|
|
20.10.2025 16:45 | John Lindroth | ||
| Tunnelmallinen ja syksyinen rautatiekuva! | ||||
|
|
20.10.2025 16:26 | Jimi Lappalainen | ||
| Aiempi kuva: https://vaunut.org/kuva/171243 | ||||
|
|
20.10.2025 16:25 | Jimi Lappalainen | ||
| Ihme valitusta taas. Hyvältä näyttää, toivottavasti kaikki ICS-kalusto teipataan mahdollisimman nopeasti tähän uuteen väritykseen :) | ||||
|
|
20.10.2025 16:23 | Jimi Lappalainen | ||
| X3-junien keulat olivat alun perin eri näköisiä: https://www.lokman.se/Tagbilder/Svenska_tag/Svenska_persontag/ATAB.htm | ||||
|
|
20.10.2025 16:16 | Jimi Lappalainen | ||
| Tämä on kyllä todella asiallinen kuva :) | ||||
|
|
20.10.2025 16:12 | Hannu Peltola | ||
| Kappas, mielenkiintoinen bongaus! En ollut kuullutkaan tällaisesta tekarista... | ||||
|
|
20.10.2025 15:16 | Erkki Nuutio | ||
| Pikkutullit lopetettiin Suomessa vuonna 1808 ja Ruotaissa vuonna 1810 ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Pikkutulli ) |
||||
|
|
20.10.2025 14:58 | Julius Ylitalo | ||
| Jonain päivänä uudet teippaukset saattavat olla ihan säännöllisessä liikenteessä | ||||
|
|
20.10.2025 14:24 | Matti Melamies | ||
| Onko tavallinen kansa koskaan kutsunutkaan? | ||||
|
|
20.10.2025 12:59 | Rasmus Viirre | ||
| Talviteloille. | ||||
|
|
20.10.2025 12:52 | Jukka P. T. Ruuskanen | ||
| Mitäs Ttv6 Lapaluodossa? | ||||
|
|
20.10.2025 12:37 | Asmo Rasinen | ||
| En hyväksy uutta väritystä. | ||||
|
|
20.10.2025 12:28 | Tuukka Varjoranta | ||
| Tässä on rautatieidylliä! | ||||
|
|
20.10.2025 11:49 | Tommi K Hakala | ||
| Jippii, kuva kaksiakselisesta kloorivaunusta, joita Mäntässä näin. Epäilen, että sieltä tuo on tullut, en kolmiakselisia muista Mäntän ratapihalta lainkaan ja mennävuosina oli keskustelua onko kaksiakselisia edes ollutkaan. | ||||
|
|
20.10.2025 11:27 | Markku Naskali | ||
| Ei ulkonäkö paranna yhtään matkustusmukavuutta mutta hintaa voi korottaa väritysten kanssa leikkiminen. | ||||
|
|
20.10.2025 10:56 | Jorma Toivonen | ||
| toiminimi Vr1 Kana 787 ei ole mitenkään sidoksissa Esko Häröön. | ||||
|
|
20.10.2025 10:24 | Eljas Pölhö | ||
| Kara->Karamäki->Karanmäki oli Km 399+443 ja se oli noin 4 km Äänislinnasta etelään. Linkin takana kartta, jossa sijainti, raidekaavio ym. https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=16603.0 |
||||
|
|
20.10.2025 09:44 | Kari Haapakangas | ||
| Osataan sitä näemmä Ruotsissakin olla typeriä. Kutsuuko kukaan enää oikeasti Triplaa Mall of Triplaksi? | ||||
|
|
20.10.2025 08:23 | Petri Nummijoki | ||
| Siirtoajo pienellä nopeudella lienee mahdollinen, koska olihan Vr5-vetureita sijoitettuna ainakin Ouluun ja Kontiomäelle, ennen kuin näille paikkakunnille oli raskasta kiskotusta mistään suunnasta. Pasilan 1404:n siirto Seinäjoen varikolle Kuopion konepajan kautta syksyllä 1962, tapahtui kai reittiä Iisalmi-Ylivieska, joten siinäkin oli kevytkiskotteista rataa osuus Kuopio-Iisalmi-Pyhäsalmi vielä tuolloin. Mutta matkustajia kuljettavan museojunan vauhtiin tällä tuskin yllettäisiin keveillä kiskoilla. | ||||
|
|
20.10.2025 07:13 | Jari Välimaa | ||
| nopeesti meni nurin | ||||
|
|
20.10.2025 01:24 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Ari, ei muuten sovi. Vr5:n akselipainot ovat liikaa Olli - Porvoo - rataosalle (K 30-kiskotus). Jollain poikkeusluvalla lienee mahdollista, mutta tosiasiassa Vr5 on liian painava. |
||||
|
|
19.10.2025 23:49 | Rainer Silfverberg | ||
| Aseman nimi on muuten Karlberg ilman s:ää | ||||
|
|
19.10.2025 22:42 | Arto Papunen | ||
| Eikö noilta talkkikaivoksilta tule myös nikkeliä sivutuotteena, että voi olla sitäkin.. | ||||
|
|
19.10.2025 22:37 | Jouko Järvinen | ||
| Tesla on tuossa jo hyvän tovin seissyt, molemmat puolet rutussa ja kaikki airbagit toimineet, ei varmasti kannata korjata. Näyttää kuin olisi kahden raitiovaunun väliin puristunut tai vastaavaa. | ||||
|
|
19.10.2025 21:42 | Ari Virtanen | ||
| Kyllähän tuolla saattaa olla toisten jaloissa pääradalla, mutta esimerkiksi Porvoon radalle sopisi kuin nenä päähän. | ||||
|
|
19.10.2025 21:33 | Aapo Vanhatalo | ||
| Hieno kuva on! | ||||
|
|
19.10.2025 21:01 | Joonas Kauppinen | ||
| Toivotaan että nähdään tämä joskus liikenteessä! | ||||
|
|
19.10.2025 20:53 | Juho Rintala | ||
| Joo pitäisi samaan runkoon saada. | ||||
|
|
19.10.2025 20:44 | Rasmus Viirre | ||
| Laittaisivat tämän samaan runkoon sen uudelleen maalatun/teipatun(?) Edon kanssa. Pöhlölle näyttä kun on normaalia IC-kuosia ja sitten tämmöinen poikkeuma. Mistä puheen ollen, tuo uuden ulkonäön omaava Edo oli tänään IC 56:ssa Oulusta Helsinkiin. | ||||
|
|
19.10.2025 20:26 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| todella upea ja nätti kuva Raimo! | ||||
|
|
19.10.2025 20:22 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| näyttää siltä että rahat olisivat loppuneet kesken tuon keskiosan kanssa ;D | ||||
|
|
19.10.2025 20:15 | Kimmo Huhta | ||
| Tasoristeyspalstaa lukien näyttää, että tämän on ostanut Esko Härön toiminimi. Jännä nähdä, alkaako kalkkunalle tapahtua jotakin. | ||||
|
|
19.10.2025 20:07 | Juho Rintala | ||
| Talvi on taas, talvi on taas, eikun hups, se ei olekkaan talvi | ||||
|
|
19.10.2025 18:07 | Veli-Matti Laitinen | ||
| https://www.yritysporssi.fi/koko-suomi-finland/myytavat/yritykset/majoitus-ja-matkailuala/elamys-ja-luontomatkailu/harvinainen-mahdollisuus-hoyryveturimatkat1009-oy-myynnissa-115415 | ||||
|
|
19.10.2025 18:06 | Veli-Matti Laitinen | ||
| Kyllä vain. Hr1 1009 vaunuineen on myynnissä. Toivoisin että junakokonaisuus löytäisi hyvän uuden kodin. Toiminnalle nostan hattua. Pääsin minäkin nauttimaan höyryjunamatkoista 10-12-vuotiaana juuri Höyryveturimatkat 1009 Oy:n ja sen vapaaehtoisten ansiosta . | ||||
|
|
19.10.2025 17:32 | Rasmus Viirre | ||
| Tällaiset joka päivän kaurapuurot raiteilla (IC:t Sr3:lla) ovat oivallisia lisäyksiä kuvaan, kun kuvataan rakennuksia. Tuloksena siis hieno kuva jossa myös tallennettu jotain, joka joku päivä voi olla poissa. | ||||
|
|
19.10.2025 16:14 | Erkki Nuutio | ||
| Viitaten Radan varrella -kirjan tietoon oli Karamäki ratakilometrillä 144 jatkosodassa miehitetyn alueen rataosalla Suojärvi -Suolusmäki - Syväri. Äänislinna (Petroskoi) oli ratakilometrillä 139, eli sen lähistöllä ollaan. Vuosi on siten 1942 tai 1943 (1944 jo epätodennäköinen). Suomalaisten vetäydyttyä noin 20.6.1944 ja kauppaliike Vako Oy:n jättämien kahden viikon ravintoannosten loputtua joutui alueen siviiliväestö ankaraan nälänhätään. Puna-armeijaa seuranneet komissaarit halusivat kostaa tappamalla nälkään nämä luopioina pitämänsä. Alueen partisaanikomentaja Kuprijanovkin oli heitetty GPU:n tyrmään. Vasta vaivaiseksi kidutettuna tämä vapautui vuonna 1946 ja onnistui oveluuttakin käyttäen lopettamaan itä-karjalaisväestön nälkään näännyttämisen. Taustaa: Gunnar Rosén Suomalaisina Itä-Karjalassa - Sotilashallinnon ja SPR:n yhteistoiminta 1941-1944 (274 s., 1998), VAKO - Kaupallista toimintaa Itä-Karjalassa 1941-1944 (120 s., 1971). |
||||
|
|
19.10.2025 14:21 | Tuomas Pätäri | ||
| Raatekankaan puut ovat edelleen kellastuneet sitten viime julkaisun! Sopii se Dr19 tällaisiin kehyksiin lähes yhtä hyvin kuin Deeveri. | ||||
|
|
19.10.2025 14:16 | Tuomas Pätäri | ||
| Hyvin se Dr18 istuu tuonnekin raikkaaseen näköiseen maisemaan. Tänään 102 vei saman näköistä letkaa Kuusankoskelle, tosin se taisi olla Parkanosta tullut runko eikä tämä sama. | ||||
|
|
19.10.2025 13:32 | Erkki Nuutio | ||
| Asemakylttikin on luettavissa, siis Karhumäki. Kuva on siten suomalaisajalta, eli talvi on kaiketi 1942 tai 1943. | ||||
|
|
19.10.2025 12:45 | Juho Rintala | ||
| Hieno kuva. | ||||
|
|
19.10.2025 12:10 | Jimi Lappalainen | ||
| Ovatko nuo oikealla olevat tavaravaunut jotain HMVY:n aihioita? | ||||
|
|
19.10.2025 11:35 | Teemu Saukkonen | ||
| Tämä lähti niin aikaisin Ylämyllyltä, että jäi kuvaamatta. Aikataulu hämysti muuttui 3 tuntia aiemmaksi noin vartti siitä kun puoliltapäivin tarkistin... | ||||
|
|
19.10.2025 11:14 | Teemu Saukkonen | ||
| Vuonoksen talkkia. Sitä Fenniarailia ei sitten kuvattukaan, aikataulu nääs muuttui 3 tuntia aiemmaksi. | ||||
|
|
19.10.2025 10:54 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva Niklas. | ||||
|
|
19.10.2025 10:05 | Jaakko Pehkonen | ||
| PoRhalla on tosiaan nyt teräsvaunu Ei 27006. Monenlaista huoltoa, tarkistuksia, siivousta ja muuta talkootyötä on sen parissa useammalle illalle ennenkuin se nähdään osana museojunaa. Talkooresurseista on hyvin pitkälle kiinni milloin tuo vaunu on liikennekuntoinen. Aika näyttää milloin ja millä sitä tullaan vetämään. | ||||
|
|
19.10.2025 09:25 | Raimo Harju | ||
| Kävin kans Röykässä kesällä 1996, ja se oli vielä silloinkin siellä. | ||||
|
|
19.10.2025 09:07 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tämä vaunu 22157 on nykyisin HVM 1009:llä, siniseksi maalattuna matkustajavaunuja. | ||||
|
|
19.10.2025 09:03 | Esa J. Rintamäki | ||
| Po 9964 poistettiin vuonna 1970. | ||||
|
|
19.10.2025 08:51 | Esa J. Rintamäki | ||
| Lätän numero vaikuttaa oleva 4128. Ei 22221 valmistettiin vanhalle aluskehykselle ja hylättiin vuonna 1972. |
||||
|
|
19.10.2025 08:46 | Esa J. Rintamäki | ||
| Fo 22501 ja 22505 muutettiin vuonna 1969 Johdonvetojuna 2:ta varten BG-sarjaan, numeroiksi 040073 ja 040072. Muut Jvv-2:n vaunut: BG 040068 (ex Ei 22066) ja 040071 (ex Fo 22504). [Jvv = Johdonvetovaunusto.] |
||||