![]() |
29.04. 19:20 | Tor Lillqvist | ||
Matkapahoinvointi voinee olla myös psykosomaattista. (En tarkoita että kuvaajan kohdalla niin olisi.) Varsinkn ruotsalaisten kohdalla, siellä kun on "yleisesti tiedossa" että X2000-junissa voi pahoin. Ja sen takia sitten moni alkaakin voida pahoin. Olisi kiva tutkia kuinka moni tuntisi voivansa pahoin jos vain *uskoo* että matkustaa kallistuvakorisessa junassa, vaikka ei olisikaan sellainen juna. Facebookin Tågsemester-ryhmässä oli muistaakseni suhteellisen yleistä että ihmiset olettivat että muissakin maissa suurnopeusjunat kallistuvat, ja pelkäsivät sen takia niissä matkustamista. |
||||
![]() |
23.04. 23:24 | Tor Lillqvist | ||
Joo, olen itsekin joskus miettinyt että Maschenin ratapihaa olisi kiva mennä katsomaan mutta todennut ettei oikein taida olla hyvää siltaa sen yli minne pääsisi. (Tai ties vaikka nyt jo tänä vuonna tuo on auki yleisölle?) Kerran olin Baselin lähellä Muttenzin isoa järjestelyratapihaa ylittävällä sillalla. Se oli mainio paikka, suositelen. |
||||
![]() |
30.03. 08:50 | Tor Lillqvist | ||
Dessaussa on nykyään keskustassa myös erittäin tyylikäs Bauhaus-museo. Suosittelen sielläkin käyntiä, eikä pelkästään koulun ja opettajien rakennuksia ihailemassa. | ||||
Kuvasarja: Ruokaa junassa |
19.03. 15:36 | Tor Lillqvist | ||
No, riippuu ihan yhtiöstä. VR:n ravintolavaunujen tarjonta ja palvelu on erittäin kilpailukykyistä (laajuuden ja mukavuuden puolesta) jos vertaa vaikkapa SNCF:n, Renfen, tai Trenitalian suurnopeusjuniin. ČD, ÖBB, DB, LNER ym on sitten eri asia. Mutta valkoisia pöytäliinoja ja tarjoilijoita kuten ČD:llä ja MÁV:lla ei ole Suomessa, mutta on ne Manner-Euroopassakin häviävä luonnonvara. SJ: Einesruoka ostetaan pakattuna ja lämmitetään itse mikrossa. |
||||
![]() |
19.03. 15:30 | Tor Lillqvist | ||
Kuva on otettu Italiassa mutta juna on itävaltalaisen ÖBB:n Railjet. Reitti taitaa olla Bologna–München, eli kuuluisan Brenner-radan kautta kulkee. | ||||
![]() |
18.01. 09:55 | Tor Lillqvist | ||
Kyllä VR:n annokset ihan kilpailukykyisiä on hinnoiltaan, maultaan, ja kooltaan. Eivät toki ole kovin erikoisia, aika turvallisella linjalla pysyvät. (Vrt sarjan toisessa kuvassa ollut jäniksenkoipi-annos.) Jos oikein muistan ulkomaisten junafanien kirjoituksia, niin VR:n lihapulla-annos on klassikko. Ja kaksikerroksisten ravintolavaunujen yläkerran yksittäisistuimista tykätään. Ja tietysti se että yöjunassa on mukana ravintolavaunu mikä on auki myöhään ja aukeaa aamulla varhain, on harvinaisuus Manner-Euroopassa. (Toki VR:n yöjunissa sitten vastaavasti ei kuulu minkäänlaista osastoon tarjottua aamupalaa hintaan.) |
||||
![]() |
18.01. 09:49 | Tor Lillqvist | ||
Uwe: Jos oikein ymmärrän niin osassa Tšekin ja Saksan välisissä EC-junissa on nyt ComfortJet-vaunut, mutta ei vielä niihin kuuluvaa modernimpaa ravintolavaunua, ja sen takia toistaiseksi vanhemman mallinen vaunu (jossa oikea keittiö ja valkoiset pöytäliinat). Esimerkiksi tässä: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=ČD&kategorie=&cislo=174&nazev=Berliner&rok=2025 | ||||
![]() |
16.01. 22:37 | Tor Lillqvist | ||
Juu, oli oikein herkullinen annos. Söin saman itse asiassa toisenkin kerran. | ||||
![]() |
15.01. 21:38 | Tor Lillqvist | ||
Ohho. Tämä sensijaan oli aika pieni annos, kuten taiteellisesta asettelustakin voinee päätellä. Mutta ihan sopiva iltapalaksi. | ||||
Kuvasarja: Ruokaa junassa |
15.01. 21:36 | Tor Lillqvist | ||
No, ei ole vielä niin huonoa olutvalikoimaa tullut vastaan että olisi sen takia mieluummin valinnut muun juoman. Toisaalta, kaikkeen kyllästyy. Jos reissaisin monta kertaa viikossa esimerkiksi Berliini–Hampuri edestakaisin ja nimenomaan ČD:n Eurocityissä, varmaan Urquell:kaan ei olisi enää niin itsestään selvä valinta. En ole varsinaisesti mikään olutasiantuntija. | ||||
![]() |
15.01. 12:48 | Tor Lillqvist | ||
Joo, muussattua perunaa jossa kananmunaa, mausteita, ja tässä tapauksessa pekoninpaloja, suurinpiirtein kai. En ole koskaan itse tehnyt. Wikipedia kertoo: "Perunaknöödeli eli Kartoffelknödel on Itävallassa ja Saksassa hyvin yleinen, etenkin porsaanpaistin kanssa tarjoiltava lisuke. Itävallassa on tyypillistä tehdä perunaknöödelin taikina keitetyistä perunoista, kun taas Saksassa on yleistä valmistaa perunaknöödeli raaoista perunoista tehdystä taikinasta. Raa'at perunat raastetaan hyvin hienoksi tai keitetyt perunat soseutetaan, minkä jälkeen joukkoon lisätään kananmunaa ja vehnäjauhoja, jotka pitävät perunaknöödelin kasassa ja knöödeli maustetaan miedosti suolalla. Taikina on täysin sama kuin italialaisten gnocchien taikina mutta valmis knöödeli on paljon suurempi kuin gnocchi. Raaka knöödeli keitetään kypsäksi suolavedessä." Sitten Tsekissä on vielä niitä leipäknöödeleitä, jotka on ihan kuin jotain ranskanleipäviipaleita. En oikein tykkää, täysin mauttomia, mutta niitten kanssa kastike lienee pääasia. |
||||
![]() |
13.01. 17:07 | Tor Lillqvist | ||
Eikun tuolla linjalla ei ehkä käy Interrail, ainakaan sovellus ei löydä tuota Flaminio-asemaa? | ||||
![]() |
13.01. 17:03 | Tor Lillqvist | ||
Tuollahan pitää käydä ensi kuussa! Tulin kyllä kerran Viterbosta (jossa joutui ärsyttävästi kävelemään kahden aseman välillä) Roomaan, mutta toista kautta. | ||||
![]() |
02.01. 22:16 | Tor Lillqvist | ||
> eikä tulekaan matkan aikana Eli pimeä näyttö tarkoittaa eri kuin "ggf freigeben"? Jälkimmäistä paikkaa voidaan myydä vielä junan kulun aikana, ensimmäistä ei? Joo, näin sanoo myös https://travel.stackexchange.com/questions/183328/what-does-ggf-reserviert-mean-on-db-trains . Enpä ollut tuotakaan tullut tarkemmin tarkastaneeksi aikaisemmin. Ja varsinkin jos matkustan yksin niin harvoin varaan paikkaa, paitsi jos DB sanoo että juna tulee olemaan hyvin täynnä. (Tosin tämä kai tarkoittaa 2. luokkaa?) |
||||
![]() |
02.01. 13:05 | Tor Lillqvist | ||
Euroopassa on muuten ainakin yksi muuten normaali aikataulutettu tiheään liikennöivä juna jossa pelkästään 1. luokka, ja täten käy pelkästään 1. luokan Interrail: RegioExpress-paikallisjuna Rooman pääaseman ja lentoaseman välillä, Roma Termini – Fiumicino Aeroporto. Ei pysähdy väliasemilla, mutta on muuten ihan tavallinen paikallisjuna, eli ei sen mukavammat istuimet kuin niissä paikallisjunissa joissa on pelkästään 2. luokka ja jotka pysähtyvät väliasemilla. Aika hassu. Käytettiin kerran kun puoliso pystyi olemaan vain puoli kuukautta reilaamassa ja lensi kotiin Roomasta, itse jatkoin vielä junailua ja tulin kotiin maata pitkin. | ||||
![]() |
02.01. 12:50 | Tor Lillqvist | ||
Noista huutavista lapsista oli viime toukokuussa ikävä kokemus Saksassa 1. luokassakin. Ensin ko lapset katsovat padeistaaan piirrettyjä kovalla volyymillä ilman kuulokkeita. Sitten kun siitä olin tohtinut huomauttaa, alkoivat huutaa MINÄ HALUAN KATSOA HALUAN HALUAN. Jne. No, parin tunnin jälkeen siirryimme toiseen 1. luokan vaunuun... Puoliso kyllä ehdotti siirtymistä jo paljon aikaisemmin mutta ajattelin että sitten harmittaa jos joku varaakin matkan aikana paikat minne siirrytään, ja joku muu on sillaikaa ottanut käyttöön alkuperäiset paikkamme, tms. Mutta tämä oli yksittäistapaus, muuten 1. luokka DB:n ICE-junissa on kyllä ollut rauhallinen. |
||||
![]() |
02.01. 10:22 | Tor Lillqvist | ||
Britanniassa on muuten joilakin pitkän matkan yhtiöillä parhaat edut 1. luokassa matkustavalle: Lämmin ruoka plus jälkiruoka, pienet anokset toki, ruokajuomineen, olutta ja viiniä. Ainakin LNER (Lontoon ja Edinburghin väli, suurinpiirtein). Ja paikkalippu on maksuton. Kun siellä viimeksi Interraililla matkustelin tein tunnin junamatkoja edestakaisin vain ilmaisen ruuan takia... | ||||
![]() |
02.01. 01:04 | Tor Lillqvist | ||
No ei pelkästään noitten SJ-aterioiden takia toki. SJ:n 1. luokan paikkalippu on selvästi kalliimpi. 2. luokassa Snabbtåg-paikkalipu on 75 kruunua, 1. luokassa 165 kruunua. Hintaerolla saanee kaupasta melkein vastaavaa syötävää. Tärkein syy ostaa 1. luokkan Interrail on matkustusmukavuus. Useimmissa moderneissa nopeissa junissa 1. luokan istuimet on selvästi mukavammat. Ja toisella puolella käytävää on yksittäisistuimia, mitä arvostaa jos matkustaa yksin. Mutta jos aikoo matkustaa paljon yöjunilla, ja perinteisemmillä junilla itäisissä maissa, 1. luokan Interrailista ei vältämättä ole paljon hyötyä. Toisaalta, hintaero 2. ja 1. luokan Interrailin välillä ei ole hirvittävä, eli voi olla että tavallaan jo kun matkalla Saksan läpi pääsee istumaan rauhalliseen tilavaan 1. luokkaan verrattuna siihen että 2. luokka olisi ihan täynnä ja vieressä olisi huutavia lapsia tai jalkapallofaneja, se on jo kannattanut;) |
||||
Kuvasarja: Interrail 07/2024 |
01.01. 22:06 | Tor Lillqvist | ||
Kiitoksia, tällaisia kuvasarjoja toivoisi tänne lisää. | ||||
![]() |
01.01. 22:04 | Tor Lillqvist | ||
Minkäniminen hotelli, täytyy pistää muistiin... | ||||
![]() |
01.01. 22:02 | Tor Lillqvist | ||
Näitä samoja vaunuja on myös esimerkiksi junassa EC 163/164 Transalpin, Zürich–Feldkirch–Graz, sekä ehkä hieman yllättäen junassa EC 106/107 Porta Moravica, Graz–Wien–Kraków–Przemyśl (eli Ukrainan raja), joka siis liikennöi kokonaan Sveitsin ulkopuolella. Komeasta ensivaikutelmasta huolimatta nämä vaunut eivät välttämättä ole kovin ideaaliset, varsinkaan kesällä. Ikää on jo ja ilmastointi pettää helposti. Isot ikkunat aiheuttavat aikamoisen kasvihuone-efektin. Ja kaarevien ikkunoiden heijastukset näyttävät ikäviltä ikkunan läpi otetuissa valokuvissa. |
||||
![]() |
01.01. 21:49 | Tor Lillqvist | ||
Kun teillä oli 1. luokan Interrail olisitte voineet käydä myös aseman SJ Loungessa. (Sinne mentäessä pitää lukijalle näyttää SJ-paikkalippuaan saman päivän junaan, ei Interrail-lippua.) Sieltä saa voileipää, mysliä, kahvia, teetä, hedelmiä, yms. (Paikan päällä syötäväksi.) Kahdella aamupalalla (lounge ja juna) pärjääkin yleensä Hampuriin asti;) Ja 1. luokassa saa Kööpenhamina–Hampuri-junassakin pientä purtavaa (pakattu pieni näkkärivoileipä, vettä, kahvia/teetä/kaakaota). | ||||
![]() |
18.11.2024 00:23 | Tor Lillqvist | ||
Asiasta mitään tietämättömänä tämä on tosiaan aika yllättävä kuva. Luulisi että puskimet on mitoitettu välittämään voimia pituussuunnassa, ei niinkään kestämään tuollaista pystysuuntaista painoa ja vääntöä. Mutta kai ne sitten on juuri tuollaista nostoa varten myös mitoitettu. Ainakin tuossa veturimallissa. Kuinka uudemmissa? | ||||
![]() |
15.11.2024 13:38 | Tor Lillqvist | ||
Onpas komea silta. Eipä sitä junasta huomaa kun tuosta ajaa. Kuinka usein tuota nostetaan? | ||||
![]() |
11.11.2024 14:29 | Tor Lillqvist | ||
Enpäs viitsikään sanoa. | ||||
![]() |
10.11.2024 20:59 | Tor Lillqvist | ||
Noissa RIC-ruudukoissa on hassua että Alankomaiden koodina ilmeisesti on NS, joka on maan valtionrautataiden lyhennys, Nederlandse Spoorwegen, eikä NL. | ||||
![]() |
10.11.2024 20:55 | Tor Lillqvist | ||
TC tulee kai sanoista Türkiye Cumhuriyeti, eli Turkin tasavalta. | ||||
![]() |
10.11.2024 19:59 | Tor Lillqvist | ||
Jostain luin muistaakseni joskus että noita junalauttakoodeja käytettiin vain niistä junalauttareiteistä joilla junakansi oli osittain avoin, ja että Rødby Færge–Puttgarden-reitin lautoilla oli kokonaan suljetut kannet. | ||||
![]() |
10.11.2024 00:50 | Tor Lillqvist | ||
Sain korvanappiini tiedon että vaikka Praha–Hamburg(–Flensburg,Kiel?) -rungot korvataankin ComfortJet-rungoilla niin niihin kuuluvia ravintolavaunuja (bistro-tyylisiä, yksinkertaisempia kuin tämä) ei vielä ole valmiina käyttöön (eikä ohjausvaunuja), vaan niissäkin rungoissa tulee kulkemaan näitä vanhempia ravintolavaunuja elokuuhun asti. Tilanne voi toki muuttua. | ||||
![]() |
08.11.2024 15:10 | Tor Lillqvist | ||
Caledonian Sleeperin junissa saa haggista. Nam. "MacSween's Scottish haggis served in the traditional style with neeps and tatties, finished with a whisky sauce. £13.75" On ihanaa herätä Skotlannin ylämaittten kauniissa maisemissa Lontoo–Fort William-junassa. | ||||
![]() |
08.11.2024 08:20 | Tor Lillqvist | ||
Eipäs liioitella, kyllä länsimaisia tietokoneita hankittiin 60–70–80-luvuilla yliopistoihin sekä valtion virastoihin ja laitoksiin vaikka miten paljon. Itse käytin 70–80-luvuilla TKK:lla aluksi HP2000-konetta, sitten DEC-20 konetta, ja samanlainen oli TTKK:lla ja Suomen Pankilla ainakin. VTKK:lla oli kai konesalit täynnä länsimaisia (sen ajan) suurkoneita, oletettavasti lähinnä IBM:ää. Yliopistojen käytössä oli VTKK:lla Univac. Kun olin VTT:llä töissä silloisessa ATK-palvelutoimistossa 80-luvulla en nähnyt siellä ensimmäistäkään neuvostoliittolaista tietokonetta. Neuvostoliittolaisia koneita otettiin toki vastaan jos ilmaiseksi saatiin, TKK:lla neuvostoliittolaisella PDP-11-kloonilla (SM-4) ajettiin Unixia (sitä alkuperäistä). Anekdootti: Kun joku neuvostoliittolainen valtuuskunta vieraili VTT:llä ja kehuivat jotain omia tietokoneitaan myyntimielessä, heiltä kysyttiin koneiden tehoja. Vastaus kerrottiin kilowateissa. |
||||
![]() |
08.11.2024 06:56 | Tor Lillqvist | ||
On toki uusissakin junissa ravintolapalvelu, muttei taida olla valkoisia pöytäliinoja. Ja kyllä, tämä on mielestäni aika olennainen juttu. Matkustin kyllä InterJet-rungoilla Tšekissä mutten muista minkälainen ravintolavaunu niissä oli, jos kävin ollenkaan. Hienothan ne toki on. On jopa kännykän langaton lataus, ainakin 1. luokassa. Kyseessä siis Siemensin valmistaman Railjet-junissa käytetyn kaluston hieman uudistettu versio. |
||||
![]() |
03.11.2024 12:27 | Tor Lillqvist | ||
Sama 1445mm on myös Madridin metrossa. | ||||
![]() |
02.11.2024 17:31 | Tor Lillqvist | ||
Ihanat kunnolla avattavat ikkunat. | ||||
![]() |
02.11.2024 17:27 | Tor Lillqvist | ||
Nuo on kyllä legendaarisia vehkeitä. Joitain suhteellisen vanhan oloisia on vielä ihan ei-museo-liikenteessäkin, Tšekissä ja Slovakiassa. | ||||
![]() |
02.11.2024 15:37 | Tor Lillqvist | ||
Miten onnistuit kuvaamaan ilman että yhtään matkustajaa näkyy? Oliko meitä tässä vaiheessa jo hoputettu sisälle, tai ei vielä päästetty ulos? | ||||
![]() |
02.11.2024 14:59 | Tor Lillqvist | ||
Hups, korjaan. | ||||
![]() |
02.11.2024 14:16 | Tor Lillqvist | ||
Kökkö konsepti mielestäni tuo VSOE. Monet epäilämättä matkustavat lentäen junan lähtöasemalle (tai pääteasemalta kotiin, tai sekä että) leikkiäkseen jotain 20-luku-roolipeliä. En laske tällaista oikeaksi matkustajajunaksi... Rasittaa aina kun jossain lehdessä hehkutetaan tällaista. Väärä tapa tehdä junalla matkustamisesta suositumpaa. "Eihän me nyt millään junalla mennä Italiaan ellei se ole se Idän Pikajuna." Sensijaan pitäisi saada ihmisiä ymmärtämään ihan tavallisten junien käyttökelpoisuutta pitkillekin matkoille. Anteeksi urputus. Kuva ja teksti sinänsä mainiot, ja koko sarja. |