEi 22439, v. 1955 BG 040103 ex KEis 22405, v. 1954 BG 040104 ex KEis 22406, v. 1955. |
||||
|
|
05.10.2025 21:14 | Rasmus Viirre | ||
| Hieno tunnelma, pian taas tällaista. Miksikäs virroittimet alhaalla? | ||||
|
|
05.10.2025 21:07 | Rasmus Viirre | ||
| Hengenvaarallisesta jännitteestä varoittavan tarran perusteella tämän luukun paikka on veturin lyhyen nokan päädyssä, uloin luukku. | ||||
|
|
05.10.2025 21:03 | Jyrki Talvi | ||
| Operaatio röttelön mörskänhävitys. | ||||
|
|
05.10.2025 20:06 | Esa J. Rintamäki | ||
| Valtionrautateiden klassikko: - paperinen vesikuppi jätetty vaunun päätyyn. | ||||
|
|
05.10.2025 20:00 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Otto, syvästi valittaen totean tulkitsemasi numeron olevan virheellinen. Oikea: Eip 23264. |
||||
|
|
05.10.2025 19:50 | Esa J. Rintamäki | ||
| Raksii vaan formaldehydilastulevyt ja rullaparketit huut mäkeen, niin jo vot! | ||||
|
|
05.10.2025 19:47 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Markku, kammottavimpia esimerkkejä: - Turun tauti, jonka synnytti viheliäinen ahneus. Jonka ruokkimista ei jätetty puolimatkaan. - Enson pääkonttori - niminen arkkitehtoninen kauhistus! - Ympyrätalo - niminen arkkitehtoninen kauhistus. Enkä vieläkään ymmärrä Carraran marmoria. Vissiin siksi, että Alvari Aalto ei halua nimensä jäävän unholaan, vaan marmorit pistetään aaltoilemaan alvariinsa hamaan tuomiopäivään asti. |
||||
|
|
05.10.2025 18:44 | Arttu Kokkonen | ||
| VIS-kiskokalustotehdas on tehnyt jotain yhteistyötä. | ||||
|
|
05.10.2025 18:40 | Arttu Kokkonen | ||
| Kiitos Rasmus! Mulle tuli tänään viestiä jo et aika paljon oon ollu sitä kuvaamassa. :) | ||||
|
|
05.10.2025 18:34 | Arttu Kokkonen | ||
| Nykyään makaa Pieksämäen romukentällä. Tällä VR omasta mielestään "Lisää kilpailua" kun ne on myynnissä. | ||||
|
|
05.10.2025 18:18 | Hannu Peltola | ||
| Tämä kuva tuli sattumakuvana ja en ollut sitä aikaisemmin huomannutkaan. Upea kuva vanhalta tukkiradalta! Tässä alkaa tukit olla jo melkein hammastikkuja, vuosikymmen aikaisemmin samoilta alueilta hakattiin rutiininomaisesti halkaijoiltaan yli parimetrisiä tukkeja. Kuvan tukkeja ei ole kiinnitetty vaunuihin mitenkään, viimeistään yleisellä rataverkolla nämä pitää olla kytketty ketjuilla. | ||||
|
|
05.10.2025 18:16 | Markku Naskali | ||
| Häpeä kun noitakaan ei museoitu , mutta ajan henkihän oli se että kaikki vanha on huonoa eikä sillä ole mitään arvoa. Niinhän sitä tuhottiin kaupungeistakin hyväkuntoisia taidokkaita rakennuksia elementtilaatikoiden tieltä. | ||||
|
|
05.10.2025 17:52 | Samuel Pajunen | ||
| Tka7 210 + Eipt 27374 + Ein 23212 + Tka7 238 | ||||
|
|
05.10.2025 17:49 | Samuel Pajunen | ||
| Sr1 3083, näkyy kuvasta https://vaunut.org/kuva/100669 | ||||
|
|
05.10.2025 17:33 | Pertti Miettinen | ||
| Kumpi Sr1 tässä on 3064 vai 3083 ? Kuvateksti ja tunniste eri numeroilla. | ||||
|
|
05.10.2025 17:12 | Jaakko Pehkonen | ||
| En tiedä varaosista, mutta ArcticRaililla on sertifioitu ECM kunnossapitodistus https://www.arcticrail.fi/l/sertifioitu-kunnossapitotodistus-ecm/ joten olettaisen että hoitavat huollot hyvin pitkälle itse. | ||||