![]() |
02.03.2005 01:32 | Kari Paavola | ||
norttiaskin hinta lienee jotain 3,80...tosin eipä sitä oo niin tarkkaan tullu katsottua kun on ostanut. | ||||
![]() |
01.03.2005 22:39 | Jouni Ijäs | ||
Tulee jotenkin Ukin(uusikapunki) kalasatama mieleen. Rata kulkee samanlaisella paikalla | ||||
![]() |
01.03.2005 22:28 | Pekka Siiskonen | ||
Tämä onkin hyvä kuva kaasu-pääopastimesta. P.Sallinen tässä viime vuoden lopulla metsästi tietoa kaasu-pääopastimista, joita VR:n jonkun historiikin mukaan olisi ollut jokunen yksilö. Väitin kivenkovaan että ei ole ollut kaasu-pääopastimia. Katajistolla oli PRK:n joulunäyttelyssä näyttää värikuva tästä samaisesta mastosta. Olinpahan siis jälleen väärässä ;) | ||||
![]() |
01.03.2005 22:01 | Jokke Harju | ||
Hieno laite! Tuollasen ku saisi! Paitsi että Kaustisella ei ole rautatietä (Vielä..) Tollasenhan voisi muuttaa maantieliikenteeseen. Vaikka turvenevan vetokoneeksi, koska painaahan traktoritkin paljon.. No joo toiveajattelua... Alhaalta otettu kuva hallitsee katsojaa.. |
||||
![]() |
01.03.2005 21:56 | Jokke Harju | ||
Mikä tuo sula laatta on tuossa ennen porttia? ei kai se vaaka ole? | ||||
![]() |
01.03.2005 21:14 | Ilkka Hovi | ||
Hieman myöhässä jos voin liittyä keskusteluun. Pyörät ovat halk 600 mm, joten veturi on sangen iso kapearaiteiseksi. Valmet Move2 sotakorvausmoottorivetureissa oli sama pyörästö. Näitä tehtiin yli 700 kpl eikä vaan saada tätäkään ostettua Suomeen. Laivamiehet toivat TURSON takaisin ! |
||||
![]() |
01.03.2005 21:05 | Mikko Mäntymäki | ||
Niin se ajettiin kahdella sudella paivään 8.1.2005, 9.1.2005 tuli kulkuun lisäteippijuna jonka numero on T5002. Ennen T5018:nen painoi n.3700tn nykyään vaan n.1800-2200tn näissä arvoissa on veturit laskettuna mukaan. | ||||
![]() |
01.03.2005 20:00 | Pekka Itkonen | ||
Näkyy tulevan teräskelajuna myös yhdellä Sudella. Eikös se kuitenkin ole tapana kiskoa Raahesta Hämeenlinnaan kahden Suden voimalla? | ||||
![]() |
01.03.2005 18:06 | Lasse Härkönen | ||
ei lähde kolmea vaan kaksi. Kesäisin kulkee sitten kolme junaparia. tuo 740 kulkee M-L ja 742 kulkee S. | ||||
![]() |
01.03.2005 17:53 | Ilari Eskelinen | ||
Haapamäen museoveturiyhdistyksellä näyttää olevan hyvät (uudet) sivut: http://www.haapamaenmuseoveturiyhdistys.fi/ | ||||
![]() |
01.03.2005 17:37 | Niklas Savinsaari | ||
Jaaha, tuolla on ollut tuollainenkin. Melko korkealle on pitänyt kiivetä sytyttämään tulet taas purjehduskaudeksi :) | ||||
![]() |
01.03.2005 17:30 | Niklas Savinsaari | ||
Niin, eikös sen Neuvostoyleisrautalangan paksuus ole se 6mm :) | ||||
![]() |
01.03.2005 16:56 | Pekka V. Puhakka | ||
Valoyksikön muodosta päätellen tämä on kaasuvalo-opastin, ja siis tod.näk. vilkkuvaloinen. Pullokotelo on tuossa "spygmin" juurella vasemmalla puolella. Enpäs ole tällaisestakaan tiennyt! Onko sulla Jorma muita kuvia tältä radalta, esim. joskus taisit mainita että Vekselintien tsr:llä on ollut junasuorittaja. Tuollaisesta yms. olisi hienoa nähdä kuvia. | ||||
![]() |
01.03.2005 16:56 | Janne Määttä | ||
JR: Palvelinjärjestelmä bugaa (apache2+php), eikä sille valitettavasti voi oikein mitään tehdäkään. Joskus se vaan päättää monistaa pitkiä kommentteja. Tapahtuu useammin Internet Exploderilla kuin muilla selaimilla. Koitetaan siistiä pahimmat uuteen uskoon sitten jälkikäteen, josko moisia tulee. | ||||
![]() |
01.03.2005 16:37 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Sopivalla kamerallahan räiskii ohi kulkevasta junasta joka vaunun numeron talteen jos ei kirjoittaa ehdi :) | ||||
![]() |
01.03.2005 16:10 | Anssi Manninen | ||
Juu T4674 on se sunnuntainen!! | ||||
![]() |
01.03.2005 15:47 | Mikko Mäntymäki | ||
No tämän tarkoitushan oli osoittaa kuinka helppo on ottaa junankokoonpano linjalla kun juna odottelee muuta liikennettä, ei tarvitse kävellä muutakuin n.300 metrinen juna päästä päähän. Tämän kuvan idea on tietenkin pikajunan väistö. ei niinkään tuo kokoonpano. Ilmathan on ollut aivan upeita viimeisen viikon. | ||||
![]() |
01.03.2005 15:43 | Eero Heinonen | ||
Tämä on kuvattu Transpointin terminaalin alueelta, zoomiakaan ei ole paljoa pelissä. | ||||
![]() |
01.03.2005 15:41 | Eero Heinonen | ||
Näyttää olevan samainen junarunko, jota käytettiin Keravan kaupunkiradan töissä pari vuotta sitten, eräänä kesäpäivänä Dv15 2002 oli tuonut Hakkilaan mukavan letkan kontteja ja terästä, mutta takaisin päin vietävänä olikin vain tämä kiskojuna, ja tästä junasta tulee aina mieleen se lämmin päivä... Itseasiassa, hoksasimpa juuri, että minulle rakkaalla 2002:lla on tässä kuvassa koukussa juuri tämä tapaus, skannauksen laatu tosin ei ole kovin hyvä: https://vaunut.org/kuvasivu.php/4076.html?kuvaus=&paikka=&tyyppi=0&kuvaaja=213&x=60 | ||||
![]() |
01.03.2005 15:35 | Eero Heinonen | ||
Kiva kuva, Marsu tulee nuuhkimaan kameran linssiä...;) | ||||
![]() |
01.03.2005 15:34 | Perttu Karttunen | ||
Taitaa mennä ihan 4674:änä, en ainakaan muuta numeroa tietolähteistäni sille löydä. Riippuu tietenki mihin aikaan se kulkee... | ||||
![]() |
01.03.2005 15:22 | Riku Outinen | ||
Perttu tiedätkö millä numerolla kulkee sunnuntai iltapäivän nrl-ker lisäjuna? Veturit palaa yleensä vielä iltasella joensuuhun. | ||||
![]() |
01.03.2005 15:21 | Kimmo Pyrhönen | ||
Venäläiset käyttävät melko halukkaasti rautalankaa eikä aina kauhean ohuttakaan. | ||||
![]() |
01.03.2005 15:18 | Kimmo Pyrhönen | ||
Niin, kyse oli kai siitä, että juna liikkuu ;D Tavara taitaa seistä Sääksjärven tolpalla! Noh, onneksi en ole kahveja luvannutkaan. | ||||
![]() |
01.03.2005 15:04 | Mika Hirvonen | ||
Useampikin kuva oli tarkoitus ottaa tällä reisulla, mutta tällä kertaa kuvausretkelle tulikin hieman nolo loppu... P811:stä odottelin Haapakosken rannassa kiven päällä seisoskellen ja ei tarvinnut ottaa kuin yksi harha askel jäälle, kun vettä olikin jo polviin saakka... | ||||
![]() |
01.03.2005 14:28 | Juhana Hietaranta | ||
Mitkäs nuo klöntit kiskoilla siis ovat? | ||||
![]() |
01.03.2005 12:51 | Mauri Lagerstedt | ||
pejole: Seinäjoelle lähtevän junan numero on tässä aikataulussa 223, joten numero on eri. | ||||
![]() |
01.03.2005 12:49 | Mauri Lagerstedt | ||
Asemastakin on kuva, voisin jossain välissä laittaa senkin tänne. | ||||
![]() |
01.03.2005 12:47 | Mauri Lagerstedt | ||
Vaunu on entinen Cm 2138. Vahingonteon takia vaunun kohtalo on kuitenkin vielä avoin. | ||||
![]() |
01.03.2005 12:25 | Torbjörn Sandell | ||
Nyt tietty kampiastl-fani lähtee arvailemaan kampien käyttötarkoituksia. Ensimmäinen, punainen, vasemmalta on tietty A1/2 Oulun suunnan tulosemafoori. Toinen, myös punainen, on varmaan lähtösemafoori etelään (F?), mutta miltä raiteelta (I vai II)? Kolme seuraavaa ovat sitten näköjään vihreitä elikkä lukituskampia. Ensimmäinen näistä varmaan ykkösraiteen erkanemisvaihde, toinen luultavasti erkanemisvaihde toiselle puolelle (r. 3-5?) ja kolmas ehkä lukitsi vaihteen kolmosraiteelle. Sitten pohjoispään kammet: aluksi pari kääntökampea (siniset) joista naapurikuvasta päätellen käännettiin ykkös- ja kakkosraiteiden väliset vaihteet. Tämän jälkeen vielä pari lukituskampea, joista ensimmäisestä edelleen naapurikuvaan perustuen lukittiin kakkos- ja kolmosraiteiden väliset vaihteet ja toisesta em. kääntökammilla käännettävät vaihteet. Lopuksi taas neljä opastinkampea: ensimmäinen ja toinen ilmeisesti ohjaavat lähtösemafooreja D1/2 (ykkösraiteelta) ja E (kakkosraiteelta), mutta kumpi on kumpi? Toppilan suunnan tulosemafooria (C?) käyttää taas luultavasti toiseksi viimeinen kampi, ja oikeanpuolimmainen on tietysti pohjoisen tulosemafoorin (B1/2?) kampi. Korjauksia? Kommentteja? | ||||
![]() |
01.03.2005 12:03 | Torbjörn Sandell | ||
Onpa Tuirassa ollut paljon siipiä, kokonaiset kuusi kappaletta...? Tässähän varmaan kakkosraide oli pääkulkutie, elikkä kakkoselta Ouluun ja Haukiputaalle (vai oliko Kello välissä?) suorilla vaihteilla? | ||||
![]() |
01.03.2005 11:12 | Kimmo Pyrhönen | ||
Vielä jos jollakin olisi vertaukseksi Alstikan vetämästä samanmoinen kuva, niin vertauskohta olisi selvä. Alstikan menoa oli muutenkin jännittävää seurata etenkin vähän huonommalla pätkäkiskoradalla. Varkaus-Pieksämäki oli aivan hirveässä kunnossa ja pikajunilla yritettiin mennä lujaa. Hieman liioitellen voisi todeta, että vaikutti välillä siltä, että veturi huojahdellessaan katoaa kokonaan vaunun päädystä. Hyppy-Heikki tosiaan hyppi; paitsi sivusuunnassa, myös pompotti pystysuunnassa. Eräs kaverini kuvasi videolle ko. osuudella junia mm. Nikkarilassa (junan ulkopuolelta). Dr13 todellakin vatkasi aivan selvästi, kun siniset vaunut näyttivät seuraavan huomattavasti tasaisemmin perässä. | ||||
![]() |
01.03.2005 10:39 | Jukka Pitkänen | ||
Tuosta sitä tuli itsekin katseltua aikoinaan Hurujen ja Alstikoiden ohjaamoon. | ||||
![]() |
01.03.2005 10:22 | Kimmo Pyrhönen | ||
Ja täydellinen "Postipankkipyörästö"! | ||||
![]() |
01.03.2005 10:21 | Kimmo Pyrhönen | ||
Vaasassakin on ollut talvinen, komea sää. Ja vielä kahdella koneella liikutaan. | ||||
![]() |
01.03.2005 09:29 | Juhana Nordlund | ||
Voi vain todeta, että upea kuva! Hurujen kylkimainoksiakaan ei kyllä voi olla noteeraamatta. | ||||
![]() |
01.03.2005 09:27 | Timo Laak | ||
Joku joskus sanoi, että vuoden 2002 eurohinnat ovat samalla tasolla kuin vuoden 1972 markkahinnat ja tuosta norttimainoksesta voisi päätellä, että kohdalleen osui, jos kyse on sippiaskista. Taitaa iso norttiaski kuitenkin maksaa reilusti enemmän. | ||||
![]() |
01.03.2005 07:34 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Jumaspliuta mikä kuva! Mahtava! =) | ||||
![]() |
01.03.2005 06:55 | Juhana Nordlund | ||
Linkin antamassa alemmassa kuvassa NrII on Juliuksen kysymällä Töölön torilla linjalla 5. Pysäkkikilvessä tosiaan Töölön tori näkyi kahtena sanana :) http://jno.1g.fi/HKL108fi.htm | ||||
![]() |
01.03.2005 06:48 | Julius de Bruijn | ||
JR: löytyykö kokoelmistasi yhtään kuvaa Töölön torilta ja sen vanhalta raitiovaunupysäkiltä? Oma lähiseutuhistoria nimittäin kiinnostaa. | ||||
![]() |
01.03.2005 04:36 | Juhana Nordlund | ||
Edelliseen kommenttiin liittyen (ei suoraan tähän kuvaan) kuutonen toki nykyään menee Arabianrantaan, jonka ainakin minä näen jo ihan Arabiaksi luokiteltavana. Aiempi päättäri oli tosiaan aika lailla Toukolaa. Bussipuolella myös Tarvo oli päättäri, jossa nimi ei todellista sijaintia välttämättä täsmällisesti paljastanut. | ||||
![]() |
28.02.2005 23:24 | Harri Häyrinen | ||
lisää kuvia Pieksämäeltä....??? | ||||
![]() |
28.02.2005 23:20 | Jorma Rauhala | ||
Kuva on jo "tuntemattomassa" paikassa. Valmistin tämän jo jokin aika sitten tätä kolmen-kuvan-teemaa varten. Säilytysteknologiani on ehkä huonoa huono: diat "lattialle" ja sitten umpimähkään kampaan mihinkä rakoon sopivat. Näitä tänne skannatessa tulee samoin esille ihan mitä-vaan-ilman-päätä-tai-häntää. Huono puoli on ettei dioista löydä mitään tarkkaan, ellei käy kaikkea läpi. Hauska metodi, jos pitää "diaillan", kukaan ei tiedä mitä seuraavaksi tulee. Ehkä Sm4 tai Hr1 :) Tässä kuvassa ei kyllä ollut haisuakaan päiväyksestä, harmi. Sen aikajakson voimme tietysti haarukoida paremmalla ajalla keskenämme. Laitan vielä tämän illan extraksi yhden m/v:n tuosta mainitsemastasi Kauppahallin opastimesta, jonka löydän sattumalta aika helposti alikansiosta "kaasuvalopääopastimet". | ||||
![]() |
28.02.2005 23:03 | Mikko Martimo | ||
Hienot kuvat! | ||||
![]() |
28.02.2005 22:47 | [Tunnus poistettu] | ||
Joko ehdit paluttaa tämän dian takaisin tiedostoihisi (saavuttamattomiin?). Vaunun parin yksityiskohdan vuoksi kiinnostaisi tarkempi kavaus ajan kohta. - Tässä tuli monet kerrat v. 1961 poljettua fillarilla 800-satasen Tk3:n vierellä pitkät pätkät sen vetäessä tavarajunaa Katajanokalta Pasilaan. Myöhemmin sitten toki autolla seurattua höyryjä. Esim. täälläkin nähdyssä Paikku 772:n kauppatori kuvassa. Tuolloinhan oli vielä toiminnassa kauppahallin nurkalla (maamme toinen?) kaasuvaloinen pää opastin kolera altaan kääntösillan takia. | ||||
![]() |
28.02.2005 22:17 | Tomi Lapinlampi | ||
Anssi: katsot asiaa vähän yksipuolisesti. Jo muutaman vuoden päästä (toivottavasti) se Joensuu-Helsinki -pendo voinee huristella Luumäeltä kahtasataa Hakosiltaan ja siitä vielä kovempaa kohti pääkaupunkia (sikäli kun toimii, heh). Siitä on jo selvää etua Joensuustakin matkustaville. Savo-Karjalan yöjunista olen silti aivan samaa mieltä - toivottavasti ne pysyvät liikenteessä vielä kauan. | ||||
![]() |
28.02.2005 21:53 | Jorma Rauhala | ||
Rautatieväki tuntee Pmk:n Pukinmäeksi tai sofistikoituneet Pieksämäen konepajaksi. Tätä silmukkaa on aina sanottu Perämiehenkadun silmukaksi, olivat sitten nämä kadut pätkittäin mitä tahansa. Linjuripuolelta voidaan mainita vaikkapa Seurasaaren bussilinja ja siellä oleva päättäri, vaikka linjan pääte on oikeasti ihan eri kaupunginosassa eli Meilahdessa. Seurasaareen ei edes saa ajaa bussilla. Meneehän myös joku linja Korkeasaareenkin, tai sitten ei. Nämä juridiset nimet ja mitä sitten kylteissä on, ovat venyvä käsite. Kuutonenkin menee muka Arabiaan, vaikka se menee faktisesti vain Toukolaan. | ||||
![]() |
28.02.2005 21:41 | Juhana Nordlund | ||
Kuvanottohetkellä Pursimiehenkadulla oli tietenkin 2A:n päättäri, nykyään siis 1A:n päättäri. | ||||
![]() |
28.02.2005 21:39 | Juhana Nordlund | ||
Tässä kuvassa vaunu on Telakkakadulla. Tänne on käännytty Pursimiehenkadulta, jonka varrella on mm. 1A:n päätepysäkki, jonka nimi on "Telakkakatu". Lähin välipysäkkipari on nimeltään Perämiehenkatu, vaikka sijaitsee Tehtaankadulla. Jostain syystä raitioliikenneväki kutsuu tuota päättäriä Perämieheksi tai Perämiehenkaduksi. PMK-lyhenne houkuttelee kutsumaan niin. Toisaalta PMK voisi aivan hyvin tarkoittaa Pursimiehenkatuakin, onhan se pysäkki juuri sillä kadulla. | ||||
![]() |
28.02.2005 21:36 | Anssi Manninen | ||
Taitaapa tämä kyseenomainen za olla nyt Joensuussa. | ||||
![]() |
28.02.2005 21:36 | Jorma Rauhala | ||
Tai jos kirjoittaa yli kahdeksan riviä, niin se liiallisen puhetulvan ja sakotuksen vuoksi tuplaa koko roskan. Joku ohjelman kiva ominaisuus? |