Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] 29 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #675 : Helmikuu 01, 2025, 14:27:47 »

Nyt haetaan rahaa Verkkojen Eurooppa hankkeesta viestiverkoista kun Moskovan rataverkolle Suomessa rakentamistöihin ei tipu enää CEF rahaa komissiolta.
Ja mites tuo liittyy rautateihin?

Suomen rataverkko ei saa enää cef-rahaa kun se ei ole eurooppalainen eli Suomi joutuu maksamaan kaikki menot. Baltit kun rakentavat eurooppalaista rataa niin anoivat vain tänä vuonna 325 miljoonaa euroa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #676 : Helmikuu 03, 2025, 15:40:31 »


Itärata Oy (Facebook)

Europarlamentaarikot puoltavat Tallinnan tunnelin selvittämistä ja Suomen rataverkon pitkän aikavälin kehittämistä, joilla turvataan yhteydet Keski-Eurooppaan, Ruotsiin ja Norjaan. Itärata on osa kriittistä liikenneverkkoa.

Rakentamiseen on mahdollista saada merkittävää rahoitustukea Euroopan unionin liikennekäytävästrategian kautta. Tunnelin EU-rahoituksen mahdollisuudet liittyvät erityisesti hankkeen asemaan Euroopan laajuisessa liikenneverkossa (TEN-T) ja sen merkitykseen EU:n sisämarkkinoiden liikennekäytävien kehittämisessä.
Itärata hyväksyttiin kesällä 2024 TEN-T-verkkoon.

Tässäkö keino suojautua kaapeli-iskuilta Suomen­lahdella? Mika Aaltola arvioi

"Keskustelu Helsinki–Tallinna-tunnelin rakentamisesta saa uutta vauhtia Itämeren kaapelirikoista. Voisiko tärkeät kaapelit ja putket sijoittaa turvallisesti kallion sisälle samassa yhteydessä, kun Suomen ja Viron välille rakennettaisiin jo pitkään suunniteltu rautatietunneli?

Europarlamentin jäsen ja Ulkopoliittisen instituutin entinen johtaja Mika Aaltola (kok) pitää tunnelin rakentamisen selvittämistä nykyisissä geopoliittisissa olosuhteissa järkevänä ajatuksena.

– Suomea rakennettiin vuosikymmeniä itä-länsi-yhteyksien varaan, ja niiden katkettua olemme pussinperällä, Aaltola kommentoi sähköpostitse.

Suomen pitäisi Aaltolan mukaan soveltaa nyt ”kaari- tai kehäajattelua”. Siinä Tallinna-tunneli olisi kriittinen elementti, jonka luoma yhteys ulottuisi Keski-Euroopasta Baltiaan ja Helsingin kautta pääradalle ja itäradalle, kaaren kautta Oulun-Tornion seudulle, jossa Suomen rataverkko liittyisi Ruotsin ja Norjan rataverkkoon. Erilaiset raideleveydet hankaloittavat suoria yhteyksiä, mutta niihinkin on löydettävissä teknisiä ratkaisuja."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010960355.html
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #677 : Helmikuu 04, 2025, 14:13:48 »

Nyt on poliitikotkin tajunneet että ei ole järkeä eikä varaa alkaa muuttamaan ratoja Suomessa vaan puhutaan jo teknisistä ratkaisuista raideleveyden muutokseen.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #678 : Helmikuu 04, 2025, 15:24:12 »

Nyt on poliitikotkin tajunneet että ei ole järkeä eikä varaa alkaa muuttamaan ratoja Suomessa vaan puhutaan jo teknisistä ratkaisuista raideleveyden muutokseen.

Mites sitten hoidetaan baltien pääsy jäämerelle Helsingin tunneli kautta ?
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #679 : Helmikuu 04, 2025, 16:18:20 »

Nyt on poliitikotkin tajunneet että ei ole järkeä eikä varaa alkaa muuttamaan ratoja Suomessa vaan puhutaan jo teknisistä ratkaisuista raideleveyden muutokseen.

Mites sitten hoidetaan baltien pääsy jäämerelle Helsingin tunneli kautta ?
Taitaa olla aika vähäinen tarve kulkea Jäämerelle Baltiasta. Rotterdamiin on jokseenkin helpompi.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #680 : Helmikuu 04, 2025, 16:29:48 »

Taitaa olla aika vähäinen tarve kulkea Jäämerelle Baltiasta. Rotterdamiin on jokseenkin helpompi.

Naton kuljetustarpeet Jäämereltä Baltiaan ovat samanlaisia kuin Suomeen ja Ruotsiin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #681 : Helmikuu 06, 2025, 09:14:00 »


Siltarumpujen aika on ohi – Suomi tarvitsee perusinfraa

"Turvallisuustilanteen ja toimintaympäristön muutokset mukaan lukien itärajan sulkeminen ovat siirtäneet liikennesektorin painopistettä pysyvästi. Läntisten yhteyksien merkitys korostuu entisestään muuttuneiden liikennevirtojen ja vaikeutuneen saavutettavuuden myötä. Läntisillä liikenne- ja logistiikkayhteyksillä on ratkaiseva rooli paitsi tämän päivän arjessa myös strategisessa tulevaisuudenkuvassa.

Käynnissä on myös monia selvityksiä, joilla keräämme lisätietoa kansainvälisen saavutettavuuden tarpeista. Yksi tärkeimmistä on Pohjois-Suomea koskeva raideleveysselvitys, jossa puolustuksen ja huoltovarmuuden näkökulmat ovat vahvasti mukana. Meillä Suomessa on käytössä eri raideleveys kuin lähes kaikissa muissa Euroopan maissa, mukaan lukien Ruotsissa. Väyläviraston selvitys valmistuu kesällä 2025."

https://lvm.fi/-/siltarumpujen-aika-on-ohi-suomi-tarvitsee-perusinfraa
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1013


« Vastaus #682 : Helmikuu 06, 2025, 11:44:56 »


Siltarumpujen aika on ohi – Suomi tarvitsee perusinfraa

https://lvm.fi/-/siltarumpujen-aika-on-ohi-suomi-tarvitsee-perusinfraa

Kun lukee Lulu Ranteen tekstiä niin käy monta kertaa selväksi että hän ei halua edistää mitään rautatiehankkeita  ja Pohjois-Suomen raideleveysselvitystä vain pitkin hampain.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #683 : Helmikuu 06, 2025, 14:58:33 »


Itärata 2025: Linjaukset tarkentuvat ja yhteydet Eurooppaan korostuvat

"Itärata hyväksyttiin viime kesänä osaksi Euroopan liikenteen TEN-T-verkkoa. Meillä on siis mahdollisuus hakea suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta. Katseemme onkin jo EU:ssa parhaillaan valmisteltavassa, vuonna 2028 alkavassa ohjelmakaudessa.

Suomen raideleveyttä pitäisi tarkastella osana Euroopan liikennejärjestelmää. Varaus Tallinnan tunnelille näkyy EU:n liikenneverkossa: kytkeytyminen yhtenäiseen rataverkkoon olisi koko Suomea ja turvallisuuttamme hyödyttävä ratkaisu. Jatkamme raideliikenteen kehittämistä EU:n tavoitteiden suuntaan."

https://www.itarata.fi/itarata-2025-linjaukset-tarkentuvat-ja-yhteydet-eurooppaan-korostuvat/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #684 : Helmikuu 06, 2025, 16:18:44 »

Elinkeinoelämä haluaa junayhteyden Turusta Tukholmaan

"Kyse on miljardien hankkeista, jollaisia käynnistetään Suomessa harvoin. Turusta Ruotsiin johtavan tunnelin ja sillan välimatka olisi yli 170 kilometriä.

Vertailukohtaa voi hakea Juutinrauman sillasta, joka yhdistää Kööpenhaminan ja Malmöön toisiinsa. Juutinrauman silta on lähes kahdeksan kilometriä pitkä ja tunneleineen pituutta kertyy yhteensä 16 kilometriä. Englannin kanaalin alittava Eurotunneli on puolestaan 50 kilometriä pitkä.

Miksi EK vaatii tällaisten hankkeiden selvittämistä?

– Suomi on perinteisesti ollut saari, ikään kuin pussin perällä Euroopan näkökulmasta. Nyt sitten Venäjän aggressiivinen hyökkäys Ukrainaan ja geopoliittisen tilanteen muutos kannustaa siihen, että meidän pitää vahvistaa yritysten ja ihmisten yhteyksiä Eurooppaan, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies sanoo Ylelle.

Hankepakettiin mukaan otetut Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan ratahankkeet olisivat myös ensi askel raideleveyden muuttamisessa koko Suomessa.

– On selvää, että raideleveyden muuttamisessa ei voida edetä kertaheitolla. Varmasti oikea strategia on edetä ratayhteys kerrallaan ja Pohjois-Suomi olisi siinä mielessä oikea tapa aloittaa."



https://yle.fi/a/74-20141760
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #685 : Helmikuu 06, 2025, 16:35:46 »

Suomen varauduttava jättiurakkaan – Itämeren turvallisuusuhat edellyttävät uusia liikenneyh­teyksiä länteen ja maailmalle

"Yllä mainituilla selvityksillä tulee tähdätä siihen, että Suomi löytäisi kestäviä ratkaisuja isoon haavoittuvuuteensa: olemme logistinen pussinperä, jonka ulkomaankauppa perustuu nyt 95-prosenttisesti Itämeren merikuljetuksiin. Myös kotimarkkinayrityksillä on vahva riippuvuus Itämeren reiteistä ja lentoyhteyksistä.

Erityistä mielenkiintoa kohdistuu kiinteiden Itämeri-yhteyksien selvitykseen. Hallituksen tulee pureutua kolmeen uuteen vaihtoehtoiseen yhteysväliin: Helsinki–Tukholma (silta/ tunneli), Vaasa–Uumaja (silta/tunneli) ja Helsinki–Tallinna (tunneli). Näiden osalta on selvitettävä myös kumppanuusmahdollisuudet Pohjoismaiden ja Baltian kanssa sekä huomioitava EU:n tahtotila pääkaupunkien yhdistämisestä suurnopeusjunillla."

https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/suomen-varauduttava-jattiurakkaan-itameren-turvallisuusuhat-edellyttavat-uusia-liikenneyhteyksia-lanteen-ja-maailmalle/

raportti https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/02/Suomen-kansainvaliset-yhteydet.pdf
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 774


« Vastaus #686 : Helmikuu 06, 2025, 18:27:31 »

EK:ssa on huomattava määrä svekomaanipapparoita, jotka kaikissa tilanteissa haluavat sitoa meidät Ruotsiin, siis myös silloin kun se ei ole Suomen tarpeiden ja etujen mukaista.
Tämä selittää EK:n möläyksen junayhteydestä Turusta Ruotsiin Tukholman sumpun lävitse!
Se sumppu ei ole liikenteelle järjellinen koskaan, mutta vähäisin vahinkohaitta siitä on, jos sumpun lävitse ajaa noin kello 2 aamuyöstä (kuten viime syyskuussa itse tein).

Luulisi EK:nkin ymmärtävän, että Suomen pitää saada menetettyä suhteellista kilpailuetua (Venäjän kauppa ja yhteydet) korvaamaan jotain muita suhteellisia kilpailuetuja pääkilpailijoihimme (kuten Ruotsiin) nähden.
Maantieteellemme emme voi mitään MUUTA kuin rakentaa suorat ja nopeat  yhteydet EU:n (ja NATOnkin) ydinalueelle.  
Siis rakennuttaa Tallinnan tunneli suurten EU-tukien auttamana.

Tuskin saamme ihan 85 prosenttia investointikustannuksesta EU:lta, niinkuin Rail Baltica sai ja saa.
Saamme kuitenkin tukea riittävän merkittävästi. Ja saamme merkittävää tukea VAIN JA NIMENOMAISESTI taloudellisesti ja puolustuksellisesti keskeiselle Tallinnan tunnelille.

Vasta Tallinnan tunneli tekee 1435 mm-hankkeet järjellisiksi muilta osin kuin Tornio-Raahe rinnakkaisratahankkeen osalta.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #687 : Helmikuu 07, 2025, 07:52:02 »


Italian pastat ja viinit voivat pian saapua Suomeen junalla

"Göteborgin satamassa lastattiin torstaina pitkää konttijunaa, jonka määränpäänä on Ruotsin ja Suomen rajan tuntumassa sijaitseva Haaparanta.

Perillä Haaparannassa juna on lauantaina aamupäivällä. Kyydissä on 30 merikonttia, jotka kuljetetaan kuorma-autoilla Suomeen.

– Junan koko lasti päätyy Suomeen. Tavarat tulevat Göteborgin satamaan ruotsalaisille asiakkaille ja ruotsalaiset asiakkaat toimittavat edelleen ne suomalaisille vastaanottajille, sanoo Nurminen Logisticsin rautatieliiketoiminnasta vastaava myyntijohtaja Marjut Linnajärvi."

siis rautatiekuljetuksia rekoilla Suomessa ?

https://yle.fi/a/74-20141686
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #688 : Helmikuu 07, 2025, 15:15:33 »


Länsiradan ratasuunnitelma Salon ja Hajalan välille lainvoimaiseksi

"Länsirata Oy:n laatima ratasuunnitelma Salon ja Hajalan väliselle kaksoisraiteen rakentamiselle on saanut
lainvoiman. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksyi ratasuunnitelman 4.12.2024 ja kuulutti
hyväksymispäätöksen 18.12.2024. Hyväksymispäätös oli nähtävillä 24.1.2025 asti eikä siihen tullut
valituksia, joten päätös tuli lainvoimaiseksi."

https://lansirata.fi/lansiradan-ratasuunnitelma-salon-ja-hajalan-valille-lainvoimaiseksi/
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #689 : Helmikuu 07, 2025, 16:35:45 »

EK:n haluama Turun ja Tukholman välinen tunneli on aika absurdi suunnitelma. Siellä on pitkälti 200m syvää Ahvenanmaan itäpuolella. Aikamoisen mutkan saisi tehdä jotta nuo saisi kierrettyä. Tai halvintahan olisi tehdä pinnassa Ahvenanmaalle ehkä Airisto alittaen mutta sitten mennä pidemmälti maan alle Ahvenanmaalta Ruotsiin. Mutta kustannukset olisivat enemmän kuin koko maan raideleveyden kaventamisessa.

Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #690 : Helmikuu 07, 2025, 16:58:48 »


EK:n haluama Turun ja Tukholman välinen tunneli on aika absurdi suunnitelma. Siellä on pitkälti 200m syvää Ahvenanmaan itäpuolella. Aikamoisen mutkan saisi tehdä jotta nuo saisi kierrettyä. Tai halvintahan olisi tehdä pinnassa Ahvenanmaalle ehkä Airisto alittaen mutta sitten mennä pidemmälti maan alle Ahvenanmaalta Ruotsiin. Mutta kustannukset olisivat enemmän kuin koko maan raideleveyden kaventamisessa.

Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.

Turku-Tukholma väli olisi siltoja/tunneleita.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1013


« Vastaus #691 : Helmikuu 07, 2025, 18:51:55 »


Italian pastat ja viinit voivat pian saapua Suomeen junalla


siis rautatiekuljetuksia rekoilla Suomessa ?

https://yle.fi/a/74-20141686

Ongelma kai on siinä että ei ole olemassa toimivaa konttinosturia jolla kontteja saisi siirrettyä ruotsalaisesta junanvaunusta suomalaiseen.
Tornion nosturi on ruostunut paikalleen, sen omistaa vR eikä VR ole halukas uusimaan sitä.

Nurmisen pitäisi hankkia oma nosturi ja omia konttivaunuja Suomen liikenteeseen. Irtotavara- tai säiliövaunut eivät sovellu siihen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1013


« Vastaus #692 : Helmikuu 07, 2025, 18:54:35 »


Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.
Näin on, tulisi halvemmaksikin kuin Tallinna-Helsinki tunneli.

Kaikki EK:n toivomat reitit merten yli voidaan aloittaa junalauttalliikenteellä, vaikka heti. Pitäisi vain Railship tai SeaRail tai Jit-Trans perustaa uudelleen.

Olisikohan EK:n "svekomaanisilla" herroilla varaa piistää fyffeä junalauttavarustamon perustamiseen kuten kultaisella 1970-80 luvulla oli?
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #693 : Helmikuu 07, 2025, 19:53:22 »

Rainer, katso netistä mikä on konttikurottaja.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 774


« Vastaus #694 : Helmikuu 07, 2025, 20:13:37 »

Toimenkuvamielessä junalautan järjestäminen Helsinki - Tallinna -välille sopinee Finnlinesin tehtäväksi.
Ehdolle osittain muunnettavaksi tulisi upea Finnsirius Hybrid (pituus 236 m), jolla matkasmökkini syksyllä liikkui Naantalin ja Kapellskärin väliä.
Osa sen nykyisistä korkeista autokansista sijaitsee alhaalla. Painoa säästyy kun junaraiteille laittaa alumiinikiskotuksen.

Finnlines toteutti aikanaan mullistavan Finnjetin. Nykyisellä varustamoyhtiöllä Grimaldilla lienee enemmän osaamista ja rohkeutta kuin Siljan ja Vikingin juoppokuljetusvarustamoilla..
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #695 : Helmikuu 07, 2025, 21:02:32 »


EK:n haluama Turun ja Tukholman välinen tunneli on aika absurdi suunnitelma. Siellä on pitkälti 200m syvää Ahvenanmaan itäpuolella. Aikamoisen mutkan saisi tehdä jotta nuo saisi kierrettyä. Tai halvintahan olisi tehdä pinnassa Ahvenanmaalle ehkä Airisto alittaen mutta sitten mennä pidemmälti maan alle Ahvenanmaalta Ruotsiin. Mutta kustannukset olisivat enemmän kuin koko maan raideleveyden kaventamisessa.

Järkevin konsti yhdistää Suomi ja Ruotsi rautatiellä olisi Vaasasta Uumajaan.

Turku-Tukholma väli olisi siltoja/tunneleita.
Et sä rautatiesiltaakaan oikein helpolla rakenna kohtaan missä on leveälti syvää.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #696 : Eilen kello 08:29:12 »


Italian pastat ja viinit voivat pian saapua Suomeen junalla


siis rautatiekuljetuksia rekoilla Suomessa ?

https://yle.fi/a/74-20141686

Ongelma kai on siinä että ei ole olemassa toimivaa konttinosturia jolla kontteja saisi siirrettyä ruotsalaisesta junanvaunusta suomalaiseen.
Tornion nosturi on ruostunut paikalleen, sen omistaa vR eikä VR ole halukas uusimaan sitä.

Nurmisen pitäisi hankkia oma nosturi ja omia konttivaunuja Suomen liikenteeseen. Irtotavara- tai säiliövaunut eivät sovellu siihen.

Nurmisella ei konttinosturia ? nyt kyllä on heikkoselitys. Olisi tässäkin kyse rautatatiekalustojen tyyppihyväksynnästä joka vielä kesken ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1538


« Vastaus #697 : Eilen kello 08:45:05 »

Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin

"Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.

Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-muutoksista-raideliikennesaantelyyn-lisaaikaa-metsa-ja-kemianteollisuuden-vaunuhankintoihin

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 291


« Vastaus #698 : Eilen kello 12:48:36 »

Mitäs veikkaat, moniko teollisuusyritys hankkii sallittuja vaunuja vai siirtyykö nuo kontti/rekka-laiva -kuljetuksiin.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1013


« Vastaus #699 : Eilen kello 14:09:18 »

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen

Eikö Baltian mailla ole poikkeuslupa käyttää GOST -kalustoa kanssa?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] 29 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina