Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #700 : Helmikuu 08, 2025, 17:59:58 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #701 : Helmikuu 09, 2025, 08:04:20 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?

Jos tarkoitat GOST kalustoa niin vain terästehtaan sulatusuunin kautta.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 556


« Vastaus #702 : Helmikuu 09, 2025, 11:44:52 »

Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin

"Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.

Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-muutoksista-raideliikennesaantelyyn-lisaaikaa-metsa-ja-kemianteollisuuden-vaunuhankintoihin

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen

Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #703 : Helmikuu 09, 2025, 15:38:39 »


Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.


VR:oma sivusto kertoo että VR:llä ei ole GOST kalustoa käytössään https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/

Ja onhan tässä 2028 vuoteen aikaa hankkia uutta kalustoa ja vaikka venäläistä Sggrs 80' joka on täyttänyt läntiset vaatimukset ja on normaalileveydellä Suomeenkin hyväksytty   https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/51-271-0002-1-001-001



tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #704 : Helmikuu 10, 2025, 09:59:30 »


Valtion liikenne 12 aineistojen 2025 versio (LUONNOS)

Liikenne 12 –suunnitelmaluonnos vuosille 2026-2037

"s.29 Valtio arvioi ja selvittää raideleveyden muutosta erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden ja teollisuuden tarpeiden näkökulmasta. Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelman.

Valtakunnallinen näkemys raideleveydestä vuonna 2026.

s. 32 Suomen painopisteet mahdolliselle CEF III-rahoitusohjelmalle ovat sotilaallisen liikkuvuuden
tarpeiden huomiointi, mahdollisten raideleveysmuutosten rahoitustarpeet, ERTMS:n, liikenteen
digitaalisaation ja jakeluinfran kehittäminen sekä talvimerenkulun rahoitustarpeiden huomiointi.

• Myös muita EU:n rahoitusinstrumentteja hyödynnetään laaja-alaisesti mm. liikenteen digitalisaatio- ja automaatiokehitykseen.
• Selvitetään Nato-rahoituksen hyödyntämismahdollisuuksia"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/3a7c5cce-0ea2-40a1-aa6d-24122e14c018/LIITE_20250123084858.PDF
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1807


« Vastaus #705 : Helmikuu 10, 2025, 17:14:08 »

VR:oma sivusto kertoo että VR:llä ei ole GOST kalustoa käytössään https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/
En minä näe, että tuolla sanottaisiin, ettei sellaista kalustoa ole. Ei nyt ole kovinkaan kauan, kun tässä ihan kotinurkilla näkyi Sr1-vetoinen raakapuujuna GOST-kalustolla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #706 : Helmikuu 11, 2025, 07:49:52 »


En minä näe, että tuolla sanottaisiin, ettei sellaista kalustoa ole. Ei nyt ole kovinkaan kauan, kun tässä ihan kotinurkilla näkyi Sr1-vetoinen raakapuujuna GOST-kalustolla.


VR vetää muiden omistamia GOST vaunuja, joita lähinnä omistaa metsäteollisuus ? Fenniarail toisaalta kertoo kalustosivullaan että heillä on https://www.fenniarail.fi/kalusto
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #707 : Helmikuu 11, 2025, 07:51:57 »


Näin Väylä kertoi keväällä

TEN-T-asetuksen uudistus tulossa – verkko laajenee

"Raideleveyden osalta meillä tulee olla suunnitelma uusien ratayhteyksien rakentamisesta eurooppalaiseen raideleveyteen ja arvio olemassa olevien ratojen leveyden vaihtamisesta. Raideleveyden osalta asetus mahdollistaa poikkeuksen hakemisen vaikutusarviointiin pohjautuen. Tämä tarkastelu ei sisälly mainittuun Väyläviraston selvitykseen."

https://vayla.fi/-/ten-t-asetuksen-uudistus-tulossa-verkko-laajenee
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #708 : Helmikuu 14, 2025, 09:01:36 »


Digirata-hanke tuo rautatiealalle muutoksia, jotka vaativat uudenlaista osaamista

"Tampere-Pori/Rauma-välillä käyttöönotetaan vuonna 2027 Suomen ensimmäinen kaupallinen rataosuus, joka on varustettu eurooppalaisella junakulunvalvontajärjestelmällä ETCS (European Train Control System). Tämä tuo rautatiealalle suuria muutoksia, sillä ETCS-järjestelmä on uusi kokemus monille alan toimijoille. Jotta muutos onnistuu, operatiivinen henkilöstö tarvitsee kattavaa koulutusta uuteen järjestelmään"

https://digirata.fi/digirata-hanke-tuo-rautatiealalle-muutoksia-jotka-vaativat-uudenlaista-osaamista-nain-operatiivinen-henkilosto-koulutetaan/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #709 : Helmikuu 16, 2025, 09:42:22 »


Liikenneyhteyksiä länteen parannetaan vauhdilla

"Laurila–Tornio–Haaparanta-radan sähköistys valmistui tammikuussa 2025. Hanke on yksi esimerkki rajat ylittävästä pohjoismaisesta yhteistyöstä. Väyläviraston logistiikka-toiminnon johtaja Pekka Rajala kertoo, mitä on seuraavaksi luvassa.

Parannettua Tornion ja Haaparannan junayhteyttä testattiin sotilaallisen liikkuvuuden kannalta jo viime vuonna Nato-harjoituksessa. Sotilaita kuljettanut juna kulki Norjan Narvikista Haaparantaan ja sieltä Suomen puolelle. Silloin sotilaat taittoivat osan matkasta vielä diesel-veturilla. Nyt he voisivat mennä tehokkaammin sähköveturilla.

”Yksi merkittävä asia on myös raideleveysselvitys, joka valmistuu kesällä 2025. Suomessa on eri raideleveys kuin suurimmassa osassa Euroopan maita. Selvitys tarjoaa vastauksia siihen, kannattaisiko joitakin yhteyksiä vaikkapa Pohjois-Suomessa toteuttaa eurooppalaisella raideleveydellä ja mitä hyötyjä siitä olisi”, Rajala kertoo."

https://vayla.fi/-/liikenneyhteyksia-lanteen-parannetaan-vauhdilla
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 780


« Vastaus #710 : Helmikuu 16, 2025, 10:44:46 »

Toivon että kesäksi valmistuvaksi kerrottu selvitys Merenkurkun kiinteästä yhteydestä tyrmää sen yksikäsitteisen selkeästi  (kun puhutaan kuluvasta vuosisadasta).
Se ei ole vastaus eikä edes osaratkaisu liikennetarpeisiimme Keski-Eurooppaan.
Se ei myöskään paljonkaan hyödytä osaratkaisuna yhteyksiämme Atlantille.

Kaikkien suomalaisten olisi jo korkea aika ymmärtää ratkaisu, jota EU ja Nato, käytännössä meille keskeiset maat (kuten Viro, Latvia, Liettua Puola, Saksa, Hollanti) katsovat perustelluksi - JA JOTA NE OVAT VALMIITA TUKEMAAN MILJARDEILLA EUROILLA.
Selkeyden vuoksi muistutan, että raideleveyksien laajamittainen kavennus ei ole järjellistä toimintaa ennen kuin meille tulee kiinteä 1435 mm:n raideyhteys Keski-Eurlooppaan Tallinnan tunnelin myötä.




« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2025, 11:00:27 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #711 : Helmikuu 16, 2025, 11:00:50 »

Toivon että kesäksi valmistuvaksi kerrottu selvitys Merenkurkun kiinteästä yhteydestä tyrmää sen yksikäsitteisen selkeästi  (kun puhutaan kuluvasta vuosisadasta).
Se ei ole vastaus eikä edes osaratkaisu liikennetarpeisiimme Keski-Eurooppaan.
Se ei myöskään paljonkaan hyödytä osaratkaisuna yhteyksiämme Atlantille.

Kaikkien suomalaisten olisi jo korkea aika ymmärtää ratkaisu jota EU ja Nato, käytännössä meille keskeiset maat (kuten Viro, Latvia, Liettua Puola, Saksa, Hollanti) katsovat perustelluksi - JA JOTA NE OVAT VALMIITA TUKEMAAN MILJARDEILLA EUROILLA.

Suomi on päätynyt länteen ja läntiset yhteydet ovat yhä tärkeämpiä ja yhteys Ruotsiin ja Tallinnaan standardi rautateillä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #712 : Helmikuu 17, 2025, 10:03:19 »

Kunnille ja alueille toimivalta järjestää henkilöjunaliikennettä(esitys)

"Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan muutoksia liikenteen palveluista annettuun lakiin. Muutoksilla on tarkoitus mahdollistaa kunnille, kuntayhtymille ja alueille henkilöjunaliikenteen järjestäminen alueillaan. Lisäksi esityksellä selkeytettäisiin Euroopan unionin jäsenvaltioiden rajat ylittävien palveluvelvoitteiden asettamista. Siten esimerkiksi rajat ylittävä julkisesti tuettu henkilöjunaliikenne Suomesta Haaparannalle olisi mahdollista."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-kunnille-ja-alueille-toimivalta-jarjestaa-henkilojunaliikennetta Virnistää
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #713 : Tänään kello 14:14:09 »


Länsiradan suunnitteluhanke etenee uusilla projekteilla

"Länsiradan suunnitteluhanke on edennyt aikataulussaan ja saavuttanut merkittäviä virstanpylväitä vuosien 2024 ja 2025 aikana. Vuonna 2024 kaikki ratasuunnitelmat saatiin teknisin osin valmiiksi ja vuoden 2025 alussa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksymä Salon ja Hajalan välinen ratasuunnitelma saavutti lainvoiman"

https://lansirata.fi/lansiradan-suunnitteluhanke-etenee-uusilla-projekteilla/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1565


« Vastaus #714 : Tänään kello 17:36:37 »

Suomen varauduttava jättiurakkaan – Itämeren turvallisuusuhat edellyttävät uusia liikenneyh­teyksiä länteen ja maailmalle

"Yllä mainituilla selvityksillä tulee tähdätä siihen, että Suomi löytäisi kestäviä ratkaisuja isoon haavoittuvuuteensa: olemme logistinen pussinperä, jonka ulkomaankauppa perustuu nyt 95-prosenttisesti Itämeren merikuljetuksiin. Myös kotimarkkinayrityksillä on vahva riippuvuus Itämeren reiteistä ja lentoyhteyksistä.

Erityistä mielenkiintoa kohdistuu kiinteiden Itämeri-yhteyksien selvitykseen. Hallituksen tulee pureutua kolmeen uuteen vaihtoehtoiseen yhteysväliin: Helsinki–Tukholma (silta/ tunneli), Vaasa–Uumaja (silta/tunneli) ja Helsinki–Tallinna (tunneli). Näiden osalta on selvitettävä myös kumppanuusmahdollisuudet Pohjoismaiden ja Baltian kanssa sekä huomioitava EU:n tahtotila pääkaupunkien yhdistämisestä suurnopeusjunillla."

https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/suomen-varauduttava-jattiurakkaan-itameren-turvallisuusuhat-edellyttavat-uusia-liikenneyhteyksia-lanteen-ja-maailmalle/

raportti https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/02/Suomen-kansainvaliset-yhteydet.pdf

Yritykset haluavat pysyvän sillan tai tunneliyhteyden Tukholman ja Turun välille

"Uuden turvallisuuspoliittisen tilanteen valossa Suomen elinkeinoelämä haluaa vahvistaa maan yhteyksiä Eurooppaan. Ehdotusten joukossa on selvitys Tukholman ja Turun välisestä pysyvästä silta- tai tunneliyhteydestä. Siinä tapauksessa Ruotsin ja EU:n olisi osallistuttava hankkeen rahoitukseen.

Näin suuri hanke vaatisi yhteistyökumppaneita sekä EU:n ja Ruotsin yhteisrahoitusta, sanoo Varsinais-Suomen aluejohtaja Jyri Arponen Ylelle.

– Se ei olisi suomalainen hanke, vaan eurooppalainen ja pohjoismainen hanke."

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/naringslivet-vill-se-en-fast-bro-eller-tunnelforbindelse-mellan-stockholm-och-abo

tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 780


« Vastaus #715 : Tänään kello 19:02:33 »

Tuollainen ei todellakaan ole suomalainen hanke-ehdotus, vaan hölmö turkulainen ehdotus.  
Se ylittää hölmöydessään sekä teknillisessä ja liikenteellisessä mielessä tavanomaiset hölmöyden rajat.
Epäilemättä 98% turkulaisistakin asian ymmärtää.

Tosi hölmö sikariporras on Turun yrityksillä, jos se kuvittelee Ruotsin edes suostuvan luovuttamaan vähiä käyttökelpoisia rantojaan utopiaan, puhumattakaan että utopiaa tippaakaan rahoittaisi.

Ja kuten on toistuvasti tuotu esille, on Tukholman alue liikenteellisesti sumppu.

Ruotsi (Tukholman seutu) teki juuri äsken moottoritien Tuholmasta Norrtälje/Kapellskäriin ja sekin on aliliikennöity.
Samoin Ruotsi teki Kapellskäriin hyvin mittavat ja kalliit satama- ja infrajärjestelyt, jotka nekin ovat alikäytössä.

Samalla tämä hölmö ehdotus on käsittämätön EU:lle, joka parhaillaan rahoittaa RailBaltikaa - huomattavalta osin Suomen todellisia tarpeita varten.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina