Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 25 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1394


« Vastaus #500 : Elokuu 07, 2024, 14:39:35 »

Aamulehdessä mielipide Länsiradasta

"Hallitusohjelmaan kirjattu Länsirata yhdistäisi Lohjan, Vihdin, Veikkolan ja Histan tiiviimmin pääkaupunkiseutuun ja mahdollistaisi toisessakin suunnassa lähiliikenteen. Nämä ovat todella tärkeitä tavoitteita."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010609829.html
YLEN uutisita löytyy tuore uutinen https://yle.fi/a/74-20103615 . Kriittisyys Länsiradan rakennusvaiheen kustannuksia kohtaan on lisääntynyt voimakkaasti kesän aikana valtuustoissa.  Osassa kunnista pidetään epävarmana, hyväksytäänkö kunnan maksuosuus rakennuskuluista valtuustossa.

Asia kävi ilmi, kun Yle otti yhteyttä radanvarsikuntien valtuustojen suurimpien puolueiden ryhmäjohtajiin.

TEN-T asetus vaatii  laajennetun ydinverkon  rakentamista 2040 mennessä: Länsirata, Suomi-rata ja itärata. Ja siten että 1435 mm junat voivat liikkua verkossa.

http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg114072.html#msg114072
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5125


« Vastaus #501 : Elokuu 07, 2024, 15:33:58 »

Aamulehdessä mielipide Länsiradasta

"Hallitusohjelmaan kirjattu Länsirata yhdistäisi Lohjan, Vihdin, Veikkolan ja Histan tiiviimmin pääkaupunkiseutuun ja mahdollistaisi toisessakin suunnassa lähiliikenteen. Nämä ovat todella tärkeitä tavoitteita."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010609829.html

Sulta jäi mielipidekirjoittajan allekirjoitus kertomatta:

"Arvi Tolvanen

opiskelija, Kokoomusnuorten 1. varapuheenjohtaja, Turku"


 Hymyilee leveästi

Sama kirjoitus on ollut Hesarissa ja Turun sanomissa eli maan kolmen suurimman kaupungin ykköslehdissä.

Jos eivät turkulaiset saa julkaista asiallisia mielipiteitä länsiradasta muissakin lehdissä niin ei voi oikein puhua puolueettomasta lehdistöstä. Niin paljon ovat tamperelaiset heittäneet lokaa turkulaisten niskaan tässä asiassa, pelkäävät ilmeisesti että Tampere menettää kilpailukykynsä Turkuun verrattuna jos junayhteys sinne tulisi yhtä nopeaksi kuin mitä Tampereelle on?

Itselleni ostin Saksasta juuri kirjan/Gekaufte Journalisten/Udo Ulfkotte)




tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #502 : Elokuu 07, 2024, 15:39:11 »

Aamulehdessä mielipide Länsiradasta

"Hallitusohjelmaan kirjattu Länsirata yhdistäisi Lohjan, Vihdin, Veikkolan ja Histan tiiviimmin pääkaupunkiseutuun ja mahdollistaisi toisessakin suunnassa lähiliikenteen. Nämä ovat todella tärkeitä tavoitteita."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010609829.html
YLEN uutisita löytyy tuore uutinen https://yle.fi/a/74-20103615 . Kriittisyys Länsiradan rakennusvaiheen kustannuksia kohtaan on lisääntynyt voimakkaasti kesän aikana valtuustoissa.  Osassa kunnista pidetään epävarmana, hyväksytäänkö kunnan maksuosuus rakennuskuluista valtuustossa.

Asia kävi ilmi, kun Yle otti yhteyttä radanvarsikuntien valtuustojen suurimpien puolueiden ryhmäjohtajiin.

TEN-T asetus vaatii  laajennetun ydinverkon  rakentamista 2040 mennessä: Länsirata, Suomi-rata ja itärata. Ja siten että 1435 mm junat voivat liikkua verkossa.

Tuohon mennessä maamme talous on sillä tolalla, että EKP:n troikka tekee päätökset radoista ja muusta.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5125


« Vastaus #503 : Elokuu 07, 2024, 15:46:16 »

Tuo mainitsemani toimittaja  Dr.Udo Ulfkotte 60-2017 (Gekaufte Journalisten) oli myös "Frankfurter Allgemeine lehden toimittaja.Hänet löydettiin kotoaan kuolleena v.17,kirjan käännökset ainakin Suomessa ja Ruotsissa on kielletty.Kirjat käsittelee meille sittemmin valheiksi-vääristellyiksi esitettyja uutisia!Olemme siirtyneet postfaktiseen aikaan jolloin faktoilla ei niinkään ople merkitystä ainoastaan sillä että saadaan jokin mikä milloinenkin projekti ajettua läpi ja maksumieshän on aina lopulta se sama!
Asiaan liittyvää löytyy Youtubesta!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2024, 18:02:01 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #504 : Elokuu 07, 2024, 16:48:23 »

Tuo mainitsemani toimittaja Udo Ulfkotte 60-2017 (Gekaufte Journalisten) oli myös "Frankfurter Allgemeine lehden toimittaja.Hänet löydettiin kotoaan kuolleena v.17,kirjan käännökset ainakin Suomessa ja Ruotsissa on kielletty.Kirjat käsittelee meille sittemmin valheiksi-vääristellyiksi esitettyja uutisia!Olemme siirtyneet postfaktiseen aikaan jolloin faktoilla ei niinkään ople merkitystä ainoastaan sillä että saadaan jokin mikä milloinenkin projekti ajettua läpi ja maksumieshän on aina lopulta se sama!
Asiaan liittyvää löytyy Youtubesta!

Niinpä, herra John. Valheet eivät enää ole valheita  (siis epätosia). Niitä kutsutaan nykyisin vaihtoehtoisiksi faktoiksi.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5125


« Vastaus #505 : Elokuu 07, 2024, 18:09:19 »

Kalliiksi tulleista ja epäonnistuneista projekteista saksalaisella on vanha sanonta"Mehr als Spesen nix gewesen"eli ei mitään muuta kuin kustannuksia!

« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2024, 18:32:07 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1394


« Vastaus #506 : Elokuu 08, 2024, 07:02:01 »


Tuohon mennessä maamme talous on sillä tolalla, että EKP:n troikka tekee päätökset radoista ja muusta.

Mitä Keskuspankin rahapolitiikka tähän kuuluu. Suomi itse on viivansa piirtänyt.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1394


« Vastaus #507 : Elokuu 11, 2024, 07:15:42 »


Mielipiteen kirjoittaja kaipaa menneisyyden rautateitä

"Rautatie merkitsi uusia mahdollisuuksia ja elinvoimaa – Oikoradoilla ei ole tällaisia vaikutuksia"

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010617721.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1394


« Vastaus #508 : Elokuu 13, 2024, 08:05:37 »


Osta hyvä, vähän käytetty VR ? jotta saadaan rahaa Tampereen raitiotielle.

"Hallituksen neljän miljardin euron investointiohjelman täysimittainen toteutus vaatii seuraavan kahden ja puolen vuoden aikana yritysmyyntejä tai muita vastaavia järjestelyjä."

https://yle.fi/a/74-20104114
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1394


« Vastaus #509 : Elokuu 15, 2024, 19:42:11 »

Wikipediaankin on ilmestestynyt artikkeli raideleveyden muuttamisesta: (englanniksi)

"Leveyden muuntaminen on yhden raideleveyden (kiskojen välisen etäisyyden) vaihtamista toiseen." :

https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_conversion

ja lista muutoksista :

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gauge_conversions

ja 1524 mm löytyy myös
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #510 : Elokuu 15, 2024, 21:25:15 »

Jos Länsirata ja Itärata rakennetaan 1435mm raideleveydelle ennen muuta Suomea, niin välit Helsinki-Espoo ja Helsinki-Kerava tulevat olemaan mielenkiintoisia kohteita.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #511 : Elokuu 15, 2024, 21:30:16 »

Wikipediaankin on ilmestestynyt artikkeli raideleveyden muuttamisesta: (englanniksi)

"Leveyden muuntaminen on yhden raideleveyden (kiskojen välisen etäisyyden) vaihtamista toiseen." :
https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_conversion
ja lista muutoksista :
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gauge_conversions
ja 1524 mm löytyy myös

Tässä kannattaisi englanninkielinen unohtaa ja katsoa saksankielinen versio, jossa on ainakin Lahti-Loviisa mainittu (ja muutenkin täydellisempi). Saksankielisestäkin puuttuu kokonaan Euroopan puoleinen Venäjä, jossa ainakin Arkangelin rata (1067mm->1524mm->1520mm) kannattaisi huomioida sen merkittävyyden ja yleisen tunnettavuuden takia.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #512 : Elokuu 15, 2024, 21:43:53 »

Jos Länsirata ja Itärata rakennetaan 1435mm raideleveydelle ennen muuta Suomea, niin välit Helsinki-Espoo ja Helsinki-Kerava tulevat olemaan mielenkiintoisia kohteita.

Länsiradan kohdalla Espoo -Helsinki kaukojunaraiteet muutettaisiin samalla 1435 mm radaksi.

Lähijunat mahtuvat kaikki lähijunaraiteille jotka jatkuisivat Karjaalle asti 1524 mm raideleveydellä.
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #513 : Elokuu 15, 2024, 22:11:36 »

Wikipediaankin on ilmestestynyt artikkeli raideleveyden muuttamisesta: (englanniksi)

"Leveyden muuntaminen on yhden raideleveyden (kiskojen välisen etäisyyden) vaihtamista toiseen." :
https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_conversion
ja lista muutoksista :
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gauge_conversions
ja 1524 mm löytyy myös

Tässä kannattaisi englanninkielinen unohtaa ja katsoa saksankielinen versio, jossa on ainakin Lahti-Loviisa mainittu (ja muutenkin täydellisempi). Saksankielisestäkin puuttuu kokonaan Euroopan puoleinen Venäjä, jossa ainakin Arkangelin rata (1067mm->1524mm->1520mm) kannattaisi huomioida sen merkittävyyden ja yleisen tunnettavuuden takia.

Tästäkin, siis englanninkielisestä Wikipediasta, puuttuu Kreikka eli Ateena - Peloponnesos ja osa Peloponnesosta.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #514 : Elokuu 15, 2024, 22:29:11 »

Jos Länsirata ja Itärata rakennetaan 1435mm raideleveydelle ennen muuta Suomea, niin välit Helsinki-Espoo ja Helsinki-Kerava tulevat olemaan mielenkiintoisia kohteita.

Länsiradan kohdalla Espoo -Helsinki kaukojunaraiteet muutettaisiin samalla 1435 mm radaksi.

Lähijunat mahtuvat kaikki lähijunaraiteille jotka jatkuisivat Karjaalle asti 1524 mm raideleveydellä.

Itse asiassa sehän on aivan sama millä Hki-Turku ajetaan, vaikka yksiraiteisella. Sillä ei ole mitään merkitystä muulle Suomelle, kun tavaraa ei ole eikä suoria junia Helsingin kautta.

Itärata on vähän ongelmallisempi ilman jatkoja. Tavara vanhalle radalle ja matkustajille vaihto Kouvolassa?
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5125


« Vastaus #515 : Elokuu 15, 2024, 22:42:38 »

Eniten rahaa säästyy kun ei tee mitään,pidetään tietenkin ainoastaan vanha infra kunnossa! Tuo Eljaksen sanoma kun "Tavaraa ei ole" voisin lisätä siihen "Sekin vähä liikkuu hyvin kumipyörillä".
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #516 : Elokuu 15, 2024, 23:36:21 »

Jos Länsirata ja Itärata rakennetaan 1435mm raideleveydelle ennen muuta Suomea, niin välit Helsinki-Espoo ja Helsinki-Kerava tulevat olemaan mielenkiintoisia kohteita.

Länsiradan kohdalla Espoo -Helsinki kaukojunaraiteet muutettaisiin samalla 1435 mm radaksi.

Lähijunat mahtuvat kaikki lähijunaraiteille jotka jatkuisivat Karjaalle asti 1524 mm raideleveydellä.

Itse asiassa sehän on aivan sama millä Hki-Turku ajetaan, vaikka yksiraiteisella. Sillä ei ole mitään merkitystä muulle Suomelle, kun tavaraa ei ole eikä suoria junia Helsingin kautta.


Onhan siellä raakapuujunia, Salosta ainakin. Hajalaankin piti vissiin tulla puuterminaali, lieneekö edistynyt, en tiedä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #517 : Elokuu 16, 2024, 04:26:17 »

Jos Länsirata ja Itärata rakennetaan 1435mm raideleveydelle ennen muuta Suomea, niin välit Helsinki-Espoo ja Helsinki-Kerava tulevat olemaan mielenkiintoisia kohteita.

Länsiradan kohdalla Espoo -Helsinki kaukojunaraiteet muutettaisiin samalla 1435 mm radaksi.

Lähijunat mahtuvat kaikki lähijunaraiteille jotka jatkuisivat Karjaalle asti 1524 mm raideleveydellä.

Itse asiassa sehän on aivan sama millä Hki-Turku ajetaan, vaikka yksiraiteisella. Sillä ei ole mitään merkitystä muulle Suomelle, kun tavaraa ei ole eikä suoria junia Helsingin kautta.


Onhan siellä raakapuujunia, Salosta ainakin. Hajalaankin piti vissiin tulla puuterminaali, lieneekö edistynyt, en tiedä.

Mutta Salon raakapuujunat kiertäisisivät Ervelän.ja Pohjankurun kautta niin kauan kunnes muu rataverkko.alkaa olemaan.muutettu normaaliraideleveydelle. Ja Itäradan suhteen jäisi.käyttoon vielä.myös.Hakosilta - Lahti leveäraiteisena.

Palatakseni vielä Länsirataan.ja sen itäisinpään.osuuteen: Sillehän suunnitellaan.myös.lähiliikennettä. Se taas vaatisi todennäköisesti uuden varikon, jonka haasteeksi muodostuu NIMBY-iömiö.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1394


« Vastaus #518 : Elokuu 16, 2024, 05:53:12 »

Jos Länsirata ja Itärata rakennetaan 1435mm raideleveydelle ennen muuta Suomea, niin välit Helsinki-Espoo ja Helsinki-Kerava tulevat olemaan mielenkiintoisia kohteita.

Länsiradan kohdalla Espoo -Helsinki kaukojunaraiteet muutettaisiin samalla 1435 mm radaksi.

Lähijunat mahtuvat kaikki lähijunaraiteille jotka jatkuisivat Karjaalle asti 1524 mm raideleveydellä.

Itse asiassa sehän on aivan sama millä Hki-Turku ajetaan, vaikka yksiraiteisella. Sillä ei ole mitään merkitystä muulle Suomelle, kun tavaraa ei ole eikä suoria junia Helsingin kautta.


Onhan siellä raakapuujunia, Salosta ainakin. Hajalaankin piti vissiin tulla puuterminaali, lieneekö edistynyt, en tiedä.

Mutta Salon raakapuujunat kiertäisisivät Ervelän.ja Pohjankurun kautta niin kauan kunnes muu rataverkko.alkaa olemaan.muutettu normaaliraideleveydelle. Ja Itäradan suhteen jäisi.käyttoon vielä.myös.Hakosilta - Lahti leveäraiteisena.

Palatakseni vielä Länsirataan.ja sen itäisinpään.osuuteen: Sillehän suunnitellaan.myös.lähiliikennettä. Se taas vaatisi todennäköisesti uuden varikon, jonka haasteeksi muodostuu NIMBY-iömiö.

Mielenkiitoinen homma tulee olemaan suunnitelma raideleveyden vaihtamiseksi, joka pitää Suomen ja Väyläviraston  tehdä "SosioEkonomisen"-selvityksen jälkeen heinäkuuhun 2026 mennessä.

"3.   Jäsenvaltioiden, joiden olemassa olevassa rataverkossa tai sen osassa raideleveys poikkeaa eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä standardiraideleveydestä, on 19 päivään heinäkuuta 2026 mennessä tehtävä arviointi, jossa esitetään eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvat olemassa olevat radat, jotta ne voidaan mahdollisesti muuntaa eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen. Rajatylittävien osuuksien osalta arviointi on koordinoitava naapurijäsenvaltion tai -valtioiden kanssa. Arvioinnin on sisällettävä sosioekonominen kustannus-hyötyanalyysi mahdollisen eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen muuntamisen elinkelpoisuudesta ja yhteentoimivuuteen kohdistuvien vaikutusten arviointi."
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #519 : Elokuu 16, 2024, 10:06:55 »

Eniten rahaa säästyy kun ei tee mitään,pidetään tietenkin ainoastaan vanha infra kunnossa! Tuo Eljaksen sanoma kun "Tavaraa ei ole" voisin lisätä siihen "Sekin vähä liikkuu hyvin kumipyörillä".

Se ei ole mikään vähäinen määrä tavaraa joka liikkuu kumipyörillä Helsingin ja Turun välillä. Rekkoja menee yhtenä nauhana, monet jatkavat laivalla Ruotsiin.

Näistä pitäisi osa saada raiteille takaisin. Ongelma on että ei ole enää terminaalia eikä ratapihaa Helsingissä josta voisi länsisuunnan tavarajunat lähteä. Se pitäisi rakentaa uudestaan jonnekin.

Länsirataa pitkin voisi ajaa tavarajunia myös itä-Suomesta Riihimäen ja Lohjan kautta Varsinais-Suomeen. Silloin tosin pitäisi olla joko kaksoisraiteet Hangon radalla tai 1524 mm raideleveys länsiradalla.

Ajatukseni 1435 mm radasta länteen lähtee siitä että junalauttaliikenne Varsinais-Suomesta Ruotsiin voitaisiin aloittaa uudelleen, mutta isommassa mittakaavasssa kuin ennen.

Teppo mainitsi varikkojen sijainnin. HSL-junien varikko tulee joka tapauksessa Mankkiin tai Luomaan sanoivat kirkkonummelaiset maajussit mitä tahansa.

Jos länsirata olisi normaaaliraiteinen, voisi Turussa olla kaukojunien ja vetureiden varikko. Lohja-Helsinki -junien varikko taas Lohjalla, ellei Ilmalaan voisi vetää pari raidetta 1435 mm raideleveydellä.



tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #520 : Elokuu 16, 2024, 14:05:28 »

Tässä kannattaisi englanninkielinen unohtaa ja katsoa saksankielinen versio, jossa on ainakin Lahti-Loviisa mainittu (ja muutenkin täydellisempi). Saksankielisestäkin puuttuu kokonaan Euroopan puoleinen Venäjä, jossa ainakin Arkangelin rata (1067mm->1524mm->1520mm) kannattaisi huomioida sen merkittävyyden ja yleisen tunnettavuuden takia.
Ei ole näemmä saksankielisessäkään Liettuan ja Latvian raideleveysmuutoksia - Liettuahan oli maailmansotien välillä kokonaan 1435 mm:n aluetta, josta jatkui 1435 mm:n ratoja rajan yli Latvian puolelle Riikaan ja Väinänlinnaan, oliko myös Liepajaan?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #521 : Elokuu 16, 2024, 21:46:57 »

Eniten rahaa säästyy kun ei tee mitään,pidetään tietenkin ainoastaan vanha infra kunnossa! Tuo Eljaksen sanoma kun "Tavaraa ei ole" voisin lisätä siihen "Sekin vähä liikkuu hyvin kumipyörillä".

Se ei ole mikään vähäinen määrä tavaraa joka liikkuu kumipyörillä Helsingin ja Turun välillä. Rekkoja menee yhtenä nauhana, monet jatkavat laivalla Ruotsiin.

Näistä pitäisi osa saada raiteille takaisin. Ongelma on että ei ole enää terminaalia eikä ratapihaa Helsingissä josta voisi länsisuunnan tavarajunat lähteä. Se pitäisi rakentaa uudestaan jonnekin.

Länsirataa pitkin voisi ajaa tavarajunia myös itä-Suomesta Riihimäen ja Lohjan kautta Varsinais-Suomeen. Silloin tosin pitäisi olla joko kaksoisraiteet Hangon radalla tai 1524 mm raideleveys länsiradalla.

----

Halvempi vaihtoehto Länsiradan tavaraliikenteelle olisi tehdä Akaalle (Toijalaan) samanlainen ohitusraide kuin Riihimäelle.

Olen edelleen sitä mieltä, että raideleveyden muutos pitäisi alkaa pohjoisesta (eikä etelästä, jollei Tallinnan tunnelia edes suunnitella).

Lupasin kirjoittaa Resiinaan 4/24 Petsamon radoista (varsin paljon erilaisiä pätkiä siellä on ollut) ja paneuduttuani siihen suuntaan vähän tarkemmin, niin Kirkniemen-Petsamon suunta pitäisi unohtaa päärataehdotuksissa ja alkaa (kiireellisesti) selvittää Tromssan suuntaa. Tietysti, jos vanha Pähkinäsaaren rauhan raja (1323) nähdään tulevana Suomen rajana, niin sitten voidaan ajatella asiaa toisin.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #522 : Elokuu 17, 2024, 10:16:39 »

Halvempi vaihtoehto Länsiradan tavaraliikenteelle olisi tehdä Akaalle (Toijalaan) samanlainen ohitusraide kuin Riihimäelle.

Olen edelleen sitä mieltä, että raideleveyden muutos pitäisi alkaa pohjoisesta (eikä etelästä, jollei Tallinnan tunnelia edes suunnitella).

Lupasin kirjoittaa Resiinaan 4/24 Petsamon radoista (varsin paljon erilaisiä pätkiä siellä on ollut) ja paneuduttuani siihen suuntaan vähän tarkemmin, niin Kirkniemen-Petsamon suunta pitäisi unohtaa päärataehdotuksissa ja alkaa (kiireellisesti) selvittää Tromssan suuntaa. Tietysti, jos vanha Pähkinäsaaren rauhan raja (1323) nähdään tulevana Suomen rajana, niin sitten voidaan ajatella asiaa toisin.

Siitä olen samaa mieltä että raideleveyden muutos tai rinnakkaisraiteiden rakentaminen pitää aloittaa pohjoisesta, Tornio-Oulu-Raahe ensimmäisenä. On täysin järjetöntä että iso terästehdas ei saa enää malmia suorana junakuljetuksena vaikka rautatie menee tehtaalle asti mutta raideleveys on väärä. Sitten pitää kartoittaa mitkä muut isot teollisuuslaitokset pohjois- ja keski-Suomessa hyötyisivät länsieurooppalaisesta radasta tehtaalle asti. Kuvittelisi että tehtailla itsellään olisi varaa osallistua investointeihin. Asiasta toiseen, miten muuten noiden eri puolilla maata rakennettujen valtavien  puukuormausterminaalien ja niiden ratapihojen kanssa on, onko valtio maksanut ne vai ovatko tehtaat osallistuneet?

Sitä minä taas ihmettelen että miten Jäämeren rata auttaisi Suomea, siis Tromssaan kulkeva? Sen rakentaminen maksaa enemmän kuin länsirata ja mitä hyötyä siitä oikein on? Matkailulle ehkä jotain hyötyä, mutta onko alkuperäisasukkailta tai norjalaisilta kysytty mitään? Jos tulee kriisi niin suomalaien ulkomaankaupan kuljetukset kannattaa ohjata Ruotsin läpi Ruotsin länsirannikon suuriin satamiin tai suoraan keski-Eurooppaan. Fehmarn-salmen tunneli valmistuu muutaman vuoden päästä ja siiitä voisi olla Suomellekin hyötyä, ihan rauhan aikanakin.



tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1394


« Vastaus #523 : Elokuu 18, 2024, 08:35:17 »

Raideleveyteen liittyvät epäyhteensopivuudet eivät ole ainoastaan Suomen ongelma vaan koko Pohjolassa on näitä. Punainen väri kertoo että ei ole yhteennsopiva, sininen että on. Musta kertoo että ei ole tietoa.

https://webgate.ec.europa.eu/tentec-maps/web/public/screen/home TEN-T Compliance Indicators



* Screenshot 2024-08-18 09.33.57.png (209.64 kilotavua, 1365x623 - tarkasteltu 300 kertaa.)
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 5125


« Vastaus #524 : Elokuu 18, 2024, 16:42:10 »

Tekemättä mitään säästää rahhoo!Aina siellä missä on tiedossa rahhoo innostutaan!
tallennettu
Sivuja: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 25 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina