|
|
16.08.2023 22:15 | Roope Prusila | ||
| Mistä mainittu poikkeustilanne johtui, vaunun tekinen vika tms? | ||||
|
|
16.08.2023 21:14 | Jouni Halinen | ||
| Lehmuskin on ollut vielä ainakin 2014 tallella. Lipputangosta ei ole kuin jämät jäljellä. https://vaunut.org/kuva/90924?liikp1=1571 | ||||
|
|
16.08.2023 20:08 | Tommi Koskinen | ||
| Juliasta ennakkoilmoituksista selviää, että Vuosaaressa vaihteiden ja pöllien vaihdon vuoksi useamman päivän katko. Ei sinne ole muitakaan junia kulkenut. | ||||
|
|
16.08.2023 19:42 | Kurt Ristniemi | ||
| Vaunu rakennettiin alunperin Berliinissä (Aktiengesellschaft zur Fabrikation von Eisenbahnbedarf / Pflug) Pietarin - Riihimäen rautatierakennukselle III lk vaunuksi nro 164. Se asetettiin liikenteeseen v. 1870. Vuonna 1876 SVR:n Helsingin konepaja uudelleenrakensi vaunun keisarinnan salonkivaunuksi. Itse vierastan tuota "E-tyypin vaunu"-määrittelyä. 'E' oli littera joka tarkoitti III luokkaa, ei vaunutyyppiä. |
||||
|
|
16.08.2023 19:08 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Tai GPS vähän heitellyt. | ||||
|
|
16.08.2023 19:06 | Asmo Rasinen | ||
| No, olisiko ollut vähän junannuskiire kun veti ainakin 60 km 120-145 kmh | ||||
|
|
16.08.2023 18:53 | Petri Nummijoki | ||
| Olisihan sellainen mukava mutta sitten se varmaan pitäisi ennallistaa muutenkin, jos ei nyt ihan tekniikaltaan niin ainakin ikkunat ja ohjaamokalusteet palauttaa alkuperäisen kaltaisiksi. Kun esim. Dm4:n ja Dm8:n osalta ei onnistunut edes yhden yksilön säilyttäminen niin tuskin mitään ennallistamistakaan tulee tapahtumaan. Jos taas veturi muuten säilytetään nykyisen kaltaisena niin sitten parempi pitää värityskin saman aikakauden mukaisena. | ||||
|
|
16.08.2023 18:38 | Topi Lajunen | ||
| Kaikkien veturijunien sn on nykyään 120, poislukien koeajot. | ||||
|
|
16.08.2023 18:31 | Topi Lajunen | ||
| Esa: Ravaan Vallilassa tämän tästä, bändini harjoitustila on siellä. Pitäydyn edellisessä kommentissani. |
||||
|
|
16.08.2023 18:24 | Mikko Mäntymäki | ||
| Minun mielestäni museoitava Sr1 on palautettava alkuperäiseen väritykseen toinen voi edustaa nykyistä väritystä. | ||||
|
|
16.08.2023 16:35 | Teemu Saukkonen | ||
| Aika lailla samalta näyttää nyt 20 vuoden kuluttuakin. Tässä tosin ei näy oikealta kadonnut satavuotinen kuusikko, eikä tänä vuonna maalattu asemarakennus. https://vaunut.org/kuva/163390 | ||||
|
|
16.08.2023 15:50 | Erkki Nuutio | ||
| Kyseessä oli 2. Rautatiepatterin (4 kpl 152/45 C + ilmatorjuntatykkejä) kasvihuonevaunu. Patteri oli vuosina 1943-1944 pisimpään alistettuna Laatokan Rannikkoprikaatille sen RTR 13:lle, ja oli tällöin majoitettuna Uuksuun. Tietolähde: Ove Enqvist Rautatietykistö Suomessa - Unohdettu osa rannikkopuolustusta (2019). Toimittiin siis pääosin 111 km:n Uuksu - Aunus -radalla. Rautatienrakennusmuodostelmat rakensivat sen 8 kk:ssa alkaen heinäkuun lopusta 1942. Rata tuhottiin osin mottiin jääneine kalustoineen perääntymisen yhteydessä pääosin heinäkuussa 1944. Tauno Hovattan Rata Salmiin ja Aunuksenlinnaan (2022, 114 s.) kertoo radan lyhyiksi jääneet vaiheet. Kirjasta selviävät rakennettaessa käytettyjen 15 höyryveturin numerot, yleisliikenteessä käytettyjen 5 höyryveturin numerot (lisänä moottorivaunu) ja Viteleen maihinnousun seurauksena mottiin jääneinä tuhottujen 6 höyryveturin numerot ja tuhoamispaikat. Vaunuja mottiin jäi noin 300 vaunuarvoa. Noin puolet tuhottiin. Sillat ja asemarakennukset tuhottiin. |
||||
|
|
16.08.2023 15:27 | Kurt Ristniemi | ||
| Kuva on saksan- ja venäjänkielisestä pienpainatteesta Åboer Eisenmanufaktur Aktiengesellschaft. https://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/347300?page=17 |
||||
|
|
16.08.2023 15:12 | Kurt Ristniemi | ||
| Yksitelisenä vaunumalli näkyy kuvassa https://vaunut.org/kuva/98415 Postiosaston ohittavalla käytävällä varustettuja vaunuja oli tosiaan erilaisia. Mutta vain siinä 6 postivaunun sarjassa, johon tämä vaunu kuuluu, käytävä oli vaununseinien ulkopuolella. Vaunumallia kutsutaankin nimellä parvekevaunu. |
||||
|
|
16.08.2023 14:51 | Kurt Ristniemi | ||
| Vaunu oli alunperin Ringhofferin Helsinki-Hämeenlinna -radalle vuonna 1875 rakentama II lk vaunu 95. SVR:n Helsingin konepaja muunsi sen v. 1876 Turun-Tampereen Hämeenlinnan rautatielle keisarilliseksi salonkivaunuksi A 7007. Kun eri rautatiet yhdistettiin samaan numerointiin v. 1887, vaunu sai numeron 7. |
||||
|
|
16.08.2023 12:43 | Esa J. Rintamäki | ||
| Peipohjan alkuperäinen asematalo paloi sisällissodan aikana 1918. Tämä valmistui vielä saman vuoden aikana. Palovaurion 1929 yhteydessä tämä sai kuvassa näkyvän ilmiasunsa. Kokemäki - nimensä se sai alkukesästä1984. |
||||
|
|
16.08.2023 12:39 | Markku Naskali | ||
| Lapsuudesta tuttu asema Raumalle matkattaessa. Mahtaakohan joskus taas päästä henkilöjunalla Raumalle? Kaiketi sellaisiakin haaveita joillakuilla on. |
||||
|
|
16.08.2023 12:37 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kolmiakselisena myös siten, että vaunun toisessa päässä oli teli. | ||||
|
|
16.08.2023 12:35 | Esa J. Rintamäki | ||
| Eikös Mas - vaunuihinkin käytetty Ga - aluskehyksiä? | ||||
|
|
16.08.2023 12:32 | Esa J. Rintamäki | ||
| Olette täysin oikeassa, arvoisat harrastajakollegat. | ||||
|
|
16.08.2023 12:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Suosittelen listan mahdolliselle tekijälle seuraavien opusten tutkimista: Valtionrautatiet 1912- 1937 osa II Valtionrautatiet 1937 - 1962 ja Jussi Iltanen: Radan varrella (2009). Avainsanaksi seuraavat arkkitehdit: Thure Hellström ja Jarl Ungern (ainakin aluksi). Muistakin rautatiepuolen kirjoista on apua, mutta näillä pääsee ainakin luonnostelemaan listaa alustavasti. Tyylillisesti nämä asemat kuuluisivat funktionalistiselle kaudelle. Se seurasi 1920-luvun klassisismia, tosin kausien siirtymäaikana harrastettiin kummankin tyylin piirteiden yhdistämistä. |
||||
|
|
15.08.2023 23:46 | Jyrki Talvi | ||
| Komea kuva. | ||||
|
|
15.08.2023 23:33 | Mikko Ketolainen | ||
| Äänekoskelta Vuosaareen normaalisti numeroilla 3492 ja 3496 kulkeva tavarajuna on saanut Maanantaista lähtien tunnukseksi 53492 ja 53496 ja Vuosaaresta Äänekoskella normaalisti numeroilla 3493 ja 3495 kulkeva tavarajuna on saanut tunnukseksi T53493 ja T53495. Yksikään näillä tunnuksilla kulkenut juna ei ole mennyt Vuosaareen tai tullut sieltä, sillä ne ovat joko pysähtyneet Jämsään tai tulleet sieltä Äänekoskelle. Tällä hetkellä kohti Jämsää on matkalla juna T58496. Mistähän johtuu tämä, että Jämsä on näiden junien päätepiste, eikä Vuosaari. Ensi yönä on tulossa Äänekoskelle Jämsästä juna tunnuksella T56493. | ||||
|
|
15.08.2023 21:20 | Timo Haapanen | ||
| Kuvan Sr1 on muuten numero 3090 (vähän pilkkua viilaan). | ||||
|
|
15.08.2023 21:19 | Timo Haapanen | ||
| Vikaantunut Sr3 näkyy olevan vaunuletkan perässä hinauksessa. | ||||
|
|
15.08.2023 20:47 | Elias Murto | ||
| Olikin muuten erikoinen torvi! | ||||
|
|
15.08.2023 19:25 | Jussi Pajunen | ||
| Hieno kuva. Mukavasti rautatietunnelmaa :) | ||||
|
|
15.08.2023 18:54 | Pasi Seppälä | ||
| Komeita sinisen sävyjä. Iltatunnelmaa parhaimmillaan. Viikon kuva-ainesta. | ||||
|
|
15.08.2023 18:15 | John Lindroth | ||
| Onnistunut aamutunnelmallinen kuva! | ||||
|
|
15.08.2023 18:08 | Jarno Piltti | ||
| Jos joku jaksaisi tehdä listan tästä 30-luvun tyyppiasemasta siitä tulisi aika pitkä. Mierontie ja Heinolan rata noin aluksi. | ||||
|
|
15.08.2023 18:03 | Jarno Piltti | ||
| Tämä on hyvä kuva, koneet niin eri maailmasta. | ||||
|
|
15.08.2023 18:02 | Jarno Piltti | ||
| Laid Back yhtyeen Bakerman tulee mieleen, vaikkei tämä yöjuna olekkaan. | ||||
|
|
15.08.2023 17:45 | Juha Veikko Mentu | ||
| Tämän mallisia asemarakennuksia löytyy mm. Etelä-Karjalan suunnalta. Katon jyrkkyys piti varmaan sen lumettomana. | ||||
|
|
15.08.2023 17:42 | Juha Veikko Mentu | ||
| Mainio, veikeä kuva! | ||||
|
|
15.08.2023 17:41 | Juha Veikko Mentu | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
15.08.2023 16:15 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Ei mitään! Aloin ihmettelemään vaan;) | ||||
|
|
15.08.2023 16:07 | Teemu Saukkonen | ||
| Näppivirhe on näköjään tullut, 203 se on. | ||||
|
|
15.08.2023 16:03 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Oliko tosiaan nro 205.? Ja nosturi poistettu.? Ei oikeen saa videosta selvää numerosta. Entinen, Lapissa pyörivä Tka. | ||||
|
|
15.08.2023 14:45 | Petri Nummijoki | ||
| Tästähän on ollut molempia tapoja eli toisinaan veturit on vaihdettu junan Iisalmen puoleiseen päähän vasta kaivoksilla käynnin jälkeen ja toisinaan jo ennen sitä, kuten kuvassa. | ||||
|
|
15.08.2023 14:22 | Jimi Lappalainen | ||
| Todella komea kuva! | ||||
|
|
15.08.2023 11:49 | Jouni Hytönen | ||
| Paluujuna 5048 peruuttelee takaisin Pyhäsalmen asemalle ja lähtee siitä sitten ilman ympäriajotarvetta kohti Ruokosuota. | ||||
|
|
15.08.2023 11:46 | Jouni Hytönen | ||
| 24 tuntia kohteessa on minulla tavoite, tosin esimerkiksi tänä kesänä siitä ei ole vastaavaa hyötyä, koska junia ei kulje noin klo 12-21 välisenä aikana. Tällä kertaa majoitus osui hotelli Peltohoviin Kiuruvedelle. Onneksi yksi viimeisistä kulkijoista ennen sähköistystyömaan totaalikatkoa on T 3344 Äänekoskelle ja sitä sitten tuli seurailtua melkein Saarijärvelle saakka. Ei ole liikaa materiaalia varastoissa siltäkään radalta. | ||||
|
|
14.08.2023 23:46 | Petri Nummijoki | ||
| Ainahan sitä nukkuessa jotain jää näkemättä mutta liikenneturvallisuuttakaan ei voi kokonaan ohittaa. | ||||
|
|
14.08.2023 23:02 | John Lindroth | ||
| Esa l! Tuohan kelpaa. Nuo tietyt kappaleet jäi tietenkin silloin 60-70 luvuilta illalla "Radio Luxenbourghilta"nuoren miehen päähän pyörimään.Ja lopputulos on Soul fani.Ja aamulla oli väsynyt koulun oppilas.Ja kun vielä pienoismallela rakennettiin. Ja Esa tykkään sinun asiantuntemuksestasi! | ||||
|
|
14.08.2023 22:52 | Esa J. Rintamäki | ||
| John hyvä, aika sopivasti natsaisi myös kaimasi John Denverin "Take me home, Country roads" vuoden 1971 tienoilla levytetty. | ||||
|
|
14.08.2023 22:34 | Roope Prusila | ||
| Teimme Larin kanssa kesäkuussa retken Kuopio - Iisalmi - Ylivieska - Kokkola - Seinäjoki. Tampereelta sain lähteä perjantai aamuna klo 9 ja takaisin olin sunnuntai aamuna noin samaan aikaan. Yöt valvottiin ja la aamuna nukuttiin Ylivieskassa jotain 6h katkonaista unta. Perhe-elämä teki sen, ettei sunnuntai päivä/ilta ollut enää käytettävissä retkeen, koska kotimatkat otti oman aikansa. Yöt olisi toki voinut nukkua, mutta sitten olisi jäänyt kuvaamatta oikeastaan kaikki se mikä sai retkelle lähtemään. Elämä ja harrastus ovat valintoja, sekuntiakaan en tuosta vaihtaisi pois. | ||||
|
|
14.08.2023 22:19 | Hannu Peltola | ||
| No johan on, myös minulla on tältä rataosalta kokemuksia yökuvauksesta ja tukalan kuumassa autossa nukkumisesta: https://vaunut.org/kuvat/?s=4634 | ||||
|
|
14.08.2023 22:09 | Kimmo Huhta | ||
| Tällä radalla olen takavuosina minäkin valvonut joitakin kesäöitä illasta aamuun. Nukkumayritykset aamupäivällä ahtaassa VW Polossa tai Skoda Fabiassa ovat olleet koettelemuksia. Kuumana kesäpäivänä autosta tulee hyvin äkkiä pätsi, jossa ei unta juuri saa. Silti hyvät muistot näistä. | ||||
|
|
14.08.2023 22:02 | John Lindroth | ||
| Lisää loistavia 70-luvun kaipaus biisejä jotka sopii Hv1 veturin kaipaajille: Baby come back (Player 70-luku) Tarkoituksena on tuoda esille kaipaus kauniissa muodossa loistavaa soul musiikkia käyttäen!Höyryharrastajan sydän todella tuntee kaipuun! Kukaan ei voi tietää sitä iloa jonka olen kokenut löyteässäni nuoruuden kappaleen "Got to get you back" (Sons of Robin Stone) säv. Bobby Eli 70-luku. |
||||
|
Kuvasarja: Kesäyön kulkijoita Hillosensalmella 2023 |
14.08.2023 21:45 | Tuomas Pätäri | ||
| Timoa kompaten, on tunnelmapaloja kerrassaan. Näitä Pasin hämäriä kuvia katsoo aina mielellään. | ||||
|
|
14.08.2023 21:43 | Tuomas Pätäri | ||
| Ilmakuvan perusteella Rantasalmen https://vaunut.org/kuva/64577 nosturi voisi olla vielä pystyssä, tosin kiskoton sekin. | ||||