Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #700 : Helmikuu 08, 2025, 17:59:58 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1548


« Vastaus #701 : Helmikuu 09, 2025, 08:04:20 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?

Jos tarkoitat GOST kalustoa niin vain terästehtaan sulatusuunin kautta.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 556


« Vastaus #702 : Helmikuu 09, 2025, 11:44:52 »

Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin

"Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.

Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-muutoksista-raideliikennesaantelyyn-lisaaikaa-metsa-ja-kemianteollisuuden-vaunuhankintoihin

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen

Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1548


« Vastaus #703 : Helmikuu 09, 2025, 15:38:39 »


Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.


VR:oma sivusto kertoo että VR:llä ei ole GOST kalustoa käytössään https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/

Ja onhan tässä 2028 vuoteen aikaa hankkia uutta kalustoa ja vaikka venäläistä Sggrs 80' joka on täyttänyt läntiset vaatimukset ja on normaalileveydellä Suomeenkin hyväksytty   https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/51-271-0002-1-001-001



tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1548


« Vastaus #704 : Eilen kello 09:59:30 »


Valtion liikenne 12 aineistojen 2025 versio (LUONNOS)

Liikenne 12 –suunnitelmaluonnos vuosille 2026-2037

"s.29 Valtio arvioi ja selvittää raideleveyden muutosta erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden ja teollisuuden tarpeiden näkökulmasta. Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelman.

Valtakunnallinen näkemys raideleveydestä vuonna 2026.

s. 32 Suomen painopisteet mahdolliselle CEF III-rahoitusohjelmalle ovat sotilaallisen liikkuvuuden
tarpeiden huomiointi, mahdollisten raideleveysmuutosten rahoitustarpeet, ERTMS:n, liikenteen
digitaalisaation ja jakeluinfran kehittäminen sekä talvimerenkulun rahoitustarpeiden huomiointi.

• Myös muita EU:n rahoitusinstrumentteja hyödynnetään laaja-alaisesti mm. liikenteen digitalisaatio- ja automaatiokehitykseen.
• Selvitetään Nato-rahoituksen hyödyntämismahdollisuuksia"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/3a7c5cce-0ea2-40a1-aa6d-24122e14c018/LIITE_20250123084858.PDF
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1806


« Vastaus #705 : Eilen kello 17:14:08 »

VR:oma sivusto kertoo että VR:llä ei ole GOST kalustoa käytössään https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/
En minä näe, että tuolla sanottaisiin, ettei sellaista kalustoa ole. Ei nyt ole kovinkaan kauan, kun tässä ihan kotinurkilla näkyi Sr1-vetoinen raakapuujuna GOST-kalustolla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1548


« Vastaus #706 : Tänään kello 07:49:52 »


En minä näe, että tuolla sanottaisiin, ettei sellaista kalustoa ole. Ei nyt ole kovinkaan kauan, kun tässä ihan kotinurkilla näkyi Sr1-vetoinen raakapuujuna GOST-kalustolla.


VR vetää muiden omistamia GOST vaunuja, joita lähinnä omistaa metsäteollisuus ? Fenniarail toisaalta kertoo kalustosivullaan että heillä on https://www.fenniarail.fi/kalusto
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1548


« Vastaus #707 : Tänään kello 07:51:57 »


Näin Väylä kertoi keväällä

TEN-T-asetuksen uudistus tulossa – verkko laajenee

"Raideleveyden osalta meillä tulee olla suunnitelma uusien ratayhteyksien rakentamisesta eurooppalaiseen raideleveyteen ja arvio olemassa olevien ratojen leveyden vaihtamisesta. Raideleveyden osalta asetus mahdollistaa poikkeuksen hakemisen vaikutusarviointiin pohjautuen. Tämä tarkastelu ei sisälly mainittuun Väyläviraston selvitykseen."

https://vayla.fi/-/ten-t-asetuksen-uudistus-tulossa-verkko-laajenee
tallennettu
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina