![]() |
13.12.2024 18:47 | Lasse Holopainen | ||
Nyt mä innostuin jo liikaa. Hankitaan sitte hylätty Sr2 ja pistetään sinne niin monta MGO:ta ku vaan menee. Ja sillee että polttoainetankeille jää tilaa. Sitte haetaan vaan hirveästi polttoöljyä, ja luritetaan litku pulloon ja hyvä tulloo. | ||||
![]() |
13.12.2024 18:44 | Lasse Holopainen | ||
Tsekkilaitteet raiteilla on jo jouduttu kokemaan Dm12-nimisenä. Ei enempää sellaista, kiitos. Mutta nyt sairaslomalla ollessani tässä on hyvin aikaa saada hulluja mahtavia ideoita kun on myös mökkihöperöitymässä. Vois itse asiassa hankkia muutaman MGO:n, meinaan yksi niistä menisi hyvin sellaisen avolavaksi muutetun linttapulkka-Mersun päälle. Eiku hankitaan joku Eilf tai EFit ja laitetaan sinne konnarinkoppiin MGO. Sitte vedetään sieltä välitykset pyörille. Laitetaan vielä semmoset hasardit tee-se-itse-kaapelit jokasuuntaan ja ohjaamo sitten siihen liitäntäsillalle. Siitä tulee sika-asjallinen lähijunakäyttöön sopiva moottorivaunu. Korvaa Dm12-sarjan ja on luotettavampi, tai sitten ei. Kaks vaihtoehtoa. Minä voinkin ruveta tämän rojektin turvallisuusvastaavaksi, taskusta meinaan löytyy työturvallisuuskortti. | ||||
![]() |
13.12.2024 18:37 | Juha Toivonen | ||
Tuon fuusion jälkeen Sisu alkoi myös kärsiä "englantilaiskomponenteista". Ei tosin toimitusvaikeuksien, vaan jatkuvien komponenttimuutosten vuoksi. Leyland, AEC, Rolls Royce, Kirkstall, jne... | ||||
![]() |
13.12.2024 18:33 | Juha Toivonen | ||
Vaan miksi tuo CEmt kukkii joko ruostetta, tai on ferrexoitu? Näyttäisi olevan pakkotuuletuskin käynnissä = pari ikkunaa puuttuu? | ||||
![]() |
13.12.2024 18:27 | Juha Toivonen | ||
Kirsikkana kakussa: Eikös Sr1 telit (Skoda) passaisi johonkin Tsekkiveturiin? | ||||
![]() |
13.12.2024 18:26 | Juha Toivonen | ||
Eikä mitään: - Dr14 telit käyvät suoraan saksalaiseen BR290:n. Mikä jottei tuollainenkin... | ||||
![]() |
13.12.2024 18:24 | Juha Toivonen | ||
Eikö vain Dv12 telit käy suoraan Saksalaiseen BR215:n? Näitäkin on myytävänä. Nyt heti tällainen harrasteveturi-suomiprojekti käyntiin. Vitsi, vitsi...tai josko muuttuisi todeksi? | ||||
![]() |
13.12.2024 18:20 | Juha Toivonen | ||
Kyllä Sr1 selviää vielä hyvin yöpikajunien vedosta. Matkanopeus 140 km/h ja aikataulut suhteellisen väljät. Ja jos oikein pitkää letkaa pukkaa, niin sudet keulille tuplana. | ||||
![]() |
13.12.2024 18:14 | Juhani Pirttilahti | ||
OpenRailwayMap.org:n data tulee OpenStreetMapista, kuten kartan oikeassa alakulmassa lukee. Ja dataa päivittää OpenStreetMapin käyttäjät eli voidaan puhua joukkoistetusta kartoituksesta. Jälki riippuu ihan käytettyjen menetelmien ja lähteiden laadusta. | ||||
![]() |
13.12.2024 18:09 | Lasse Holopainen | ||
Joo, kyllä MGO:n nosto ainakin meikäläisen porukoilta onnistuu. Tossa vähän aikaa sitten kaverini myös teki hauiskääntöä eräällä polttomoottorilla. Ja jos nostetaan MGO peräkärryyn, niin eikun vaikka Hiace vetämään. Pitää vaan tehdä oikeanlaiset kuormansidonnat, toki ne nyt kuuluvat alaani. Tarvis vaan VR:n ilmottaa näin: -Eikun morjensta pöytään ja huomenta lattialle! Nyt ois: käytetty MGO-moottori. Tuukko hakee? -En. Tuun. -Tule romupihalle. |
||||
![]() |
13.12.2024 17:31 | Noah Nieminen | ||
Juu, tää on kyllä siisti! | ||||
![]() |
13.12.2024 17:31 | Noah Nieminen | ||
Hieno kuva! | ||||
![]() |
13.12.2024 17:30 | Noah Nieminen | ||
Jaaha. "Radalla liikkujan kannattaisi enemmän pelätä junia, kuin rangaistusta." | ||||
![]() |
13.12.2024 16:42 | Tauno Hermola | ||
Ässä Nupeko tuo Sisun nosturi on? Silläkin oli omat ongelmansa, joista kuulin Nummen tehtaalla harjoittelijana ja myöhemmin TKK:n lujuusopin luennolla.. | ||||
![]() |
13.12.2024 15:49 | Jouni Hytönen | ||
Mitä joku päivä tutkin Salon kaupungin sivuja, jäin siihen käsitykseen, että päiväkoti ei enää toimi tässä rakennuksessa. | ||||
Kuvasarja: Viimeiset HLV-junat |
13.12.2024 14:09 | Jarno Heikkinen | ||
Otto: kirjoitin tästä muutoksesta Ylivieskan seudun Facebook-ryhmään noin kuukausi sitten ja paikallisten reaktio oli vähintäänkin lämmin - kiskobussissa kun on paikoin ollut tiivis tunnelma. Entisenä kotiseutuna tunnistan väitteen ja toivotin kaikki Ylivieskan asukkaat kokemaan uudistus. Lopullinen vaunujen määrä tosin lienee vielä auki mutta joka tapauksessa väljempi matkustustapa lie kaikkien mielestä parempi. | ||||
![]() |
13.12.2024 13:09 | Erkki Nuutio | ||
Tulos oli surullinen tyypillinen fuusioille yleensäkin: 1.0 + 0.7 = 0.9 . Merkkiuskollisuus Sisu vs. Vanaja oli vahvaa (vrt. Scania-uskonto ahtaassa fundamentaalisuudessaan), kilpailijat ostivat Vanajan tärkeimmät automyyjät, moottorien toimitus- ja laatuongelmat jatkuivat yhä, alkuhämminkejä ja vähän sisäistäkin kyyristelyä (lähinnä P.E.Lehtinen vs. V.Muronen). Siitä kärsivät lähinnä linja-autot, joissa Lehtisen teilaamat Vanajat olivat senhetkisiä Sisuja parempia ja haluttuja. Valtio investoi sodan jälkivuosikymmenten ajan voivuoreen ja vastaavaan - ei juurikaan teollisuuteen, ei ainakaan Vanajaan. Jotta fuusiolaskelmien Vanajalle saatiin vähän lisää omaisuuspositioita, täytyi jo sivuun viskatut jakoavaimetkin ottaa niihin mukaan. Vuorineuvos Nessling oli Yhteisisun eli Vanajan autotehtaan Vanajan kuntaan perustanut ja oli sen alkuvuosien johtaja. Vuoden 1943 sopimuksella perustettiin Yhteissisu Oy tekemään armeijalle Sisun kuormureita ja Sisun tuli tehdä pelkästään linjureita (sopimusrahoilla Karjaalle 1943 tekemässään tehtaassa). Linjureissa Sisu olikin ollut maineikas 30-luvulla, olihan se alkuaan koritehdas. Rauhan tultua sopimus purkautui. Tehdas periaatteessa kaapattiin Nesslingiltä. Vuoden 1967 fuusion aikaan oli Nessling kuitenkin jo eläkeikäinen ja luopuja (kuoli vuonna 1971), ja hän itse esitti fuusiota. |
||||
![]() |
13.12.2024 12:18 | Hannu Peltola | ||
Jimi, tietämättä tarkemmin voisi kuvitella, että puuvaunujen aktiiviaikana emalinumerot ovat olleet ihan normaalia varastotavaraa. Niitä on tarvittu uusien puuvaunujen rakennuksessa, laajemmissa korjauksissa ja numeromuutosten yhteydessä. Pelkästään järkevää on ollut käyttää samoja numeroita vaikkapa veturitallien pilttuiden numeroina. Eiköhän niitä ole saanut tarvittaessa tilattua VR:n keskusvarastolta tarvittavan sarjan. | ||||
![]() |
13.12.2024 12:00 | Uwe Geuder | ||
Heillä on IRC-kanava, jossa on erittäin hiljaista. Voin kysyä, mistä data tulee, mutta en tiedä, vastaako kukaan. | ||||
![]() |
13.12.2024 10:09 | Jimi Lappalainen | ||
Mutta jatketaanpa tuota EJR:n kysymystä: Olivatko pilttuiden merkinnässä käytetyt emalinumerot nimenomaan vaunuista irrotettuja, vai käytettiinkö tehdasuusia emalinumeroita myös heti tuossa veturitallikäytössä, ts. niin ettei numero olisi koskaan ehtinyt olla vaunussa kiinni? | ||||
![]() |
13.12.2024 09:44 | Jimi Lappalainen | ||
Viisivuotias Ville on jo 24-vuotias. | ||||
![]() |
13.12.2024 09:42 | Jimi Lappalainen | ||
Tahattomia tuplakommentteja on tullut läpi koko vaunut.orgin historian. | ||||
Kuvasarja: Viimeinen HLV 233 |
13.12.2024 09:21 | Ilmari Tommola | ||
Sm2-kalustoa on suunniteltu junavuoron korvaajaksi. Näin ollen vuoteen 2023 asti liikennöinyt junavuoro Z 9849 palaa liikenteeseen tutussa asussaan. | ||||
![]() |
13.12.2024 09:02 | Jimi Lappalainen | ||
Pomppiva juna 20 vuotta sitten. | ||||
![]() |
13.12.2024 08:48 | Noah Nieminen | ||
Hä? miks noita tuli kaks?! | ||||
![]() |
13.12.2024 08:48 | Noah Nieminen | ||
Aa, sinäkin kuvaat Sr1-vetureita! Sama projekti minullakin ja kyllä, 2xSr1-junat kannattaa aina kuvata. Itseltä puuttuu vielä 3016 ja 3071. | ||||
![]() |
13.12.2024 08:48 | Noah Nieminen | ||
Aa, sinäkin kuvaat Sr1-vetureita! Sama projekti minullakin ja kyllä, 2xSr1-junat kannattaa aina kuvata. Itseltä puuttuu vielä 3016 ja 3071. | ||||
![]() |
13.12.2024 08:46 | Jari Välimaa | ||
ei tuo kartta ole minun vaan OpenRailWayMap.org:n mutta en tiedä kuka sitä päivittää. Tampereen raitiotienkin jatkot idässä on väärin. | ||||
![]() |
13.12.2024 07:48 | Juhana Nordlund | ||
Palataan vielä itse kuvaan, siihen mitä kaikkea siellä näkyy. Eikö ketään mietitytä se, miksi kauempana häämöttävä ratikka tulee metrosillan alta? | ||||
Kuvasarja: Viimeinen HLV 233 |
13.12.2024 07:36 | Kevin Glynn | ||
Sm2 tai Sm4 varmaan | ||||
![]() |
13.12.2024 07:13 | Jari Välimaa | ||
Tämä raitiotiehanke on vauhdilla lähtenyt liikkeelle. Valtion hanke ratapihan uudistamiseksi on kehitysvaiheessa ja pitäisi ensi vuonna käynnistyä jos eduskunta hyväksyy hallituksen budjettiesityksen https://vayla.fi/tampereen-henkiloratapiha |
||||
![]() |
13.12.2024 02:04 | Esa J. Rintamäki | ||
M. Mäkipirtin Vanaja-kirjan mukaan: - mitä tulee Sisu-Vanaja fuusioon: Vanajalla rasituksena oli ollut englantilaisten toimitusaikojen venyvyys, mitä moottoreihin tulee. Tehtaalla välillä seisoi runsain määrin puolivalmiita autoja nimenomaan odottelemassa englantilaiskomponentteja. Toisena syynä herra Tor Nesslingin (pää-Sisulainen) harmistuminen kilpailuasetelmasta. Lieneekö osingoissa ollut toivomisen varaa? Niin, ja Vanajissa käytettiin myös Timken - telejä, mutta ne eivät olleet nostavia. Sivumennen: Timken oli/on amerikkalainen firma, tunnettu mm. vierintälaakereistaan. Kuuluisa lienee valokuva, jossa neljä hienosti pukeutunutta neitosta työntää amerikkalaista Timkenillä vierintälaakeroitua isoa höyryveturia nro 1111 liikkeelle, kevyen näköisesti ja kevyen hymyn myötä. |
||||
![]() |
13.12.2024 01:41 | John Lindroth | ||
Erkiltä erinomainen kuva! | ||||
![]() |
13.12.2024 01:38 | Esa J. Rintamäki | ||
Herra Lasse, kahdella tai kolmella "hauishiiappiparilla" nostaa mm. MGO V16 BSHR:tä paikalleen? MGO:n öljytilan täyttämiseenkin mennee aika monta Teboil-huoltoasemalta ostettua neljän litran tarjous-moniasteöljykanisteria. Synteettistä, juu vallan! |
||||
![]() |
12.12.2024 23:49 | John Lindroth | ||
Kyse on prioriteeteista,mihin rahaa käytetään! | ||||
![]() |
12.12.2024 23:39 | John Lindroth | ||
Onnistunut kuva Helsingin asemalta ! Hyvä että näitä kuvataan ,aika kuluu nopeasti! Ja vielä viimeinen HLV. | ||||
![]() |
12.12.2024 23:31 | Leevi Halonen | ||
Pakko kysyä että missä päin Aarhusia tämä kuva on otettu? Onko takana näkyvä valkoinen kerrostalo Langenaesin kerrostaloja, Augustenborggadenilta? Olen juuri nyt sen lähellä viettämässä yötä. | ||||
Kuvasarja: Viimeinen HLV 233 |
12.12.2024 23:25 | Rainer Silfverberg | ||
Millaisella kalustolla se korvataan? | ||||
![]() |
12.12.2024 23:15 | Lasse Holopainen | ||
Totta, John. | ||||
![]() |
12.12.2024 23:01 | John Lindroth | ||
Tuhoamisvimmaa ohjaa systeemi! Ja se ei rajoitu vetureihin! | ||||
![]() |
12.12.2024 22:56 | Eljas Pölhö | ||
Kaltevuuden havainnoi helpommin kun sanoo sen olevan 200‰ (iso luku pistää silmään). Ranskan puolella suurin kaltevuus on vain 90‰ (Chedden ja Servozin välillä), mutta toisaalta korkein kohta on ylempänä kuin Sveitsissä, eli 1386 m (tunnel des Montets). Ranskan puolella radan pituus on 36,95 km. | ||||
![]() |
12.12.2024 22:19 | Erkki Nuutio | ||
Murosen Veikolla, jonka hyvin tunsin oli suuret omat ansionsa mm. viimeisten Vanajan nokkakuorma-autojen toteutuksessa (joissa muotoilijaparinaan Veikolla oli käsityöopettaja-vaimonsa). Kyseiset 1967 Kippi- ja Teli-Vanaja A6-50 iaT6-69 olivat maailmanhistorian tyylikkäimmät nokkakuorma-autot. Johtosija toki on jaettu vuoden 1983 Sisu SR:n kanssa. Minulla oli ilo hakea Lokomon ensimmäisen autonosturin alustaksi muunnettu Vanaja T6-69 Vanajan autotehtaalta Lokomolle 7.1967. Vanaja-nostoteli tietysti kehitettiin Vanajalla, mutta sen vanajalais-suunnittelijaa en ole saanut tietooni. Veikko oli mukana ja suunnittelupäällikkönä siihen suuresti ansiokas. Sisu-Vanaja -fuusio sinänsä toteutettiin kehnosti. Veikko ei Sisulla montaa vuotta viihtynyt. Fuusion myötä Sisun oma nostoteli poistui ja tilalle tuli sellaisenaan Vanaja-teli. R-sarjan Jyry-Sisut olivat likimain Teli-Vanajia, mutta Karjaan ohjaamoisia, joten niissä oli Vanaja-teli jo lähtökohtaisesti. Tätä teliä käytettiin Sisuissa 1968-1982 S-malliston tuloon asti - telipainojen korotusten myötä järeytettynä ja akselistojen-, jarrujen ja pyörien samalla kehittyessä. Sisun akselistoratkaisut olivat jo tällöin selkeästi markkinoiden parhaat. Sisun S-malliston myötä Vanaja-nostoteliä kehitettiin merkittävästi entisestään ja sen uusia ominaisuuksia patentoitiin. Nosto muutettiin kaksitoimiseksi, jolloin taaemmalla akselilla saatiin vetävä akseli nousemaan, esimerkiksi pyörien vaihtoa varten tai tien painuttua vetoakselin alla. Lujuus- ja muulla optimoinnilla saatiin teli 200 kiloa kevyemmäksi. Kuvaus: Sisu-Viesti 5/1986 s. 5-7. Ylivoimaisuus kilpailijoihin nähden siis lisääntyi. Sama koski jarruja, etuakselien kääntyvyyttä ja esimerkiksi vetävää+nostavaa+irroittavaa teliä, jota ruotsalaismerkkeihin sai vasta 10...15 vuotta myöhemmin (selostus Sisu-Viesti 2B/1994 s. 12-13). Käsittääkseni veturinlämmittäjä ja -suunnittelija (Lokomo) -emeritus, teknikko Joel Laurosella oli keskeinen ansio mm. telikehittelyissä. Jolle oli varhemmin M-Sisujen (niittikoppi) suunnitteluryhmän vetäjä. Hän keksi sittemmin superraskaiden Sisujen (LKAB) teliratkaisut. Tuotekuvauksessa ja Jollen haastattelussa Sisu-Viesti 4/1994 s.28-29 kerrotaan ratkaisujen oivallustaustan olleen (höyry)veturien akselistotuennoissa. |
||||
![]() |
12.12.2024 22:02 | Otto Tuomainen | ||
Jari, Tšekissä on ollut molempia sähköistysjärjestelmiä käytössä jo vuosikausia. Tsekkoslovakian ensimmäinen 25 kV AC sähköistys valmistui vuonna 1963 välille Plzeň - Horažďovice. Sähköinen liikenne 3000 V DC verkolla alkoi hieman aikaisemmin vuonna 1955 välillä Poprad-Tatry – Liptovský Mikuláš, nykyisen Slovakian alueella. Näitä edelsi muutama 1500 V jännitteellä sähköistetty lyhyt pätkä. Tarkoitus olisi tosiaan vähitellen siirtyä pelkästään vaihtovirran käyttöön koko verkolla. | ||||
![]() |
12.12.2024 21:48 | Lasse Holopainen | ||
Mikäs siinä, jos viitsisivät myydä. Tee-se-itse-hommathan ovat aina hauskoja. | ||||
![]() |
12.12.2024 21:27 | Juhani Pirttilahti | ||
Tee-se-itse veturin rakennussarjoja on nyt reilusti tarjolla. | ||||
![]() |
12.12.2024 21:18 | Juhani Pirttilahti | ||
Oletetulla romuhinnalla 150 € / tonni koko laanista saattaa hyvinkin saada 300 000 €. | ||||
![]() |
12.12.2024 21:15 | Raimo Harju | ||
Jospa noista maksetaan romutuspalkkio, kuten vanhoista mutta vielä hyvin toimivista autoista. | ||||
![]() |
12.12.2024 20:22 | Timo Salo | ||
Mykistyttävää! | ||||
![]() |
12.12.2024 20:03 | Juha Toivonen | ||
VR:llä näkyy siis yhä edelleen olevan iso tai vieläkin isompi vaihde päällä, romuttamisessa. Bisnesapinat puhuvat. Nythän me elämme varsin inhottavia aikoja maailmantilanteessa. Itänaapuri pukkaa kestouhkaa päälle ja huoltovarmuuskuljetuksista paasataan mantran tavoin. Miten reservikaluston yltiöpäinen romuttaminen, parantaa Suomen huoltovarmuutta??? Iso kysymysmerkki? | ||||
![]() |
12.12.2024 20:03 | Matti Melamies | ||
Mitä tulee tilalle? Sehän on tiedossa, Sr3 ja Dr19. | ||||
![]() |
12.12.2024 20:00 | Matti Melamies | ||
Toisaalta ilman Sisun osaamista ei koko Vanajan tehdasta olisi saatu alkuun. Ja sitä nostoteliä Sisu on käyttänyt jo 55 vuotta Vanajan itsenäisen toiminnan loppumisesta. |