|
|
22.10.2005 12:04 | [Tunnus poistettu] | ||
| Oot tainnut nähdä jonkun semmoisen videon, tuosta varoitus lapusta päättäen, jossa mulla on se erään aikauden "tavaramerkki" kirkkaan punainen pusero päällä. No joo valokuvasta toiseen, kun nopeasti joskus hypittiin niin tuli se pusakkakin välillä vaihtelun vuoksi vaihdettua siniseksi. Mukava siitä nyt, että tuo punainen pusero, (jos se nyt on tämän aihe?) putkahtaa aina aika ajoin hauskasti esiin. | ||||
|
|
22.10.2005 11:53 | [Tunnus poistettu] | ||
| Onko tämä enää olemassa? | ||||
|
|
22.10.2005 11:52 | [Tunnus poistettu] | ||
| Nii vois!!! Meiän pittää ostaa sieltä jotaki vempuja ja mennä pullisteleen tonne kuusankoski oy:lle! | ||||
|
|
22.10.2005 11:50 | [Tunnus poistettu] | ||
| Rauhaa ja viisautta symboloiva kuva! Kesä ja nuoruus, syksy ja vanhuus, kerran kaikki päättyvä on. Niinkuin aikaudetkin, jotka tulevat ja menevät. - Palautuisiko mummon mieliin samanlaiset ajatukset kuin mulla nyt, mitä tässä keväällä 1961 (siis eräänä toisena aikakautena) sain kokea. Ratapölkkypino oli tuossa oikealla syttynyt (veturin kipininästä?) palamaan. Ratapölkythän palaa tunnetusti mustaa savua työntäen. Niinpä paikalle oli saapunut kansaa pilvin pimein. Onnekkaimmat kiivenneet puuvaunujen katoille aitiopaikoille! Heille tuli tosin kiire kömpiä alas, kun yksinäinen Kana tuli äkkiä jostain ja alkoi siirtämään vaunujonoja turvaan kauemmas palavasta pölkkykasata. Tapaus oli kyllä niin suuri, että siitä löytynee varmaan kuvia. | ||||
|
|
22.10.2005 11:48 | [Tunnus poistettu] | ||
| onko tämä sukunsa viimeinen? | ||||
|
|
22.10.2005 11:45 | Eija Mari | ||
| Kyllä nuo uudetkin pitää koeajaa vaikka silloin pitääkin lähteä Helsingistä (jossa ilmeisesti kaikkien uneliaiden matkustajien oletetaan jatkossa asuvan). Ainakin 15.10 tuollaisessa vanhanaikaisessakin nukutti tosi hyvin - toisaalta minähän nukun kun löydän vaakasuoran pinnan ja pystysuorankin voi aina tulkita vaakasuoraksi johonkin nähden ;-) | ||||
|
|
22.10.2005 11:24 | Lari Nylund | ||
| Ville, yleensä asiakas ei etsi vaunuaan makuuvaunutunnuksen, vaan vaunun myyntinumeron perusteella. Sellainen löytyy tässä tapauksessa oven vasemmalta puolelta. Näyttö on kyllä valitettavan pieni. Kuvassa muuten se on vielä merkitsemättä sinisellä näkyvyyttä parantavalla tarralla. 99% makuuvaunuasiakkaista on ostanut ennakkoon lippunsa, mikä onkin ollut hyvä. Koko viime kesän ja nyt myös viimeisen viikon aikana (syyslomat) makuupaikat ovat olleet usein ennakkoon loppuunmyyty. Väkeä siis liikkuu... | ||||
|
|
22.10.2005 11:13 | Oskari Iivarinen | ||
| No se on sitten käsinpesu edessä. :) | ||||
|
|
22.10.2005 11:09 | Lari Nylund | ||
| Ykkönen alkaa olla valmis pesuhalliin, mutta mistäs sellainen löytyy tuolla seudulla? | ||||
|
|
22.10.2005 11:07 | Lari Nylund | ||
| Tapahtumapaikka Rovaniemen asemaravintola. | ||||
|
|
22.10.2005 11:05 | Otto Vesterinen | ||
| Saattaapa ollakin niin, että tulevat kaikki Edm-vaunut vain yhteen junapariin, josta sitten tehdään jonkinlainen yö-IC-juna "IC-N", 69/60 varmaankin olisi tuolloin kyseessä. Mutta tämä on vain omaa arveluani, mitään tietoa en ole mistään saanut. Joka tapauksessa uudet makuuvaunut ovat kaivattu profiilinkorotus yöjunaliikenteelle, nousee matkustustaso niissäkin kerralla 70-luvulta 2000-luvulle. | ||||
|
|
22.10.2005 10:45 | [Tunnus poistettu] | ||
| Näyttää suht paljaalta noi kytkimet... ;/ | ||||
|
|
22.10.2005 10:37 | Niila Heikkilä | ||
| Mieleen tulee aivan ensimmäisenä poikkeustilanne, jossa pääradan Edm-yöpikuri jouduttaisiin kierrättämään esimerkiksi Haapamäen kautta. Kaikille osapuolille kinkkisempi juttu. | ||||
|
|
22.10.2005 10:26 | Jukka Voudinmäki | ||
| Omalla tavallaan ihan hyvä tilannekuva, mutta mikä tästä tekee rautatieaiheisen? | ||||
|
|
22.10.2005 10:19 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Millaisia ne tavanomaiset ajopulpetit on? | ||||
|
|
22.10.2005 10:12 | Ville Saarelainen | ||
| Jos ei moniajo säästä työvoimakuluissa, niin ei ehkä hirveästi polttoainekuluissakaan. Vankka kuluttaa n. 60 litraa satasella, joten triplavankka lähentelee jo Deeverin ja kolmen sinisen lukemia. Vankoissa on lipunleimauslaitteet, joten lienee sopivin ratkaisu säilyttää konnari ekassa yksikössä ja käyttää leimauslaitteita muissa, ja laajentaa RHK:n tarkastajien reviiriä myös vankkareiteille. No, aika näyttää miten käy. | ||||
|
|
22.10.2005 09:39 | Eija Mari | ||
| Mutta tosi huolestuttavaa tuo naisten lisääntyminen kuskeina ja konnareina ;-) Kiitos Perttu - silti haikailen sun kuvien perään kun teillä on niin paljon muodokkaammat maisemat. Siinä olet oikeassa että tää on huumetta - onneksi ei sentään näy testeissä. | ||||
|
|
22.10.2005 09:39 | Ville Saarelainen | ||
| Makuuvaunulogosta vielä sen verran, että ainakin se saisi olla hieman isompi ja/tai niitä voisi olla myös vaunun päätyjen luona eikä vain keskellä. Nykyisellään se erottuu huonommin kuin perinteinen Makuuvaunu -teksti. Ja voihan Edm-vaunuja toki viedä sähköttömälle radalle Dr16:lla jossa on 1500V syöttö, tai aggregaattivaunun kera, joskin näin ei ilmeisesti tulla näiden kohdalla tekemään. | ||||
|
|
22.10.2005 09:23 | Perttu Karttunen | ||
| Teille naisille kun on luotu noita ulkoisia avuja joiden avulla päässee vaikka minne näin miehisellä työpaikalla :) Jepjep... hienoja kuvia sulla täällä on esillä, junien kuvaaminen on kuin huume, ei siitä enää edes halua päästä eroon. Vieroitusoireista mainittakoon jalan hakkaaminen lattiaan lovipyörän tahdissa ja se kun aivastus alkaa kuulostamaan jarruletkun tyhjenemiseltä. SIlloin olet jo aika kiinni junissa :D | ||||
|
|
22.10.2005 09:20 | Perttu Karttunen | ||
| Kas. J. Katajisto niittää mainetta jo painoslehtisessä. :) En ole henkilöä livenä nähnyt mutta videolla kylläki ja sieltäpä tunnistaa :)) Hieno tämä varoituslappu, tuollaisen ko saiski seinälle | ||||
|
|
22.10.2005 08:06 | Sauli Vähäkoski | ||
| Hyvä että vihdoinkin saadaan odotettua lisäkapasiteettia dm12-kiskobussiliikenteeseen! Myös Koiviston bussikin päässyt kuvaan mukaan. | ||||
|
|
22.10.2005 06:40 | Topi Lajunen | ||
| Ovien yläpuolisien ilmaritilöiden muotokin kertoo tyypistä. | ||||
|
|
22.10.2005 06:31 | Topi Lajunen | ||
| Ei onnistunut hattu-c. Stshastlivogo puti! | ||||
|
|
22.10.2005 06:30 | Topi Lajunen | ||
| Sčastlivogo puti! | ||||
|
|
22.10.2005 06:25 | Topi Lajunen | ||
| VNIMANIJE! | ||||
|
|
21.10.2005 23:37 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mulla oli pari ehdoksta "juna ja täti" -kisaan. Muita ei ole - tai ollut ennen tätä - ilmoittautunut. | ||||
|
|
21.10.2005 23:35 | [Tunnus poistettu] | ||
| Nih... minusta olisi todella mielenkiintoista saada tietää paljonko matkustajia pitää olla lisävaunuun, että se "kannattaa" lisätä. Toisaalta deeverivetoiseen siniseen (lisätään kolmas vaunu tavanomaisen kahden perään) ja toisaalta vankkaan (lisätään toinen ja sitten ehkä vielä kolmas yksikkö)? Täällä tuskin kenelläkään on tietoa moisista laskelmista, mutta olisiko hajua? | ||||
|
|
21.10.2005 23:25 | Lari Åhman | ||
| No sekin, mutta viisaampaa kait tuo olisi ollut rakentaa samantien sellainen kiskobussi, jossa nuo kaksi yksikköä ovat nivelellä kiinni toisissaan, kuten esim. Sm4-paikallisjunissa. | ||||
|
|
21.10.2005 23:19 | Miika Rissanen | ||
| olisvaan tehty ne ovet päihin... vaikka ne voikin olla vaikeat suunnitella kaikinpuolin hyvin, niin tuskin se mahdotonta olisi nykytekniikalla. | ||||
|
|
21.10.2005 22:49 | [Tunnus poistettu] | ||
| Asjallinen numero on tällä koneella (ref. http://ladyday.foobar.fi/ ) | ||||
|
|
21.10.2005 22:44 | Arto Papunen | ||
| Tulihan nyt vain mieleen, että voiskos tuo kondyktöörihomma, mennä niin että tietyltä asemalta kondyktööri ohjaa vain tiettyyn vaunuun ja sitten seuraavalla asemalla vaihtaa seuraavaan vaunuun ja ohjaa matkustajat sinne? Tietysti ensimmäiseltä asemalta lähtiessä voi tietysti aiheuttaa ongelmia | ||||
|
|
21.10.2005 22:44 | Petri Koskela | ||
| Eipä näytä moniajo säästävän työvoimakuluissa... | ||||
|
|
21.10.2005 22:43 | Ari Palin | ||
| Taisinpa muistaa sitten väärin. | ||||
|
|
21.10.2005 22:39 | Jussi Kortman | ||
| Komee kuva taas Niilalta! | ||||
|
|
21.10.2005 22:35 | Miika Rissanen | ||
| jippii, vankkojen eka kerta :) | ||||
|
|
21.10.2005 22:34 | Petri Koskela | ||
| Jäi vaivaamaan mikä tuon rakennelman tunnetumpi nimitys on - sykloonihan se, niinkuin pyörremyrsky. Sahanpurua esimerkiksi erottelevat sellaisella puusepänverstailla, ja taitaapa rehusiilon huipullakin olla moinen. Pölynimureitakin taitaa olla samalla periaatteella - pussivapaita. | ||||
|
|
21.10.2005 22:27 | Jaakko Hujanen | ||
| Vautsi... | ||||
|
|
21.10.2005 22:24 | Petri Koskela | ||
| Ja kun nyt tarkemmin ja eteenpäin Ivaloani luen niin pääasiallinen syy piippujen erilaisuuteen on lentotuhkan koko: hiilituhka on painavaa ja voidaan erottaa savupesässä olevilla verkoilla, mutta halko- ja turvetuhka kevyenä tukkisi kyseisen verkon ja on erotettava tällaisella rakennelmalla. Olikohan Pekoissa ja Ristoissa käytetty lättänämpi halkopiippu ATU-syistä osittain savupesän sisällä? | ||||
|
|
21.10.2005 22:22 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kiitos pk! Nythän tuo kuulostaa varsin itsestään selvältä kun sen on ihan suomeksi vorkista lukenut. Tuosta verkosta: eikös sellainen tavannut olla myös hiilipiipun päällä? Semmoinen mielikuva ainakin on höyryajoista jäänyt vaikka silloin alta ovenrivan olinkin. | ||||
|
|
21.10.2005 22:18 | Petri Koskela | ||
| Vaikka en ole kumpikaan mainitsemistasi auktoriteeteista yritän valistaa: kartionmuotoisen halkopiipun sisällä on savukaasuihin ja niiden mukana lenteleviin kekäleisiin pyörteilyä aikaansaavat "johtosiivet" jolloin keskipakoisvoima heittää raskaammat partikkelit ulospäin ja vauhtinsa menettäinä ne putoavat suppilomaisen osan pohjalle. Savutorven yläpäässä on vielä verkko joka osaltaan ehkäisee hehkuvien kekäleitten maailmallesinkoutumisen. Koska veto on kaiken tämän jarruttelun jälkeen kehnompi kuin suoralla hiilipiipulla on savupesään (piipun alla oleva kattilan osa) viritelty vielä vetosuppiloita. Tarkka selostus löytyy Ivalon kirjasta sivulta 55 alkaen. | ||||
|
|
21.10.2005 22:12 | [Tunnus poistettu] | ||
| Hmm... pitäisköhän järjestää kimppakyytikuvausmatka autolla ensi kesänä? Kolmeen autoon menee jo aika monta friikkiä. Ja suksiboksiin lisää. | ||||
|
|
21.10.2005 22:09 | Petri Koskela | ||
| Ja huomaamme myös kolmisiipisen siipiopastimen taustalavasteena. Hienoja kuvia Tapsa. Kansa huutaa lisää - ja ostaa tietysti kuvakirjasikin... | ||||
|
|
21.10.2005 22:06 | [Tunnus poistettu] | ||
| Noista piipuista nimimerkki yksi tyhmä kysyy enemmän kuin puoli tyhmää tiedustaa: selville on kyllä tullut halkopiipun ja hiilipiipun ulkonäöksellinen ero, mutte ei se, MIKSI ne ovat eri muotoiset. Tapio tai Juhani osaavat varmaan valistaa valistumatonta? | ||||
|
|
21.10.2005 22:05 | [Tunnus poistettu] | ||
| Hyvä kuva Pm:n isosta vyörytyslaitoksesta. Huomaa peruutuspeili Kukon ikkunassa. Oli tuona kuukautena Kanaa 542:ta enemmän ajossa. Tällä ajettiin tuona kuukautena yhteensä 2205 km. Tämä valtaisa vyörytyslaitos seisoi vielä jonkun vuoden (vuoden 1975 höyrykauden) loppumisen jälkeen pystyssä. Aivan loppuaikoina ennen purkamistaan siihen ilmestyi lappuja, joissa kiellettiin rakennelmaan nouseminen. Alkoi kyllä jo siinä vaiheessa lahota paikoilleen. | ||||
|
|
21.10.2005 22:04 | Joni Leskinen | ||
| No nyt on sitten Inginmaakin historiaa... :( | ||||
|
|
21.10.2005 21:59 | Ville Väisänen | ||
| Siis onko viimenenki Huru menossa?? :O | ||||
|
|
21.10.2005 21:55 | [Tunnus poistettu] | ||
| Äääh. Kaljaa on vain se oikea vaarinkalja, pellon ojassa päilärissä jäähdytetty, "sopivasti" prosentteja sisältävä heinäpeltojuoma. | ||||
|
|
21.10.2005 21:54 | [Tunnus poistettu] | ||
| Moniin hiililämmitteisiin vetureihin jäi nuo takavalojen suojana olleet lipat muistoksi halkopoltoisuuden ajasta. Ne suojasivat lamppua halostuksessa ylimenneiltä ja putoavilta klapeilta. Tämä veturi oli pian taas työssä halkolämmitteisenä Savonlinnassa. jossa lipoille löytyi taas alkuperäistä käyttöä. Huhtikuussa 1968 ajettiin tällä Kanalla vain 840 km. Siis VR:n kirjanpidon mukaan 84 tuntia vaihtotöitä. | ||||
|
|
21.10.2005 21:48 | Lari Nylund | ||
| Enpä lähde kommentoimaan sen enempiä, koska virallisia tietoja ei ole julkaistu. | ||||
|
|
21.10.2005 21:36 | Eija Mari | ||
| Onpas hieno kesäinen kuva ja olipas jo ikäväkin mankin maisemaa ;-) | ||||
|
|
21.10.2005 21:31 | Ville Väisänen | ||
| On siis sininen asema, ja eikös se puutakin ole.. =) | ||||