|
|
24.11.2025 12:15 | Juha Kutvonen | ||
| Helsingin laitureiden korotus aloitettiin 1994, mutta se kesti useamman vuoden. Ensimmäisinä korotettiin itä- ja länsilaitojen laiturit, sekä raiteiden 9-10 laituri ja viimeisenä, kesällä 1996, raiteiden 5-6 laituri. Kuvassa juna näyttäisi olevan raiteella 7, jonka laituri oli korottamatta vielä vuoden 1995 lopulla. | ||||
|
|
24.11.2025 11:19 | Mikko Herpman | ||
| Nämähän ovat aivan uusia, mahtaneeko olla vielä jotain käyttöönottohuoltoja/tarkastuksia yms. menossa. Jossainhan oli mainintaa että Joulukuussa taitavat sitten olla jo töissä vetämässä junia | ||||
|
|
24.11.2025 11:04 | Tero Korkeakoski | ||
| Eipä ole tuolla toisessa suunnassa enää käyttäjiä kuin yksi. Ennen oli paremmin. | ||||
|
|
24.11.2025 11:01 | Tero Korkeakoski | ||
| Voikkaallehan ei sähköjä ole vedetty. | ||||
|
|
24.11.2025 11:00 | Tero Korkeakoski | ||
| Todennäköisesti säästö on vuositasolla merkittävä. VR joko hinnoittelee itsensä ulos tai rekkapuoli polkee hintoja. | ||||
|
|
24.11.2025 10:54 | Oliver Karhu | ||
| daniel nironen aivan samaa mieltä. | ||||
|
|
24.11.2025 09:53 | Kari Haapakangas | ||
| Balkan oli (ja on oikeastaan vieläkin) ruutitynnyri, jossa kaikki nahistelivat vähän kaikkien kanssa. Sattuman kaupalla Sarajevo sai sitten "kunnian" olla se kipinä, joka räjäytti ruutitynnyrin koko Euroopan silmille. Vielä nykyäänkin siellä on ainakin kaksi valtiota, jotka ovat suuresti tyytymättömiä nykyisiin rajoihinsa. Mutta ilmeisesti jonkinlaiseen yhteistyöhönkin pystyttiin. Balkanin raideverkko taisi kuitenkin olla yleiseurooppalaista leveyttä ja muutoinkin yhteensopivaa. Ei kai idän pikajuna olisi muutoin voinut tuon alueen läpi kulkea... Olisi oikeastaan mielenkiintoista tutkia miten ja kenen toimesta rautatieverkko alueelle syntyi: Slovenian, Kroatian, Bosnian ja Unkarin osalta raken(nut)taja oli tietysti Habsburgin imperiumi, mutta millainen (synty)historia mahtoi olla Romanian, Serbian, Bulgarian ja Montenegron rautateillä? Ehtikö Ottomaanien luhistuva imperiumi jättää mitään jälkeä rataverkkoon, ja millainen vaikutus Venäjän keisarikunnalla oli? |
||||
|
|
24.11.2025 09:46 | Petri Nummijoki | ||
| Sattumakuva. Helsingin laiturit korotettiin (osittain raiteita madaltamalla) kesällä 1994 https://vaunut.org/kuva/24443 eli olivat Dr13-vetoisen Turun liikenteen viimeisten kuukausien aikana jo korkeaa mallia. Siten niiden täytyy olla korkeita tässäkin tai muuten kuvausajankohta on joku muu kuin mainittu 7.12.1994. | ||||
|
|
24.11.2025 07:19 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva | ||||
|
|
24.11.2025 02:29 | John Lindroth | ||
| Mielenkiintoinen kuva! | ||||
|
|
24.11.2025 02:24 | John Lindroth | ||
| Tuossa vaunun päädyssä on alkuperäisenä ollut myös jarrumiehen koppi! | ||||
|
|
24.11.2025 02:17 | Ari Virtanen | ||
| Nykyisin teräskelat ajetaan junalla Vuosaareen, jossa ne käsittääkseni siirtokuormataan rekkoihin ja ajetaan edelleen tänne. Hintahan se tietenkin ratkaisee, mutta ainakin kätevämmin nämä kiskoilla tuonne kulki. Kelavaunut saapuivat yleensä junassa 3023 Riihimäelle, josta ne pätkäistiin liki suoraan Saunakallion päivystäjälle. Pääsääntöisesti purkaminen tapahtui Saunakalliossa välittömästi yleensä muutamasta vaunusta koostuneen junan saavuttua. Sama veturi toi usein tyhjät vaunut takaisin Riihimäelle. | ||||
|
Kuvasarja: Euroopan viimeiset aktiivikäytössä olevat normaaliraiteiset höyryveturit |
23.11.2025 23:34 | Robert Sand | ||
| Ajoin paikalle ja kuvasin. Pysyin kuitenkin koko ajan sellaisella alueella mihin kaikki pääsevät. Ratapihan yli menee tie eli sen yli pääsee myös virallisesti. Henkilökunta tervehti ja olivat hyvin ystävällisiä. Bosnialaiset ovat muutenkin oikein ystävällisiä. Kävin myös kuvaamassa kapearaiteista hiilirataa. Siellä tuli vartijat kysymään millä asialla olen. Yhteistä kieltä ei löytynyt mutta yritin selittää että olen Suomesta ja kuvaan junia. Kysyivät että "turist?". Siihen vastasin että turist kyllä. Se heille riitti ja sain jatkaa kuvaamista. Kapearaiteisesta hiiliradasta tulee kuvia myöhemmin. |
||||
|
|
23.11.2025 23:31 | Tuukka Varjoranta | ||
| Hyvät herrat, saanen muistuttaa, että pidetään keskustelu rautateissä ja rautatieharrastuksessa. Nämä edellä käydyt keskustelut, jotka asianomaiset varmasti tunnistavat, eivät kuulu Vaunut.orgiin! //Ylläpito | ||||
|
|
23.11.2025 22:41 | Rasmus Viirre | ||
| Fenniarailin ensimmäinen Sr3 nmr. 201 ei taida ehtiä seisoskelemaan paljoa, sillä sillä ajetaan Kotka Mussalon satamaan Kemijärven Patokankaalta sahatavaraa joka viikko. Ja silloin kun ei ole ollut matkalla ”päästä päähän” on sitä lainattu joissakin raakapuujunissa. | ||||
|
|
23.11.2025 22:36 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Erkki, itse olisin myös aiemmin ollut taipuvainen kuitata asia pika pikaa Niku 2:n syyksi siten, kuin itse olet tehnyt. - Mutta: Niku 2:n olennaisena luonteenpiirteenä oli liiallinen mukautuvaisuus (sanoisinko: - kiltteys?). Hänen isänsä Aleksanteri III EI VALMENTANUT poikarukkaansa millään tavoin hallintopuolen juitsuihin. Allu 3 "suurena, vahvana ja ikuisena" ei näyttänyt pitävän sitä tarpeellisenakaan. Niku 2 sai ajankulukseen pelehtiä balettitanssijatar Ksesinskajan kanssa, ennen kuin Euroopan kuninkaallisten piirien parituksen seurauksena hänen piti mennä avioon saksatar Alixinsa kanssa. Sitten kun Allu 3 heitti lusikkansa nurkkaan, niin Niku 2:n piti sitten osaamattomana raakileena kyetä yhtäkkiä hallitsemaan koko laajaa Vennään maata. Tsuhnat oli alkuun jokseenkin aloillaan omituisen kielensä kanssa. Puolan lojaalisuus oli koko ajan isona kysymysmerkkinä. Eikä itämerenmaakunnissakaan keisarihymniä liian riemullisesti veisattu, puivat nyrkkiään taskussa. Ja ikuiset "syylliset": - juutalaiset saivat kokea pogromeja, silkkaa musikoiden katkeruuden suuntaamista "ympärileikattujen" listimiseen... Puhumattakaan keisarikunnan muista osista. Nikun ei auttanut muu kuin olla korvat auki kaikenkarvaisille neuvojille. Näitähän sitten riitti! Pahimpana panslavismin ylipapit. Vielä pahempana oikeauskoisen kirkon ylin siviilivirkamies Konstantin Pobedonostsev yliprokuraattorina koko ajan oli huutamassa Niku 2-raukalle tämän velvollisuudesta puolustaa oikeaa uskoa. Kaikki nämä kun huomasivat tilaisuutensa tulleen! Tsaaritar innokkaana käännynnäisenä vielä päälle päsmäröimässä oikeasta apologetiikasta. Sanovat että Niku 2 kovin mielellään vietti tunteja puuliiterissä halkosouvissa. Ymmärrettävästi! Panslavistit sitten saivat lähetettya "Bobbanin" (= Bobrikov) niskoillemme. Niku 2 mokasi sotansakin pahasti: Venäjän - Japanin sota, joka alkoi uhoamisella ("karkoitamme ne keltanaamat vain lakeilla huitomalla!"). Tsushiman salmessa häneltä hävisi Itämerenlaivasto pinnalta upoksiin. Ja seurasi jotenkuten nöyryyttävä rauhanteko keltanaamojen japsien kanssa. Eikä oma porukkakaan osoittautunut ongelmattomaksi - pappi Gapon, ja verisunnuntai 1905... 1. mms alkuinnostuskin vaimeni oikeastaan aika äkkiä. Liian "kiltisti" Niku 2 otti 1915 sodanjohdon itse hoitaakseen - ja sai sillä tempulla kaikkien alamaistensa vihat päälleen, kun sota meni pahasti pieleen (huoltovaikeudet ja surkea infrastruktuuri). Asiasta kukkaruukkuun: - itseäni aikanaan hämmästytti se, kun eversti J. O. Hannula Vapaussota-kirjassaan ei maininnut kenttäoikeuksista sanan sanaa, eikä kuolemantuomioistakaan, eikä Hennalan teloittajaisista sodan jo loputtua - ei pihaustakaan. Samoin runsas valkoisrn puolen kirjallisuus - silkkaa hiljaisuutta... Pohjantähti-trilogia telkkariversioineen avasi asiaa hiukan... "Joko pisti sosialistinkin veisaamaan?" Tämän vuoksi kaikki ne ihmiset, jotka pikaistuksissaan jakelivat kenttäoikeuksissa pikatuomioita, jätettiin täysin yksin kamppailemaan omantuntonsa kanssa vuosikymmenien ajaksi. Voi vain aavistella painajaisten määrää... Hmm. Niku 2 kuitenkin oli se joka antoi toimeenpanokäskyt, siitäkin huolimatta että hänen piti yksinvaltius modernisoidakin välillä ottamalla duuma asiainhoitoon mukaan. Kuten näet, herra Erkki, asia on aivan helvetin monimutkainen ja vaikeasti yksinkertaistettavissa. Lieneekö kyseessä se klassinen esimerkki: pieni perhonen räpäyttää siipiään kerran ja maailman toisella laidalla vyöryy jättimäinen hyökyaalto, joka nielee ja tuhoaa kaiken. Siis: - kaiken. Eikä asiaa suinkaan helpottanut keisarinnan kantama pieni geenimuunnos: - kruununprinssi Aleksein verenvuototauti. Miten olisikaan käynyt silloin? Rasputin - Putin - jatkumo, olisiko koskaan tapahtunutkaan...? |
||||
|
|
23.11.2025 22:22 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| seisovatko kaikki Fenniarailin Sr3:t aina ei sähköistetyllä raiteella Voikkalla vai onko tämä vain tilapäistä? | ||||
|
|
23.11.2025 21:56 | Santeri Turunen | ||
| Minusta tämä on silti hyvä kuva, vaikka onkin vähän heikko laadultaan. Mieluummin julkaisee kuin jättää julkaisematta. | ||||
|
|
23.11.2025 21:19 | Rasmus Viirre | ||
| Kovin on Teemu saanut ajella eestaas Kokkolan ja Haapajärven välimaastossa 7.-8.6. kun milloin Oksavalla, milloin Kälviällä ollut kameran kanssa. Hienoja kesäkuvia kuitenkin. Mukavaa katseltavaa tämä ja viisi edellistä kuvaa! | ||||
|
Kuvasarja: Euroopan viimeiset aktiivikäytössä olevat normaaliraiteiset höyryveturit |
23.11.2025 21:18 | Tauno Hermola | ||
| Miten alueelle pääsy ja kuvaaminen siellä meni? Jotain lupia varmaan hankit etukäteen, miten tuo tapahtui ja miten suhtautuivat pyyntöön? | ||||
|
|
23.11.2025 21:10 | Teppo Niemi | ||
| Mutta mikä on ensimmäisenä.oleva,.ex.Loviisan rautatien LWR,. avovaunun numero? Uskon,.että Museorautatieyhdistyksen arkisto olisi kiinnostunut tuosta kuvasta. |
||||
|
|
23.11.2025 20:53 | Erno Pintinen | ||
| Ei paljon veturi kiinnosta, kun on ruokailu kesken :) | ||||
|
|
23.11.2025 20:48 | Rasmus Viirre | ||
| Muutenkin kuva on laadullisesti hyvä. Ja mukava lisä tuo pellolla ruokaileva peura. | ||||
|
|
23.11.2025 20:25 | Jyrki Talvi | ||
| Komea kuvasarja höyryistä, niiden aktiivikäytössä. | ||||
|
Kuvasarja: Euroopan viimeiset aktiivikäytössä olevat normaaliraiteiset höyryveturit |
23.11.2025 20:24 | Robert Sand | ||
| On välillä tullut kuvia vastaan netissä eli sitä kautta. Sitten piti tietenkin etsiä tietoa siitä missä liikennöivät ja se tieto on löydetty monesta eri lähteestä. | ||||
|
|
23.11.2025 19:40 | Daniel Nironen | ||
| En halua olla ilonpilaaja, mutta jos kuva on näin pahasti epäonnistunut, onko sitä pakko julkaista? Ymmärtäisin jos olisi esim. ensimmäinen kuva jostain uudesta vekottimesta, mutta tästäkin löytyy jo vorgista kuva. | ||||
|
|
23.11.2025 19:09 | Tuukka Varjoranta | ||
| Tältä paikalta ei vielä juurikaan ole kuvia Dr19:sta hommissa, joten tämä sopii hyvin Vorgiin. | ||||
|
|
23.11.2025 18:48 | Erkki Nuutio | ||
| Paljonhan kostoa, pyhää vihaa ja surkeutta ja tuomittavaa, mutta paljolti tuomitsematta jäänyttä oli. Juoksuhautojen umpeenluonti on silti paikallaan senkin vuoksi, että tapahtumat ovat monessa luotettavassa julkaisussa kiertelemättömästi kuvattu. Hyllyissäni tällaisia julkaisuja ovat esimerkiksi: Antero Jyränki: Kansa kahtia - Henki halpaa, oikeus sisällissodan Suomessa (2014) Mikko Uola: "seinää vasten vain !"- Poliittisen väkivallan motiivit Suomessa 1917-1918 (1998) Oiva Ketonen: Kansakunta murroksessa - Kesää 1918 ja sen taustaa (1983) Tapio Kangasniemi: Aika ei pysähdy (2008) Viljo Sohkanen: Punakaartilaisen päiväkirja (1988). 20- ja 30-luvuilla tasapuolisuuteen ei vielä päästy. Olivat liian kipeitä tapahtumia aikalaisille. Vaikka tuomittaviin toimiin osallistuneet (puolin ja toisin) ovat historiankin edessä vastuussa toimistaan, asettaisin suurimman syyllisyyden Nikolai II:lle. Hän oli pääsyyllinen Suomen yhteiskunnan sekasortoon ja kansamme hallitsemattomalle hajoamiselle 1917-1918 - vaikka olikin jo potkaistu sivuun ja odotti omaa ja perheensä loppua. |
||||
|
|
23.11.2025 17:57 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Erkki, mainitsemallasi pariskunnalla, siis FF:llä ja Sophie-vaimollaan oli tuona päivänä heidän 14-vuotishääpäivänsä. Vekkulia oli se, että kruununperijä FF oli hahmotellut ajatusta laajentaa Itävalta-Unkarin kaksoismonarkiaa kolmoismonarkiaksi - ottamalla mukaan eteläslaavit. Ja nämä "Mustan käden" kiihkoilijat nirhasivat tuona päivänä oman ystävänsä!!! Mitä Suomeen 1. mms loppuvuosina tuli, niin työväestöä raivostutti suunnattomasti "sotagulassien" nopeat rikastumiset ruuan hinnan jyrkän nousun ja rankan inflaation takia. Eikä ruokatilannetta helpottanut kesän 1917 maatalousmellakat ja eikä muuten -lakotkaan. (Sotagulassi = elintarviketrokari ja mustan pörssin kauppias, tunnettu kyltymättömästä ahneudestaan.) Jäi myöhäisperunasadot saamatta - juu vallan. Vuodesta 1918 sen verran, kun valkoiset olivat saaneet vangeikseen koko joukon punikkeja Pohjois-Suomea puhdistettuaan, niin eiköhän joku lahtari kiukutellut "mitä noita perkeleen punaryssäroistoja hengissä pitämään?" (Punaryssä = suomalainen punakaartilainen, jolla oli asusteissaan osa tai osia venäläisestä sotilaspuvustuksesta, yleisesti lakki.) Yhtenä seurauksena Mannerheimin allekirjoittama "ammutaan paikalla"-käsky 25. helmikuuta 1918. Sen takia valkoisten rintamajoukot villiintyivät aivan helvetin raaoiksi. Eikä rintamakomentajat kyenneet estämäänkään verenvuodatuksia! Mannerheim-historiikit ovat olleet aika hiljaa tästä tosiasiasta. Miten se nyt menikään? "Puhtain asein puhtaan asian puolesta". Just joo. Eikä keväällä 1918 kukaan sitten kyntänyt eikä kylvänyt. Eikä satoa ollut korjattavaksikaan, ei siis etelässä. Niinpä. Huruslahden arpajaiset, Suinulan joukkomurhat, Rummin Jussi (= lahtari Johan From), Hans Kalmin joukkojen riehuminen Harmoisissa ja vielä Valkeakosken tehtaantyttöjen viimeinen vappuaamu Siikastensuolla. Ynnä muuta. Ynnä muuta. Ynnä muuta... |
||||
|
|
23.11.2025 17:46 | Jan Jahkola | ||
| Kuvasta katsoin ensin että se olisi Konka TR, en epäile etteikö paikalliset tiedä kuitenkin paremmin :) | ||||
|
|
23.11.2025 17:38 | Jan Jahkola | ||
| Tuolla päin on kyllä hienoja maisemia ja kuvauspaikkoja, pääsin itsekin toukokuussa käväisemään seudulla ja muutama kuvakin tuli otettua, myös ko tasoristeyksestä. Pääasiassa Selänpää-Kirjokivi välillä. Toki myös Kouvolassa ja Vuohijärvellä pikaisesti. Ja Kouvolan pienoisrautatie tuli nähtyä niin ikään pikaisesti. Hienon pienoisradan/-radat on herra vanhaan kouluun tehnyt. Yllättävän paljon kerkesi vaikka rautatie harrastus ei ollut pääasia. | ||||
|
|
23.11.2025 17:01 | Veeti Saukkonen | ||
| Hieno kuva kauhea vaunu :DD | ||||
|
|
23.11.2025 16:54 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Ei tosiaan helposti erota tätä rantasaunaa vanhaksi rautatievaunuksi. En tunnistanut minäkään lauantai-illalla 4/10-2014, kun kävelin tästä pyörätietä pitkin ohi. Löylyhuone ja ranta itsessään jäivät kyllä mieleeni. Olin ollut matkustamassa Savon radalla kiskoautojunilla ( https://vaunut.org/sarja/3102 ) ja jättäytynyt junan H 1959 kyydistä Pieksun rautiksella. Elvis-grillillä poikettuani jatkoin matkaa jalkamiehenä Naarajärven Shellille, jonka yhteydessä olevassa, edellä mainitussa motellissa minulla oli varattuna huone. Tästä ohi kävellessä sauna kiinnitti huomioni. Loppusyksyn ilta oli jo hämärtynyt. Ei ollut vielä ihan täysikuun aika, muttei oltu monen päivän päässä siitä, mikä loi iltaan oman tunnelmansa. Ja sitten tässä, Vangasjärven rannalla, oli tämä puusauna lämmitettynä. Tiilipiipusta levisi ympäristöön mukavaa, leppoisaa savua. Löylyistä oli kömpinyt järvenrantsun puolelle pariskunta vilvoittelemaan, istuskelemaan, höyryämään ja höpöttelemään. | ||||
|
|
23.11.2025 16:45 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitän, Aarni. | ||||
|
|
23.11.2025 16:33 | Aarni Lilja | ||
| Erittäin upea kuva Niklas. | ||||
|
|
23.11.2025 16:00 | Heikki Jalonen | ||
| Kuvassa näkyvä uusin asemarakennus avattiin käyttöön vuonna 1953. Sijainti on suurin piirtein sama, kuin ensimmäisellä asemalla, joka avattiin 1882. Seudut ovat tunnetusti levottomia, joten näillekin asemarakennuksille on ehtinyt sattua kaikenlaista | ||||
|
|
23.11.2025 15:39 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Mahtava ja tunnelmallinen kuva Hugo | ||||
|
|
23.11.2025 15:30 | Rainer Silfverberg | ||
| Tässä kuvassa on sitä 1960-70-lukujen lättahattuliikenteen tunnelmaa! | ||||
|
|
23.11.2025 15:15 | Rasmus Viirre | ||
| Omanlaista kesätunnelmaa.. Hienoa! | ||||
|
|
23.11.2025 14:15 | Antton Karhu | ||
| On onnistunut maisemakuva! Kuvassa näkyy hienosti maaston korkeuserot, jonka keskipisteenä komeilee lisäjuna Ristiinasta. | ||||
|
|
23.11.2025 13:41 | Arttu Kokkonen | ||
| Toivotaan, että kaikki myydään tuollaisenaan. | ||||
|
|
23.11.2025 13:25 | John Lindroth | ||
| Kiinnostava kuva! | ||||
|
|
23.11.2025 13:22 | John Lindroth | ||
| Onnistunut maisemallinen kuva! | ||||
|
|
23.11.2025 13:09 | Antti Laajalahti | ||
| Erikoinen tuon puujunan suunta, aikaisemmin puu kulki poikkeuksetta toiseen suuntaan. | ||||
|
|
23.11.2025 12:51 | Jimi Lappalainen | ||
| 20 vuotta sitten :) | ||||
|
|
23.11.2025 12:23 | Jimi Lappalainen | ||
| Vuoden 2003 kuvassa ( https://vaunut.org/kuva/3257 ) näkyy vielä vanhat tallin puuovetkin. | ||||
|
|
23.11.2025 12:16 | Jimi Lappalainen | ||
| Mainiota, tästä olenkin kaivannut kuvaa. Kiitos Tuomas! :) | ||||
|
|
23.11.2025 12:14 | Jimi Lappalainen | ||
| Näenkö oikein, että kello on pohjoismaista tuotantoa? | ||||
|
|
23.11.2025 11:52 | Vertti Kontinen | ||
| Oikein hyvin valittu kuvauspaikka ja lopputuloksena onkin tuttuun tapaan oikein tyylikäs kuva! | ||||
|
|
23.11.2025 11:10 | Pasi Seppälä | ||
| Kuvauspaikka on oikein toimiva ja kuvakin hieno. Tuolta tasoristeyksen takaa olevalta kumpareeltakin saa hyviä kuvia tähän suuntaan. Vanhan Selänpään ja Vuohijärven välillä rata mutkittelee runsaasti ja useita hyviä kuvauspaikkoja löytyy. Tosin muutamissa paikoissa taitaa jo puustoa kasvaa radanvarteen kuvakulmia rajoittamaan. |
||||
|
Kuvasarja: Euroopan viimeiset aktiivikäytössä olevat normaaliraiteiset höyryveturit |
23.11.2025 10:55 | Rainer Silfverberg | ||
| Mistä olit saanut tietoa että tuollainen rautatie vielä toimii? | ||||