|
|
19.09.2023 12:32 | Kurt Ristniemi | ||
| Voiko vaunu olla mikään muu ministerivaunu kuin 41? Oliko 1950-luvulla muita lanterniinikattoisia ministerivaunuja? Etsivä löytää kuvasta yksityiskohtia: - Vaunuun alunperin(?) kuuluneista ylikulkusuojista ei näy jälkeäkään. Ks. https://vaunut.org/kuva/152700 - Kattosillan tikkaiden yläpää on 2-tasoinen, ja ylhällä on jopa kaide. - Tikkaiden ylemmän tason alla on katonrajassa jonkin sortin holkki. Itse en keksi sille käyttötarkoitusta. |
||||
|
|
19.09.2023 12:05 | Kurt Ristniemi | ||
| Mitähän mahtavat olla nuo päätyjen katonrajassa töröttävät viikset? Ja jälleen kerran esitän ylläpidolle toiveen, että salonkivaunut-ryhmään lisättäisiin litteraksi myös B. Kaikkien salonkivaunujen littera ei aina ollut A. Varsin monen littera oli B. |
||||
|
|
19.09.2023 10:45 | Petri Nummijoki | ||
| Tai lähemmäs 100 vuodenkin kehitys. Vaikka kuvan veturiyksilöillä on ikäeroa "vain" 70 vuotta niin ei kai näissä loppupään Tk3-vetureissa ollut ratkaisevia eroja verrattuna 1920-luvun lopulla valmistuneisiin 800-sarjan Tk3-vetureihin? | ||||
|
|
19.09.2023 10:40 | Petri Nummijoki | ||
| Helsinkiin saapuvissa yöjunissa autovaunut olivat perässä ja Dv15-päivystysveturi siirsi ne purkuraiteelle. Helsingistä Parkanon suuntaan lähtevissä yöjunissa autovaunut olivat myös perässä eli päivystäjä toi autovaunut ensin asemalle ja sitten muu juna saapui Ilmalasta linjaveturin saattamana. Sen sijaan Savon radan yöjunassa autovaunu tai -vaunut saattoivat olla Helsingistä lähdettäessä keulassakin johtuen varmaan siitä, että junan kulkusuunta vaihtui Kouvolassa. Vanhoista kuvista päätellen Tampereen suunnan yöjunissakin autovanut saattoivat olla Helsingistä lähdettäessä keulassa siihen aikaan, kun Tampereelta Seinäjoelle ajettiin vielä Haapamäen kautta. Tosin silloin matkustajajunien huoltoratapihakin oli vielä Töölössä. | ||||
|
|
19.09.2023 10:37 | Hannu Peltola | ||
| Yksityisiä sähkövetureita on ollut lisäksi ainakin Lohjan sähköradalla ja Forssassa. Kuva on hieno, siihen tiivistyy 70 vuoden veturikehitys Suomessa! |
||||
|
|
19.09.2023 10:30 | Mikko Heino | ||
| Samoin Kuusankoskella on ollut sähkörautatie Kymintehtaalla joskus 1900- luvun alussa. Raideleveys tais olla olla eri kuin KVR:llä. Mut on toi hieno väritys. | ||||
|
|
19.09.2023 10:22 | Hannu Peltola | ||
| Jussi, mielenkiintoinen historia tuolla varoitussignaalilla! Helppo uskoa, että kaikkien on pitänyt väistää kuningatarta kuljettavaa laivaa. Kuningatar Victoria oli Iso-Britannian kuningattarena 1837-1901 ja tähän ajanjaksoon osuu höyrylaivojen laajempi käyttöönotto, kuten myös rautateiden kehitys. Varsin loogista on, että laivoissa käytetty varoitussignaali on siirtynyt myös rautateille. USA:ssa rautateiden kehitys alkoi 1830-luvulla ja silloin tekniikka ja käytännöt nojasivat vahvasti Iso-Britanniaan. | ||||
|
|
19.09.2023 10:18 | Jouni Hytönen | ||
| Oman maastokuorma-auton lava oli useamman kerran armeijassa hyvä nukkumapaikka. :) | ||||
|
|
19.09.2023 10:00 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
| Milloin Altian raide on jäänyt pois käytöstä, kun raiteet näyttävän puuttuvan raiteensulkuun asti? | ||||
|
|
19.09.2023 09:34 | Teuvo Piirainen | ||
| Voitko Jari Välimaa kertoa miksi VR ei tykkää? Tykkääkö North Rail? Tuollaisille epämääräisille heitoille olisi aina hyvä kertoa vähän tarkempia perusteluja. | ||||
|
|
19.09.2023 08:24 | Jari Välimaa | ||
| VR ei tästä tykkää. | ||||
|
|
19.09.2023 07:20 | Kimmo Huhta | ||
| Tämän risteyksen ja BE-groupin raiteen viistosti ylittävän kevyen liikenteen väylän kiskourat puhdistettiin maasta ja ruohoista eilen. | ||||
|
|
19.09.2023 01:34 | Roope Prusila | ||
| Viitaten Jyrkin kommenttiin, veturin numero oli kyllä alusta asti merkittynä kuvan tunnisteisiin, sillä se oli ennakkoon tiedossa. | ||||
|
|
19.09.2023 00:25 | Rainer Silfverberg | ||
| Miten yöjunien kanssa toimittiin? Siis jos oli autovaunuja jotka piti siirtää Töölön ratapihalle? Minä kun en muista enää kummassa päässä junaa ne oli kun saapuivat Helsinkiin. | ||||
|
|
19.09.2023 00:00 | Mikko Mäntymäki | ||
| Kiitos tiedosta tälle voi laittaa Sr3 tiedot kun on samaa sarjaa VR:n Sr3 kanssa. | ||||
|
|
18.09.2023 23:36 | Jorma Toivonen | ||
| Hienosti antavat puhtaiden sivupaneeleiden ääriviivat korostuksen tahriintuneille "pääli-osille" - eipä taida Fairy enää auttaa... | ||||
|
|
18.09.2023 23:32 | Jyrki Talvi | ||
| Veturin Nro on 201. | ||||
|
|
18.09.2023 23:14 | Petri Nummijoki | ||
| Sellainen on sitten jäänyt näkemättä tai ei ole ainakaan muistiin jäänyt. Jos on kerran viikossa tai harvemmin esiintynyt tapahtuma niin täysin mahdollista, ettei koskaan osunut moiseen tilanteeseen paikalle. Mihinkähän linjaveturi asemalta silloin lähti? Takaisin sinne, mistä juna oli tullut? | ||||
|
|
18.09.2023 22:59 | Teppo Niemi | ||
| Jotkut viikonloppujunien rungot vedettiin Dv15 sarjan vetureilla Ilmalaan. | ||||
|
|
18.09.2023 22:36 | Jouni Hytönen | ||
| Hiljaa hyvä tulee, katsotaan nyt. :D | ||||
|
|
18.09.2023 21:29 | Petri Nummijoki | ||
| Äkkiseltään vaikuttaisi VR:n vastaavaa tyylikkäämmän näköiseltä. Vaikea tietysti sanoa, olisi mielipide edelleen sama, jos kaikki olisivat tämän näköisiä. | ||||
|
|
18.09.2023 21:20 | Petri Nummijoki | ||
| Olisiko Moskovan junassa saapunut? Tuohon aikaan ei tainnut olla muita junia Neuvostoliitosta saapuneiden lisäksi, joissa veturi olisi irroitettu junasta Helsingin asemalla. | ||||
|
|
18.09.2023 20:59 | Hannu Peltola | ||
| Tässä on hyvä ajankohtainen potretti! | ||||
|
|
18.09.2023 20:46 | Antti Grönroos | ||
| Jonkin verran on puiden karsintaa tapahtunut Vahtituvan toisella puolella. "Nipah". | ||||
|
|
18.09.2023 20:42 | Jarno Piltti | ||
| Hienosti ruudussa juna koko pituudessaan. | ||||
|
|
18.09.2023 20:39 | Jarno Piltti | ||
| On edustava kuva edustavasta koneesta! Mainittakoon että veturin EVN-tunnus on 91 10 3103 201-2 FI-FERFI. | ||||
|
|
18.09.2023 20:36 | Jarno Piltti | ||
| Kiitos selvennyksestä, tärkeä yksityiskohta pienoisradalla! | ||||
|
|
18.09.2023 20:21 | Timo Haapanen | ||
| En tiedä, laskinko oikein, mutta sain sylinteritilavuudeksi peräti 200.85 litraa, jos erimittaiset iskut samassa moottorissa (isku 300 vs 304.3 mm, 8 vs 8 syl.) (http://e917964x.beget.tech/th/th_dvig_11d45a.htm) - vrt. Dr12 182.4, Dr20 99.84 litraa. Kaikki siis V16. | ||||
|
|
18.09.2023 19:41 | Asmo Rasinen | ||
| Hyvä kuva uutukaisesta! | ||||
|
|
18.09.2023 18:14 | Jimi Lappalainen | ||
| Hei, Jouni. Niitä tasoristeyskuvia on nyt odoteltu 20 vuoden ajan, jokohan olisi aika näyttää niille skanneria? :) | ||||
|
|
18.09.2023 17:49 | Timo Haapanen | ||
| Startti: https://portal-transporta.ru/services/railway/81/460/ | ||||
|
|
18.09.2023 16:41 | Timo Haapanen | ||
| Dragsvikissä tulossa! https://juliadata.fi/live/train?n=7222 | ||||
|
|
18.09.2023 16:37 | Jussi Laukkanen | ||
| Long, long, short, long -vihellysmerkin historiasta luin äskettäin selityksen, jossa sen kerrottiin liittyvän alkujaan merenkulkuun ja viittaavan Britannian hallitsijaan. Kun kuningatar oli laivassa, oli muiden reitillä olevien alusten väistettävä hallitsijaa kuljettavaa laivaa ja tämä tiedotettiin morseaakkosella Q (Queen). | ||||
|
|
18.09.2023 16:07 | Timo Haapanen | ||
| Valokuvaajien ja yksittäisten videoiden kuvaajien lista on pitkä; osa on Martinin itsensä käsialaa, mutta sen tarkempaa tietoa en löydä. Hän toimii juontajana ja asiantuntijana mainitussa dokumentissa ja osin myös haastattelijana. Joo, muutamat yksilöt näkyvät pukkaavan hyvästi savua, päihittävät ehkä jopa TÜLOMSAŞin nokipetterit :D |
||||
|
|
18.09.2023 15:54 | Timo Salo | ||
| Kiitos Marko historiapläjäyksestä! Niitä on aina mukava lukea ja ihailla silloisen työn laatua ja koristeellisuutta. Pitää niin hyvin paikkansa vanhan työkaverini lausahdus: Kukaan ei kysy viidenkymmenen vuoden päästä, että kauanko tuohon työhön meni aikaa. Sitä kuitenkin saatetaan kysyä, että kuka noin hienon laitteen teki... | ||||
|
|
18.09.2023 15:02 | Mikko Mäntymäki | ||
| Mitä numeroa tämä tottelee niin saan ne kirjattua tietokantaan? Tarkoitus on pitää kalustotietokanta ajan tasalla. | ||||
|
|
18.09.2023 14:52 | Rainer Silfverberg | ||
| Ovatko nämä Sr3:sia kanssa? | ||||
|
|
18.09.2023 13:37 | Marko Laine | ||
| Tyylikäs veturi ja hieno sävy-sävyyn kuva! | ||||
|
|
18.09.2023 13:24 | Hannu Peltola | ||
| Wau, on kyllä upean näköinen! Tuo tulee olemaan erinomainen lisä Fenniarailin kalustoon ja nyt jo oikein odottaa, että tätä pääsee bongaamaan radanvarteen! | ||||
|
|
18.09.2023 13:19 | Simo Virtanen | ||
| Upea veturi! Hieman pahaenteiselle kuulostaa tuo Kuusankoskelle joutuminen, mutta onneksi no N-kirjain mukana. | ||||
|
|
18.09.2023 13:11 | Jouni Hytönen | ||
| Tuo TEP60-dokumenttifilmi on kyllä mielenkiintoinen. Liekö Martin itse kuvannut myös Vilnan varikolla ja Valko-Venäjän puolella kuvatut pätkät? Ja valkovenäläisen kuljettajan luonnehdinta veturisarjasta: ei tässä nyt oikeastaan mitään tyyppiongelmia ole, jos jotain tulee, niin ne on helppo korjata ja veturia on helppo ajaa. Länsimaisen kuljettajan silmin siitä ehkä löytyisi joitakin pieniä tai vähän isompiakin ergonomiapuutteita. :) 2-tahtinen päämoottori on varsin äänekäs ja tehokas savuntuottaja, mutta noita ominaisuuksia ei Neuvostoliitossa pidetty mitenkään merkityksellisinä. | ||||
|
|
18.09.2023 11:48 | Hannu Peltola | ||
| Kuten Ilkka totesikin, kyseessä on vihellysmerkki, joka on tässä kohdassa tasoristeyksen takia. Snohomishin varsinainen taustakuva ei ehtinyt koskaan valmistua tälle radalle ja tätä kuvaa varten virittelin vasemmalle pystytukien varaan valmiin taustakuvan Mt. Bakerin alueelta. Pystytuet taustakuvalle olivat valmiina. Viimeisessä tällä radalla tekemässäni kuvaussessiossa 24.8.2023 sain pyyhkäistyä kuvan NP-veturin #1170 suoraan betonilattialle ja veturi tuhoutui täysin! :-( Puhtaasti oma vahinko ja harmitti, mutta onneksi malli on yleinen ja korvaavan yksilön pystyi hankkimaan eBaystä. |
||||
|
|
18.09.2023 11:10 | Marko Anttila | ||
| Tästä aiheesta on tehty myös tutkimus, joka on julkaistu 2011, ja jossa on viittauksia vaunut.org'iin kuvien muodossa. Suomen vanhojen rautatieasemien ulkokellojen inventointi, Heikkilä, Paula (2011), ja on ladattavissa luettavaksi, https://www.theseus.fi/handle/10024/35181 |
||||
|
|
18.09.2023 10:24 | Marko Nyby | ||
| Toisessa kuvassa jo tarjottu Huuhkajavaara tuli heti tämän nähtyäni mieleen, eikä tunne toisen kuvan nähtyäni muuttunut. Vasemmalta on kuvanoton jälkeen tosin hävinnyt aika paljon soraa ja karkeampaakin ainesta, ja ehkä raiteenkin linjaus vastamäkeen on suorempi. | ||||
|
|
18.09.2023 09:59 | Kari Haapakangas | ||
| Sorakuopalla (mieluiten käytöstä poistunut sellainen) on monia hyviä ominaisuuksia leiriytymistä ajatellen: tasainen, tuulensuojainen ja kuiva. Miinuspuolena sitten se, että onhan se armottoman kova nukkumisalusta. Kymmenen yön jälkeen armeijan punkkakin tuntui liian pehmeältä nukkumapaikalta. | ||||
|
|
18.09.2023 08:52 | Ilkka Hovi | ||
| Whistle (long, long,short ja long) kestää tasoristeykseen asti. | ||||
|
|
18.09.2023 08:51 | Ilkka Hovi | ||
| Whistle (long, long,short ja long) | ||||
|
|
18.09.2023 08:34 | Timo Polvinen | ||
| Voisi olla Kuluntalahden siirtoradan Jormuanlahden pää. | ||||
|
|
18.09.2023 08:27 | Timo Polvinen | ||
| Paikka voisi olla Hyrynsalmi ja taustalla oleva rakennus Ratatie 8. | ||||
|
|
18.09.2023 08:19 | Jarno Piltti | ||
| Upea kuva, tässä on todella hieno syysillan valo! | ||||
|
|
18.09.2023 08:17 | Jarno Piltti | ||
| Mikä on tuo paalu jossa tuplavee? | ||||