|
|
12.09.2025 07:49 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Eikö tuolla hytin sisällä seinässä lue veturin nroa.? Muistelisin, mitä joskus 16 ohjaamossa käynyt.. Vandalismi saavuttanut jo pahasti tämänkin hytin..surkeaa..kohta se tuosta häviää varmaan.. Mutta tuollahan näytti varikolla olevan ainakin kahdeksan valakkoa eilen, niistä uusi hytti paikalle taas pennuille kivitettäväksi.;) | ||||
|
|
11.09.2025 23:48 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitos! Mielestäni tämä on myös hyvin editoitu. | ||||
|
|
11.09.2025 23:47 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Jep ja tämäkin bongaus tuli aivan puskista! | ||||
|
|
11.09.2025 23:43 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| If you mean them breaking the windows etc. your correct :( | ||||
|
|
11.09.2025 23:05 | Peter Verschelden | ||
| Is this how hooligans spent their summer? https://vaunut.org/kuva/175061?paik=Oulu+Nokela&t=Dr16 |
||||
|
|
11.09.2025 22:36 | Juho Rintala | ||
| Lähtövalmiina Pieksämäelle... | ||||
|
|
11.09.2025 22:03 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Mielestäni editoin kuvan kivasti, mutta kiitos silti. | ||||
|
|
11.09.2025 22:02 | Tuomas Pätäri | ||
| Hyvä bongaus, ei kauhean yleistä että näitä dieselillä menee. Kellonajan perusteella voi helposti kaivella junanumeron, T 57860 jos sen haluaa tunnisteisiin lisätä. | ||||
|
|
11.09.2025 21:59 | Panu Breilin | ||
| Harakan ratapihalta tullaan valtion rataverkolle joko raiteen 648 tai 649 kautta. Em. raiteiden varautumisten historia näkyy Juliassa. | ||||
|
|
11.09.2025 21:38 | Panu Breilin | ||
| Nämä ovat hajuttomia, eli eivät haise millekään riippumatta kuinka läheltä haistaa. Kyllästysaine mitä puun pinnassa näkyy eriasteisina laikkuina on vihreänsävyistä. | ||||
|
|
11.09.2025 21:36 | Ossi Rosten | ||
| Sain tänään käytyä paikalla, aikomuksena ottaa kuva samoilta jalansijoilta, mutten älynny katsoa miten päin rata on tuossakohdin maastossa vasten ilta-aurinkoa. Ei puhettakaan että ois saanu kuvaa otettua aurinko paistoi suoraan vasten kuvaussuuntaa iltasella. Ehkä viiden vuoden päästä taas uus yritys... | ||||
|
|
11.09.2025 21:34 | Leevi Halonen | ||
| Oliko hyttysiä paljon Tor? | ||||
|
|
11.09.2025 21:17 | Juho Rintala | ||
| Jossain sanottiin että kyseinen ohjaamo on kuulunut 2808:lle. | ||||
|
|
11.09.2025 21:15 | Juho Rintala | ||
| Erittäin hyvin otettu kuva! | ||||
|
|
11.09.2025 20:16 | Tor Lillqvist | ||
| Telttapaikkani oli kuva oikean reunan ulkopuolella, kallion takana, missä rata sukeltaa tunneliin. Oli oikein mainio paikka, hyvin suojassa tuulelta, vanhan radan rakennuksen aikaisen hevostallin raunion vieressä. | ||||
|
|
11.09.2025 19:52 | Linus Mansner | ||
| Hieno kuva, jätän ehkä editoinnin laadun sanomatta mutta muuten hieno kuva. | ||||
|
|
11.09.2025 19:26 | Raimo Harju | ||
| Haju sen varmaan kertois. | ||||
|
|
11.09.2025 18:23 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitoksia Aarni ja Juho! | ||||
|
|
11.09.2025 18:22 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Jep, olen kanssa miettinyt sitä mille numerolle tämä ohjaamo on aikoinaan kuulunut. | ||||
|
|
11.09.2025 18:21 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitos Juho! | ||||
|
|
11.09.2025 18:14 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva Niklas. | ||||
|
|
11.09.2025 18:14 | Juho Rintala | ||
| Erittäin komea kuva Niklas! | ||||
|
|
11.09.2025 18:14 | Juho Rintala | ||
| Erittäin komea kuva Niklas!! | ||||
|
|
11.09.2025 18:13 | Juho Rintala | ||
| Nyt harmittaa. Mihinköhän veturiin tämä on kuulunut? Tuostahan vielä saisi simulaattorin kasaan jos oikeasti haluaisi. | ||||
|
|
11.09.2025 17:53 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| USr3 ei ole ollut Suomessa hetkeen herra Daniel. | ||||
|
|
11.09.2025 17:49 | John Lindroth | ||
| Hieno kuva!Ja varmaan siihen liittyvät soundit!Tällaista halutaan! | ||||
|
|
11.09.2025 17:47 | Daniel Senishch | ||
| U, Sr3 | ||||
|
|
11.09.2025 17:03 | Kari Roininen | ||
| Kyllä nämä on kreosiittikyllästettyjä. Laiha seos tai jäinen pölkky voi olla vaalean värin syy. | ||||
|
|
11.09.2025 14:17 | Ossi Rosten | ||
| Onkin 1. kuva tästä ex-liikennepaikasta | ||||
|
|
11.09.2025 12:28 | Petri Sallinen | ||
| Kemirasta norjalaiselle Yaralle myytiin ainoastaan lannoitevalmistus, eli Kemira GrowHow. Nykyisin entinen emoyhtiö Kemira Oyj on pitkälti suomalaisten institutionaalisten sijoittajien omistama. | ||||
|
|
11.09.2025 12:18 | Esa J. Rintamäki | ||
| Aivan, herra Tuomo. Pääpointti: - myyty pois maamme omasta hallinnasta, minkä operaation järkevyydestä ei voi vakuuttua, ei vaikka kuinka yrittäisi hehkutella. | ||||
|
|
11.09.2025 11:59 | Petri Nummijoki | ||
| Katselin vanhoista kuvista, että vielä vuosien 2007-2011 välilläkin https://vaunut.org/kuva/35812 https://vaunut.org/kuva/68707 on Kolarin junissa esiintynyt yleisesti yhtä Dr16-veturia jopa talvella, kun autojen moottoreita piti lämmittää veturista saatavalla sähköllä. Johtuuko kahden veturin käyttöön siirtyminen pohjimmiltaan sitten paineilman tai sähkö tarpeen lisääntymisestä vai vetureiden kunnon heikentymisestä niin ei ole minulla tiedossa. Joka tapauksessa takavuosina Dr16 selviytyi raskaissakin yöjunissa yksin enkä tunnista siinä olleen mitään ongelmia. Muutaman minuutin myöhästymisetkin ratatöistä tai vastaan tulevasta junaliikenteestä johtuen tuollainen juna pystyi usein ajamaan kiinni. | ||||
|
|
11.09.2025 11:48 | Jouni Hytönen | ||
| Nykyaikataulun Uumaja-Vindeln-liikenne (74xx-junanumerot) näyttäisi vaativan kaksi yksikköä ja yksi sitten huollossa/korjauksessa. https://www.norrtag.se/wp-content/uploads/2025/01/Tidtabell_Umea-Vannas-Hallnas-Vinter-25.pdf | ||||
|
|
11.09.2025 11:45 | Jouni Hytönen | ||
| Norrtågin X11-yksiköt ovat entisiä Skånetrafikin yksiköitä Pågatågen-liikenteestä. Nykyään näitä taitaa näkyä enää Uumaja-Vindeln-liikenteessä, Reginat riittävät Vindelnin pohjoispuoliseen liikenteeseen. Tässä kohtaa kalenteria oli mahdollisesti hetken aikaa lisäliikennettä Luulajan ja Bodenin välillä X11-kalustolla, mutta matkustajamäärät eivät lisääntyneet odotetusti ja lisäliikenne lopetettiin. | ||||
|
|
11.09.2025 11:24 | Tuomo Kärkkäinen | ||
| ^Olisiko Yara kuitenkin norjalainen yritys? | ||||
|
|
11.09.2025 10:16 | Daniel Nironen | ||
| Pitkin päivää löytyy toimintaa, yleensä iltapäivällä 15-18 aikaan on mukavasta actionia ja Veturipalvelulla tapana hoitaa hommat rykelmissä, eli enemmän hommia kerrallaan ja sitten pidempi tauko. | ||||
|
|
11.09.2025 09:22 | Esa J. Rintamäki | ||
| Semmoinen huvittava pikku anekdootti suomalaisesta [valtion omistamasta] lannoitetehtaasta nimeltä Kemira: - se myytiin aikanaan ruotsalaisomistukseen. Huvittavaksi asian tekee se, että suomalainen maatalous saa edelleenkin väkilannoitteensa ostaa ja lannoittaa peltojansa entiseen tapaan - mutta lannoitesäkin hinta nostettiin omistajanvaihdoksen jälkeen kerkeästi kaksinkertaiseksi. Talousosaajien "osaamisesta" vallan loistava esimerkki tämä! |
||||
|
|
11.09.2025 09:12 | Tuomo Kärkkäinen | ||
| Muistaakseni vielä v. 1985 lannoitteet olivat 50 kg:n säkeissä. | ||||
|
|
11.09.2025 08:45 | Juho Rintala | ||
| Erittäin komea kuva! Hyvin näkyy Suomaliasta metsää. | ||||
|
|
10.09.2025 23:30 | Matti Melamies | ||
| Kuluttaako yöjuna jotenkin erityisen paljon paineilmaa? | ||||
|
|
10.09.2025 23:30 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitos Aarni ja Linus! :) | ||||
|
|
10.09.2025 22:09 | Teuvo Piirainen | ||
| "Molempien veturisarjojen kohdalla on kahdentamisen syy Kolarin junissa niiden luotettavuus tai siis epäluotettavuus." Vai niin, kahdentamisen syynä ei siis ole paineilman riittävyyden varmistaminen? Siksi mm. yöjunia ajetaan Sr1-pareilla, jolloin varmistetaan että yhden veturin kompura ei ala käymään liian kovilla. | ||||
|
|
10.09.2025 22:01 | Rainer Silfverberg | ||
| Sori, luin wikistä vahingossa Dr 19 tehon kilowateissa. | ||||
|
|
10.09.2025 20:48 | Matti Melamies | ||
| Molempien veturisarjojen kohdalla on kahdentamisen syy Kolarin junissa niiden luotettavuus tai siis epäluotettavuus. | ||||
|
|
10.09.2025 20:39 | Jyrki Talvi | ||
| IC 23:ssa tänään. | ||||
|
|
10.09.2025 20:15 | Petri Nummijoki | ||
| Dr19-veturin teho on noin 2580 hv ja Dr16-veturin (tehojen laskemisen jälkeen) noin 2080 hv eli Dr19 on tehokkaampi. Muistettakoon myös, että Rovaniemen sähköistyksen valmistumiseen asti eli vuoteen 2004 vedettiin pisimmät 15-20-vaunuisetkin yöjunat vain yhdellä Dr16-veturilla. | ||||
|
|
10.09.2025 19:26 | Linus Mansner | ||
| aikalailla ympäripäivän on. Muistaakseni T 2346 runko tulee noin klo 15 ja se tulee yleensä Movella tavaraan, saatan myös olla väärässä | ||||
|
|
10.09.2025 19:24 | Linus Mansner | ||
| enpä usko että se ohi on kun nuo nyt tommosessa lähtövalmiudessa on | ||||
|
|
10.09.2025 19:23 | Linus Mansner | ||
| Hieno kuva Nikke! | ||||
|
|
10.09.2025 19:02 | Panu Breilin | ||
| Muistaakseni tuossa lisäkilvessä lukee, että huoltoajo sallittu. Viime vuonna yhden lajitteluraiteen päällysrakenne uusittiin (entinen vaakaraide läntisimmässä eli pohjoisen suunnan raideviuhkassa) ja lisäksi vuosisuunnitelmassa on "toteutuu"-merkinnällä suunnitelma siitä, että yhteensä 16 raidetta oltaisiin perusparantamassa. Eli toisin sanoen noin 10 raidetta olisi jäämässä vanhalle K43-kiskoista ja soratukikerroksesta koostuvalle päällysrakenteelle. |
||||
|
|
10.09.2025 18:00 | Kevin Glynn | ||
| OL-KLI välillä kuljetaan 100-120km/h joten uskoisin että pysyy aiktaulussa. Dr16 on vain harvoin kulkenut 140km/h tuossa Myllykankaan kohdalla, muuten on pysynyt tuossa 120km/h:n kohdalla. | ||||