Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 19.09.2023 12:32 Kurt Ristniemi  
  Voiko vaunu olla mikään muu ministerivaunu kuin 41? Oliko 1950-luvulla muita lanterniinikattoisia ministerivaunuja?
Etsivä löytää kuvasta yksityiskohtia:
- Vaunuun alunperin(?) kuuluneista ylikulkusuojista ei näy jälkeäkään. Ks. https://vaunut.org/kuva/152700
- Kattosillan tikkaiden yläpää on 2-tasoinen, ja ylhällä on jopa kaide.
- Tikkaiden ylemmän tason alla on katonrajassa jonkin sortin holkki. Itse en keksi sille käyttötarkoitusta.
kuva 19.09.2023 12:05 Kurt Ristniemi  
  Mitähän mahtavat olla nuo päätyjen katonrajassa töröttävät viikset?

Ja jälleen kerran esitän ylläpidolle toiveen, että salonkivaunut-ryhmään lisättäisiin litteraksi myös B. Kaikkien salonkivaunujen littera ei aina ollut A. Varsin monen littera oli B.
kuva 19.09.2023 10:45 Petri Nummijoki  
  Tai lähemmäs 100 vuodenkin kehitys. Vaikka kuvan veturiyksilöillä on ikäeroa "vain" 70 vuotta niin ei kai näissä loppupään Tk3-vetureissa ollut ratkaisevia eroja verrattuna 1920-luvun lopulla valmistuneisiin 800-sarjan Tk3-vetureihin?
kuva 19.09.2023 10:40 Petri Nummijoki  
  Helsinkiin saapuvissa yöjunissa autovaunut olivat perässä ja Dv15-päivystysveturi siirsi ne purkuraiteelle. Helsingistä Parkanon suuntaan lähtevissä yöjunissa autovaunut olivat myös perässä eli päivystäjä toi autovaunut ensin asemalle ja sitten muu juna saapui Ilmalasta linjaveturin saattamana. Sen sijaan Savon radan yöjunassa autovaunu tai -vaunut saattoivat olla Helsingistä lähdettäessä keulassakin johtuen varmaan siitä, että junan kulkusuunta vaihtui Kouvolassa. Vanhoista kuvista päätellen Tampereen suunnan yöjunissakin autovanut saattoivat olla Helsingistä lähdettäessä keulassa siihen aikaan, kun Tampereelta Seinäjoelle ajettiin vielä Haapamäen kautta. Tosin silloin matkustajajunien huoltoratapihakin oli vielä Töölössä.
kuva 19.09.2023 10:37 Hannu Peltola  
  Yksityisiä sähkövetureita on ollut lisäksi ainakin Lohjan sähköradalla ja Forssassa.

Kuva on hieno, siihen tiivistyy 70 vuoden veturikehitys Suomessa!
kuva 19.09.2023 10:30 Mikko Heino  
  Samoin Kuusankoskella on ollut sähkörautatie Kymintehtaalla joskus 1900- luvun alussa. Raideleveys tais olla olla eri kuin KVR:llä. Mut on toi hieno väritys.
kuva 19.09.2023 10:22 Hannu Peltola  
  Jussi, mielenkiintoinen historia tuolla varoitussignaalilla! Helppo uskoa, että kaikkien on pitänyt väistää kuningatarta kuljettavaa laivaa. Kuningatar Victoria oli Iso-Britannian kuningattarena 1837-1901 ja tähän ajanjaksoon osuu höyrylaivojen laajempi käyttöönotto, kuten myös rautateiden kehitys. Varsin loogista on, että laivoissa käytetty varoitussignaali on siirtynyt myös rautateille. USA:ssa rautateiden kehitys alkoi 1830-luvulla ja silloin tekniikka ja käytännöt nojasivat vahvasti Iso-Britanniaan.
kuva 19.09.2023 10:18 Jouni Hytönen  
  Oman maastokuorma-auton lava oli useamman kerran armeijassa hyvä nukkumapaikka. :)
kuva 19.09.2023 10:00 Jukka P. T. Ruuskanen  
  Milloin Altian raide on jäänyt pois käytöstä, kun raiteet näyttävän puuttuvan raiteensulkuun asti?
kuva 19.09.2023 09:34 Teuvo Piirainen  
  Voitko Jari Välimaa kertoa miksi VR ei tykkää? Tykkääkö North Rail? Tuollaisille epämääräisille heitoille olisi aina hyvä kertoa vähän tarkempia perusteluja.
kuva 19.09.2023 08:24 Jari Välimaa  
  VR ei tästä tykkää.
kuva 19.09.2023 07:20 Kimmo Huhta  
  Tämän risteyksen ja BE-groupin raiteen viistosti ylittävän kevyen liikenteen väylän kiskourat puhdistettiin maasta ja ruohoista eilen.
kuva 19.09.2023 01:34 Roope Prusila  
  Viitaten Jyrkin kommenttiin, veturin numero oli kyllä alusta asti merkittynä kuvan tunnisteisiin, sillä se oli ennakkoon tiedossa.
kuva 19.09.2023 00:25 Rainer Silfverberg  
  Miten yöjunien kanssa toimittiin? Siis jos oli autovaunuja jotka piti siirtää Töölön ratapihalle? Minä kun en muista enää kummassa päässä junaa ne oli kun saapuivat Helsinkiin.
kuva 19.09.2023 00:00 Mikko Mäntymäki  
  Kiitos tiedosta tälle voi laittaa Sr3 tiedot kun on samaa sarjaa VR:n Sr3 kanssa.
kuva 18.09.2023 23:36 Jorma Toivonen  
  Hienosti antavat puhtaiden sivupaneeleiden ääriviivat korostuksen tahriintuneille "pääli-osille" - eipä taida Fairy enää auttaa...
kuva 18.09.2023 23:32 Jyrki Talvi  
  Veturin Nro on 201.
kuva 18.09.2023 23:14 Petri Nummijoki  
  Sellainen on sitten jäänyt näkemättä tai ei ole ainakaan muistiin jäänyt. Jos on kerran viikossa tai harvemmin esiintynyt tapahtuma niin täysin mahdollista, ettei koskaan osunut moiseen tilanteeseen paikalle. Mihinkähän linjaveturi asemalta silloin lähti? Takaisin sinne, mistä juna oli tullut?
kuva 18.09.2023 22:59 Teppo Niemi  
  Jotkut viikonloppujunien rungot vedettiin Dv15 sarjan vetureilla Ilmalaan.
kuva 18.09.2023 22:36 Jouni Hytönen  
  Hiljaa hyvä tulee, katsotaan nyt. :D
kuva 18.09.2023 21:29 Petri Nummijoki  
  Äkkiseltään vaikuttaisi VR:n vastaavaa tyylikkäämmän näköiseltä. Vaikea tietysti sanoa, olisi mielipide edelleen sama, jos kaikki olisivat tämän näköisiä.
kuva 18.09.2023 21:20 Petri Nummijoki  
  Olisiko Moskovan junassa saapunut? Tuohon aikaan ei tainnut olla muita junia Neuvostoliitosta saapuneiden lisäksi, joissa veturi olisi irroitettu junasta Helsingin asemalla.
kuva 18.09.2023 20:59 Hannu Peltola  
  Tässä on hyvä ajankohtainen potretti!
kuva 18.09.2023 20:46 Antti Grönroos  
  Jonkin verran on puiden karsintaa tapahtunut Vahtituvan toisella puolella. "Nipah".
kuva 18.09.2023 20:42 Jarno Piltti  
  Hienosti ruudussa juna koko pituudessaan.
kuva 18.09.2023 20:39 Jarno Piltti  
  On edustava kuva edustavasta koneesta! Mainittakoon että veturin EVN-tunnus on 91 10 3103 201-2 FI-FERFI.
kuva 18.09.2023 20:36 Jarno Piltti  
  Kiitos selvennyksestä, tärkeä yksityiskohta pienoisradalla!
kuva 18.09.2023 20:21 Timo Haapanen  
  En tiedä, laskinko oikein, mutta sain sylinteritilavuudeksi peräti 200.85 litraa, jos erimittaiset iskut samassa moottorissa (isku 300 vs 304.3 mm, 8 vs 8 syl.) (http://e917964x.beget.tech/th/th_dvig_11d45a.htm) - vrt. Dr12 182.4, Dr20 99.84 litraa. Kaikki siis V16.
kuva 18.09.2023 19:41 Asmo Rasinen  
  Hyvä kuva uutukaisesta!
kuva 18.09.2023 18:14 Jimi Lappalainen  
  Hei, Jouni. Niitä tasoristeyskuvia on nyt odoteltu 20 vuoden ajan, jokohan olisi aika näyttää niille skanneria? :)
kuva 18.09.2023 17:49 Timo Haapanen  
  Startti: https://portal-transporta.ru/services/railway/81/460/
kuva 18.09.2023 16:41 Timo Haapanen  
  Dragsvikissä tulossa! https://juliadata.fi/live/train?n=7222
kuva 18.09.2023 16:37 Jussi Laukkanen  
  Long, long, short, long -vihellysmerkin historiasta luin äskettäin selityksen, jossa sen kerrottiin liittyvän alkujaan merenkulkuun ja viittaavan Britannian hallitsijaan. Kun kuningatar oli laivassa, oli muiden reitillä olevien alusten väistettävä hallitsijaa kuljettavaa laivaa ja tämä tiedotettiin morseaakkosella Q (Queen).
kuva 18.09.2023 16:07 Timo Haapanen  
  Valokuvaajien ja yksittäisten videoiden kuvaajien lista on pitkä; osa on Martinin itsensä käsialaa, mutta sen tarkempaa tietoa en löydä. Hän toimii juontajana ja asiantuntijana mainitussa dokumentissa ja osin myös haastattelijana.
Joo, muutamat yksilöt näkyvät pukkaavan hyvästi savua, päihittävät ehkä jopa TÜLOMSAŞin nokipetterit :D
kuva 18.09.2023 15:54 Timo Salo  
  Kiitos Marko historiapläjäyksestä! Niitä on aina mukava lukea ja ihailla silloisen työn laatua ja koristeellisuutta. Pitää niin hyvin paikkansa vanhan työkaverini lausahdus: Kukaan ei kysy viidenkymmenen vuoden päästä, että kauanko tuohon työhön meni aikaa. Sitä kuitenkin saatetaan kysyä, että kuka noin hienon laitteen teki...
kuva 18.09.2023 15:02 Mikko Mäntymäki  
  Mitä numeroa tämä tottelee niin saan ne kirjattua tietokantaan? Tarkoitus on pitää kalustotietokanta ajan tasalla.
kuva 18.09.2023 14:52 Rainer Silfverberg  
  Ovatko nämä Sr3:sia kanssa?
kuva 18.09.2023 13:37 Marko Laine  
  Tyylikäs veturi ja hieno sävy-sävyyn kuva!
kuva 18.09.2023 13:24 Hannu Peltola  
  Wau, on kyllä upean näköinen! Tuo tulee olemaan erinomainen lisä Fenniarailin kalustoon ja nyt jo oikein odottaa, että tätä pääsee bongaamaan radanvarteen!
kuva 18.09.2023 13:19 Simo Virtanen  
  Upea veturi! Hieman pahaenteiselle kuulostaa tuo Kuusankoskelle joutuminen, mutta onneksi no N-kirjain mukana.
kuva 18.09.2023 13:11 Jouni Hytönen  
  Tuo TEP60-dokumenttifilmi on kyllä mielenkiintoinen. Liekö Martin itse kuvannut myös Vilnan varikolla ja Valko-Venäjän puolella kuvatut pätkät? Ja valkovenäläisen kuljettajan luonnehdinta veturisarjasta: ei tässä nyt oikeastaan mitään tyyppiongelmia ole, jos jotain tulee, niin ne on helppo korjata ja veturia on helppo ajaa. Länsimaisen kuljettajan silmin siitä ehkä löytyisi joitakin pieniä tai vähän isompiakin ergonomiapuutteita. :) 2-tahtinen päämoottori on varsin äänekäs ja tehokas savuntuottaja, mutta noita ominaisuuksia ei Neuvostoliitossa pidetty mitenkään merkityksellisinä.
kuva 18.09.2023 11:48 Hannu Peltola  
  Kuten Ilkka totesikin, kyseessä on vihellysmerkki, joka on tässä kohdassa tasoristeyksen takia.

Snohomishin varsinainen taustakuva ei ehtinyt koskaan valmistua tälle radalle ja tätä kuvaa varten virittelin vasemmalle pystytukien varaan valmiin taustakuvan Mt. Bakerin alueelta. Pystytuet taustakuvalle olivat valmiina.

Viimeisessä tällä radalla tekemässäni kuvaussessiossa 24.8.2023 sain pyyhkäistyä kuvan NP-veturin #1170 suoraan betonilattialle ja veturi tuhoutui täysin! :-( Puhtaasti oma vahinko ja harmitti, mutta onneksi malli on yleinen ja korvaavan yksilön pystyi hankkimaan eBaystä.
kuva 18.09.2023 11:10 Marko Anttila  
  Tästä aiheesta on tehty myös tutkimus, joka on julkaistu 2011, ja jossa on viittauksia vaunut.org'iin kuvien muodossa.

Suomen vanhojen rautatieasemien ulkokellojen inventointi, Heikkilä, Paula (2011),
ja on ladattavissa luettavaksi,
https://www.theseus.fi/handle/10024/35181
kuva 18.09.2023 10:24 Marko Nyby  
  Toisessa kuvassa jo tarjottu Huuhkajavaara tuli heti tämän nähtyäni mieleen, eikä tunne toisen kuvan nähtyäni muuttunut. Vasemmalta on kuvanoton jälkeen tosin hävinnyt aika paljon soraa ja karkeampaakin ainesta, ja ehkä raiteenkin linjaus vastamäkeen on suorempi.
kuva 18.09.2023 09:59 Kari Haapakangas  
  Sorakuopalla (mieluiten käytöstä poistunut sellainen) on monia hyviä ominaisuuksia leiriytymistä ajatellen: tasainen, tuulensuojainen ja kuiva. Miinuspuolena sitten se, että onhan se armottoman kova nukkumisalusta. Kymmenen yön jälkeen armeijan punkkakin tuntui liian pehmeältä nukkumapaikalta.
kuva 18.09.2023 08:52 Ilkka Hovi  
  Whistle (long, long,short ja long) kestää tasoristeykseen asti.
kuva 18.09.2023 08:51 Ilkka Hovi  
  Whistle (long, long,short ja long)
kuva 18.09.2023 08:34 Timo Polvinen  
  Voisi olla Kuluntalahden siirtoradan Jormuanlahden pää.
kuva 18.09.2023 08:27 Timo Polvinen  
  Paikka voisi olla Hyrynsalmi ja taustalla oleva rakennus Ratatie 8.
kuva 18.09.2023 08:19 Jarno Piltti  
  Upea kuva, tässä on todella hieno syysillan valo!
kuva 18.09.2023 08:17 Jarno Piltti  
  Mikä on tuo paalu jossa tuplavee?