Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] | Siirry alas Tulostusversio
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #700 : Helmikuu 08, 2025, 17:59:58 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1545


« Vastaus #701 : Eilen kello 08:04:20 »

Voidaanko tuo kalusto modifioida EU-vaatimukset täyttäviksi järkevillä kustannuksilla?

Jos tarkoitat GOST kalustoa niin vain terästehtaan sulatusuunin kautta.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 556


« Vastaus #702 : Eilen kello 11:44:52 »

Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin

"Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.

Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-muutoksista-raideliikennesaantelyyn-lisaaikaa-metsa-ja-kemianteollisuuden-vaunuhankintoihin

Teollisuus saa lisäaikaa vaunuhankinnoilleen

"Suomella on ainoana EU:ssa poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään poikkeusta jatkettaisiin 2028 loppuun saakka. Kahden vuoden jatkoajasta on informoitu EU:n komissota.

Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on pisin mahdollinen lisäaika. Sen jälkeen Suomen on noudatettava EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/teollisuus-saa-lisaaikaa-vaunuhankinnoilleen

Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1545


« Vastaus #703 : Eilen kello 15:38:39 »


Uuden kaluston hankinnalla alkaa olla jo kiire. Onkohan vielä edes selvää, kuka vaunuja tilaa? "Teollisuus" on aika epämääräinen ilmaisu. Luulisi ainakin VR:n tarvitsevan uutta kuljetuskalustoa lähivuosina.


VR:oma sivusto kertoo että VR:llä ei ole GOST kalustoa käytössään https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/asiakkaan-opas/kalusto/

Ja onhan tässä 2028 vuoteen aikaa hankkia uutta kalustoa ja vaikka venäläistä Sggrs 80' joka on täyttänyt läntiset vaatimukset ja on normaalileveydellä Suomeenkin hyväksytty   https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/51-271-0002-1-001-001



tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1545


« Vastaus #704 : Tänään kello 09:59:30 »


Valtion liikenne 12 aineistojen 2025 versio (LUONNOS)

Liikenne 12 –suunnitelmaluonnos vuosille 2026-2037

"s.29 Valtio arvioi ja selvittää raideleveyden muutosta erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden ja teollisuuden tarpeiden näkökulmasta. Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelman.

Valtakunnallinen näkemys raideleveydestä vuonna 2026.

s. 32 Suomen painopisteet mahdolliselle CEF III-rahoitusohjelmalle ovat sotilaallisen liikkuvuuden
tarpeiden huomiointi, mahdollisten raideleveysmuutosten rahoitustarpeet, ERTMS:n, liikenteen
digitaalisaation ja jakeluinfran kehittäminen sekä talvimerenkulun rahoitustarpeiden huomiointi.

• Myös muita EU:n rahoitusinstrumentteja hyödynnetään laaja-alaisesti mm. liikenteen digitalisaatio- ja automaatiokehitykseen.
• Selvitetään Nato-rahoituksen hyödyntämismahdollisuuksia"

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/3a7c5cce-0ea2-40a1-aa6d-24122e14c018/LIITE_20250123084858.PDF
tallennettu
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina