|
|
27.01. 16:23 | Jorma Rauhala | ||
| TK-junien lähtöraide. TRTP on Töölö ratapihan lyhenne. | ||||
|
|
27.01. 16:03 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Rainer, selvääkin selvempi Trabantin ratti. Sen keskellä oleva "rengastettu - S" logo kuului Sachsenring-autotehtaalle. | ||||
|
|
27.01. 15:13 | Rainer Silfverberg | ||
| Ei kyllä selviä minkä automerkin ratti on V100:lla. Opelin? | ||||
|
|
27.01. 14:19 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Rattiasiaa voi katsella vaikkapa tästä asiallisesta videosta: https://www.youtube.com/watch?v=DylKwbE3AIw | ||||
|
|
27.01. 14:12 | Hannu Peltola | ||
| En tiennytkään, että jo 1975 Töölössä oli sähköistettyjä raiteita. Näitä ei muistaakseni ollut montaa. Olivatko ne kiitotavarajunien lähtöraiteita? | ||||
|
|
27.01. 14:03 | Jari Välimaa | ||
| https://turunraitiotie.fi/ | ||||
|
|
27.01. 13:49 | Rainer Silfverberg | ||
| Mikä on Turun raitiotie Oy? | ||||
|
|
27.01. 10:53 | Jouni Hytönen | ||
| Tästä Dm11-sarjasta jäivät havainnot vähäisiksi, etenkin liikkeessä. Olin muistaakseni kesällä 1997 Mäntyharjulla odottamassa tavarajunaa saapuvaksi aikana ennen mitään reaaliaikaista keinoa selvittää junan sijainti - oli vain odotettava. Täytenä yllätyksenä tuli toisesta suunnasta yhtäkkiä Dm11, edes kuvaa en ehtinyt ottaa. | ||||
|
|
27.01. 10:30 | Jimi Lappalainen | ||
| 20 vuotta sitten :) | ||||
|
|
27.01. 10:03 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Petri, kouriintuntuvana esimerkkinä amerikkalaiset Duplex-veturit - eivät juuri muuta tehneetkään kuin löivät ympäri päntiönään. Muistaakseni "asialla" oli Pennsylvania R. R.:n koneet. |
||||
|
|
27.01. 09:40 | Hannu Peltola | ||
| Huruissa on Pösön ratti, mutta onko Derkku-V100:ssa jokin paikallinen ratti? Warren ratti? | ||||
|
|
27.01. 07:58 | Petri Nummijoki | ||
| Se voi tietysti olla, että Vr5 oli turhan herkkä sutimaan, kun höyrykone oli mitoitettu alkuperäisen kitkapainon mukaan, joka muutostöiden myötä väheni. Toisaalta linjavetureista löytyi sarjoja (esim. Tk3 ja Hr1), joissa kitkapaino oli vielä pienempi suhteessa höyrykoneen mitoitukseen. | ||||
|
|
27.01. 02:39 | John Lindroth | ||
| Kohta alan ymmärtämään että tästä meidän palstasta on tullur maailman upein ja sivistynein ihmisarvoja kunniottava ja erilaisia mielipiteitä huomioiva!Nuo ovat arvoja joita arvostetaan meitä ympäröivässä maailmassa ,näiden ylläpitämiseen on tehtävä työtä joka ikinen päivä vaikka sitä ei ymmärtäisikään!Olen sataprotenntisen varma että meidän arvoja tullaan kunnioittammaan myos meidän palstamme ulkopuolella ja että sitä tapahtuu myös jo nyt ja tulevaisuudessa!Tämä on upea tie ja tällä me menstymme tulevaisuudessa ja myös yhteistyö kumppaniemme seurassa! | ||||
|
|
27.01. 01:14 | John Lindroth | ||
| Kuulin aikoinani Pasilan mieheltä että nuo Vr4 versiot oli tosi vahvoja mutta muutoksen VR5 jälkeen tilanne muuttui.Eli tuo on arvokasta tietoa suoraan veturinkuljettajilta tuo muutos tuntui heti vaihtoliikenteen arkityössä!Mielestäni tämä suora tieto on se paras,ja olen ollut kiitollisessa asemassa saadakseni sitä! Jostain olen myös kuullut "kiskonrikkoja"sanonnan liittyneen VR4 vetureihin!Olin kiiitollisena saadakseni ystäväkseni kuljettajan joka oli elänyt juuri näiden muutosvaiheiden aikakaudella!Nyt tulee mieleen se kuinka moni kysymys olisi vielä pitänyt tehdä jos vain olisi tuolloin osannut! | ||||
|
|
27.01. 01:05 | John Lindroth | ||
| Tuo Uwen viittaus Ferkeltaxeihin ja DDRn toi mieleen että minkä auton ratti oli DDRn v100 vetureissa?Kaikkihan tietää mikä se oli meidän Huruissamme? | ||||
|
|
27.01. 00:20 | Uwe Geuder | ||
| Ensimmäinen linkki Kuubaan kuville ei toimi enää. Mutta sivu on arkistoitu: https://web.archive.org/web/20090208195800/http://www.farrail.net/galleries/galerie_20-stb-cuba-2003.html Tosiaan myös Ferkeltaxeja ja muutakin DDR-kalustoa :) | ||||
|
|
26.01. 23:48 | Lasse Holopainen | ||
| Jos niin meinaa käydä, niin pittää jatkaa taas asjallisuus-monikommenttisuutta. | ||||
|
|
26.01. 22:29 | Hannu Peltola | ||
| Slurps! Tädin annos näyttää oikein herkulliselta! Onko lähempänä oleva annos oopperaleipä, hittituote ainakin 1970-luvulla? | ||||
|
|
26.01. 22:10 | Hannu Peltola | ||
| Esa, kyllä! Markka-aikaan ei käynyt USA:ssa kuin kahdesti 1990-luvulla ja silloin kaikki oli varsin kallista, olihan muutama vuosi aikaisemmin markka devalvoitunut 40 %:lla. Eurokurssin vaihtelu vaikuttaa hintoihin edelleen. Joskus vuoden 2008 vaiheilla euro oli vahva ja kaikki tuntui USA:ssa todella edulliselta. Nyt talous on kasvanut jenkeissä kohisten ja kaikki alkaa taas olla suomalaiselle todella kallista. | ||||
|
|
26.01. 20:48 | John Lindroth | ||
| Muistan pikkupoikana syöneeni juuri kuvassa olevaa nakit ja perunasalaatti annosta Dm4 kiitojunassa matkalla Vaasaan ja se oli todella maistuva annos! Sittemmin en muista saaneeni yhtä hyvää perunasalaattia. Myös aseman lihapiirakoista tuli käsite! |
||||
|
Kuvasarja: Ruokaa junassa |
26.01. 20:22 | Vesa Höijer | ||
| Tämä ei ole minun ottama kuva, mutta liittyy aiheeseen. https://vaunut.org/kuva/110459?s=1 |
||||
|
|
26.01. 20:15 | Esa J. Rintamäki | ||
| Hannu-serkku, hintaan tai edullisuuteen vaikutti markka-aikana valuuttakurssien vaihtelu, aika vahvasti vieläpä. Miten nyt? |
||||
|
|
26.01. 19:44 | John Lindroth | ||
| Onko liikennemerkin mallina Arkku tai Mustangi? | ||||
|
|
26.01. 18:40 | Hannu Peltola | ||
| Antti, Athearn on yksi perinteisimmistä yhdysvaltalaisista pienoisrautatievalmistajista. Yritys sai alkunsa 1946, kun Irv Athearn alkoi myydä pienoisrautatietarvikkeita. Irv jatkoi yrityksen toimintaa aina kuolemaansa 1991 saakka. Yhtiö siirtyi uusien omistajien haltuun 1994 ja uudelleen 2004, kun Horizon Hobby osti sen. Yhtiö on edelleen tärkeä pienoisrautatievalmistaja. Uudemmat mallit ovat todella upeita, mutta mielenkiintoisesti myös varsin edullisiksi hinnoiteltuja. | ||||
|
|
26.01. 17:46 | Veeti Pietilä | ||
| Rikkookohan tämä kuva vaunut.orgin kommenttiennätyksen (1002) jossain vaiheessa | ||||
|
|
26.01. 15:08 | Teemu Saukkonen | ||
| Tämäkin (kuten myös torstain 5361) on lopettanut kulkemasta. Mistä kautta Lahnaslammelle kulkenee nyt? | ||||
|
|
26.01. 15:03 | Heikki Jalonen | ||
| Sulkimen rasahduksesta on siis vain viisi-kuusi vuotta, ei siis niinkään vielä syvää historiaa. Silti, tuo sekunnin murto-osa on mennyttä, reaalimaailman jatkaessa vääjäämätöntä ikuista muutostaan. Erinomainen taustakuva | ||||
|
|
26.01. 12:19 | Jari Välimaa | ||
| Itse olen Tampereella raitiovaunussa kuullut ilmaisun Santalahden ja Tikkutehtaan välillä "Olen lähijunassa". Ja kun Tampere saa ensimmäisen maanalaisen ratikka pysäkkinsä 2020-luvun lopulla niin sen jälkeen taitaa tuosta tulla metro. | ||||
|
|
26.01. 12:08 | Petri Sallinen | ||
| Light rail on hyvä ilmaisu, johin törmää usein. Samaa ilmaisua käytettiin jo höyryveturikaudella normaaliraideleveyttä käyttävästä raidejärjestelmästä, jossa liikennöitiin kevyellä kalustossa ja jossa kiskotus oli kevyttä. https://en.wikipedia.org/wiki/Light_rail |
||||
|
|
26.01. 11:54 | Rainer Silfverberg | ||
| Kansantajuisesti se olkoot raitiotie mutta joukkoliikenneasiantuntijat käyttävät englanniksi pikaraitioteistä tai raitiovaunukalustolla ajettavista metroista nimitystä Light Rapid Transit. | ||||
|
|
26.01. 11:40 | Juhana Nordlund | ||
| Puhuin 15.3.2024 siitä porkkanajunasta, joka sen hetkisessä kuvatekstissä mainittiin. Koska kommentissani selvästi kyseenalaistin porkkanajunan liikkeet tuolla päin noin myöhäisenä ajankohtana, joko kuvaaja tai ylläpito on päivittänyt kuvatekstiä. Kuvatekstien päivityksetä eivät näy kenelle tahansa käyttäjälle, siksi tietenkin olisi asiallista mainita joko kuvatekstissä tai kommenteissa, että nyt on kuvatekstiä muutettu. Muutenhan osa kommenteista tosiaan voi näyttäytyä vähintäänkin erikoisina. | ||||
|
|
26.01. 11:21 | Juhana Nordlund | ||
| Ei tunnelissa kulkeminen tai kulkemattomuus määritä liikennevälineen eikä -järjestelmän nimeä. Olen JR:n ja JV:n kanssa siitä samaa mieltä, että kuvan liikenneväline perustuu raitiovaunutekniikkaan ja on sen puolesta raitiovaunu. Järjestelmä voi silti olla kaupallisesti metro, kuten se paikkakunnalla näyttäisi olevan. Sen lisäksi joudutaan tarkastelemaan näitä asioita juridiikan kannalta: Millaisen toimiluvan alla järjestelmä toimii. Sillä on oma merkityksensä mm. siihen, mitkä oikeudet noilla sanotaan nyt raitiovaunuilla on katutasossa liikennöitäessä. Kansalaisilla tuntuu olevan varsin omanlaisia käsityksiä eri liikennevälineistä ihan Suomessakin. Muutama päivä sitten matkustin pikaratikka 15:llä kohti Roihupeltoa, kun minua vastapäätä istuva matkustaja sanoi puhelimeen, että hän istuu nyt junassa. Ikää ehkä saman verran kuin minulla, ei merkkejä suomen kielen haasteista tms. |
||||
|
|
26.01. 10:23 | Petri Nummijoki | ||
| Lieneekö kuvassa ollut aikoinaan keskustelua liittyen kuvaan https://vaunut.org/kuva/23195 eli Dr12-vetoisen tavarajunan ja Porkkanajunan kohtaukseen Äetsässä? | ||||
|
|
26.01. 10:12 | Jimi Lappalainen | ||
| Mistä porkkanajunasta oikein puhut, Juhana? | ||||
|
|
26.01. 10:09 | Jimi Lappalainen | ||
| Kuvia: https://www.flickr.com/photos/vaylafi/albums/72177720310573629/ | ||||
|
|
26.01. 09:27 | Jari Välimaa | ||
| Raitiotie tämä on vaikka kulkee tunnelissa : https://kaupunkiliikenne.net/olomuodot.html | ||||
|
|
26.01. 07:43 | Jimi Lappalainen | ||
| Samaa mieltä ylläolevan kanssa. | ||||
|
|
25.01. 23:00 | John Lindroth | ||
| En usko että PTJ tai IH olisivat asiasta eri mieltä! | ||||
|
|
25.01. 22:40 | Johannes Erra | ||
| Hienoa nähdä näistä kuvia työn touhussa! | ||||
|
|
25.01. 21:50 | Jaakko Pehkonen | ||
| Kiitos! Hauskana sattumana torstain talkoissa otimme kranssit päädyistä ja käynnökset sisältä pois ja laitoimme ne odottamaan tulevaa käyttöä. |
||||
|
|
25.01. 20:46 | John Lindroth | ||
| On kiva tuo lämminhenkinen ja tunnelmallinen valaistu joulukoriste nokalla niinkuin esim. Saksassa! | ||||
|
|
25.01. 20:13 | John Lindroth | ||
| Olisi suuri palvelus jos tuo Kalkkuna levy saataisiin Youtubeen kaikkien kuultaville!Myös siksi koska monilla ei enää ole levysoittimia!Ja lisäksi näyttää siltä että kiinnostus noita soundeja kohtaan on olemassa! | ||||
|
|
25.01. 20:11 | Petri Nummijoki | ||
| Ajoneuvoja ei ole suotta kiirehditty siirtämään sivuun kolaripaikalta, vaikka sattuisivat olemaan kiskoillakin. | ||||
|
|
25.01. 19:45 | Esa J. Rintamäki | ||
| Vissiin Hoppa ottanut nokkapokkaa '55 Letukan kanssa. | ||||
|
|
25.01. 19:36 | Esa J. Rintamäki | ||
| Oma Kalkkuna 1413 - singlelevyni oli kadonnut joskus muuttojen melskeissä. Aika vekkulia muistella pistäneeni sen levysoittimelle pyörimään. Seuraavaksi päälle Hullujussin Friduna Skikuna.... Jee! (Alwari Tuohitorwesta puhumattakaan.) |
||||
|
|
25.01. 19:32 | Petri Nummijoki | ||
| Vr5 on kyllä mielenkiintoinen veturi. Voimaa niissä oli enemmän kuin Vr1- ja Vr2-sarjoissa ja Vr3:een tai Pr1:een nähden etuna oli ripeä kangella tapahtuva suunnanvaihto. Nopeuskin oli aivan kelvollinen ainakin Vr1:een tai Vv13-dieseliin verrattuna. Teoriassa sen olisi luullut olevan VR:n höyryvetureista yksi parhaimmista mutta silti niistä luovuttiin Vr-sarjoista ensimmäisenä. Asiasta oli aikaisemminkin keskustelua mm. kuvan https://vaunut.org/kuva/104556 yhteydessä. | ||||
|
|
25.01. 19:16 | Aarne Rantala | ||
| Aa, no tarkoitin että systeemi on Semi-Metro niinkuin Wikipediassa sanottiin, mutta tiedän sen, että itse kone on raitiovaunu. | ||||
|
|
25.01. 18:55 | Samuel Pajunen | ||
| Dr17 98 10 6007 001 | ||||
|
|
25.01. 16:41 | Mikko Ketolainen | ||
| Tuo palanut rakennus kuuluu Instrumentarium Oy:lle. Rakennus vaurioitui tulipalossa 11.1.1976. | ||||
|
|
25.01. 16:08 | Jarno Piltti | ||
| Olen onnekseni saanut kuunnella tuon Kalkkuna vinyylin ja kyllä siitä saa mielikuvan millaista on kun tehokas pässi riehuu vaunujen kanssa oikein kunnolla. Ei muuta kuin museohöyry Plandampfin hengessä Viinikan mäkeen roikkaa painamaan! | ||||
|
|
25.01. 15:28 | Jorma Rauhala | ||
| Onkohan tuossa Sörkan Michelin-ravintolassa päässyt läskisoosi kärähtämään? | ||||