|
|
23.11.2025 09:03 | Oula Vattulainen | ||
| Voi olla niin. | ||||
|
|
23.11.2025 08:27 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Kiinnitin huomiota 2821 ja 2819 suliin ikkunoihin. Seisovat ilmeisesti varavetureina, heti lähtövalmiina? Ajoja niillä ei näyttäisi kummin olleen lähiviikkoina lainkaan. Menevätköhän etualalla olevat viisi sitten myyntiin.? | ||||
|
|
23.11.2025 08:11 | Tuomas Pätäri | ||
| Pasin kuva vuodelta 2004: https://vaunut.org/kuva/6565 Reinon kuva aktiivikäytöstä vuodelta 1985: https://vaunut.org/kuva/130286 |
||||
|
|
23.11.2025 08:10 | Tuomas Pätäri | ||
| MML:n maastokartassa ei ole siltaa enää merkittynä, mikä on jopa harvinaisen suuri virhe maastokarttadatassa. | ||||
|
|
23.11.2025 01:51 | Esa J. Rintamäki | ||
| Vielä vaan demokratia-Reichsbahnin V 100 senkun käy ja kukkuu... | ||||
|
|
23.11.2025 01:49 | Esa J. Rintamäki | ||
| Valkoinen juna, Talgoko se siinä komeilee? | ||||
|
|
23.11.2025 01:47 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ei nyt ykkönen mene Telakkakadulle? | ||||
|
|
23.11.2025 01:46 | Esa J. Rintamäki | ||
| Johan nyt! Kovasti mielenkiintoinen kuva runsaine yksityiskohtineen! Rautakaupallakin riittävästi aukioloaikaa. Onkohan tuo yksikseen seisova sininen vaunu Ruotsista lähtöisin? Oikeanpuoleisimmassa letkassa ruostetta katoilla, virkatarvevaunujako? Sarajevohan on kohtuuiso paikkakunta... |
||||
|
|
23.11.2025 01:01 | Juho Rintala | ||
| Millonkoha tämä letka lähtee Pieksämäelle.. | ||||
|
|
23.11.2025 00:45 | Juho Rintala | ||
| On, täällä oli keskustelua: https://vaunut.org/kuva/176740 | ||||
|
|
23.11.2025 00:15 | Veli-Matti Laitinen | ||
| Ja tässä kuva itse junasta: https://vaunut.org/kuva/99464?kd=5.3.2015&kd2=5.3.2015 | ||||
|
|
23.11.2025 00:13 | Veli-Matti Laitinen | ||
| https://juliadata.fi/timetables?s=607&d=5.3.2015 Löysin tälläisen aikataulun kyseisellä päivämäärällä. |
||||
|
|
23.11.2025 00:05 | John Lindroth | ||
| Hyvä että näitä viimeisiä dokumentoidaan,hyvä kuva. | ||||
|
|
22.11.2025 22:54 | Juho Rintala | ||
| Asiallisia nämä ulkomaalaiset kuvat, etenkin höyryistä! | ||||
|
|
22.11.2025 20:10 | Otto Tuomainen | ||
| Tällä kyseisellä rataosalla ei ole käytössä kulunvalvontaa. Tätä https://en.wikipedia.org/wiki/LS_90 LS-järjestelmää on käytössä pääradoilla. Nykyisin löytyy myös ETCS:ää. | ||||
|
|
22.11.2025 13:20 | Tauno Hermola | ||
| LibreOfficen toimistosovelluksissa ainakin on Undo ja Redo, joten mitään peruuttamatonta ei sillä pitäisi sattua. Kai se W11:ssa toimii, ettei OS:ää tarvitse heti ensimmäiseksi vaihtaa? | ||||
|
|
22.11.2025 12:25 | Jimi Lappalainen | ||
| Kiitos :) | ||||
|
|
22.11.2025 12:22 | Jimi Lappalainen | ||
| Muutin kuvatekstin. | ||||
|
|
22.11.2025 11:56 | Eljas Pölhö | ||
| Talli on suunniteltu moottorivaunutalliksi, katso sen piirustus https://vaunut.org/kuva/177752 | ||||
|
|
22.11.2025 11:06 | Rainer Silfverberg | ||
| Onko todella niin että Niinistö tai Stubb ei ole käyttänyt 2015 jälkeen tätä presidentin aulaa, tai matkustanut junalla Suomessa ylipäänsä? | ||||
|
|
22.11.2025 10:08 | Tuomas Pätäri | ||
| Rasmuksen kommentissa on paljon viisautta. Vorgissa käyttäjien käyttäytyminen on toistaiseksi pysynyt mielestäni melko hyvällä tolalla, jos asian suhteuttaa kaikkiin some-ympäristöihin yleisesti. Tämä yleinen taso tosin on mennyt jo niin ala-arvoiseksi, että rima tuolle "melko hyvälle" on nykyisin aika matalalla... Rikun laaja asiantuntemus useiden kuvien kohdalla on ollut täällä tervetullutta. |
||||
|
|
22.11.2025 10:07 | Erkki Nuutio | ||
| Kiitos Marko! On syytä tutustua tuohon, koska Lenovon syntisäkkiin lisään oikean käden nivelreuman, joka minulla tuoreesti diagnosoitiin ja laitettiin lääkitykseen. Onneksi reumalääkitys tuntuu tehokkaalta. Se on valtaosin palauttanut oikean käteni käytettävyyden. Näppäimistö on yksi Lenovoiden ala-arvoisista komponenteista. Näppäintuntumaa ei ole ja iskee takaisin sormeen näppäyksen päätteeksi. Näppäintuntuman ero on kuin yöllä ja päivällä edelliseen mikrooni (Acer) verrattuna. Arvelin että ilmaantunut vamma (jonka kipuja sain kestää neljä kuukautta) olisi tullut jonain murtumana kotipihan ruohonleikkuusta, mutta toisin oli käynyt. Lenovon melko vähäisen puolivuotisen käytön toistuvat iskut sorminiveliin aktivoivat siis nivelreumani. Älkää liittykö samaan joukkoon! |
||||
|
|
22.11.2025 09:09 | Jari Välimaa | ||
| Kun lähijunaliikenne kulkee 10 min välein niin silloin voi olla että lähijunat tulevat raiteelle 4, käyvät kääntymässä ja lähtevät raiteelta 3. | ||||
|
|
22.11.2025 03:33 | Esa J. Rintamäki | ||
| Jotenkin tulee mieleen CEi...? Jos oven ikkunasta saa kurkistettua sisään, päätyoven yläpuolelle, saattaisi numero näkyäkin. Ei kuitenkaan takuuvarmasti, joistakin poistettiin numero krapaamalla, joissakin se peitettiin maalilla ja joissakin jätettiin näkösälle. |
||||
|
Kuvasarja: Eskolan metsäradan vakituiset veturit |
22.11.2025 02:13 | John Lindroth | ||
| Erinomainen kuvasarja! | ||||
|
|
22.11.2025 01:59 | John Lindroth | ||
| Onnistunut kuva! | ||||
|
|
22.11.2025 00:24 | Rasmus Viirre | ||
| Muistan kun tästä erikoisuudesta sateli kuvia, mutta tämä otos jäi unholaan. Huikea! | ||||
|
|
21.11.2025 22:06 | Petri Soronen | ||
| Katsoin pikkukuvasta että Dm11 kuvattuna kyljestä. | ||||
|
|
21.11.2025 21:56 | Johannes Erra | ||
| Syltin saaren kaukojunaliikenne siirretään näillä ajettavaksi 1.5.2026 lukien. Reitti Dortmund-Oberstdorf puolestaan heinäkuussa 2026, tarkoittaen samalla loppua sarjalle 218 DB:n kaukojunissa. Aivan viimeiset yksikerroksisista IC-vaunuista koostuvat DB:n kaukojunat reitiltä Köln - Gera lopetetaan syyskuussa 2026, mutta niiden tilalle taas tulee ICE-moottorijunia. | ||||
|
|
21.11.2025 20:41 | Jyrki Talvi | ||
| Isällä oli 2 SAAB 900:sta. | ||||
|
|
21.11.2025 19:49 | Timo Humalisto | ||
| Luulen myös, että kuivalla kelillä ajovalot olisivat ns. palaneet puhki rumasti ja muu osa kuvasta olisi mustaa. | ||||
|
|
21.11.2025 19:41 | Ilari Inkiläinen | ||
| On siellä ainakin erään tutun valokuvaajan studio. Lisäksi taitaa olla muutakin taideaiheista toimintaa. | ||||
|
|
21.11.2025 18:39 | Rasmus Viirre | ||
| Saab 900 takaspoilerilla.. mmmm. Isällä oli samanlainen hänen ensimmäisinä työvuosina. Aa joo, hieno juna. | ||||
|
|
21.11.2025 18:30 | Reijo Salminen | ||
| Onkohan tuolla Merivaaran/ex Jovin/ex Joutjärvi Oy:n kiinteistössä nykyään vielä jotain toimintaa? | ||||
|
|
21.11.2025 18:27 | Jimi Lappalainen | ||
| No ei ihme etten löytänyt, tuohan on Hollolan puolella eikä Kärkölässä. | ||||
|
|
21.11.2025 18:26 | Jukka Ahtiainen | ||
| Kiitokset kuvaajalle, että olet ostanut vanhan rautatieaseman, kunnossapitänyt sitä ja lukuisista vierailumahdollisuuksista vuosien varrella tapahtumien yhteydessä. Siitä, että olet Aluejohtokunnan puheenjohtajana vaikuttanut paikkakunnan vetovoimaan ja ylläpitänyt junapysähdysasiaa. Kiitos myös tästä kuvasta, mikä on hetki rautatiehistoriaa sillä aikajanalla, missä näin 1969 Dm4:n samassa kohtaa ilman kameraa. Ilokseni olen voinut olla mukana koeajoilla tuossakin sekä Sr1- että Sr3-vetoisilla junilla. Tehopuolijohteiden kehitys mahdollistaa niiden nopeamman ohjauksen uusilla vetureilla ja suuremman vetovoiman. | ||||
|
|
21.11.2025 18:22 | Sampo Castrén | ||
| https://maps.app.goo.gl/wnL6JT8VCd7cGj579 | ||||
|
|
21.11.2025 18:19 | Reijo Salminen | ||
| Asiasta mitään tietämättömänä, siispä sopivana kommentoijana olettaisin että kuumakäynti ja sen toteaminen on sama kuin että kiinnileikkaus ja akselin katkeaminen sun muuta mukavaa on vain nurkan takana, eli aika outoa olisi että se merkattaisiin täplällä ja asia olisi sillä hyvä, ei kun menoksi. PS. Tulenarkaa 1 lk, mutta vaunun päässä skorsteenit eli tulella kaiketi kuitenkin lämmitetään bitumi juoksevaksi. |
||||
|
|
21.11.2025 17:02 | Jorma Rauhala | ||
| Siitä onkin aikaa kun tuosta on Suomen tasavallan presidentti kulkenut. Valtiomiehistä ensimmäinen oli Venäjän keisari Nikolai II vuonna 1915, viimeisenä Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa vuonna 2015. |
||||
|
|
21.11.2025 13:53 | Juha Kutvonen | ||
| Ettei olisi alunperin suunniteltu moottorivaunun säilytykseen? On sen verran pitkä ja motithan olivat Heinolan radan valmistumisen aikaan juuri tulossa tämän tyyppisten ratojen liikenteeseen veturijunia korvaamaan. | ||||
|
|
21.11.2025 11:47 | Rainer Silfverberg | ||
| On nimenomaan se. | ||||
|
|
21.11.2025 10:59 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Tänään perjantaina 21/11 juna 466 meni Nokian kolmoselle kohtaamaan muutaman minuutin myöhässä vastaan tullutta 461:ää. Mahtoiko juuri tämä 466 olla välilaiturin korkannut kaukoliikennejuna? Ennen uuden laiturin valmistumista, kun Nokiksessa oli vain yksi matkustajalaituriraide, piti tällaisessa tilanteessa joko 466:n odottaa Siurossa tai 461:n odottaa Lietsussa. Normaalisti 461 ja 466 kohtaavat Siurossa. | ||||
|
|
21.11.2025 10:07 | Petri Nummijoki | ||
| Mutta kuvan ottamisen aikoihin lähes 30 vuoden ikäinen veturi oli pikajunassa harvinainen. Olisiko edellisen kerran vastaavaa voinut kokea 1968-1969, kun on ajettu aivan viimeisiä kertoja pikajunia Hv-höyryvetureilla ja Pasilan varikon vanhimmilla Hr1-vetureilla 1000-1005? | ||||
|
|
21.11.2025 09:21 | Jimi Lappalainen | ||
| Näkyykö vaunu Googlen Street View:ssa? | ||||
|
|
21.11.2025 09:20 | Jimi Lappalainen | ||
| Kuvan toiseksi ylimpään kommenttiin; vanhimmat Dv12:t ovat tosiaan jo saavuttaneet yli 60 vuoden iän, tarkkaan ottaen jo 62. Kuvan veturin 2203 kohdalla se tarkoittaisi että se olisi ollut käytössä vielä vuonna 2021. | ||||
|
|
21.11.2025 09:11 | Jimi Lappalainen | ||
| Älähän nyt vielä, Riku, heitä kirvestä kaivoon. On minuakin täällä solvattu ja varmaan itsekin sen osakseni aiheuttanut, mutta ei se loputtomiin jatku :) | ||||
|
|
21.11.2025 08:45 | Riku Outinen | ||
| Selvä, on tullut mun aika lähteä. 23 vuotta täällä tuli viihdyttyä, hyvästi, menen tukemaan itseäni empaattisesti muualle. | ||||
|
|
21.11.2025 07:59 | Pertti Miettinen | ||
| Lipulla varmaan on annettu junalle ohituslupa? | ||||
|
|
21.11.2025 07:43 | Leevi Halonen | ||
| Huh mitä kielenkäyttöä. | ||||
|
|
21.11.2025 07:40 | Jari Välimaa | ||
| Monopoli tuhosi rautateiden tavaraliikeneteen. | ||||
|
|
21.11.2025 02:05 | Harri Pesonen | ||
| Eikös tää ole se Ns pressan kulkuovi omaan lähtö aulaansa ?? | ||||