Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 20.06.2023 12:30 Antti Grönroos  
  Mulle tuli mieleen Mustio mutta se on väärin. Missään Paimion ja Salon seudulla ei olla.
kuva 20.06.2023 11:36 Juha Kutvonen  
  Alstit saivat valtion säästöjen ansiosta hieman lisäaikaa. VR:n laatiman rataverkon vuosien 1995 - 1999 kehityssuunnitelman mukaan Turku - Toijala ja Porin/Rauman radat piti sähköistää 1999 alkuun mennessä, mutta vuoden 1995 budjetissa oli rahaa vain jälkimmäisen hankkeen toteutukseen ja Tku - Tl -sähköistystyö päästiin aloittamaan vasta keväällä 1997, mikä siirsi valmistumisen ja samalla Dr13-sarjan hylkäyksen kesään 2000.
kuva 20.06.2023 11:34 Erkki Nuutio  
  Tampereella veturinpuhdistajat puhdistivat höyryveturit siisteiksi noin vuoteen 1964 asti.
Tummanvihreäksi maalattua pintaa olivat ohjaamon seinät sekä tenderi ja mahdollinen tuulenohjain.
Savupesän ulkopintaa ei uudelleenmaalailtu mustaksi, mutta sen kansi pidettiin puhtaana, samoinkuin messinkiosat.
Puhdistamisesta luopumisvuosi vaihtelee eri varikoilla.
kuva 20.06.2023 11:24 Erkki Nuutio  
  Kuva lienee RLR:n Riihimäen ratapihalta, eikä Riihimäen lasitehtaalle vieneeltä sivuraiteelta.
Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2022 on teknikko Risto Aallon kirjoitus Lasimies Risto Niikko [1914-2015] perustuen tämän haastatteluihin Niikon aiemman alaisen Aallon toimesta.
Teknikko Niikko toimi Karhulan lasitehtaalla 1936-1946 ja Riihimäen lasitehtaalla 1946-1979.

Niikko oli Riihimäen lasin automaattiosaston käyttöinsinööri. Hän vastasi siten mm. automaateilla tapahtuneen lasivalmistuksen toimintakunnosta ja kehittämisestä.
Sotien aikana ja 40-luvun loppuun asti sulatettiin lasi kaasulla, jota tuotettiin halko- ja kivihiilipolttoisella kaasugeneraattorilla, josta Niikko vastasi Riihimäelle tultuaan.
Tätäkin kriittistä toimintaa kuvataan kirjoituksessa. Kerrotaan mm. että RLR:n varrelta hankittuja halkoja piti olla viikonloppujen aikana poltettaviksi 47 "pikkupässin" junavaunullista.

Todettakoon vielä, että kaasugeneraattori tuotti hiilimonoksidi- ja vetykaasua poltettavaksi höyrykattilassa ja lasiuuneissa.
kuva 20.06.2023 11:05 Rainer Silfverberg  
  Muistikuvani VR:n aktiivikäytössä olevista höyryvetureista 1960-70 luvulta oli että ne olivat aina mustia.

Olin hämmästynyt kun niitä alettiin kunnostaa muistomerkeiksi ja museoliikenteeseen että ne saivat kiiltävän vihreä-sinisen värityksen, vain nokikaapin jäädessä mustaksi.

Maalattiinko tai edes pestiinkö ylipäänsä mitään höyryvetureita enää 1950-luvun jälkeen?
kuva 20.06.2023 10:59 Jimi Lappalainen  
  Noh eipäs mennä asioiden edelle ;) Eteläisessä Suomessa ollaan, maakuntaa en paljasta. Varsinais-Suomi voi olla oikein tai sitten se ei ole.
kuva 20.06.2023 10:52 Kari Haapakangas  
  Yllättävän vähäisiä muutoksia, mitä nyt alimmat laudat ovat vähän kärsineet.
kuva 20.06.2023 10:26 Kari Haapakangas  
  Vihjeestä voisi päätellä, että ollaan kuitenkin siellä varsinaisessa Suomessa?
kuva 20.06.2023 08:17 Ilkka Hovi  
  Nykyisin asema on täynnä rojua ja pusikoitumassa.
kuva 20.06.2023 03:11 John Lindroth  
  Malliharrastajan kannattaa huomioida etuikkunoiden erilainen koko,
kuva 20.06.2023 01:48 John Lindroth  
  Tuo Ilkan kertoma tieto nokikaapin etuosan palamisjäljistä on se jota olen pähkäillyt eli se johtuukin siitä kun on liikaa tavaraa savupesässä tämän ilmiön olen nähnyt omin silmin.Tätä asiaa on muistaakseni käsitelty muuallakin tällä palstalla.Useinhan tuota on nähty museojunissakin myös kovan ja hyväänisen ajon jälkeen.
kuva 20.06.2023 00:29 Esa J. Rintamäki  
  Maalari ei ole osannut työtään. Maalata nyt muovimaalilla punamullan päälle, ilman pohjatöitä, hyi helvetti!
kuva 20.06.2023 00:25 Esa J. Rintamäki  
  Hieman orvon näköinen ulkohuone, nököttäessään 1970-luvun (?) kerrostalon pihapiirissä.
kuva 20.06.2023 00:22 Esa J. Rintamäki  
  Valurautainen paistinpannu ja bongo-rummut kummankin kuljettajan käyttöön musisointi-inspiraation iskiessä aivan pyytämättä ja yllättäen...

Hitsauslaseista ja pussilakanasta puhumattakaan. Kuvan parhaana puolena on "laajan" varustautumisen esittely rataretkeä varten ja lievä yllätyksellisyys myös.
kuva 19.06.2023 23:58 Juha Kutvonen  
  Hmm, viitisenkymmentä vuotta myöhemmin Pieksämäellä VR Fleetcare ja Dm12...
kuva 19.06.2023 23:13 Antti Grönroos  
  Kuulemma aamulla, puolelta päivin ja iltapäivällä on liikennettä.
kuva 19.06.2023 22:02 Jouni Ilari Nousiainen  
  Toisaalla keksitty nimitys: Vesa I:n hallintopalatsi.
Kuvasarja:
Viron kesäreissu
 
19.06.2023 21:41 Eemil Liukkonen  
  Joo niin oli, mutta ei ollut niin tuottava verrattuna viimeaikaiseen. Ehkä ens vuona taas lisää!
kuva 19.06.2023 20:57 Jimi Lappalainen  
  Kuva https://vaunut.org/kuva/56958 on lähes samasta kohdasta.
Kuvasarja:
Viron kesäreissu
 
19.06.2023 19:11 Jimi Lappalainen  
  Kesäreissu oli myös tasan yhtä vuotta aiemminkin? :) https://vaunut.org/kuva/155606 + https://vaunut.org/kuva/155607
kuva 19.06.2023 19:00 Jimi Lappalainen  
  Sekin voi toki olla mahdollista, juu.
kuva 19.06.2023 18:59 Jimi Lappalainen  
  Hieno kuva! :)
kuva 19.06.2023 18:44 Jorma Toivonen  
  Baltian maissa ЧМЭ3n virallinen sarja on ČME3, vaikka itse vetureissa se edelleen onkin usein kyrillisillä kirjaimilla. ChME3 on vain englantilainen transkriptio. Jos Suomessa haluttaisiin käyttää suomalaista transkriptiota, niin se olisi tässä tapauksessa TŠME3. Mielestäni olisi kuitenkin hyvä käyttää aina maan omaa virallista merkintää ja jättää transkriptiot pois (tai ainakin sulkeisiin).
SKS
kuva 19.06.2023 17:50 Panu Breilin  
  Vai olisiko ihan muu kaupunkitalo kyseessä?
kuva 19.06.2023 17:46 Panu Breilin  
  Ei ole Juliassa. Mutta yleensä juna käy Sunilasta Kymissä niissä yhteyksissä, kun VR:n juna tulee Kymiin tai lähtee Kymistä.
kuva 19.06.2023 17:19 Teemu Saukkonen  
  Näitä ei taida olla Juliassa?
kuva 19.06.2023 15:50 Jonne Seppänen  
  Kesäyön tunnelma välittyy
kuva 19.06.2023 13:23 John Lindroth  
  Tuossa Jussin mainitsemassa ilmoituksessa myös sanotaan että Forssan liikenneyhtiön johto on noudattanut kiitettävää huomiota matkustajien liikennetarpeiden täyttämiseen.
kuva 19.06.2023 13:14 John Lindroth  
  Tyylikäs otos kapsuradalta! Lisäksi malliharrastajille kuvassa on lukuisia vinkkejä ratansa maisemointiin!
kuva 19.06.2023 11:28 Vertti Kontinen  
  Samoin Äänekoski-Haapajärvi
kuva 19.06.2023 10:45 Hannu Peltola  
  Hieno kuva!
kuva 19.06.2023 10:40 Jussi Tepponen  
  Saman sarjan umpivaunuja 55 vuotta sitten:
https://vaunut.org/kuva/162423
kuva 19.06.2023 10:36 Jussi Tepponen  
  Tepon ilmoittamien junien lisäksi on ollut kulussa myös erikoisempia aikataulunmukaisia vuoroja, kuten 17.3.1933 Forssan lehdessä ilmoitettu uusi moottorivaunuvuoro joka sunnuntai klo 8.30 Minkiön pysäkiltä Jokioisiin. Vuoro oli tarkoitettu helpottamaan Jokioisten pohjoispääläisten kirkkomatkoja:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1818666?term=uusi&term=junavuoro&page=2
kuva 18.06.2023 23:35 Jouni Hytönen  
  Tässähän on kuoriutunut jo alempiakin maalikerroksia esiin.
kuva 18.06.2023 23:15 Vertti Kontinen  
  Ja täytyy myös ottaa huomioon, että yhdeltä raiteelta voidaan harjata kolmen raiteen lumet
kuva 18.06.2023 22:09 Juhani Katajisto  
  Ai ai kyllä tämä homma käy nykyään kätevästi. Parhaimmillaan tai pahimmillaan laatikkoaurausjunassa oli 11 henkilöä. Sehän sitoi valtavasti työvoimaa ja pienillä varikoilla ei silloin muihin töihin riittänytkään enää väkeä. Tässä taitaa yksi kaveri hoitaa homman tehokkaammin ja nopeammin kuin tuolloin kokonainen työyhteisö? - Vanhat laatikkoauramiehet muistelivat lämmöllä ja tietyllä ylpeydellä työskentelyään niissä kolisevissa ja meluavissa auroissaan kaminan pitäessä pakkasella porukan lämpimänä. Auraustöä oli haluttua ja arvostettua työtä. - Viilentää kummasti oloa, kun katsoo kesähelteellä tällaista työntäyteistä talvikuvaa.
kuva 18.06.2023 22:04 Antti Grönroos  
  Stora Enso kuulemma lopettaa toimintansa vuoden lopussa eli tänne kannattaa mennä kuvamaan niin kauan kun on liikennettä.
kuva 18.06.2023 21:15 Mikko Mäntymäki  
  Ja Tampere saa ne peruskorjauksen tarpeessa olevat koneet.
kuva 18.06.2023 19:23 Markku Naskali  
  Sarvetkin päässä on sankarilla...
Hauskasti osunut tuo valotolppa kuvaan. Ikään kuin olisi junan varuste.
kuva 18.06.2023 16:52 Markku Naskali  
  Tsekissä taidetaan osata tuo kiskobussiliikenne. Suomessa taito hävisi lättäliikenteen lopettamisen myötä.
kuva 18.06.2023 13:36 Jimi Lappalainen  
  Kaksi vuotta myöhemmin 2555 oli jälleen samoissa hommissa: https://vaunut.org/kuva/75120
kuva 18.06.2023 13:18 Jimi Lappalainen  
  Onko tämä vaunu jo liikenteessä?
kuva 18.06.2023 11:51 Robert Sand  
  Turveradaksi tämä ei edes kovin kauheassa kunnossa ole.
kuva 18.06.2023 10:56 Juha-Pekka Marttila  
  Kuljettajaakin hirvittää.. Olis toppakoneelle kyllä töitä..
kuva 17.06.2023 23:36 Osku Reinikka  
  Voi että, miten ihana ja kesäinen kuva. Aivan herkistyin.
kuva 17.06.2023 21:12 Jimi Lappalainen  
  Kaunista rautatiearkkitehtuuria nähtävissä oikealla.
kuva 17.06.2023 17:11 Otto Tuomainen  
  Pikkukuvassa näytti olevan joku futuristinen asetinlaitetorni. :)
kuva 17.06.2023 15:42 Jan Jahkola  
  Minustakin oikein hieno. Metal on metal. (Kraftwerk)
kuva 17.06.2023 15:33 Jan Jahkola  
  Hieno kuva. Hyvin tuo asemasilta sulautuu maisemaan.
kuva 17.06.2023 13:46 Esa J. Rintamäki  
  Ei se alumiinikansikaan ollut tie menestykseen, ei ainakaan Saab 99 ja Saab 900 B-moottoreilla ("pitsikansia").

Turhan usein saabistit kuulivat ikävän napsahduksen konepeltinsä alta, kun taitamattomuuttaan eivät malttaneet antaa koneen pyöriä tyhjäkäynnillä vähän aikaa ennen sammuttamista.

Etenkin, jos olivat päästelleet isoa kovaa vauhtia ennen kotiintuloa. Siten lämpökuorman takia kannet napsahtivat poikki.
kuva 17.06.2023 02:08 Jimi Lappalainen  
  Viaton linkki, josta tämäkin kuva löytyy: https://noviisi.1g.fi/kuvat/Kajaani/Murtom%C3%A4ki/