|
|
21.06.2023 18:45 | Hannu Peltola | ||
| Wau, onko kuva Ponderoswand-vuorelta? Sinne meni vaelluspolku, mutta en enää päivän päätteeksi jaksanut kiivetä sinne. | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
21.06.2023 16:30 | Jouni Halinen | ||
| Seli seli https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009671740.html | ||||
|
|
21.06.2023 16:23 | Timo Haapanen | ||
| Matkustin viime viikonlopun aikana sekä Helsinkiin Intercityllä (28) että takaisin Seinäjoelle Pendolinolla (35) ja kummatkin junat tulivat perille vain minuutin tai parin sisällä myöhässä aikataulusta, mitä ei oikeasti voi edes laskea myöhästymiseksi. Lentosekoilut viikonlopulla välillä Helsinki-Amsterdam olisivat puolestaan aivan oma juttunsa eivätkä ehkä kuulu tälle foorumille, mutta peruutukset ja lähdön pitkät myöhästymiset ahtaaseen koneeseen sullottuna saivat minut päättämään, että tästedes matkustan pelkästään Suomessa ja paikkoihin, joihin pääsee junalla. Ei lähtöselvitystä, ei tuntien jonotusta turvatarkastukseen, ei kaiken maailman pakollisia lisämaksuja, ei ahtaan paikan kammoa, kun pääsee välillä liikkumaan, kunnon ravintola, ja ikkunasta näkee muutakin kuin pilviä. Vanhan ihmisen (68 v) mukavuudenhalua/valitusta, sanoisi joku. Olkoon niin. Hei, junista unohdin vielä kehua HSL:n superihanat Flirtit... Olen täysin tietoinen, että teknisistä syistä junat voivat myöhästyä reippaasti, jopa tuntikaupalla, mutta apu järjestyy useimmiten melko nopeasti Deeverin/Deeverien tai Suden muodossa, kun taas lento ei lähde ollenkaan - toki erittäin ymmärrettävistä syistä - jos jotain on tai näyttää olevan vialla, ja saattaa mennä vuorokausi tai jopa vuorokausia, ennen kuin matka jatkuu. |
||||
|
|
21.06.2023 12:33 | Hannu Peltola | ||
| Kiitos! Ja selvästi Semmeringissä on ollut hyvä käpyvuosi! | ||||
|
|
21.06.2023 12:14 | Hannu Peltola | ||
| Tämä kuva sopii hyvin lähiaikojen teemaan! Liitä tämä mukaan Semmering-kuvasarjaasi, niin löytyy jatkossa samasta paikasta. Minulla jäi tällä matkalla käymättä Gloggnitzin asemalla. Ajoin ohi oikeasta tienhaarasta ja en enää viitsinyt tehdä U-käännöstä. | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
21.06.2023 12:10 | Hannu Peltola | ||
| Kiitoksia Vertti, Robert, Tapio ja Hannu! Vertti: matkakohdetta voin lämpimästi suositella. Minulla oli Air Balticin halvat lennot Wieniin, josta olin vuokrannut auton. Air Balticia ei voi suositella, sen yhtiön lennoissa on aina jotain ihmeellistä säätöä! Voisin uskoa, että esim. alkusyksy voisi olla upea aika vierailla täällä, kun luonto on ruskanväreissä. Robert: laita kuvia jakoon, jos sopivia tuli otettua! kaima: toivottavasti näistä on iloa ainakin virtuaalimatkailun merkeissä! |
||||
|
|
21.06.2023 12:02 | Vertti Kontinen | ||
| Mikä kuva! | ||||
|
|
21.06.2023 12:02 | Hannu Peltola | ||
| Rax-vuori on ollut tämän köysiradan kohdeasema: https://vaunut.org/kuva/162616?s=1 | ||||
|
|
21.06.2023 10:03 | Antti Grönroos | ||
| En tiennyt, ett vastaus on oikea. | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
21.06.2023 09:52 | Hannu Oinas | ||
| Kiitos Hannu! Kuvasarjasi ovat aina kiinnostavia. Koska olosuhteistani johtuen en itse voi matkustella, näiden kuvasarjojen välityksellä näkee rautateitä eri puolilta maailmaa. Tämän kuvasarja oheistietoineen kertoo, miten valtava saavutus on ollut rakentaa tuollainen vuoristorautatie aikanaan. | ||||
|
|
21.06.2023 09:50 | Marko Vornanen | ||
| 20.6.2023 2612 oli Jyväskylässä. | ||||
|
|
21.06.2023 08:40 | Jan Jahkola | ||
| Samaa sarjaa on myös pyörätie-jalkakäytävä Kokkolassa Rautatienkadun ja yhdeksän ratapihan raiteen alitse. Siinä on vielä puulattia ja kaupunginsalmi Sunti vieressä kaiteella turvattuna. Korkeutta ei liikaa ole sielläkään, polkupyörällä ajaessa kypärän yläpuolella ei mahdottomia jää. | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
21.06.2023 08:01 | Tapio Keränen | ||
| Hatunnustoni, Hannu! Vaikuttava kuvasarja. Odottelen vielä lisää. | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
21.06.2023 07:19 | Robert Sand | ||
| Hieno sarja. Tolla radalla tuli matkustettua 12.6. | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
21.06.2023 07:12 | Vertti Kontinen | ||
| Nyt on kyllä taas erittäin kaunis kuvasarja! Semmeringbahn on ollut jo pitkään "to do" listalla ja joulukuussa sen suunnittelu oli jo pitkällä, kunnes kalliit lentojen hinnat ja surkea keli pilasivat suunnitelmat. Matkakuumeeseen tämä(kään) kuvasarja ei auttanut, mutta ehkä tämä taas herätteli tekemään asialle jotain :) | ||||
|
|
21.06.2023 00:15 | Hannu Peltola | ||
| Onneksi mukana oli "karhuputki"! | ||||
|
|
21.06.2023 00:14 | Otto Tuomainen | ||
| České dráhyn värityksessä olevista Tauruksista (suurin?) osa on käsittääkseni ÖBB:n omistuksessa. ČD on kyllä hankkinut käytettyjä Tauruksia mainitsemaani Puolan liikennettä varten. Kaikki ovat luultavasti kuitenkin rekisteröity Itävaltaan koska veturilla ei ole olemassa tšekkiläistä sarjatunnusta. Tšekin kuvia on tulossa vähitellen, julkaistavien kuvien valikointi tuhansien joukosta ja tietojen haku kuvatekstejä varten vaatii aikaa. ÖBB:n Vectroneita kuvasin Ostravan lähettyvillä vetämässä tavarajunia, kyseisessä liikenteessä ei tänä vuonna näkynyt enää Tauruksia. | ||||
|
|
21.06.2023 00:09 | Hannu Peltola | ||
| Wau, laita Tero kuvia jakoon! Niitä olisi mukava nähdä, paikka on varmasti muuttunut 9 vuodessa! | ||||
|
|
21.06.2023 00:01 | Hannu Peltola | ||
| Kuvan vaunu on tuttu mm. Rocon pienoisrautatiekuvastoista! | ||||
|
|
21.06.2023 00:00 | Tero Korkeakoski | ||
| Nyt tuli kaytya taalla. Kuviakin tuli otettua, mutta katson viela kotona mitka on sellaisia mita kehtaa julkaista. | ||||
|
|
20.06.2023 23:58 | Hannu Peltola | ||
| Tämä oli kieltämättä söpö! On mahtanut olla aikamoinen seikkailu matkustaa vuonna 1926 Raxseilbahnilla! | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
20.06.2023 23:57 | Hannu Peltola | ||
| Kiitoksia John! | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
20.06.2023 23:55 | John Lindroth | ||
| Hienot kuvat Semmeringbahnilta! | ||||
|
|
20.06.2023 23:51 | Hannu Peltola | ||
| Laita Otto ihmeessä sopivana hetkenä Tsekin kuvia jakoon! | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
20.06.2023 23:50 | Hannu Peltola | ||
| Kiitoksia Otto! Suosittelen lämpimästi poikkeamaan jollain matkallasi Itävallan puolelle. Itävalta on kuitenkin vanhoja perinteisiä hienoja rautatiemaita ja monipuolisuudessaan hyvinkin Tsekin tai Slovakian luokkaa! | ||||
|
|
20.06.2023 23:42 | Otto Tuomainen | ||
| České dráhyn väreissä olevia Tauruksia on käytetty lähes poikkeuksetta Itävallan liikenteessä näiden Railjet-runkojen kanssa. Toukokuussa havaitsin että näitä vetureita on alettu käyttää myös Prahasta Puolan suuntaan matkaavien junien vetoon. Kuvia tulossa jossain vaiheessa tästä aiheesta. | ||||
|
Kuvasarja: Semmeringbahn kesäkuussa 2023 |
20.06.2023 23:35 | Otto Tuomainen | ||
| Mielenkiintoinen kuvasarja. En ole käynyt Itävallassa, mutta itävaltalaista kalustoa olen nähnyt varsin paljon naapurimaissa. | ||||
|
|
20.06.2023 23:08 | John Lindroth | ||
| Muistorikas TK3 oli aikoinaan sijoiettuna Porvooseen vuoteen 14 asti täältä käsin se teki lukuisia tilausajoja! | ||||
|
|
20.06.2023 22:39 | Petri Nummijoki | ||
| Joensuuhun valmistui raskas kiskotus vasta vuoden 1963 lopulla, joten yöjuna P81/H81/H82/P82 oli pakko vetää siihen asti Hv-höyryvetureilla välillä Pieksämäki-Joensuu. Kontiomäen yöjuna P71/72 oli Hv-vetoinen Kuopion pohjoispuolella vuoteen 1966 asti. Varmaan ainakin näissä junissa Pieksämäen Hv-höyryveturit joutuivat tiukoille. Tietysti 1959-1960 asti ajettiin Kouvola-Pieksämäki ja Kouvola-Kuopio väleilläkin pikajunat lähinnä Hv-höyryvetureilla, joka lienee ollut niille erityisen raskasta käyttöä mutta näissä taidettiin ainakin loppuaikoina suosia useammin Kouvolan 900-sarjan Hv3-vetureita, kuin Pieksämäen Hv-vetureita. Yöjuna P95/H95/H96/P96 oli tilastoista päätellen yllättävän painava Haapamäki-Jyväskylä-välillä, keskimäärin yli 30 akselia ja joinain kausina lähemmäs 40. Ilmeisesti siinä tuotiin Haapamäeltä Jyväskylään vaunuja myös Pohjanmaan suunnan kiitotavarajunista. Hv lienee ollut kovilla mäkisellä radalla mutta varmaan siitä syystä juna siirtyikin Hr1-vetureille noin vuonna 1960. |
||||
|
|
20.06.2023 22:10 | Jimi Lappalainen | ||
| Onpa mainion näköinen! :) | ||||
|
|
20.06.2023 21:57 | Rainer Silfverberg | ||
| Eikö sen nimi ole Lennart Meri Lennujaam? | ||||
|
|
20.06.2023 21:48 | Simo Virtanen | ||
| Samaa kokoluokkaa ja ikääkin on Tampereen Pispalassa Haulitornin juuressa oleva tunneli. Paitsi, että korkeudesta sinne ei kovin korkea hevonen taitaisi mahtua. | ||||
|
|
20.06.2023 21:25 | Jimi Lappalainen | ||
| Noh, paljastetaan nyt kun oikea vastauskin on jo tullut, että kyseessä todella ON Mustio, tarkemmin Mustion sähköradan ratalinja. En tiedä miksi Antti sanoit että "se on väärin" :) | ||||
|
|
20.06.2023 20:45 | Antti Grönroos | ||
| Toijala-Turku ratapohja? | ||||
|
|
20.06.2023 20:31 | Jimi Lappalainen | ||
| Tältä ratalinjalta on pari muuta kuvaa vorkissa, mutta käytönaikaisia en löytänyt. | ||||
|
|
20.06.2023 19:10 | Jouni Halinen | ||
| Löytyihän pari parempaakin kuvaa ko. mukavuuslaitoksesta. Kuva näiltä sivuilta vuodelta 1970 https://vaunut.org/kuva/45693?kv=1958&kv2=1986&paik=Pasila+asema ja ilmakuva vuodelta 1943, nätisti näkyy kulku kumpaankin päätyyn (miehet/naiset). Huusi on purettu viimeistään silloin kuin ratapihan yli rakennettiin silta (1985) se kun sijaitsi sillan eteläpään reunan kohdalla. Mutta alunperin hakemani kuva puuttuu vieläkin. Empiirinen huusi tutkielma on näin ollen suoritettu. https://kartta.hel.fi/link/cAogTo | ||||
|
|
20.06.2023 18:25 | Juhani Katajisto | ||
| Näitä höyryvetureiden nopeasta ajosta kieliviä kuuman tuhkan ja kuonan sisäpuolelta polttamia nokikaapin ovia näki loppuaikoina useissa eri sarjoissa. Ihmeen paljon niitä oli Jumboissakin. Rulla-Ristoissa ja Rulla-Pekoissa ei ehkä ole niin suuri ihme, sillä nehän joutivat toisinaan varsin kovaankin ajoon. Valokuvia mm. tsekkaamalla asia paljastuu. - Helsingissä siivoja rouvat huiskasi pesurätillä Kauko Kuosmaan päin, kun hän lähestyi siivousta tekeviä rouvia kaitafilmikameran kanssa. Samoin kävi minulle kameran kanssa, kun ladyt pesivät Tv1 921:tä Kuopion talleilla 1960-luvun lopulla. - Kouvolahan piti tunnetusti siisteinä vetureitaan. Kun niitä vieraili täällä Pieksämäellä eron kyllä huomasi. Puolustukseksi täytyy sanoa, että puhdas höyryveturi likaantui työtehtävissään ihmeen nopeasti. Joskus, kun näki jonkun puhtaan höyryveturin eikä tarvinnut mennä paljon aikaa eteenpäin, kun sen näki uudestaan ei aina meinannut uskoa silmiään, kuinka ne saattoivat olla jo noin likaisia. Tästä on useita esimerkkejä. Yhtenä esimerkkinä voisi mainita Pieksämäen Tr1 1040:n. - Savonradalla juosseet Hindenburgit joutuivat loppuun saakka koville, koska nokikaapin oven kuumajäljet näkyivät usein niissä(kin). Varmaan nouseet junapainot olivat tulleet niiden vetokyvyn rajoille ja aikataulussa oli yritettävä pysyä. | ||||
|
|
20.06.2023 16:55 | Jouni Halinen | ||
| Tässä tämä Jimin mainitsema kuva, takana nykyjään oleva rakennus puuttuu. https://vaunut.org/kuva/148781?kv=1968&kv2=1982&paik=paimio | ||||
|
|
20.06.2023 16:09 | Jouni Halinen | ||
| Korjaus/lisäys edelliseen. Huusi saattaa näkyä tässä 70-luvun kuvassa (parempikin täällä siis on), heti S-junan takana, harjakattoinen pääty näkyy varjona. Takana kaupunki jo kovasti "urbanisoituu". Valtio oli 70-luvun loppupuolella niin "persaukinen" etta tuon suuren virastotalon työt jouduttiin laittamaan tauolle (1-2 vuodeksi?, vuosina -79/-80?), edes ikkunoita ei ollut asennettu. https://vaunut.org/kuva/115940?kv=1975&kv2=2005&paik=Pasila+asema | ||||
|
|
20.06.2023 16:01 | Jouni Halinen | ||
| Veli Esa: vielä orvomman näköinen on kuva (se on täällä ainakin ollut, mutta en nyt löydä sitä) kuva Pasilan ulkohuoneesta. Kuva taitaa olla vuosilta 1984-1989, eli vanhan aseman siirron- uuden valmistumisen ajoilta. | ||||
|
|
20.06.2023 15:33 | Erkki Nuutio | ||
| Näiden kahden kuvan mukainen mielikuva minulla on ajalta, jolloin höyryvetureita vielä puhdistettiin Tampereella: https://www.vaunut.org/kuva/112225?paik=Tampere+asema&tag0=0%7CVr5%7C https://www.vaunut.org/kuva/100137?kv2=1961&paik=Tampere+asema&tag0=0%7CHr1%7C Kattilapellit kiiltelivät. Maalatut ohjaamopinnat oli puhdistettu, mutta ne olivat tummuneet. Tässä kuvassa tummanvihreä maali erottui, koska sitä oli jossain välissä uudelleensivelty kuluneille pinnoille: https://www.vaunut.org/kuva/97922?kv2=1968&paik=Tampere+asema&tag0=0%7CHv2%7C |
||||
|
|
20.06.2023 15:28 | Antti Grönroos | ||
| Ei ole Haminan vanhaa rataa. | ||||
|
|
20.06.2023 15:19 | Ville Mäki-Tuuri | ||
| Kuinka pitkälle itään eteläinen Suomi tässä tapauksessa yltää, eli olisko vanha Haminan rata? | ||||
|
|
20.06.2023 14:35 | Nikolas Peippo | ||
| Löytyykö sulta lisää vorgissa julkaisemattomia Uimaharju-kuvia? Olen kovin kiinnostunut :) | ||||
|
|
20.06.2023 13:40 | Jussi Tepponen | ||
| Museorautatieyhdistys ry:n valokuva-arkistosta löytyy sama kuva kuvatekstillä: "Riihimäen kuuluja hillopurkkeja lähdössä maailmalle 01.06.1929" on postikortin selityksenä. Kuva on otettu Riihimäen vanhan aseman luona olleilta RLR:n siirtokuormausraiteilta. Vasemmalla näkyy konduktöörivaunu numero 8, oikean puoleisten lasilaatikkolastissa olevien vaunujen takana näkyy VR:n umpitavaravaunu odottamassa lastia. https://arkistot.museorautatieyhdistys.fi/fi/valokuvat/details/12/264 |
||||
|
|
20.06.2023 13:22 | Kari Haapakangas | ||
| No vaan kyllähän tuossa kaksi hevosta mahtuu ohittamaan. Kärryistä en olisi aivan yhtä varma... | ||||
|
|
20.06.2023 12:36 | Juhana Nordlund | ||
| Ihan ensimmäisenä syntyi mielleyhtymiä Päivölän ja Käkelän välille, mutta ei tuo sovi sinnekään. Liian jyrkkiä mutkia, vaikka aikanaan kaarteista rataa sielläkin oli. | ||||
|
|
20.06.2023 12:30 | Antti Grönroos | ||
| Mulle tuli mieleen Mustio mutta se on väärin. Missään Paimion ja Salon seudulla ei olla. | ||||
|
|
20.06.2023 11:36 | Juha Kutvonen | ||
| Alstit saivat valtion säästöjen ansiosta hieman lisäaikaa. VR:n laatiman rataverkon vuosien 1995 - 1999 kehityssuunnitelman mukaan Turku - Toijala ja Porin/Rauman radat piti sähköistää 1999 alkuun mennessä, mutta vuoden 1995 budjetissa oli rahaa vain jälkimmäisen hankkeen toteutukseen ja Tku - Tl -sähköistystyö päästiin aloittamaan vasta keväällä 1997, mikä siirsi valmistumisen ja samalla Dr13-sarjan hylkäyksen kesään 2000. | ||||
|
|
20.06.2023 11:34 | Erkki Nuutio | ||
| Tampereella veturinpuhdistajat puhdistivat höyryveturit siisteiksi noin vuoteen 1964 asti. Tummanvihreäksi maalattua pintaa olivat ohjaamon seinät sekä tenderi ja mahdollinen tuulenohjain. Savupesän ulkopintaa ei uudelleenmaalailtu mustaksi, mutta sen kansi pidettiin puhtaana, samoinkuin messinkiosat. Puhdistamisesta luopumisvuosi vaihtelee eri varikoilla. |
||||
|
|
20.06.2023 11:24 | Erkki Nuutio | ||
| Kuva lienee RLR:n Riihimäen ratapihalta, eikä Riihimäen lasitehtaalle vieneeltä sivuraiteelta. Suomalaisen lasin vuosikirjassa 2022 on teknikko Risto Aallon kirjoitus Lasimies Risto Niikko [1914-2015] perustuen tämän haastatteluihin Niikon aiemman alaisen Aallon toimesta. Teknikko Niikko toimi Karhulan lasitehtaalla 1936-1946 ja Riihimäen lasitehtaalla 1946-1979. Niikko oli Riihimäen lasin automaattiosaston käyttöinsinööri. Hän vastasi siten mm. automaateilla tapahtuneen lasivalmistuksen toimintakunnosta ja kehittämisestä. Sotien aikana ja 40-luvun loppuun asti sulatettiin lasi kaasulla, jota tuotettiin halko- ja kivihiilipolttoisella kaasugeneraattorilla, josta Niikko vastasi Riihimäelle tultuaan. Tätäkin kriittistä toimintaa kuvataan kirjoituksessa. Kerrotaan mm. että RLR:n varrelta hankittuja halkoja piti olla viikonloppujen aikana poltettaviksi 47 "pikkupässin" junavaunullista. Todettakoon vielä, että kaasugeneraattori tuotti hiilimonoksidi- ja vetykaasua poltettavaksi höyrykattilassa ja lasiuuneissa. |
||||