|
|
18.09.2023 08:27 | Timo Polvinen | ||
| Paikka voisi olla Hyrynsalmi ja taustalla oleva rakennus Ratatie 8. | ||||
|
|
18.09.2023 08:19 | Jarno Piltti | ||
| Upea kuva, tässä on todella hieno syysillan valo! | ||||
|
|
18.09.2023 08:17 | Jarno Piltti | ||
| Mikä on tuo paalu jossa tuplavee? | ||||
|
|
18.09.2023 08:15 | Jarno Piltti | ||
| Kyllä, halutessaan kuvaaja saa epätodennäköisetkin ainekset toimimaan! Reikä aidassa johtaa sähköistyksen varoitussalamaan. | ||||
|
|
18.09.2023 08:10 | Jarno Piltti | ||
| Ei sattuisi olemaan tarkempaa kuvaa tuosta skemaattisesta aikataulusta? | ||||
|
|
18.09.2023 03:40 | Jari Kuusinen | ||
| Korvua. Näkymä pohjoiseen, nykyään tuo talo on punainen: https://vaunut.org/kuva/56741. | ||||
|
|
18.09.2023 03:39 | Jari Kuusinen | ||
| Näyttää sopivan aika lailla yksi kahteen uudelleen avatun Huuhkajavaaran kanssa: https://vaunut.org/kuva/88689 | ||||
|
|
18.09.2023 00:52 | Mikko Mäntymäki | ||
| Veturin kohdalla hyvä uimaranta syvenee 1m jokaisella askeleella. | ||||
|
|
17.09.2023 23:43 | Hannu Peltola | ||
| Paikkaa en tiedä, mutta vaunut ovat Gk-sarjaa Saksasta. | ||||
|
|
17.09.2023 23:38 | Simo Virtanen | ||
| Heti korjattava edellistä kommenttia eli Huutokoski-Ropfors on kuin onkin nykyään samaa vaalipiiriä Pohjois-Karjalan kanssa. Sen vaalipiiri yhdistyi Pohjois-Savon kanssa vuonna 2013 ja Joroinen siirtyi Pohjois-Savon maakuntaan 2021. Toisaalta radan peruskorjaus valmistui jo 2008, eikä Vehviläinen ollut enää ehdolla vuoden 2023 vaaleissa. Monimutkaista on savolaisten maantiede, mutta lopputulema on kuitenkin se, että Huutokoski-Savonlinnan rataosa ei ollut Vehviläisen vaalipiirissä silloin kun asiasta päätettiin. |
||||
|
|
17.09.2023 23:31 | Simo Virtanen | ||
| Anu Vehviläinen on kuitenkin tehnyt poliittisen uransa Pohjois-Karjalan vaalipiirissä. Ei siis ole tämä rata tai sillat hänen vaalipiirissään. Tämä Hannun ja Tuomon kommentteihin korjauksena. | ||||
|
|
17.09.2023 21:42 | Panu Breilin | ||
| Viimeksihän tätä Varkaus–Nokia-liikennettä oli vuonna 2019, silloin huhtikuusta lokakuuhun. Saa nähdä kuinka kauan tuo nyt jatkuu. | ||||
|
|
17.09.2023 20:53 | Timo Haapanen | ||
| Tuo mainintani "venäläinen dokumenttifilmi" on virheellinen, koska tuo kanava on itse asiassa virolaistaustainen (Kanali taga on Eesti Raudtee töötaja Martin Kuusk - https://tehnika.postimees.ee/7716501/videod-see-eesti-juutuuber-on-omaparaste-nisivideotega-populaarsem-kui-tommy-cash), mutta nähtävästi siksi selostuskielenä ei ole viro vaan venäjä, että mahdollisimman moni myös muissa Baltian maissa pystyisi seuraamaan sitä. Voin toki olla tässä suhteessa väärässä. PS Tommy Cash on virolainen räppäri, eli nimi on linkissä oikein. |
||||
|
|
17.09.2023 20:32 | Timo Haapanen | ||
| Toinen kiinnostava on Baltic Railways, näitä kahta katsoessa pääsee perunakattila kiehumaan kuiviin :))) | ||||
|
|
17.09.2023 20:27 | Timo Haapanen | ||
| Rohkenen suositella YouTube-kanavaa "diiselrong" (dieseljuna) kaikille, jotka saavat tolkkua venäjästä tai englannista. | ||||
|
|
17.09.2023 20:14 | Timo Haapanen | ||
| Und: Wiederholung des Gelernten ist das A und O des Lernens, damit der Stoff auch dauerhaft im Gedächtnis bleibt. (https://lerntipps.lerntipp.at/repetitio-est-mater-studiorum) | ||||
|
|
17.09.2023 20:09 | Timo Haapanen | ||
| Tuolla virolaisten tekemällä videolla saa välillä kuulla ko. veturin äänimaailmaa sekä ulkoa että sisältä, muutenkin tykkäsin hyvin yksityiskohtaisesta kuvauksesta veturista ja sen ajamisesta. | ||||
|
|
17.09.2023 18:57 | Jouni Hytönen | ||
| Näemmä valkovenäläiset ovat hylänneet sarjan viimeisen liikenteessä olleen veturin (0429) tammikuussa 2020 eli nyt näitä ei ole ainakaan normaaliliikenteessä enää missään. Liettuan viimeiset liikkuivat vielä elokuussa 2011. | ||||
|
|
17.09.2023 17:51 | Jouni Halinen | ||
| Ryssän sininen http://bot.fi/3vcv Neuvostoliitossa oli vain yhden totuuden lisäksi vain yhden väristä maalia, nythän värisävy on varmaan kielletty Ukrainan sodan takia. Aivan sama kun Fordilla aikoinaan sanottiin että auto voi olla minkä värinen tahansa kunhan se on musta. Tämähän johtui siitä, että muut maalit eivät ehtineet kuivua sitä tahtia kun autoja pukkas liukuhihnalta ulos. | ||||
|
|
17.09.2023 17:26 | Jouni Halinen | ||
| Hienoa Markku, että löysit tarkemman kuvan. Siinä näkyy "pommisorvaamon" betoninen suoja rakennelmakin. Eikös bussikuskeilla ollut ainakin entisaikaan luppoaikaa aamu ja iltapäivä ruuhkan välillä. Eli kuski on päivänokosilla. Ihmeen paljon kuvassa on hailakan sinisiä autoja, astetta vaaleampia kuin ns. ryssän sininen. Eli ei kun autontunnistajat töihin. Nyt näkyy paremmin oman kämpän ikkunatkin 4 ja 5 vasemmalta toiseksi ylin kerros. | ||||
|
|
17.09.2023 17:11 | Rainer Silfverberg | ||
| Mä arvaan että vihreä bussi tyhjän tontin luona on Espoon Auto Oy:n siipi-Wiima. Mitä se siellä Alppilassa teki en tiedä. Ehkä kuski oli päiväkaffella :D | ||||
|
|
17.09.2023 16:28 | Markku Kari | ||
| Tässsä sama kuva suuremmalla tarkkuudella. Hiirellä voi klikata tarkemmaksi. Jorma ehkä tunnistaa bussiliikennöitsijänkin vielä. :-) https://www.helsinkikuvia.fi/search/details/?image_id=hkm.75603BC6-2DC5-48EE-8E47-254035C7C38A |
||||
|
|
17.09.2023 16:26 | Jimi Lappalainen | ||
| Minäkin olen asunut Itä-Pasilassa sekä Jarrumiehenkadulla että Sähköttäjänkadulla. | ||||
|
|
17.09.2023 15:25 | Pekka Siiskonen | ||
| Onko siis nykyään niin, että sellaisia liikennepaikkoja (tai niiden osia), jotka on kauko-ohjauksessa (tai miksi sitä nykyään kutsutaankaan) ei enää voi ottaa erilliskäyttöön, ja kaikki erilliskäyttötaulut on purettu? Vanhanaikainen kauko-ohjaus ei antanut mahdollisuutta kääntää kaikkia vaihteita — eihän? Entäpä nykyisin? Onko esim Mipron kauko-ohjausjärjestelmän lähdöt kytketty suoraan vaikkapa Siemensin releasetinlaitteen painikereleisiin vanhan taulun näppäimistön sijaan? Rautatieturvalaitteet (2014) -kirjakaan ei määrittele termiä erilliskäyttö, vain paikallislupa on määritelty. | ||||
|
|
17.09.2023 13:32 | Rainer Silfverberg | ||
| Tuo risti vaunun kyljessä on vissiin Wienin kaupungin vaakuna? Ihan siisti kuva ja spåra joka tapauksessa ! | ||||
|
|
17.09.2023 11:25 | Jouni Halinen | ||
| Näyttää siltä että kuvassa on menossa Sörnäisten satamaradan rakennustyöt ja sen vahvistaa ilmakuva samalta vuodelta. Siitä voi myös havaita, että rata kulkee kummassakin päässä rapiat 100 metriä betonitunnelissa ja keskellä on noin 300 metriä varsinaista louhittua tunnelia. https://kartta.hel.fi/link/cSpVRG Ns. ”pommisorvaamon” suojarakenne on kummasti ”sensuroitunut” kuvassa?, mutta 1964 ilmakuvassa se kuitenkin näkyy. Paikalle rakennettiin 80/90- luvun taitteessa silloisen HPY:n toimitalo, syy on aivan selvä, he saivat ”kaupan päälle” valmiiksi louhitun kallioluolaston. Asuin vuodet 1989-1993 aivan kuvan oikeaan yläreunaan 1974 rakennetussa talossa osoitteessa Kasöörinkatu 4. Vaikka Itä-Pasilasta puhutaan paljon pahaa (muutin sinne Meilahdesta) niin minusta se oli ihan ok asuinpaikka, minulla oli mm. puolilämmin autohallipaikka talon alla. Sellaisen saaminen lähempänä keskustaa oli käytännössä mahdotonta. Hallista pääsi suoraan hissillä omaan kerrokseen, kun taas Kuusitiellä sai kaivella autoa esiin milloin mistäkin lumikasasta. Olen miettinyt mikä/kuka on kasööri mutta kukkelista sekin selvisi= kassanhoitaja, asuin siis Kassanhoitajan kadulla. Kuinka laajasti virkanimike oli VR:lä käytössä?. Kasööri = Ruotsiksi kassör |
||||
|
|
17.09.2023 10:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tässä olleen Harjun siltajänteet laitettiin Porvoon radalla Nikkilän siltaan. Sekin silta tehtiin uusiksi, olisiko parisen vuotta sitten? | ||||
|
|
16.09.2023 23:39 | Esa J. Rintamäki | ||
| Es freut mich, dass ich ein bisschen Hilfe geben kannte, Herr Stefan. | ||||
|
|
16.09.2023 23:10 | Jorma Toivonen | ||
| Hieno kuvaus Pasilta Dr20:n äänimaailmasta. | ||||
|
|
16.09.2023 23:05 | Hannu Peltola | ||
| Sehr gut, dass wir allen Deutsch praktizieren können! | ||||
|
|
16.09.2023 22:03 | Stefan Baumeister | ||
| Danke für den Hinweis Esa J. Rintamäki, ich habe die Wagennummer korrigiert. Nein ich komme nicht aus Uusikylä, Reijo Salminen. Der Zug hat nur dort gehalten als ich den Wagen fotografiert habe. | ||||
|
|
16.09.2023 21:59 | Antti Grönroos | ||
| Olet oikeassa Topi, keskustaajama on Matarenki. | ||||
|
|
16.09.2023 21:25 | Aleksanteri Skyttä | ||
| Näin siinä taisi olla ideana alun perinkin vuonna 1940, mutta syystä tai toisesta sekä rautatieliikenne että autoliikenne kulki sillan alatasolla. edit: Vai kulkiko tällä sillalla missään vaiheessa sekä rautatieliikennettä että autoliikennettä samaan aikaan. Vuosina 1945-1945 purettu rata toimitettiin ilmeisesti Murmanskiin, jossa oli pula tavarasta. http://lankaakuluu.blogspot.com/2021/03/voikkaan-silta.html |
||||
|
|
16.09.2023 21:05 | Jimi Lappalainen | ||
| Oho, eli uudelleenrakennuksen tarkoituksena lieni tehdä rata sillan ylätasanteelle. | ||||
|
|
16.09.2023 21:01 | Petri Nummijoki | ||
| Resiina-lehdessä tosiaan on kerrottu tuollaisesta tapauksesta, jossa Jyväskylä-Haapamäki-Tampere-juna jouduttiin ajamaan Haapamäelle asti pelkällä Dv12-veturilla. Oli varmaan jotain 1990-luvun alkuvuosia, kun tämä tapahtui. | ||||
|
|
16.09.2023 20:56 | Aleksanteri Skyttä | ||
| Myös Wikipedian mukaan Koria-Voikkaa rata on purettu 1945-1946. Ratahan valmistui vuoden 1940 lopussa, joten käyttöikä jäi radalla kovin lyhyeksi. Taas 1950-1951 noin kuuden kilometrin osuus uudelleenrakennettiin Korian ja Keltin välillä. 50-luvun alussa rata piti jatkaa uudelleen Voikkaalle asti, mutta ratahanketta ei koskaan toteutettu, vaikka sillan kumpiinkin päihin kasattiin korkeat ratapenkat, jotka purettiin 80-luvun lopulla. Nykyäänhän koko ratalinja pidetään rakentamiselta vapaana, jos esimerkiksi Korian silta tuhoutuisi syystä tai toisesta. Toivottavasti käyttöä tälle ratapohjalle ei koskaan tule, ainakaan kriisiratana. |
||||
|
|
16.09.2023 19:59 | Petri Nummijoki | ||
| Kuvassa https://vaunut.org/kuva/21532 näyttikin olevan selitystä eli ilmeisesti säilytysraiteita ja aikaisemmin myös armeijan tarpeita palvelleita. | ||||
|
|
16.09.2023 19:50 | Petri Nummijoki | ||
| Pasilan yläratapihalla näkyy pää- ja rantaradan raiteiden lisäksi kaksi sivuraidetta, joille ei ole ratapihan eteläpäässä vaihdeyhteyttä. Mikähän noiden raiteiden käyttötarkoitus oli? | ||||
|
|
16.09.2023 18:47 | Hannu Peltola | ||
| Tämä on mielenkiintoinen kuva, jonka yksityiskohtia jää katsomaan pitkäksi aikaa. Muutos Itä-Pasilassa on ollut järkyttävä, eikä parempaan suuntaan! | ||||
|
|
16.09.2023 18:09 | Jimi Lappalainen | ||
| Aina oppii uutta :) | ||||
|
|
16.09.2023 17:53 | Jorma Rauhala | ||
| Pienikokoinen työhuone "Psl astl VI", joka hoiti Pasilan ratapihan vaihteet konepajan ja Vallilan suuntaan, näkyy Pasilan sotilasluolaston edustalla, puukantisen Savonkadun katusillan länsipuolella. Asetinlaitteen vieressä on myös VR:n halkotarha, jossa oli lyhyt 600 mm:n rullavaunurata vielä 70-luvulle tultaessa. Minkäköhän liikennöitsijän kuljettaja asuu Alppilassa, kun on jättänyt bussinsa Porvoonkadulle tauolle. 3B:n vaunu on tavanomainen Karian Mustangi, nro 301-330. | ||||
|
|
16.09.2023 17:09 | Aki Karvonen | ||
| Tunnelmallinen loppukesän/syksyn kuva. | ||||
|
|
16.09.2023 17:02 | Esa J. Rintamäki | ||
| Enkö minä arvannut? Kiitoksia teille, hyvät herrat, vaivannäöstänne. Sain ajatuksen: - mitä J. Eerolan Pasilan konepajahistoriikki (v. 2005) kertoo 57-sarjan Gb:stä? 57001 - 57600, valmistunut vuosina 1950-1952, 350 kpl, huomautuksena: rullalaakeroituja, peltikatto. Tästä on hyvä jatkaa. |
||||
|
|
16.09.2023 16:56 | Timo Haapanen | ||
| Tässä vielä venäläinen dokumenttifilmi ko. veturista, jos kiinnostaa: https://www.youtube.com/watch?v=LDzU5189g88 (English subtitles) | ||||
|
|
16.09.2023 16:35 | Jimi Lappalainen | ||
| Numerokin on vain 34 numeroa pienempi. Samaa rakennuserää? | ||||
|
|
16.09.2023 16:18 | Timo Haapanen | ||
| Venäjänkielisen Wikipedian mukaan TEP-60 oli aikanaan maailman nopein veturi, ajettu 193 km/h. (https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9F60#) | ||||
|
|
16.09.2023 16:06 | Timo Haapanen | ||
| Tässä hiukan hyväkuntoisempi museokappale https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D0%AD%D0%9F60#/media/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:%D0%A2%D0%AD%D0%9F60_%D1%82%D0%B5%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B7_Diesel_locomotive_TEP_60.jpg Mielenkiintoinen väritys, muttei siitä sen enempää :) |
||||
|
|
16.09.2023 15:40 | Petri Sallinen | ||
| Tässä Gb 57192, jossa puurunko. https://vaunut.org/kuva/158985?tag0=11%7CGb%7C |
||||
|
|
16.09.2023 15:37 | Mikko Ketolainen | ||
| Tänään oli Äänekosken biotuotetehtaalla avoimet ovet, tai voiko niitä edes kutsua tuolla nimellä, kun ei enää kierretä varsinaisten tehdasrakennusten sisällä kuten ennen. Kiertoajelu tehdasalueella oli järjestetty ja paluureitti meni tätä kautta. Hyvällä tuurilla olisin voinut saada otettua tästä toisesta kuvan, mutta ei sitä ollut, vesisade ja linja-auton ikkunassa olleet mainosteippaukset peittivät näkyvyyden. | ||||
|
|
16.09.2023 15:00 | Petri Nummijoki | ||
| Vuosien 1955-1960 välillä eteni keveiden kiskojen vaihto raskaaksi yli 800 pääraidekilometrin matkalla ja 1960-luvun alkupuolella vaihtonopeus kiihtyi melkein 200 km:iin vuodessa ja lisäksi uusista vaihdoista alettiin useimmat tehdä suoraan 54 kg:n kiskopainoon. Jos Savonlinnan kautta kiertävä reitti olisi koettu hyväksi niin kaippa sitä olisi suosittu kiskonvaihtoja suunniteltaessa mutta nythän se niputettiin lähinnä korpiratojen kanssa samaan ryhmään. | ||||
|
Kuvasarja: Västervik - Hultsfred |
16.09.2023 14:33 | Jimi Lappalainen | ||
| Aika hurja rataosuus, radassa on paljon heittoja sekä sivu-että pystysuunnassakin. https://www.youtube.com/watch?v=-U8d6hUYWTo :) | ||||