|
|
25.10.2005 01:34 | Tuukka Ryyppö | ||
| En ainakaan huomannut mitään viitettä asemasiltapilettiin Münchenin lentokentän S-Bahn -asemalla, enkä myöskään München Ostbahnhofilla kesällä 2004 siellä päin reissatessani. | ||||
|
|
25.10.2005 01:20 | Jorma Rauhala | ||
| Eihän sitä nyt aikaisemmin tarvi dokumentoida kuin vasta viimeisenä päivänä. Ja taisi vielä olla ihan viimeinen päivävalon aikana halliin mennyt vuorokin. Siis opetus nro 1: Jos et ole kaikesta aivan varma, niin kuvia saa ja pitääkin ottaa myös jo edellisenä päivänä, viikolla, kuussa, vuonna, talvella jne.. Ihan varmuuden vuoksi :) Nyt oli hyvä raitsikka-zägä! | ||||
|
|
25.10.2005 01:12 | Tuukka Ryyppö | ||
| Itseasiassa ICE, eikä IC. ICE eli InterCity Express on suurnopeusjuna, IC on tavallisempi. | ||||
|
|
25.10.2005 01:04 | Jorma Rauhala | ||
| Tämä on se eräs niistä legendaarisista Pässeistä, joita on Suomenniemellä ollut niin höyry-, sähkö- kuin polttomoottoriversioina. Useissa pitäjissä eri radoilla ja kapea- sekä leveäraiteisina versioina. Mutta tämä se on! | ||||
|
|
25.10.2005 00:59 | Sakari Kestinen | ||
| Joku muukin näköjään löytänyt nämä kiskot :) tuossa kuvaajan takana on muuten yksi tukkiruuhi seisomajarruilla. | ||||
|
|
25.10.2005 00:57 | Risto Leino | ||
| Niimpal hianoi kuvei taas kerran! Kauhiampal kiitoksi! Tämäkin kääntöoperaatio ja -raide oli minulle ja varmaan monelle muullekin uusi asia. Kovin viime tippaan jätit tämänkin vaihtoliikkeen dokumentoinnin, mutta pääasia että dokumentoit. | ||||
|
|
25.10.2005 00:55 | Sakari Kestinen | ||
| Muistaakseni joskus vuosia sitten joku poika kuoli täällä, en muista jäikö alle vai tuliko valokaaresta mutta kunnioitan tätä ratapihaa niin etten mielelläni ylitä... Saisivat rakentaa sen pikaratikan, tästä tulisi läntinen terminaali joten alikulkujakin olisi luvassa. Myös kaarilalaisille :) | ||||
|
|
25.10.2005 00:53 | Sakari Kestinen | ||
| Tuossa tasoristeyksessä olen myös seisoskellut ja ihaillut aukenevaa iltamaisemaa... Tarkoituksena käydä tällä viikolla valokuvaamassa väli Llh-Tpe | ||||
|
|
25.10.2005 00:46 | Sakari Kestinen | ||
| Onko tämä se legendaarinen n.k. Pässi? | ||||
|
|
25.10.2005 00:43 | Sakari Kestinen | ||
| Radanvarteen rakentaminen on jees. Saattaapi vaikuttaa hyvinkin positiivisesti pikaratikkahankkeeseen jos radanvarsia kaavoitetaan paremmin. Totta kai pala Tampereen teollisuushistoriaa katosi, mutta onneksi purkutöistä on dokumentaatiota tämänkin hushållin tietokoneilla. :) | ||||
|
|
25.10.2005 00:39 | Sakari Kestinen | ||
| Järkytyin keväällä havaittuani tämänkin aseman kadonneen. Eihän tämä mikään hieno asema ole niinkuin Vehmainen oli, mutta silti... Käyn itse lukiota Messukylässä enkä ollut huomannut tämän tuhoutuneen! Olin käynyt pyörimässä vielä viime vuoden syksyllä pyörimässä näillä tienoilla (ja katsastamassa että resiina on paikallaan ;)). Nyt tämäkin liikennepaikka on enää kuraa ja sepeliä. :( | ||||
|
|
25.10.2005 00:36 | Sakari Kestinen | ||
| Hyvin kyllä kaartuvat nämä Heiluriset :) | ||||
|
|
25.10.2005 00:36 | Sakari Kestinen | ||
| Hetkonen-- käsittääkseni Messukylän asema sijaitsi vajaan kilometrin tästä länteen - ellei sitten asemaa ole joskus 50-luvulla siirretty nimenomaan sinne. | ||||
|
|
25.10.2005 00:32 | Sakari Kestinen | ||
| Ala-asteikäisenä viihdyin erittäin hyvin siinä Kuusakosken ympäristössä näillä raiteilla heiluen. Niissä oli jotain maagista... Ymmärrättehän :) | ||||
|
|
25.10.2005 00:24 | Sakari Kestinen | ||
| Eikös Vatialan asema ollut aivan siinä Nattarin pistoraiteen ja Jyväskylän radan välissä? Siis suunnilleen siinä alikulun kohdalla missä nykyään on vitosen päättäri. Yritin joskus 90-luvun puolivälissä etsiä jäänteitä asemarakennuksesta tai mistään siihen viittaavasta mutta löysin vain joitain epämääräisiä kivijalkoja n. 20-30 m rautatiestä. Tiedä häntä mitä nämä olivat. Tämän kuvan oton jälkeen muuten aika pian lähti Nattarista pistoraide :) |
||||
|
|
25.10.2005 00:23 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mitähän tuo tarkoittanee... | ||||
|
|
25.10.2005 00:19 | Jape Ruotsalainen | ||
| Minulla ei tarkkaa tietoa tuosta mäestä ole. Olen kyllä siitä paljon em. kaltaisia juttuja kuullut. Muistin kyllä että Lari on tässä junassa kun siitä jonkun kuvan alla mainitsit. :) Ei taida keretä lippuja tarkastaa ainakaan ennen Siiliä, kun ei Lapparissa viikonloppuisin lippuja myydä. | ||||
|
|
25.10.2005 00:18 | Sakari Kestinen | ||
| Sininen sami on kyllä paremman näköinen kuin tuo vanha mintunvärinen (yäkkis). IC-värit on jees, mutta parashan oli se originaaliväritys, eikö vain? | ||||
|
|
25.10.2005 00:14 | Sakari Kestinen | ||
| Mielenosoitushan on terveellinen osa demokratiaa, ei anarkiaa. Anarkian vallitessa mielenosoitukset ovat turhia koska ei ole ketään kelle osoittaa mieltään. Mutta itse asiaan, edelleen harmittaa tuo Sm2 666:n katoaminen. :'( | ||||
|
|
24.10.2005 23:29 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| esim. saatanee museoon. | ||||
|
|
24.10.2005 23:28 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Ja sillä tarkoitetaan saatanee jonnekkin. | ||||
|
|
24.10.2005 23:27 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Mitä sitten tarkoittaa saatanee, joka löytyi läksyjäni tehdessä äikänkirjasta? | ||||
|
|
24.10.2005 23:25 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ei liene potentiaali järin vaikeasti opittava asia. | ||||
|
|
24.10.2005 23:24 | [Tunnus poistettu] | ||
| Yppis: Kah, niinpä seisookin aikataulussa. Katsoin vain perinteisen 265:n kohdalta. Kasimir: Ei ole enää aikataulussa Santa Claus Expressiä, vaan tokkopa reittikilpiä sen takia uusitaan, että nimi katoaa aikataulusta. | ||||
|
|
24.10.2005 23:23 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Joo. Meillä äikäntunnilla opetellaan ihan kummallista suomea. Nimittäin potentiaaleja, jotka ovat outoja. Ihan mahotonta murretta. | ||||
|
|
24.10.2005 23:19 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Kylläpäs se talvi tuli äkkiä. Pohjanmaalla(?) | ||||
|
|
24.10.2005 23:18 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Minilimanuljaska-aaveita. | ||||
|
|
24.10.2005 23:15 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| P68:n reittikilvissä on myös jokin nimi. En vain muista mikä, mutta liittyi kai jotenkin joulupukkiin. Oliko se nyt Santaclaus Express vai mikä? | ||||
|
|
24.10.2005 23:13 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| pjh: 51, 171 ja 43 yöjunien lisäksi lienevät sinisiä, joidenka pääteasema ei ole Tampere. Tarkoitin tietysti junia, jotka liikuvat vain Helsinki-Tampere väliä. | ||||
|
|
24.10.2005 23:07 | [Tunnus poistettu] | ||
| P 259 näyttäisi vielä olevan Aurora Borealis Express, tosin P 265:n reittikilvissä lukee vielä Aurora Borealis Express. | ||||
|
|
24.10.2005 22:59 | [Tunnus poistettu] | ||
| Minusta joidenkin (ei kaikkien) junien nimeäminen on ihan hyvä ja kannatettava ajatus. Yritin tarkistaa VR:n aikatauluista, mutta näköjään myös Aurora Borealis Express on menettänyt nimensä. Se (kai?) oli viimeinen nimen omannut juna. | ||||
|
|
24.10.2005 22:49 | Pauli Kyllönen | ||
| Raahesta muutama päivä sit otettui kuvia http://paltsu.1g.fi/kuvat/muhos_raahe_20102005/ joukossa myös Muhokseltakin | ||||
|
|
24.10.2005 22:49 | Anssi Tammi | ||
| Kyllä on eka Deeveri väärin perin! | ||||
|
|
24.10.2005 22:44 | Simo Toikkanen | ||
| Punaisen alkunollan lisäksi tavattiin virkatarvevaunujen litteran ensimmäinen kirjain, siis B tai X, maalata punaiseksi. Nolla erottuukin 0638:n tännimmäisestä nurkasta, joskin heikosti. | ||||
|
|
24.10.2005 22:33 | Olavi Huotari | ||
| Tulihan sieltä vastaus mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen tuon merkin tarkoituksesta. En sitä heti kysynyt, etten paljastaisi tietämättömyyttäni ;-) Osittain siksi juuri tämän kuvan lähetin. | ||||
|
|
24.10.2005 22:32 | Jorma Rauhala | ||
| Noitten virkavaunujen numeroitten edessä on punaiset nollat. Eli alkuperäiset numerot on jotain aivan muuta. | ||||
|
|
24.10.2005 22:30 | Simo Toikkanen | ||
| Näemmä jotkin aiheet vain putkahtavat sopivin väliajoin uudestaan esille. EP-junista lisää mm. tässä kuvassa, jossa mainitaan myös Äänekosken Hajunia: https://vaunut.org/kuvasivu/5287 | ||||
|
|
24.10.2005 22:28 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ei tuollaanen mikään ainutlaatunen viritys ole. Seinäjoelta löytyy vastaava vieläpä jatkovarrella ja lisäkilvellä https://vaunut.org/kuvasivu.php/4933 | ||||
|
|
24.10.2005 22:26 | Jorma Rauhala | ||
| Olisikos sulla Jussi se talli jossain kuvassa näkyvissä? Ja Tapsallakin saattaa olla sellainen otos? Yksityisleveärautateiden tallit ovat oma erikoinen harvinaisuutensa. Yksityisrautateiden arkkitehdit ovat hakeneet oppinsa jostain muualta kuin SVR:ltä ja usein varmasti ulkomaisista kirjoista. Valmiit rakennukset ovat sen verran eksoottisia, ettei muualta meiltä löydy. Niin ja ei siellä Braahessa enää mitään talliakaan ole ollut miesmuistiin. Olavi on muuten hienosti häivyttänyt Raahen "torahampaan" tuonne Sr1:n taakse katonrajaan. Ei sitä juurikaan hoksi, ellei sitä rupea etsimään. | ||||
|
|
24.10.2005 22:26 | Simo Toikkanen | ||
| Vaunujen kyljistä melkein erottuu alkuperäiset merkinnät. 670 (?) ja 638 ovat tuskin olleet vaunujen alkuperäiset numerot, sen verran erinäköisiä ovat vaunujen piirustukset, joita Tapsa on piirrellyt. Vaunut ovat todennäköisesti peräisin 1800-luvun lopusta tai ihan 1900-luvun alkuvuosilta. | ||||
|
|
24.10.2005 22:24 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mullon ollu yks pystylamppuunen mersu joka tais olla just sellaanen germanytaxibeesivärinen. Rattivaihteetkin siinä pelis oli. Se mb ei vaan ollu koskaan taksis, vaan mattokutomoyrittäjä Lappajärven karvalasta oli ostanut sen uutena. Rekisteriotteeskin tais lukea MB 220D taxi. No hyvä kulkine se oli, ei valittamista. | ||||
|
|
24.10.2005 22:24 | Ari Palin | ||
| Tuossahan on hauskannäköinen "sähköistys päättyy"-merkki. Merkki kääntyy ilmeisesti poikittain, kun vaihde käännetään suorille. En yleensäkään muista aiemmin nähneeni ilmoitettavan merkillä siitä, että poikkeavalla suunnalla ei ole sähköjä. | ||||
|
|
24.10.2005 22:21 | [Tunnus poistettu] | ||
| Alkuaikoina Savonia kulki Hki-Kon, joskus 80-luvulla vain Hki-Ilm, mutta tuolloin lähtö Hki:stä oli vasta klo 17.10. Loppuaikoina kulkuväli oli taas Hki-Kon, oli ns. sekajuna eli sinisiä ja IC-vaunuja, joista jälkimmäiset jäivät Iisalmeen. Yhteen aikaan oli myöskin perjantaina Hki-Kv vaunuja. | ||||
|
|
24.10.2005 22:16 | Olavi Huotari | ||
| Ainakaan tässä päässä ratapihaa en nähnyt veturitallia ja toisessa päässä en ehtinyt käymään. Minuakin tuon rakennuksen arkkitehtuuri miellytti ja otin siitä kuvia ihan vain kauniina rakennuksena. | ||||
|
|
24.10.2005 22:15 | [Tunnus poistettu] | ||
| Jossain VR:n tiedotteessa lupailtiin julkaista infoa uusista aikatauluista puoli vuotta ennen Suurta Pamausta. Jäämmee innokkaasti odottelemaan maaliskuun alkupäiviä! | ||||
|
|
24.10.2005 22:09 | Jorma Rauhala | ||
| Siis Länsi-Saksan takseissa. Saksassahan tuo kerma lienee vieläkin ainoa sallittu taksien väri. Olen nähnyt jonkun tuoneen sen värisen mersun Suomeenkin. Taitaa olla aika loppuunajettuja sellaiset vehkeet, että kannattaakohan. Ratikoissakin Saksassa oli muinoin tällainen kerma hyvin yleinen väri lisättynä paikallisin koristeviivoin, eli kyseessä on siis sikäläisen julkisen liikenteen tunnusväri. | ||||
|
|
24.10.2005 22:08 | Lari Nylund | ||
| 3.9.2006 ei Suomessa taida mikään pysyä ennallaan eli muutoksia on tulossa. Koko paketti menee aivan uusiksi. | ||||
|
|
24.10.2005 22:05 | [Tunnus poistettu] | ||
| Eikai se raahen erikoinen vaalea rapattu 2-pilttuinen veturitalli ole enää olemassa? - Niin tuossa Jorma toteaa tuon kauniin rakennuksen taustan. Ehkä se veturitallinkin kauneus ja poikkeavuus muista veturitalleista johtui samasta syystä. - Oulu heitti loppuaikoina Wilskejä ja Jumboja usein Raaheen. Niitä näki seisovan sen kauniin tallin edessä. Niiden työtehtävistä Raahessa ei mulla ole tietoa, mutta vielä ainakin huhtikuussa 1966 tallilla seisoi lämmin Oulun Jumbo 941. | ||||
|
|
24.10.2005 22:03 | [Tunnus poistettu] | ||
| Centria lopetettiin vuonna 1989, Savonia kulki ainakin vielä keväällä 1992. Oli samassa kierrossa viikonloppuna P43/44:n kanssa. | ||||
|
|
24.10.2005 22:03 | Jorma Rauhala | ||
| Polaria lähti Helsingistä aamulla 7.00 ja Lapponia iltapäivällä 16.00. Ja paluut päin vastoin: Polaria Oulusta 16.00 ja Lapponia 7.00. Sitä en kerro milloin Tampereen EP-Tamponia kulki :) | ||||
|
|
24.10.2005 22:00 | [Tunnus poistettu] | ||
| Polaria kulki vuonna 1974 Hki-Ol, Oulusta oli jatkoyhteys Rovaniemelle junalla P 653. | ||||