Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 06.10.2025 18:08 Noah Nieminen  
  Ensimmäinen paikka joka itselle tuli mieleen oli juuri tämä Rautsaloon vievä raide.
kuva 06.10.2025 18:07 Juha Kutvonen  
  Minulla on jostain puuvaunusta peräisin oleva vesipulloteline, jossa on paikat pullon lisäksi kahdelle juomalasille. Telineeseen sopiva karahvi VR-siipipyörälogolla on myös tallessa. Muistelen, että vesipulloja pahvimukeineen olisi ollut EFit-vaunuissa jonnekin 1990-luvun alkuvuosiin saakka. Ne lienee poistettu hygieniamääräysten tiukennuttua.
kuva 06.10.2025 17:29 Markku Naskali  
  En jaksa muistaa oliko enää laseja, mutta oli karahvitelineitä joissa oli paikat niitä varten. Varmaan täältäkin löytyy kuvia yhteyksissä joissa kaupataan vanhaa alan tavaraa.
kuva 06.10.2025 17:21 Rainer Silfverberg  
  Nimenomaan oli itsestäänselvyys. Vaunuosaston päätyseinällä tai eteisessä oli lasinen VR:n logolla varustettu karahvi joka oli täytetty vedellä joka oli taskulämintä ja pahvimukiteline vieressä.
Vesitarjoilu taisi loppua joskus 1980-90-luvulla, tosin esim IC:n extra -luokassa on sen jälkeen saanut veden lisäksi kahvia ja teetä ilmaiseksi mutta kakkosluokassa ei.
Poikkeuksena Sibelius -juna jonka vaunut siirrettiin myöhemmin kotimaan liikenteeseen, niissä oli jäävesiautomaatti myös kakkosluokassa.
kuva 06.10.2025 17:09 Niklas Rinta-Kanto  
  Päheetä.
kuva 06.10.2025 17:09 Juho Rintala  
  Hieno kuva.
kuva 06.10.2025 16:54 Petri Nummijoki  
  Kertokaapa lisää. Junissako oli ennen juomavettä vapaasti tarjolla? Oma muisti ei moiseen tarjontaan riitä, jos makuuvaunut jätetään pois laskuista. Ehkä tämä on ollut aikalaisille sellainen itsestäänselvyys, ettei ole puheissakaan tullut aikaisemmin esille.
kuva 06.10.2025 16:47 Hannu Peltola  
  Heitetään ihan arvauksena Heinola ja linja Rautsaloon Sahanniemessä. Kuvaajan selän taakse jäisi Rautsalon silta.
kuva 06.10.2025 16:40 Noah Nieminen  
  Saako vinkin? Aika vaikia on...
kuva 06.10.2025 16:33 Linus Mansner  
  Kumiaa.
kuva 06.10.2025 16:25 Noah Nieminen  
  Todella upea!
kuva 06.10.2025 16:03 Otto Tuomainen  
  Tänään uutisoitiin viimeisen perinteisen ravintolavaunun saapuneen Berliinistä Prahaan junan EC 171 mukana.
kuva 06.10.2025 15:30 Rainer Silfverberg  
  Lätähatuissa matkan hintaan sisältyvä cateringtarjonta oli vuosikertavettä paperimukista, ja niin varmaan myös moottorikiitojunissa, ja lisämaksua vastaan sai tietysti tilata kaikkea mitä KCik:n keittiö pystyi tarjoamaan.
kuva 06.10.2025 15:22 Markku Naskali  
  Ei niitä laseja ehkä ollut kiitojunissa ja muistan kyllä ne torvet joista noita pahvikuppeja voi ottaa, mutta monissa niistä puuvaunussa joissa 50-60 luvulla koulumatkoja tein oli mielestäni seinällä teline jossa vesikarahvi ja pari lasia.
kuva 06.10.2025 15:20 Rasmus Viirre  
  Eikö Arola-Kontiomäki -väli tai koko Vartiuksen rata sitten ole varsinaista rataverkkoa?
Mielenkiintoista pohdittavaa kyllä. 16.9. oli Julian mukaan nopeus parhaillaan ~50 km/t ja 18.9. peräti 70 km/t. Tiedä mikä sitten oli kokoonpano jälkimmäisellä kerralla. Tuosta päätellen tällainen siirto voisi (ihme kyllä) liikkua suoralla radalla yhtä rivakasti kuin esim. Osg-suurkuormavaunu. Mikäli mitään huolestuttavaa ei sitten todettu koeajon aikana?
kuva 06.10.2025 14:19 Rainer Silfverberg  
  Mulla on sellainen käsitys että vain puuvaunuissa vuonna miekka ja kirves saattoi olla oikeita laseja.
kuva 06.10.2025 14:11 Markku Naskali  
  Eikös ennen noita pahvikuppeja ollutkin tarjolla pari aitoa lasia?
kuva 06.10.2025 13:51 Juho Rintala  
  Mukava kuva paitsi ajolankatolpat tulee vähän eteen.
kuva 06.10.2025 13:34 Joonas Viita  
  Tämä kuva taitaa olla otettu Lempäälän eteläpuolella, ratakilometri 163:sta vähän eteenpäin. https://www.youtube.com/watch?v=9N-biMUkRhM&t=6851s
kuva 06.10.2025 13:20 Markku Naskali  
  Kuinkahan suuri nopeus sallitaan siirrossa varsinaista rataverkkoa pitkin?
Kuvasarja:
Harmaan kiitojunan vaunusto
 
06.10.2025 11:27 Eljas Pölhö  
  Tähän voisi täsmentää, että KEis 22410 (II) (aiemmin varavaunu) oli vastaanotettu jo 8.7.1955. Koeajorungossa joulukuussa 1956 KCik 2076 ja KEi 22441 välissä oli KEis 22409.

Muutokset Dikv -> KDik, Eiv -> KEis, Eiv -> KEi ja 22406 (I), 22408 (I) ja 22410 (I) numeroiksi 22436-22438 tehtiin (määrättiin tehtäväksi) 30.11.1954.
kuva 06.10.2025 10:36 Markku Naskali  
  Finlandia-talon uuden pinnoituksen valinnan eräs syy oli se että tiedetään miten marmori käyttäytyy, eli varaudutaan jatkuvasti uusiintuviin korjauksiin!
kuva 06.10.2025 10:05 Teuvo Piirainen  
  Keravalta vuonna 1970 otettujen kuvien perusteella voimme havaita sähköistyksen yltäneen Keravalle ko. vuoden lopulla, kuten Juha Kutvonen asian ilmaisee.

https://vaunut.org/kuva/160075?kv=1970&kv2=1970&paik=Kerava
kuva 06.10.2025 09:58 Petri Sallinen  
  Väylävirasto kertoo, että Hiekkaharju-Kerava-välin sähköistys valmistui vuonna 1970.

https://vayla.fi/-/viisikymmenta-vuotta-sahkoliikennetta-valtion-rataverkolla
kuva 06.10.2025 08:42 Jimi Lappalainen  
  Miltähän täällä Santamäellä mahtaa nykyisin näyttää?
kuva 06.10.2025 00:48 Leevi Halonen  
  Ei yltänyt 1970 Keravalle saakka vielä.
kuva 05.10.2025 23:35 Uwe Geuder  
  https://www.alstom.com/solutions/infrastructure/aps-service-proven-catenary-free-tramway-operations Siellä on kuva samasta järjestelmävaihtopaikasta Toursissa, jossa minä kuvasin viime vuonna. Reimsissa en tällä viikolla katsonut enää niin tarkasti, koska asia ei ollut enää minulle uusi. Oletin ja oletan, että kyseessä on sama järjestelmä.
kuva 05.10.2025 23:26 John Lindroth  
  Alstom APS a third Rail system for 1,9,km around Reims Cathedral?
kuva 05.10.2025 23:21 Rainer Silfverberg  
  Mun käsittääkseni Keravalle ei sähköistys vielä yltänyt 1970, vaan vasta Hiekkaharjuun.
kuva 05.10.2025 23:17 Uwe Geuder  
  Esa ja Wikipedia taitavat olla oikeassa. Aika lähellä tuosta paikasta on opastin, käytännössä liikennevalo, jossa palaa teksti 750V. En tiedä miksi. Jos syöttö ei toimisi, kuski varmaan huomaisi asian muutenkin.

En ole ottanut kuvaa opastimesta. Muistaakseni otin kuvan vastavasta opastimesta Toursissa viime syksyllä. Se oli kuitenkin järjestelmävaihtopaikassa. Reimsissa opastin on ihan katedraalin vieressä, siellä ei ole ajolankoja missään, siis ei järjestelmävaihtopaikka.
kuva 05.10.2025 23:16 John Lindroth  
  Nostalginen höyrykuva Korsosta!
kuva 05.10.2025 23:08 Juha Kutvonen  
  Tämä oli pääradan vaarallisimpia tasoristeyksiä ja muuttui vielä vaarallisemmaksi sähköjunaliikenteen alettua. Erikoista, ettei sähköistyksestä näy tässä vielä merkkiäkään, vaikka se valmistui Keravalle jo 1.12.1970.
kuva 05.10.2025 22:02 Juho Rintala  
  Koska tämä on periaatteessa "oikealla" puolella.

https://vaunut.org/kuva/146751?tt=1&i1=Dr16&i2=2823

Tuossa näkyy että tällä puolella, missä tämä on, on jokaisessa hengenvaaramerkki.
kuva 05.10.2025 22:00 Juho Rintala  
  Joo lyhyeen nokkaan kuuluu. Mutta jokaisessa paneelissa on hengenvaaramerkki, ja uloimmassa on kolmio jossa on "!" sisällä.
kuva 05.10.2025 21:45 Esa J. Rintamäki  
  Kiitojunarunkojohdonvetojunat:

Johdonvetojuna Jvv-4 (vuodelta 1976, hylätty 1983):

BG 040097 ex KCik 2075, v.1955
BG 040098 ex KEis 22407, v. 1954
BG 040099 ex KEis 22410, v. 1955
BG 040100 ex KEi 22436, v. 1954



Johdonvetojuna Jvv-5 (vuodelta 1976, hylätty 1986):

BG 040101 ex KEi 22437, v. 1954
BG 040102 ex KEi 22439, v. 1955
BG 040103 ex KEis 22405, v. 1954
BG 040104 ex KEis 22406, v. 1955.
kuva 05.10.2025 21:14 Rasmus Viirre  
  Hieno tunnelma, pian taas tällaista. Miksikäs virroittimet alhaalla?
kuva 05.10.2025 21:07 Rasmus Viirre  
  Hengenvaarallisesta jännitteestä varoittavan tarran perusteella tämän luukun paikka on veturin lyhyen nokan päädyssä, uloin luukku.
kuva 05.10.2025 21:03 Jyrki Talvi  
  Operaatio röttelön mörskänhävitys.
kuva 05.10.2025 20:06 Esa J. Rintamäki  
  Valtionrautateiden klassikko: - paperinen vesikuppi jätetty vaunun päätyyn.
kuva 05.10.2025 20:00 Esa J. Rintamäki  
  Herra Otto, syvästi valittaen totean tulkitsemasi numeron olevan virheellinen.

Oikea: Eip 23264.
kuva 05.10.2025 19:50 Esa J. Rintamäki  
  Raksii vaan formaldehydilastulevyt ja rullaparketit huut mäkeen, niin jo vot!
kuva 05.10.2025 19:47 Esa J. Rintamäki  
  Herra Markku, kammottavimpia esimerkkejä:

- Turun tauti, jonka synnytti viheliäinen ahneus. Jonka ruokkimista ei jätetty puolimatkaan.
- Enson pääkonttori - niminen arkkitehtoninen kauhistus!
- Ympyrätalo - niminen arkkitehtoninen kauhistus.

Enkä vieläkään ymmärrä Carraran marmoria. Vissiin siksi, että Alvari Aalto ei halua nimensä jäävän unholaan, vaan marmorit pistetään aaltoilemaan alvariinsa hamaan tuomiopäivään asti.
kuva 05.10.2025 18:44 Arttu Kokkonen  
  VIS-kiskokalustotehdas on tehnyt jotain yhteistyötä.
kuva 05.10.2025 18:40 Arttu Kokkonen  
  Kiitos Rasmus! Mulle tuli tänään viestiä jo et aika paljon oon ollu sitä kuvaamassa. :)
kuva 05.10.2025 18:34 Arttu Kokkonen  
  Nykyään makaa Pieksämäen romukentällä. Tällä VR omasta mielestään "Lisää kilpailua" kun ne on myynnissä.
kuva 05.10.2025 18:18 Hannu Peltola  
  Tämä kuva tuli sattumakuvana ja en ollut sitä aikaisemmin huomannutkaan. Upea kuva vanhalta tukkiradalta! Tässä alkaa tukit olla jo melkein hammastikkuja, vuosikymmen aikaisemmin samoilta alueilta hakattiin rutiininomaisesti halkaijoiltaan yli parimetrisiä tukkeja. Kuvan tukkeja ei ole kiinnitetty vaunuihin mitenkään, viimeistään yleisellä rataverkolla nämä pitää olla kytketty ketjuilla.
kuva 05.10.2025 18:16 Markku Naskali  
  Häpeä kun noitakaan ei museoitu , mutta ajan henkihän oli se että kaikki vanha on huonoa eikä sillä ole mitään arvoa. Niinhän sitä tuhottiin kaupungeistakin hyväkuntoisia taidokkaita rakennuksia elementtilaatikoiden tieltä.
kuva 05.10.2025 17:52 Samuel Pajunen  
  Tka7 210 + Eipt 27374 + Ein 23212 + Tka7 238
kuva 05.10.2025 17:49 Samuel Pajunen  
  Sr1 3083, näkyy kuvasta https://vaunut.org/kuva/100669
kuva 05.10.2025 17:33 Pertti Miettinen  
  Kumpi Sr1 tässä on 3064 vai 3083 ? Kuvateksti ja tunniste eri numeroilla.
kuva 05.10.2025 17:12 Jaakko Pehkonen  
  En tiedä varaosista, mutta ArcticRaililla on sertifioitu ECM kunnossapitodistus https://www.arcticrail.fi/l/sertifioitu-kunnossapitotodistus-ecm/ joten olettaisen että hoitavat huollot hyvin pitkälle itse.