|
|
17.07.2023 12:22 | Kurt Ristniemi | ||
| Kiitokset, Petri näistä tiedoista. Ne valottavat XE 01801-01819 vaunuryhmän historiaa. Törmäsin tähän ryhmään tuota XE 0601:tä selvitellessäni, mutta aina on hyvä panna tietoja talteen, ikäänkuin varastoon pahan päivän varalle. Ts. jos joskus intoudun selvittelemään tämän ryhmän asioita perusteellisemmin. Olen itsekin kuvannut monia Kansallisarkistossa olevia käsinkirjoitettuja vaunukirjoja. En ilmeisesti ole kuitenkaan osunut siihen kirjaan, jossa nämä XE-vaunut ovat. Tai sitten - koska kuvaaminen on uuvuttavaa - olen jättänyt X-alueen kuvaamatta, koska en silloin ole ymmärtänyt olla siitä kiinnostunut. Lienen kuvitellut, että koska varsinainen kiinnostuksenaiheeni on autonomian aika, ei X-alue olisi kiinnostava. Jos niin ajattelin, niin väärässä olin. |
||||
|
|
17.07.2023 11:59 | Erkki Nuutio | ||
| Monet muutkin kuin gretat ovat kauhuissaan seuranneet viime päivien harhaan johtavaa YLE-uutispropagandaa lämpötilaennätyksistä. Todellisuudessa kuumat lukemat, joskus ennätyksetkin ovat pääosin seurausta paikallisilmaston lämpenemistä. Sellainen tapahtuu ylitiiviisti rakennetuilla pilvenpiirtäjäalueilla, syynä pääosin ns. kaupunkilämpö (kts. esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Urban_heat_island ). Luonnollisesti tämäkin on ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta, mutta rajatuilla alueilla. Sellaisille alueille esim. Suomen vihreiden ja kiinteistökeinottelijoiden tavoitteiden mukaisesti tungetaan nykyään ihmisiä ahdetun alueen ahtaisiin luukkuihin. Luukkuihin joissa ihminen ei voi kesällä asua ilman koneellista ilmastointia. Kyse ei ainakaan valtaosin ole väitetystä "maapallon ilmastonmuutoksesta", vaan asianomaisten paikkojen ja maiden poliitikkojen edistämämästä toiminnasta. Paljolta samojen poliitikkojen jotka jeesustelevat ilmastonmuutosten "torjujina". Jotta rajatun alueen ilmastonmuutos havainnollistuisi, otetaan esimerkiksi kuvan rautatiealue (noin 0,5 km x 0,5 km). Vaikka se ei ollut luonnontilassa (päältä on kaivettu noin 20 m kerros harjusoraa), imeytyi sade vaikeuksitta koko alalla ja päätyi soran ja maabakteerien suodattamana lähinnä Viinikanojaan. Kivihiilikasoistakaan ei päästöjä aiheutunut. Entä nykyään? Moukat keinottelijat rakennuttivat sinne Nokia Areeeenan. Sadeveden imeytyminen maaperään estyy nyt koko alalta. Esimerkiksi keskisuuri 10 mm:n sade merkitsee 0,01 x 500 x 500 m3 = 2500 m3 sadevesimäärää. Aikaisemmin se siis imeytyi maaperään, ylläpiti tervettä paikallisilmastoa, hillitsi haihtumisellaan lämpötilan nousua päivällä ja laskua yöllä noin viikon ajan. Mittavamman kasvillisuuden kanssa hyöty olisi ollut vielä suurempi. Nyt sekin vesimäärä pumpataan megawatti-pumpuilla kauas puhdistamoon ja sieltä Pyhäjärveen. Entä itse Areeeeena. Sen vuotuinen ostoenergian (sähkö, kaukolämpö ja -viilenns) on yli 400 MWh. Paljon muutakin lämpöä ympäristöön leviää. Areeeeenaa suuremman kaupunkilämpöalueen tilannetta selvittää esimerkiksi "Pääkaupunkiseudun ilmasto muuttuu" ( https://ilmastotyokalut.fi/files/2014/07/ILKKA_raportti_paakaupunkiseudun_ilmasto_muuttuu.pdf ) Yleiskuvan saaminen vaatii enemmän vaivannäköä, koska "korrekti" selvitys on varovainen muussa paitsi esittelemällä kaikkein liioittelevimmatkin tutkijoiden ennustukset. Esimerkiksi sellaiset joissa meri nousee toista metriä vuoteen 2100 mennessä (kun todellisuudessa pinta on laskenut). Puolustakaa osaltanne järkeviä ilmastotoimia. Vaikka tuskin suuria mahdatte noille Nokia-Areeeeenoille ja vastaaville ökyilyille. Suomalaisten vastuullisuuden ansiosta maassmme ei ole sellaisia ilmastopaiseita, joita moni maa on aiheuttanut omassa maassaan ja entisissä alusmaissaan. Meillä ei ole velvollisuuksia heidän virheittensä korjausten maksamiseen. Loppukoon myös harhaanjohtava (=valhepropagandan uskottavuus vaatii PIENEN totuussiemenen) ilmastoasioissa YLE-uutisissa. |
||||
|
|
17.07.2023 10:36 | Petri Sallinen | ||
| Kaivelin lisää. XE-vaunu 01819 oli alunperin E-sarjan vaunu nro 1903, joka valmistui vuonna 1893. Vaunu oli alunperin kolmiakselinen. | ||||
|
|
17.07.2023 08:59 | Kari Haapakangas | ||
| En nyt tiedä onko tuo erityisen suomalainen kansanluonteen piirre, ja jos onkin, niin taitaa olla saksantuliaisia... | ||||
|
|
17.07.2023 08:40 | Asmo Rasinen | ||
| Olen nähnyt vähän aikaa sitten Sr2:kosen menossa Joensuuhun. | ||||
|
|
17.07.2023 08:24 | Jari Välimaa | ||
| Raide-Jokerille sitten ei tule kumpikaan merkeistä, ei Valtion eikä Tampereen merkeistä vaan punainen ruutu. Olisiko hyvä että nämäkin merkit standardoitaisiin ? |
||||
|
|
17.07.2023 08:22 | Kurt Ristniemi | ||
| Etsin parhaan ymmärrykseni ja osaamiseni mukaan valokuvaa tästä keisarillisen junan toisesta keittiövaunusta. Mitään en onnistunut löytämään mistään lähteestä. Omituista. Yksi mahdollisuus olisi, että vaunu luuraa jossakin 1940-luvulla Pasilan ratapihalta otetusta kuvasta. Kun vain löytäisi moisia kuvia tutkittaviksi. |
||||
|
|
16.07.2023 23:39 | Tero Korkeakoski | ||
| No viimeistään nyt olisi. Mutta kun VR ei sitä tartte niin ajatellaan ettei valtakunnassakaan tarvita. Mutta eiköhän nykyinen hallitus sen rakenna. | ||||
|
Kuvasarja: Kouvola 12.7.2023 |
16.07.2023 23:18 | Tero Korkeakoski | ||
| Kyllähän hiipunut Venäjän liikenne on hiljentänyt Kouvolaa ja miksei koko Suomen rataverkkoakin. | ||||
|
|
16.07.2023 23:15 | Tero Korkeakoski | ||
| Suomessa ainutlaatuinen. Onhan noita ainakin VTA:n light raililla Bay arealla. | ||||
|
|
16.07.2023 23:02 | Tero Korkeakoski | ||
| Porissa on Itsenäisyydenkadun ja Yrjönkadun risteyksessä ollut jo jokusen vuoden tuollaiset. | ||||
|
|
16.07.2023 22:48 | Harri Helminen | ||
| Tuon korkean lastaussillan alla seisoi yleensä romuvaunu, ainakin 70 luvulla silloin kun lähiseudulla asuin. | ||||
|
|
16.07.2023 22:39 | Esa J. Rintamäki | ||
| VR ei näköjään turhaa huolta kanna kalustonsa edustavuudesta. Kun se kerran maksaa ja on poissa paljon tärkeämmästä - (tiedätte kyllä mistä!). | ||||
|
|
16.07.2023 22:36 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tämä prötkötes ei pääse liiallisella virtaviivaisuudella rehvastelemaan...! | ||||
|
|
16.07.2023 21:15 | Uwe Geuder | ||
| Translohrista ei ole tullut menestystarinaa. Nyt Lohr on taas onnistunut saada EU-rahoitusta seuraavalle idealle: Akkukäyttöinen kevyt sähkömoottorivaunu DRAISY. 50 km toimintasäde ei kävisi Suomessa mihinkään, mutta Ranskassa se on ehkä pienempi ongelma. 10 tonnin akselipaino ei ole kai pienille radoille huono asia, säästyy ylläpitoa. Mutta ohjattavat akselit herättävät kysymyksen, minkälaisia teknisiä ongelmia tulee tällä kerta. https://www.lohr.fr/uploads/2023/05/plaquette-draisy-en.pdf | ||||
|
Kuvasarja: Kouvola 12.7.2023 |
16.07.2023 20:27 | Pasi Seppälä | ||
| Hyvä kuvasatsi tutuilta nurkilta. Keli on ollut komea ja saaliskin täyttää samat kriteerit. | ||||
|
|
16.07.2023 19:59 | Panu Breilin | ||
| VR:llä tuntuu olevan koko ajan korkeampi kynnys dieselvedon käyttöön. Toisaalta sitten, kun Dr19-sarja tulee suurilukuisena käyttöön, niin luulisi tämän kynnyksen laskevan, kun nykyaikaisten dieselvetureiden taloudellisuus on ihan eri luokkaa kuin Dv12-sarjalla. | ||||
|
|
16.07.2023 19:27 | Juha-Pekka Marttila | ||
| On paikat tukossa.. Missä on Tka? | ||||
|
|
16.07.2023 18:34 | Robert Sand | ||
| Potkimalla niitä käännellään. | ||||
|
|
16.07.2023 16:43 | Esa J. Rintamäki | ||
| Syynä oli juuri se, kun lättähattu oli kovin heppoinen tasoristeysrysäyksissä. Yksi pahimpiahan oli se kun Haavasta lähtenyt lättä rysäytti kivilastissa olleen kuorma-auton kylkeen Porttilan tasoristeyksessä Keuruulla 1968. Vetovaunussa lensi moottorikin irti kiinnikkeistään matkustajapuolelle. Luojan kiitos kuolleita ei tullut, mutta sairaalareissu monellekin kyydissä olleelle. Itseltäni lätän keltanokkaisuus ei maailmaa kaatanut, kun olin lukenut Rautatieuutiset - lehdestä, missä asia tuli esille Dr 12 2210:n keltanokkaisuuden lisäksi. Järkisyyhän se itse asiassa oli. |
||||
|
|
16.07.2023 16:20 | John Lindroth | ||
| Kuva lienee paikasta Wernigerode-Hasserode. Siellä aiemmin oli eri yritysten sivuraiteita. | ||||
|
|
16.07.2023 16:02 | Jaakko Tuominen | ||
| Onko oikealla metrovarikko? | ||||
|
|
16.07.2023 15:45 | Joona Kärkkäinen | ||
| Suomalaiseen kansanluonteeseen kuuluu olennaisena osana juurikin tuo periaate, että jos jotain ei ole erikseen sallittu, on se kielletty. | ||||
|
|
16.07.2023 15:36 | John Lindroth | ||
| Näissä kaupunkialueen järjestelijöissä oli useasti vetureina 3 akselinen tankkiveturi 996101 tai 99602 lempinimiltään Fiffi ja Pfiffi. Alkuperäisiltä nimeroiltaan NWE 6 ja 7. Näistä sisarvetureista 996101 Pfiffi on tulistinveturi ja Fiffi 996102 on märkähöyrykone. Ne on valmistanut Henschel &Sohn.Tämän kuvan veturi lienee kuitenkin 9972xx sarjalainen. | ||||
|
|
16.07.2023 14:58 | Uwe Geuder | ||
| Tämä näyttää melkein kuin havainnekuva tulevasta. Vain rakennustarvikkeiden varastointi etualalla vahvistaa, että tämä on valokuva. | ||||
|
|
16.07.2023 14:39 | Uwe Geuder | ||
| Uutuus vaatii poikkeusluvan. Ilmeisesti kaikki, mitä ei ole erikseen sallittu, on kielletty. https://yle.fi/a/74-20026542 | ||||
|
|
16.07.2023 13:58 | Petri Nummijoki | ||
| Useimmat museovaunut on palautettukin kokonaan sinisiksi mutta mielestäni muutama keltanokkainenkin sopii joukkoon hyvin. 1980-luvullahan keltanokkaisuus oli enemmän sääntö kuin poikkeus, joten se ei ole pelkkä kuriositeetti Lättähattujen historiaa ajatellen. | ||||
|
|
16.07.2023 12:57 | Vesa Höijer | ||
| Tuo keltanokka ei ole tyylikäs. Museojunat voisi maalata kokonaan sinisiksi. | ||||
|
|
16.07.2023 12:02 | Teemu Saukkonen | ||
| Huomasin kyllä autosi, toinen kuvaaja tuli kävellen. | ||||
|
|
16.07.2023 11:59 | Riku Outinen | ||
| Nämä 2- ja 3- alkuiset viisinumeroiset rahdit kulkee Riksun oikoradan kautta. | ||||
|
|
16.07.2023 11:53 | Riku Outinen | ||
| En huomannut sinua ollenkaan, minäkin olin paikalla. Tuolla miehistönvaihtopaikalla mustalla bemarilla. | ||||
|
|
16.07.2023 11:47 | Jorma Kattelus | ||
| Ei tarvitse tehdä vaihtotöitä ja vaihtaa dieselistä, sähköön kun kuljetaan Kouvolan kautta. | ||||
|
|
16.07.2023 10:56 | Petri Sallinen | ||
| Desinfiointivaunut 04007 (luovutettu liikenteelle 1922) ja 04008 (luovutettu liikenteelle 1908) näyttävät olleen alunperin XG-sarjassa, josta ne on myöhemmin (en tiedä milloin) siirretty omaksi sarjakseen XGdf. Vaunut esiintyvät listauksissa kummassakin sarjassa, XG:ssä siirtomerkinnöin varustettuna. | ||||
|
|
16.07.2023 10:21 | Petri Sallinen | ||
| Kansallisarkistossa säilytetään käsinkirjoitettua listaa, josta löytyy myös merkintöjä XE-sarjan virkavaunuista. Sen mukaan XE jakaantui kahteen sarjaan: 0601-0608 ja 01801-01819. XE-vaunun 0601 kohdalta löytyvät seuraavat käsinkirjoiteutut tiedot: luovutettu liikenteelle 1873, bostadsvagnar, ent. 01819, XT 01105 27/11 1930. Koska tiedoissa viitataan toiseen XE-sarjaan, niin voidaan myös tutkia, mitä dataa sen osalta on tallennettu. XE 01819 -vaunun yhteyteen on kirjattu seuraavat tiedot: luovutettu liikenteelle 1893, sjuktransportavagn 0601, 16/12 1930. Katsotaan vielä löytyykö tietoja XT 01105 -vaunusta, johon siihenkin viitataan. Sen kohdalta löytyvät seuraavat tiedot: luovutettu liikenteelle 1930, hyljättiin 1940, f.d. XE 0601. Nyt vain tulkitsemaan tai keksimään — ihan miten vaan :) |
||||
|
|
16.07.2023 08:25 | Jari Välimaa | ||
| Tampereen kaupungin tiedote asiasta , 5 :ssä risteyksessä on jo https://www.tampere.fi/ajankohtaista/2023/04/11/maahan-heijastettava-punainen-liikennevalo-parantaa-turvallisuutta?fbclid=IwAR2fNC4YUxtURBRvFgFZxK8UEyVRCr3spJOG7O4JTjl6zjHyXRT30JwT-pA | ||||
|
|
16.07.2023 07:47 | Juhana Nordlund | ||
| Johnin havaitsema kuljetus oli vaunun 612 siirto Helsinkiin. | ||||
|
|
16.07.2023 06:42 | Kurt Ristniemi | ||
| Petri on toki - jälleen kerran - aivan oikeassa kannustaessaan julkaisemaan epätäydellisiäkin kirjoituksia. On kuitenkin vissi ero myönnetyllä epätäydellisyydellä ja puhtaiden arvauksien tai loogisesti kestämättömien johtopäätösten esittämisellä tosiasioina. Jälkimmäisiä ei kertakaikkiiaan voi hyväksyä. Ei edes silä perusteella, että kyseessähän on 'vain' harrastus. Suorastaan järkyttävänä huijauksena pidän täällä esitettyä kommenttia: Jos jotakin ei tiedetä, se keksitään. Mutta epätäydellisyyden hyväksymiselläkin on rajansa. Itselläni on työn alla useita kirjoituksia, joita ei kannata julkaista ennen kuin selvät epäselvyydet ja ristiriidat on ratkaistu. Ei ole mieltä julkaista kirjoituksia, jossa tutkimuksen kannalta merkittävimmissä tiedoissa on oleellisia puutteita tai ristiriitoja. Mutta palataanpa sitten kuvan vaunuihin: - Sairasavaunu XE 0601 on ns. Valtionrautateiden ylilääkärin sairasvaunu, mahdollisesti yksi niistä sairasvaunuista, joita Valtionrautatiet asetti eri puolille Suomea onnettomustapauksien varalta. Vaunun historiaa en kuitenkaan onnistu jäljittämään. Olisin siksi perin kiitollinen, jos ensimmäisessä kommentissa esitetyille tiedoille löytyisi virallinen lähde. - Keittiövaunu A 40 on todellakin keittiövaunu, ilman kysymysmerkkiä. - Desinfioimisvaunu on XGdf 04007. Desinfioimisvaunuja oli kaksi, ja vain 04007 vastaa ulkonäöltään kuvan vaunua. Kaikki vaunut olivat Valtionrautateiden kalustoluettelossa, eivätkä siten voineet olla puolustuslaitoksen ylilääkärin käytössä. Puolustuslaitokselle luovutetut vaunut nimittäin poistettiin Valtionrautateiden kalustoluettelosta. Vaunut ovat joko Helsingin sairas- tai desinfiointijuna, tai yksinkertaisesti vain joukko Valtionrautateiden vaunuja, joita käytettiin tarvittaessa, kutakin omaan tarkoituksensa. Mutta, vaikka Einari Kaskimies kirjassaan Valtionrautatiet niin väittääkin (s. 177), vaunut eivät siis ole "Puolustuslaitokselle kuuluvia sairasvaunuja", vaan Valtionrauteille kuuluvat Helsingin sairasvaunu XE 0601, keittiövaunu A 40 ja desinfioimisvaunu XGdf 04007. |
||||
|
|
16.07.2023 03:09 | John Lindroth | ||
| Nyt kaipaukseen tulee mukaan itse Diana Ross ja Supremes (My World is empty without you babe(Holland Dozier Holland 1966) Ja kuva on Masterpiece! |
||||
|
|
16.07.2023 02:53 | Arto Papunen | ||
| Yhdellä sivuraiteella näköjään hiekkakasaakin, mutta olisikohan aseman viereinen raide paremmin otettavissa käyttöön jos tarvittaisiin, toki varmaan sillekkin pitäisi pölkkyjä ja kenties kiskojakin vaihtaa.. | ||||
|
|
16.07.2023 01:21 | John Lindroth | ||
| Tänään tuli tällaisen ratikan rekkakuljetus jossain Mikkelin tienoilla vastaan se tosin oli parkissa tien varrella! | ||||
|
|
15.07.2023 23:31 | Rainer Silfverberg | ||
| Tammisaaressa on vastaavanlainen mutta siinä tasoristeyksestä ulos tulevilla on etuajo-oikeus joka on kerrottu asianmukaisin kärkikolmioin. Valitettavasti kaikki jotka esim ajavat oikealta vasemmalle tai päinvastoin eivät huomaa sitä. | ||||
|
|
15.07.2023 22:09 | Jarno Piltti | ||
| Onkohan kopissa asetinlaite kun näyttää ihan vastapainolta pylvään takana? Vaihdonkieltopalkki löytyy myös kun tarkkaan katsoo. | ||||
|
|
15.07.2023 21:52 | Jarno Piltti | ||
| Olin kirjoittamassa että toimiva kampiasetinlaite olisi tosi kiva museoesine mutta hirveä resurssisyöppö hyötyynsä nähden, mutta enpä ole enää varma. Kapsuista ainakin Loviisan radalla oli siipiopastin. Tietääkö joku minkälaisella veivisysteemillä se oli? Tuskin oli mitään vaihdelukituksia kuitenkaan? | ||||
|
|
15.07.2023 21:46 | Jarno Piltti | ||
| Viikon kuva täysin ansiosta! | ||||
|
|
15.07.2023 21:02 | Lari Åhman | ||
| Rautakangella kielen välistä? | ||||
|
|
15.07.2023 19:54 | Pasi Seppälä | ||
| Etualan vaihde näyttää olevan "väliasennossa". Minkälainen kääntölaite noissa on ollut kun kuvassa ei näy minkäänlaista? | ||||
|
|
15.07.2023 19:21 | Teppo Niemi | ||
| Olisikohan yksi selittävä tekijä Helsingin käyttämä liukennevalojen ohjaus? Käsittääkseni niissä havainnoidaan virrottimen hiilen kulku ilmaisimen ohitse. |
||||
|
|
15.07.2023 11:18 | Jari Välimaa | ||
| Miksi Hesalaiset tarvitsevat kaksisuuntavaunuunsa kaksi virroitinta kun Tampereella pärjätään yhdellä ? | ||||
|
|
15.07.2023 09:08 | Jari Välimaa | ||
| Ainakin tässä risteyksessä oli, mutta pitää tarkistaa vielä muualta. | ||||
|
|
14.07.2023 23:22 | Timo Haapanen | ||
| Nyt valkeni minulle, mikä tarkoitus noilla lamppujen yläpuolella olevilla tangoilla on. | ||||
|
|
14.07.2023 23:12 | Timo Haapanen | ||
| Kiitos tiedosta ja kuvalinkistä! | ||||