![]() |
13.03.2005 17:22 | Sami Hovi | ||
Lyypekin viimeiset kaksi ratikkalinjaa lakkautettiin 16.11.1959. | ||||
![]() |
13.03.2005 16:36 | [Tunnus poistettu] | ||
Karstadt | ||||
![]() |
13.03.2005 16:35 | Eero Heinonen | ||
On, ainakin 427:ssa parivedolla ekassa vaunussa fiilinki on aika miellyttävä. Kolminvedolla on tehoa jo niin paljon, että murina alkaa vähän hiipua... | ||||
![]() |
13.03.2005 16:32 | Eero Heinonen | ||
Ei nyt ainakaan vähään aikaan tuossa parissa ole Ex:iä ollut, röökeinä siinä on Ei ja Eit, tällä hetkellä luultavasti 23044 ja 23060 eli Suomen vanhimpia yhä vakiliikenteessä olevia vaunuja, tai siis vanhin ja ehkä kolmanneksi vanhin. | ||||
![]() |
13.03.2005 15:39 | Ville Rautiainen | ||
Kirjaimellisesti PERSpektiivistä! :) | ||||
![]() |
13.03.2005 15:38 | Pauli Kyllönen | ||
Viikonloppuisin taitaa olla myös P54:ssä ja P51:ssä pari Ex-vaunua kans. | ||||
![]() |
13.03.2005 14:43 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
Laajankankaan sorakuoppahan tämä on. Raide haarautuu Kontiomäki-Pesiökylä -radasta kilometrillä 663+725. Raide on avattu vuonna 1975. (Lähde: Resiina 5/1987) Karttapaikan tarkimman kartan mukaan tässä on ollut saha, taitaa nykyään olla hylätty. Itsekkin äkkäsin tämän ratapihan vasta jokunen viikko takaperin kun KaiTr:n kanssa menimme Vuosankaan ampumaleirille linja-autoilla ja ratapiha pelmahti esiin Kontiomäki-Pesiökylä -radan ylityksen jälkeen. | ||||
![]() |
13.03.2005 13:54 | Jorma Rauhala | ||
Tässäpä Juhana N:lle vaunujen välisiä kaapelointeja. Näyttää olevan hyvin pitkälti sähkökaapeleita nuo. Vaunut on kytketty toisiinsa yksinkertaisella Albert-kytkimellä, eikä siis käytetä mitään monimutkaisia automaattikytkimiä. Kaksiakselisessa perävaunussa on tavallisten levyjarrujen lisäksi kiskojarrut. | ||||
![]() |
13.03.2005 13:29 | Mikko Martimo | ||
Aika ihmeellistä, että Kielissä ovat sillä tavalla hölmöilleet vielä 1970-luvun lopussa. Onko nykyään Kielissäkin vain busseja? | ||||
![]() |
13.03.2005 13:14 | Mauri Lagerstedt | ||
On toisaalta mukava matkustaa lyhyessä henkilöjunassa, kun vetovoimaa ja MGO-murinaa on riittävästi. | ||||
![]() |
13.03.2005 12:56 | Eero Heinonen | ||
Totta, hyvä pointti... Tulihan sitä joskus pienenä itsekin ihmeteltyä, kun Pommin tilalla 5 vaunuisessa pikurissa oli tupla DeeVee, että onko Deeverit niin huonoja, että niitä tarvitsee kaksi...;) | ||||
![]() |
13.03.2005 12:29 | Pyry Entonen | ||
pahoittelen kuvan huonohkoa laatua. jouduin tekemään siihen pieniä muutoksia, koska kuvan koko olisi muuten ollut aivan liian suuri | ||||
![]() |
13.03.2005 12:16 | [Tunnus poistettu] | ||
Totta, mutta ei tavallinen tallaaja sitä ymmärrä. Tämä käytäntö, että jopa 2 tai kolme deeveriä vetää samaa määrää vaunuja ei kyllä oikein anna tavalliselle matkustajalle mielikuvaa ympäristöystävällisestä ja kansantaloudellisesti tehokkaasta kulkumuodosta. Imagon merkitystä ei ole syytä aliarvioida! | ||||
![]() |
13.03.2005 12:00 | Eero Heinonen | ||
Jaa, mutta jos veturikierto vaatii ne kolme konetta pisteestä ö pisteeseen z, niin mitenkä se nyt tuhlailuleikkiä on? Mielestäni on entistä enemmän tuhlailuleikkiä ajaa koneet Vettinä sinne zetaan, tuossa niillä on sentään hyötyprosenttia. | ||||
![]() |
13.03.2005 10:43 | Jukka Voudinmäki | ||
Sen verran vielä keskisuomalaista kommenttia asiaan, että Resiinassa 1991-4 on artikkeli Suupohjan radasta. Liikennepaikkaluettelossa Nikkolan (km 429,976) kohdalla on suluissa S-kirjain, mikä tarkoittaa, että sieltä on purettu sivuraide. Olisiko tämä tuo Jyrkin edellisessä kommentissa vihjaama pistoraide? Ilmajoen kohdalla on merkintä lääkintävarikon raiteesta. | ||||
![]() |
13.03.2005 10:26 | Pasi Seppälä | ||
Hieno talvikuva. Punavalko-väritys sattuu hyvin talvimaisemaan. | ||||
![]() |
13.03.2005 10:24 | Pasi Seppälä | ||
Hyvä kuvasarja tulevasta historiasta! | ||||
![]() |
13.03.2005 10:13 | [Tunnus poistettu] | ||
Radalta ei varmaan enää n e ä kunnolla järvelle. Pusikko valtaa alaa, peittää lopuksi koko suomen... | ||||
![]() |
13.03.2005 10:05 | [Tunnus poistettu] | ||
Pentti, mitäs mieltä olet teoriastani, notta lääkintävarikolle mennyt raide olikin samaa, joka meni ennen Kestopuu Oy:n kyllästämölle. Radan nysä vaihteineen on vielä tallella, https://vaunut.org/kuvasivu.php/4738.html Hauskaa muuten, että Ilimajoen histroriaa löytyy noinkin kummasta paikasta kuin RHK:n tasoristeysluettelosta. Jos rata on vielä viirenkymmenen vuoren päästä olemassa, löytyy merkintä enää tasoristeyslettelosta, sillä kukapa paikallinen haluaisi muistaa kevytkenkäisten naisten työlaitoksen. Mutta se laitoksen raide vaivaa vielä, ettei olis ollu niin, jotta olisin tulkinnut seisakkeella olleen sivuraiteen laitokselle haarautuneeksi pistoraiteeksi? |
||||
![]() |
13.03.2005 09:24 | Sauli Vähäkoski | ||
Menossa kilometritolppien 372 ja 371 välisellä matkalla Kpää-Pori osuudella. Metsää on kasvanut umpeen tuo järven takana oleva rautatielle näkyvä aukko. | ||||
![]() |
13.03.2005 07:54 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Niin paljastaa.. Olisi pitänyt rajata kummatkin pois.. ;) | ||||
![]() |
13.03.2005 07:03 | Juhana Nordlund | ||
Jaa että minkä näköistä nyt? Olettaisin, että tähän aikaan kevättalvesta maa on valkoinen ja... ;) Tuota Lättähattua ei taida ainakaan tuosta paikasta löytyä. | ||||
![]() |
13.03.2005 07:01 | Juhana Nordlund | ||
Erittäin fiksun näköinen ratikkajuna tässäkin. Düwageja voi vain ihailla, samoin näitä upeita kuvia. | ||||
![]() |
13.03.2005 06:59 | Juhana Nordlund | ||
Todella tyylikäs raitiotievaunujuna! Alkujaan Luddekin oli likimain samanlainen kuin tämäkin. Mahtoiko perävaunu tarvita paineilmaa? Jos tarvitsi, jommassakummassa vaunussa oli oltava kompura. Esim. Luddessa ei ole paineilmajärjestelmää eikä monessa muussakaan vähän modernimmassa ratikassa. Näin ollen Helsingin NrI-vaunuilla ei aikanaan edes yritetty vetää vuoden 1958 teliperävaunuja. | ||||
![]() |
13.03.2005 03:13 | [Tunnus poistettu] | ||
Pölkynvaihto alkanee keväällä välillä Krm-Kuo. Täytyy yrittää osua silloin kameran kera paikalle. Jos jatkossa kuva-arvoituksia tulee näiltä seuduilta, täytyy antaa ensin muidenkin kokeilla onneaan.. Mutta paikkakohtaista tietoa nämä arvoituskuvat kuitenkin vaatiivat, varsinkin näin linjalta otetuiksi. Pitääpä heittää joskus Jukalle joku (outo paikka)foto näiltä seuduilta.. |
||||
![]() |
13.03.2005 01:55 | Pauli Kyllönen | ||
Eiköhän tämä juna taida olla menossa kohti Rovaniemeä sanon minä. Minusta kun Ci vaunu ei voi olla eteläpäässä mikäli on savon junista kyse. | ||||
![]() |
13.03.2005 01:13 | Arto Papunen | ||
Siis oliko vaihde lääkintävarikolle Ilmajoelta katsottuna Seinäjoelle vai Kurikaan päin? | ||||
![]() |
13.03.2005 00:20 | Johannes Erra | ||
Kiinnostavaa! Tuollainen mattoliike olisi tavallaan mielenkiintoinen lisä täälläkin. | ||||
![]() |
13.03.2005 00:14 | Johannes Erra | ||
Onko kenelläkään tuosta Braunschweigista tietoa, miten siellä nykyään sujuu? Siellähän on suunniteltu raideleveyden muutosta normaaliksi, mutta toisaalta lakkautusmahdollisuuksistakin on puhuttu. | ||||
![]() |
13.03.2005 00:08 | Jorma Rauhala | ||
Lyypekissä oli myös 1100, mutta eikäs se loppunut vasta 1959. | ||||
![]() |
13.03.2005 00:07 | Teemu Lokka | ||
Kyl näit pitää välillä maalailla, täs pikkuhiljaa näitäkin maalataan uudelleen. En nyt muista numeroita mutta ainakin muutama muukin on saanut uuden maalipinnan... | ||||
![]() |
13.03.2005 00:05 | Kimmo Säteri | ||
Matkustus"mukavuus" onkin samaa luokkaa kuin VR:n IC2:ssa. Tosin näissä Deutsche Bahnin RE -junissa ei peritä mitään lisämaksuja ja kulkunopeus saattaa olla samaa luokkaa kuin kotoisella IC:llämme... | ||||
![]() |
13.03.2005 00:03 | Kimmo Säteri | ||
Braunschweig lienee viimeinen "tonnisatasen" edustaja. Ja lieneekö enää kauan? Oliko Lyypekissäkin sama 1100 mm? Lyypekkihän lupui raitiovaunuista jo 1957. :( |
||||
![]() |
13.03.2005 00:00 | Jorma Rauhala | ||
Raideleveys Kielissä oli eriskummallinen 1100 mm. | ||||
![]() |
12.03.2005 23:59 | Jorma Rauhala | ||
Tällöin Kielissä liikennöitiin enää tätä yhtä 4-linjaa. Pian sille tehtiin "turkulaiset". | ||||
![]() |
12.03.2005 23:57 | Jorma Rauhala | ||
Tuo ilmarata oli (ja voi olla vieläkin) erään mattoliikkeen! Heillä oli liiketiloja kahta puolen katua eli mikäs sen mukavampaa matonostajalle kuin poiketa kadun toisella puolella olevalle osastolle ilmaradan vaunulla katsomaan minkälaisia kynnysmattoja siellä onkaan. Radalla on yksi vaunu ja se liikennöi itsepalveluna napinpainalluksella A:sta B:hen. | ||||
![]() |
12.03.2005 23:56 | Kimmo Säteri | ||
Ehkä raitiovaunut olivat liian tyylikkäitä vempeleitä rumaan Kielin kapunkiin. :) | ||||
![]() |
12.03.2005 23:55 | Kimmo Säteri | ||
Heh, minulla on kuva, kun Ludmillan perässä on Talgo-runko. Korkeusero on melkoinen... Joka tapauksessa hyvä veturi+vaunu -yhdistelmä! Taatusti taloudellista liikennöintiä! |
||||
![]() |
12.03.2005 23:47 | Johannes Erra | ||
No tuostahan sen pystyy lukemaankin, Kieler Verkehrs-AG. Tyyppiesimerkki ajattelemattomasta raitiotielakkautuksesta. Tyylikkäitä kuvia ovat! | ||||
![]() |
12.03.2005 23:45 | Arto Papunen | ||
Mistähän päin Kankaanpäätä kuva on? | ||||
![]() |
12.03.2005 23:32 | Johannes Erra | ||
Nyt menee ihan silkaksi arvaukseksi. Onkohan tuo raideleveys vihje? Voisin melkein veikata että 1100 mm. Ja silloin mieluummin Kiel kuin Braunschweig. Onko Kielissä tuollainen köysirata? | ||||
![]() |
12.03.2005 23:25 | Jorma Rauhala | ||
Odotellaan yhä asiantuntijoiden luettelointia samankaltaisuuksista suhteessa SNCF/VR. | ||||
![]() |
12.03.2005 23:08 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
Ja jälleen oikein. Kiitos kun korjaat erheitäni. Monestikohan Liukko ja Luikko menevät sekaisin... | ||||
![]() |
12.03.2005 22:57 | Teemu Lokka | ||
Kerrankin vaunu ja veturi on saman korkusia :D | ||||
![]() |
12.03.2005 22:56 | Reijo Salminen | ||
Ludmillan tyhjäkäyntihörskötys kuvassa https://vaunut.org/kuvasivu.php/9416.html oli kyllä musiikkia korville, olisipa ollut tällainen paikkutilaisuus minullakin.. | ||||
![]() |
12.03.2005 22:45 | Sami Hovi | ||
Tämä vielä jatkoksi kuvan https://vaunut.org/kuvasivu.php/12281.html yhteydessä esille tulleeseen teemaan yksivaunuisista junista. Kyseessä oli toistaiseksi mieleenpainuvin matkani yksivaunuisessa veturivetoisessa junassa. ”Kerrostalo” oli seisomalastissa ja tangosta sai pitää kiinni, kun Ludmilla päästi 2200 kW valloilleen. | ||||
![]() |
12.03.2005 21:51 | Timo Svärd | ||
Minkähän näköistä lienee nyt tällä paikalla? | ||||
![]() |
12.03.2005 21:48 | Reijo Salminen | ||
Köln | ||||
![]() |
12.03.2005 21:40 | [Tunnus poistettu] | ||
Korsujärvi kuitenkin. Matkusjärvet ovat sitten kallioleikkausten pohjoispuolella. | ||||
![]() |
12.03.2005 21:09 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
Asemarakennuksen muoto ja kirkon torni paljastavat aika hyvin. | ||||
![]() |
12.03.2005 21:08 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
Tuomakselle nämä ovat liian helppoja kun hän on kovasti itsekin kuvannut samoja maisemia. Eli Lapinmäen pohjoispuolellahan tässä ollaan. Matkusjärvi on vasemmalla olevan ryteikön takana ja Liukon isot kallioleikkaukset selän takana. |