Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 18.09.2023 08:27 Timo Polvinen  
  Paikka voisi olla Hyrynsalmi ja taustalla oleva rakennus Ratatie 8.
kuva 18.09.2023 08:19 Jarno Piltti  
  Upea kuva, tässä on todella hieno syysillan valo!
kuva 18.09.2023 08:17 Jarno Piltti  
  Mikä on tuo paalu jossa tuplavee?
kuva 18.09.2023 08:15 Jarno Piltti  
  Kyllä, halutessaan kuvaaja saa epätodennäköisetkin ainekset toimimaan! Reikä aidassa johtaa sähköistyksen varoitussalamaan.
kuva 18.09.2023 08:10 Jarno Piltti  
  Ei sattuisi olemaan tarkempaa kuvaa tuosta skemaattisesta aikataulusta?
kuva 18.09.2023 03:40 Jari Kuusinen  
  Korvua. Näkymä pohjoiseen, nykyään tuo talo on punainen: https://vaunut.org/kuva/56741.
kuva 18.09.2023 03:39 Jari Kuusinen  
  Näyttää sopivan aika lailla yksi kahteen uudelleen avatun Huuhkajavaaran kanssa: https://vaunut.org/kuva/88689
kuva 18.09.2023 00:52 Mikko Mäntymäki  
  Veturin kohdalla hyvä uimaranta syvenee 1m jokaisella askeleella.
kuva 17.09.2023 23:43 Hannu Peltola  
  Paikkaa en tiedä, mutta vaunut ovat Gk-sarjaa Saksasta.
kuva 17.09.2023 23:38 Simo Virtanen  
  Heti korjattava edellistä kommenttia eli Huutokoski-Ropfors on kuin onkin nykyään samaa vaalipiiriä Pohjois-Karjalan kanssa. Sen vaalipiiri yhdistyi Pohjois-Savon kanssa vuonna 2013 ja Joroinen siirtyi Pohjois-Savon maakuntaan 2021. Toisaalta radan peruskorjaus valmistui jo 2008, eikä Vehviläinen ollut enää ehdolla vuoden 2023 vaaleissa.

Monimutkaista on savolaisten maantiede, mutta lopputulema on kuitenkin se, että Huutokoski-Savonlinnan rataosa ei ollut Vehviläisen vaalipiirissä silloin kun asiasta päätettiin.
kuva 17.09.2023 23:31 Simo Virtanen  
  Anu Vehviläinen on kuitenkin tehnyt poliittisen uransa Pohjois-Karjalan vaalipiirissä. Ei siis ole tämä rata tai sillat hänen vaalipiirissään. Tämä Hannun ja Tuomon kommentteihin korjauksena.
kuva 17.09.2023 21:42 Panu Breilin  
  Viimeksihän tätä Varkaus–Nokia-liikennettä oli vuonna 2019, silloin huhtikuusta lokakuuhun. Saa nähdä kuinka kauan tuo nyt jatkuu.
kuva 17.09.2023 20:53 Timo Haapanen  
  Tuo mainintani "venäläinen dokumenttifilmi" on virheellinen, koska tuo kanava on itse asiassa virolaistaustainen (Kanali taga on Eesti Raudtee töötaja Martin Kuusk - https://tehnika.postimees.ee/7716501/videod-see-eesti-juutuuber-on-omaparaste-nisivideotega-populaarsem-kui-tommy-cash), mutta nähtävästi siksi selostuskielenä ei ole viro vaan venäjä, että mahdollisimman moni myös muissa Baltian maissa pystyisi seuraamaan sitä. Voin toki olla tässä suhteessa väärässä.
PS Tommy Cash on virolainen räppäri, eli nimi on linkissä oikein.
kuva 17.09.2023 20:32 Timo Haapanen  
  Toinen kiinnostava on Baltic Railways, näitä kahta katsoessa pääsee perunakattila kiehumaan kuiviin :)))
kuva 17.09.2023 20:27 Timo Haapanen  
  Rohkenen suositella YouTube-kanavaa "diiselrong" (dieseljuna) kaikille, jotka saavat tolkkua venäjästä tai englannista.
kuva 17.09.2023 20:14 Timo Haapanen  
  Und: Wiederholung des Gelernten ist das A und O des Lernens, damit der Stoff auch dauerhaft im Gedächtnis bleibt. (https://lerntipps.lerntipp.at/repetitio-est-mater-studiorum)
kuva 17.09.2023 20:09 Timo Haapanen  
  Tuolla virolaisten tekemällä videolla saa välillä kuulla ko. veturin äänimaailmaa sekä ulkoa että sisältä, muutenkin tykkäsin hyvin yksityiskohtaisesta kuvauksesta veturista ja sen ajamisesta.
kuva 17.09.2023 18:57 Jouni Hytönen  
  Näemmä valkovenäläiset ovat hylänneet sarjan viimeisen liikenteessä olleen veturin (0429) tammikuussa 2020 eli nyt näitä ei ole ainakaan normaaliliikenteessä enää missään. Liettuan viimeiset liikkuivat vielä elokuussa 2011.
kuva 17.09.2023 17:51 Jouni Halinen  
  Ryssän sininen http://bot.fi/3vcv Neuvostoliitossa oli vain yhden totuuden lisäksi vain yhden väristä maalia, nythän värisävy on varmaan kielletty Ukrainan sodan takia. Aivan sama kun Fordilla aikoinaan sanottiin että auto voi olla minkä värinen tahansa kunhan se on musta. Tämähän johtui siitä, että muut maalit eivät ehtineet kuivua sitä tahtia kun autoja pukkas liukuhihnalta ulos.
kuva 17.09.2023 17:26 Jouni Halinen  
  Hienoa Markku, että löysit tarkemman kuvan. Siinä näkyy "pommisorvaamon" betoninen suoja rakennelmakin. Eikös bussikuskeilla ollut ainakin entisaikaan luppoaikaa aamu ja iltapäivä ruuhkan välillä. Eli kuski on päivänokosilla. Ihmeen paljon kuvassa on hailakan sinisiä autoja, astetta vaaleampia kuin ns. ryssän sininen. Eli ei kun autontunnistajat töihin. Nyt näkyy paremmin oman kämpän ikkunatkin 4 ja 5 vasemmalta toiseksi ylin kerros.
kuva 17.09.2023 17:11 Rainer Silfverberg  
  Mä arvaan että vihreä bussi tyhjän tontin luona on Espoon Auto Oy:n siipi-Wiima. Mitä se siellä Alppilassa teki en tiedä. Ehkä kuski oli päiväkaffella :D
kuva 17.09.2023 16:28 Markku Kari  
  Tässsä sama kuva suuremmalla tarkkuudella. Hiirellä voi klikata tarkemmaksi. Jorma ehkä tunnistaa bussiliikennöitsijänkin vielä. :-)
https://www.helsinkikuvia.fi/search/details/?image_id=hkm.75603BC6-2DC5-48EE-8E47-254035C7C38A
kuva 17.09.2023 16:26 Jimi Lappalainen  
  Minäkin olen asunut Itä-Pasilassa sekä Jarrumiehenkadulla että Sähköttäjänkadulla.
kuva 17.09.2023 15:25 Pekka Siiskonen  
  Onko siis nykyään niin, että sellaisia liikennepaikkoja (tai niiden osia), jotka on kauko-ohjauksessa (tai miksi sitä nykyään kutsutaankaan) ei enää voi ottaa erilliskäyttöön, ja kaikki erilliskäyttötaulut on purettu? Vanhanaikainen kauko-ohjaus ei antanut mahdollisuutta kääntää kaikkia vaihteita — eihän? Entäpä nykyisin? Onko esim Mipron kauko-ohjausjärjestelmän lähdöt kytketty suoraan vaikkapa Siemensin releasetinlaitteen painikereleisiin vanhan taulun näppäimistön sijaan? Rautatieturvalaitteet (2014) -kirjakaan ei määrittele termiä erilliskäyttö, vain paikallislupa on määritelty.
kuva 17.09.2023 13:32 Rainer Silfverberg  
  Tuo risti vaunun kyljessä on vissiin Wienin kaupungin vaakuna? Ihan siisti kuva ja spåra joka tapauksessa !
kuva 17.09.2023 11:25 Jouni Halinen  
  Näyttää siltä että kuvassa on menossa Sörnäisten satamaradan rakennustyöt ja sen vahvistaa ilmakuva samalta vuodelta. Siitä voi myös havaita, että rata kulkee kummassakin päässä rapiat 100 metriä betonitunnelissa ja keskellä on noin 300 metriä varsinaista louhittua tunnelia. https://kartta.hel.fi/link/cSpVRG

Ns. ”pommisorvaamon” suojarakenne on kummasti ”sensuroitunut” kuvassa?, mutta 1964 ilmakuvassa se kuitenkin näkyy. Paikalle rakennettiin 80/90- luvun taitteessa silloisen HPY:n toimitalo, syy on aivan selvä, he saivat ”kaupan päälle” valmiiksi louhitun kallioluolaston.

Asuin vuodet 1989-1993 aivan kuvan oikeaan yläreunaan 1974 rakennetussa talossa osoitteessa Kasöörinkatu 4. Vaikka Itä-Pasilasta puhutaan paljon pahaa (muutin sinne Meilahdesta) niin minusta se oli ihan ok asuinpaikka, minulla oli mm. puolilämmin autohallipaikka talon alla. Sellaisen saaminen lähempänä keskustaa oli käytännössä mahdotonta. Hallista pääsi suoraan hissillä omaan kerrokseen, kun taas Kuusitiellä sai kaivella autoa esiin milloin mistäkin lumikasasta.

Olen miettinyt mikä/kuka on kasööri mutta kukkelista sekin selvisi= kassanhoitaja, asuin siis Kassanhoitajan kadulla. Kuinka laajasti virkanimike oli VR:lä käytössä?. Kasööri = Ruotsiksi kassör
kuva 17.09.2023 10:29 Esa J. Rintamäki  
  Tässä olleen Harjun siltajänteet laitettiin Porvoon radalla Nikkilän siltaan. Sekin silta tehtiin uusiksi, olisiko parisen vuotta sitten?
kuva 16.09.2023 23:39 Esa J. Rintamäki  
  Es freut mich, dass ich ein bisschen Hilfe geben kannte, Herr Stefan.
kuva 16.09.2023 23:10 Jorma Toivonen  
  Hieno kuvaus Pasilta Dr20:n äänimaailmasta.
kuva 16.09.2023 23:05 Hannu Peltola  
  Sehr gut, dass wir allen Deutsch praktizieren können!
kuva 16.09.2023 22:03 Stefan Baumeister  
  Danke für den Hinweis Esa J. Rintamäki, ich habe die Wagennummer korrigiert. Nein ich komme nicht aus Uusikylä, Reijo Salminen. Der Zug hat nur dort gehalten als ich den Wagen fotografiert habe.
kuva 16.09.2023 21:59 Antti Grönroos  
  Olet oikeassa Topi, keskustaajama on Matarenki.
kuva 16.09.2023 21:25 Aleksanteri Skyttä  
  Näin siinä taisi olla ideana alun perinkin vuonna 1940, mutta syystä tai toisesta sekä rautatieliikenne että autoliikenne kulki sillan alatasolla.

edit: Vai kulkiko tällä sillalla missään vaiheessa sekä rautatieliikennettä että autoliikennettä samaan aikaan. Vuosina 1945-1945 purettu rata toimitettiin ilmeisesti Murmanskiin, jossa oli pula tavarasta. http://lankaakuluu.blogspot.com/2021/03/voikkaan-silta.html
kuva 16.09.2023 21:05 Jimi Lappalainen  
  Oho, eli uudelleenrakennuksen tarkoituksena lieni tehdä rata sillan ylätasanteelle.
kuva 16.09.2023 21:01 Petri Nummijoki  
  Resiina-lehdessä tosiaan on kerrottu tuollaisesta tapauksesta, jossa Jyväskylä-Haapamäki-Tampere-juna jouduttiin ajamaan Haapamäelle asti pelkällä Dv12-veturilla. Oli varmaan jotain 1990-luvun alkuvuosia, kun tämä tapahtui.
kuva 16.09.2023 20:56 Aleksanteri Skyttä  
  Myös Wikipedian mukaan Koria-Voikkaa rata on purettu 1945-1946. Ratahan valmistui vuoden 1940 lopussa, joten käyttöikä jäi radalla kovin lyhyeksi. Taas 1950-1951 noin kuuden kilometrin osuus uudelleenrakennettiin Korian ja Keltin välillä. 50-luvun alussa rata piti jatkaa uudelleen Voikkaalle asti, mutta ratahanketta ei koskaan toteutettu, vaikka sillan kumpiinkin päihin kasattiin korkeat ratapenkat, jotka purettiin 80-luvun lopulla.

Nykyäänhän koko ratalinja pidetään rakentamiselta vapaana, jos esimerkiksi Korian silta tuhoutuisi syystä tai toisesta. Toivottavasti käyttöä tälle ratapohjalle ei koskaan tule, ainakaan kriisiratana.
kuva 16.09.2023 19:59 Petri Nummijoki  
  Kuvassa https://vaunut.org/kuva/21532 näyttikin olevan selitystä eli ilmeisesti säilytysraiteita ja aikaisemmin myös armeijan tarpeita palvelleita.
kuva 16.09.2023 19:50 Petri Nummijoki  
  Pasilan yläratapihalla näkyy pää- ja rantaradan raiteiden lisäksi kaksi sivuraidetta, joille ei ole ratapihan eteläpäässä vaihdeyhteyttä. Mikähän noiden raiteiden käyttötarkoitus oli?
kuva 16.09.2023 18:47 Hannu Peltola  
  Tämä on mielenkiintoinen kuva, jonka yksityiskohtia jää katsomaan pitkäksi aikaa. Muutos Itä-Pasilassa on ollut järkyttävä, eikä parempaan suuntaan!
kuva 16.09.2023 18:09 Jimi Lappalainen  
  Aina oppii uutta :)
kuva 16.09.2023 17:53 Jorma Rauhala  
  Pienikokoinen työhuone "Psl astl VI", joka hoiti Pasilan ratapihan vaihteet konepajan ja Vallilan suuntaan, näkyy Pasilan sotilasluolaston edustalla, puukantisen Savonkadun katusillan länsipuolella. Asetinlaitteen vieressä on myös VR:n halkotarha, jossa oli lyhyt 600 mm:n rullavaunurata vielä 70-luvulle tultaessa. Minkäköhän liikennöitsijän kuljettaja asuu Alppilassa, kun on jättänyt bussinsa Porvoonkadulle tauolle. 3B:n vaunu on tavanomainen Karian Mustangi, nro 301-330.
kuva 16.09.2023 17:09 Aki Karvonen  
  Tunnelmallinen loppukesän/syksyn kuva.
kuva 16.09.2023 17:02 Esa J. Rintamäki  
  Enkö minä arvannut?

Kiitoksia teille, hyvät herrat, vaivannäöstänne.

Sain ajatuksen: - mitä J. Eerolan Pasilan konepajahistoriikki (v. 2005) kertoo 57-sarjan Gb:stä?

57001 - 57600, valmistunut vuosina 1950-1952, 350 kpl, huomautuksena: rullalaakeroituja, peltikatto.

Tästä on hyvä jatkaa.
kuva 16.09.2023 16:56 Timo Haapanen  
  Tässä vielä venäläinen dokumenttifilmi ko. veturista, jos kiinnostaa: https://www.youtube.com/watch?v=LDzU5189g88 (English subtitles)
kuva 16.09.2023 16:35 Jimi Lappalainen  
  Numerokin on vain 34 numeroa pienempi. Samaa rakennuserää?
kuva 16.09.2023 16:18 Timo Haapanen  
  Venäjänkielisen Wikipedian mukaan TEP-60 oli aikanaan maailman nopein veturi, ajettu 193 km/h. (https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9F60#)
kuva 16.09.2023 16:06 Timo Haapanen  
  Tässä hiukan hyväkuntoisempi museokappale https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9F60#/media/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:%D0%A2%D0%AD%D0%9F60_%D1%82%D0%B5%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B7_Diesel_locomotive_TEP_60.jpg

Mielenkiintoinen väritys, muttei siitä sen enempää :)
kuva 16.09.2023 15:40 Petri Sallinen  
  Tässä Gb 57192, jossa puurunko.

https://vaunut.org/kuva/158985?tag0=11%7CGb%7C
kuva 16.09.2023 15:37 Mikko Ketolainen  
  Tänään oli Äänekosken biotuotetehtaalla avoimet ovet, tai voiko niitä edes kutsua tuolla nimellä, kun ei enää kierretä varsinaisten tehdasrakennusten sisällä kuten ennen. Kiertoajelu tehdasalueella oli järjestetty ja paluureitti meni tätä kautta. Hyvällä tuurilla olisin voinut saada otettua tästä toisesta kuvan, mutta ei sitä ollut, vesisade ja linja-auton ikkunassa olleet mainosteippaukset peittivät näkyvyyden.
kuva 16.09.2023 15:00 Petri Nummijoki  
  Vuosien 1955-1960 välillä eteni keveiden kiskojen vaihto raskaaksi yli 800 pääraidekilometrin matkalla ja 1960-luvun alkupuolella vaihtonopeus kiihtyi melkein 200 km:iin vuodessa ja lisäksi uusista vaihdoista alettiin useimmat tehdä suoraan 54 kg:n kiskopainoon. Jos Savonlinnan kautta kiertävä reitti olisi koettu hyväksi niin kaippa sitä olisi suosittu kiskonvaihtoja suunniteltaessa mutta nythän se niputettiin lähinnä korpiratojen kanssa samaan ryhmään.
Kuvasarja:
Västervik - Hultsfred
 
16.09.2023 14:33 Jimi Lappalainen  
  Aika hurja rataosuus, radassa on paljon heittoja sekä sivu-että pystysuunnassakin. https://www.youtube.com/watch?v=-U8d6hUYWTo :)