Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 20.10.2025 16:45 John Lindroth  
  Tunnelmallinen ja syksyinen rautatiekuva!
kuva 20.10.2025 16:26 Jimi Lappalainen  
  Aiempi kuva: https://vaunut.org/kuva/171243
kuva 20.10.2025 16:25 Jimi Lappalainen  
  Ihme valitusta taas. Hyvältä näyttää, toivottavasti kaikki ICS-kalusto teipataan mahdollisimman nopeasti tähän uuteen väritykseen :)
kuva 20.10.2025 16:23 Jimi Lappalainen  
  X3-junien keulat olivat alun perin eri näköisiä: https://www.lokman.se/Tagbilder/Svenska_tag/Svenska_persontag/ATAB.htm
kuva 20.10.2025 16:16 Jimi Lappalainen  
  Tämä on kyllä todella asiallinen kuva :)
kuva 20.10.2025 16:12 Hannu Peltola  
  Kappas, mielenkiintoinen bongaus! En ollut kuullutkaan tällaisesta tekarista...
kuva 20.10.2025 15:16 Erkki Nuutio  
  Pikkutullit lopetettiin Suomessa vuonna 1808 ja Ruotaissa vuonna 1810
( https://fi.wikipedia.org/wiki/Pikkutulli )
kuva 20.10.2025 14:58 Julius Ylitalo  
  Jonain päivänä uudet teippaukset saattavat olla ihan säännöllisessä liikenteessä
kuva 20.10.2025 14:24 Matti Melamies  
  Onko tavallinen kansa koskaan kutsunutkaan?
kuva 20.10.2025 12:59 Rasmus Viirre  
  Talviteloille.
kuva 20.10.2025 12:52 Jukka P. T. Ruuskanen  
  Mitäs Ttv6 Lapaluodossa?
kuva 20.10.2025 12:37 Asmo Rasinen  
  En hyväksy uutta väritystä.
kuva 20.10.2025 12:28 Tuukka Varjoranta  
  Tässä on rautatieidylliä!
kuva 20.10.2025 11:49 Tommi K Hakala  
  Jippii, kuva kaksiakselisesta kloorivaunusta, joita Mäntässä näin. Epäilen, että sieltä tuo on tullut, en kolmiakselisia muista Mäntän ratapihalta lainkaan ja mennävuosina oli keskustelua onko kaksiakselisia edes ollutkaan.
kuva 20.10.2025 11:27 Markku Naskali  
  Ei ulkonäkö paranna yhtään matkustusmukavuutta mutta hintaa voi korottaa väritysten kanssa leikkiminen.
kuva 20.10.2025 10:56 Jorma Toivonen  
  toiminimi Vr1 Kana 787 ei ole mitenkään sidoksissa Esko Häröön.
kuva 20.10.2025 10:24 Eljas Pölhö  
  Kara->Karamäki->Karanmäki oli Km 399+443 ja se oli noin 4 km Äänislinnasta etelään. Linkin takana kartta, jossa sijainti, raidekaavio ym.
https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=16603.0
kuva 20.10.2025 09:44 Kari Haapakangas  
  Osataan sitä näemmä Ruotsissakin olla typeriä. Kutsuuko kukaan enää oikeasti Triplaa Mall of Triplaksi?
kuva 20.10.2025 08:23 Petri Nummijoki  
  Siirtoajo pienellä nopeudella lienee mahdollinen, koska olihan Vr5-vetureita sijoitettuna ainakin Ouluun ja Kontiomäelle, ennen kuin näille paikkakunnille oli raskasta kiskotusta mistään suunnasta. Pasilan 1404:n siirto Seinäjoen varikolle Kuopion konepajan kautta syksyllä 1962, tapahtui kai reittiä Iisalmi-Ylivieska, joten siinäkin oli kevytkiskotteista rataa osuus Kuopio-Iisalmi-Pyhäsalmi vielä tuolloin. Mutta matkustajia kuljettavan museojunan vauhtiin tällä tuskin yllettäisiin keveillä kiskoilla.
kuva 20.10.2025 07:13 Jari Välimaa  
  nopeesti meni nurin
kuva 20.10.2025 01:24 Esa J. Rintamäki  
  Herra Ari, ei muuten sovi. Vr5:n akselipainot ovat liikaa Olli - Porvoo - rataosalle (K 30-kiskotus).

Jollain poikkeusluvalla lienee mahdollista, mutta tosiasiassa Vr5 on liian painava.
kuva 19.10.2025 23:49 Rainer Silfverberg  
  Aseman nimi on muuten Karlberg ilman s:ää
kuva 19.10.2025 22:42 Arto Papunen  
  Eikö noilta talkkikaivoksilta tule myös nikkeliä sivutuotteena, että voi olla sitäkin..
kuva 19.10.2025 22:37 Jouko Järvinen  
  Tesla on tuossa jo hyvän tovin seissyt, molemmat puolet rutussa ja kaikki airbagit toimineet, ei varmasti kannata korjata. Näyttää kuin olisi kahden raitiovaunun väliin puristunut tai vastaavaa.
kuva 19.10.2025 21:42 Ari Virtanen  
  Kyllähän tuolla saattaa olla toisten jaloissa pääradalla, mutta esimerkiksi Porvoon radalle sopisi kuin nenä päähän.
kuva 19.10.2025 21:33 Aapo Vanhatalo  
  Hieno kuva on!
kuva 19.10.2025 21:01 Joonas Kauppinen  
  Toivotaan että nähdään tämä joskus liikenteessä!
kuva 19.10.2025 20:53 Juho Rintala  
  Joo pitäisi samaan runkoon saada.
kuva 19.10.2025 20:44 Rasmus Viirre  
  Laittaisivat tämän samaan runkoon sen uudelleen maalatun/teipatun(?) Edon kanssa. Pöhlölle näyttä kun on normaalia IC-kuosia ja sitten tämmöinen poikkeuma. Mistä puheen ollen, tuo uuden ulkonäön omaava Edo oli tänään IC 56:ssa Oulusta Helsinkiin.
kuva 19.10.2025 20:26 Niklas Rinta-Kanto  
  todella upea ja nätti kuva Raimo!
kuva 19.10.2025 20:22 Niklas Rinta-Kanto  
  näyttää siltä että rahat olisivat loppuneet kesken tuon keskiosan kanssa ;D
kuva 19.10.2025 20:15 Kimmo Huhta  
  Tasoristeyspalstaa lukien näyttää, että tämän on ostanut Esko Härön toiminimi. Jännä nähdä, alkaako kalkkunalle tapahtua jotakin.
kuva 19.10.2025 20:07 Juho Rintala  
  Talvi on taas, talvi on taas, eikun hups, se ei olekkaan talvi
kuva 19.10.2025 18:07 Veli-Matti Laitinen  
  https://www.yritysporssi.fi/koko-suomi-finland/myytavat/yritykset/majoitus-ja-matkailuala/elamys-ja-luontomatkailu/harvinainen-mahdollisuus-hoyryveturimatkat1009-oy-myynnissa-115415
kuva 19.10.2025 18:06 Veli-Matti Laitinen  
  Kyllä vain. Hr1 1009 vaunuineen on myynnissä. Toivoisin että junakokonaisuus löytäisi hyvän uuden kodin. Toiminnalle nostan hattua. Pääsin minäkin nauttimaan höyryjunamatkoista 10-12-vuotiaana juuri Höyryveturimatkat 1009 Oy:n ja sen vapaaehtoisten ansiosta .
kuva 19.10.2025 17:32 Rasmus Viirre  
  Tällaiset joka päivän kaurapuurot raiteilla (IC:t Sr3:lla) ovat oivallisia lisäyksiä kuvaan, kun kuvataan rakennuksia. Tuloksena siis hieno kuva jossa myös tallennettu jotain, joka joku päivä voi olla poissa.
kuva 19.10.2025 16:14 Erkki Nuutio  
  Viitaten Radan varrella -kirjan tietoon oli Karamäki ratakilometrillä 144 jatkosodassa miehitetyn alueen rataosalla Suojärvi -Suolusmäki - Syväri. Äänislinna (Petroskoi) oli ratakilometrillä 139, eli sen lähistöllä ollaan. Vuosi on siten 1942 tai 1943 (1944 jo epätodennäköinen).

Suomalaisten vetäydyttyä noin 20.6.1944 ja kauppaliike Vako Oy:n jättämien kahden viikon ravintoannosten loputtua joutui alueen siviiliväestö ankaraan nälänhätään. Puna-armeijaa seuranneet komissaarit halusivat kostaa tappamalla nälkään nämä luopioina pitämänsä.
Alueen partisaanikomentaja Kuprijanovkin oli heitetty GPU:n tyrmään. Vasta vaivaiseksi kidutettuna tämä vapautui vuonna 1946 ja onnistui oveluuttakin käyttäen lopettamaan itä-karjalaisväestön nälkään näännyttämisen.

Taustaa: Gunnar Rosén Suomalaisina Itä-Karjalassa - Sotilashallinnon ja SPR:n yhteistoiminta 1941-1944 (274 s., 1998), VAKO - Kaupallista toimintaa Itä-Karjalassa 1941-1944 (120 s., 1971).
kuva 19.10.2025 14:21 Tuomas Pätäri  
  Raatekankaan puut ovat edelleen kellastuneet sitten viime julkaisun! Sopii se Dr19 tällaisiin kehyksiin lähes yhtä hyvin kuin Deeveri.
kuva 19.10.2025 14:16 Tuomas Pätäri  
  Hyvin se Dr18 istuu tuonnekin raikkaaseen näköiseen maisemaan. Tänään 102 vei saman näköistä letkaa Kuusankoskelle, tosin se taisi olla Parkanosta tullut runko eikä tämä sama.
kuva 19.10.2025 13:32 Erkki Nuutio  
  Asemakylttikin on luettavissa, siis Karhumäki. Kuva on siten suomalaisajalta, eli talvi on kaiketi 1942 tai 1943.
kuva 19.10.2025 12:45 Juho Rintala  
  Hieno kuva.
kuva 19.10.2025 12:10 Jimi Lappalainen  
  Ovatko nuo oikealla olevat tavaravaunut jotain HMVY:n aihioita?
kuva 19.10.2025 11:35 Teemu Saukkonen  
  Tämä lähti niin aikaisin Ylämyllyltä, että jäi kuvaamatta. Aikataulu hämysti muuttui 3 tuntia aiemmaksi noin vartti siitä kun puoliltapäivin tarkistin...
kuva 19.10.2025 11:14 Teemu Saukkonen  
  Vuonoksen talkkia. Sitä Fenniarailia ei sitten kuvattukaan, aikataulu nääs muuttui 3 tuntia aiemmaksi.
kuva 19.10.2025 10:54 Aarni Lilja  
  Hieno kuva Niklas.
kuva 19.10.2025 10:05 Jaakko Pehkonen  
  PoRhalla on tosiaan nyt teräsvaunu Ei 27006. Monenlaista huoltoa, tarkistuksia, siivousta ja muuta talkootyötä on sen parissa useammalle illalle ennenkuin se nähdään osana museojunaa. Talkooresurseista on hyvin pitkälle kiinni milloin tuo vaunu on liikennekuntoinen. Aika näyttää milloin ja millä sitä tullaan vetämään.
kuva 19.10.2025 09:25 Raimo Harju  
  Kävin kans Röykässä kesällä 1996, ja se oli vielä silloinkin siellä.
kuva 19.10.2025 09:07 Esa J. Rintamäki  
  Tämä vaunu 22157 on nykyisin HVM 1009:llä, siniseksi maalattuna matkustajavaunuja.
kuva 19.10.2025 09:03 Esa J. Rintamäki  
  Po 9964 poistettiin vuonna 1970.
kuva 19.10.2025 08:51 Esa J. Rintamäki  
  Lätän numero vaikuttaa oleva 4128.

Ei 22221 valmistettiin vanhalle aluskehykselle ja hylättiin vuonna 1972.
kuva 19.10.2025 08:46 Esa J. Rintamäki  
  Fo 22501 ja 22505 muutettiin vuonna 1969 Johdonvetojuna 2:ta varten BG-sarjaan, numeroiksi 040073 ja 040072.

Muut Jvv-2:n vaunut: BG 040068 (ex Ei 22066) ja 040071 (ex Fo 22504). [Jvv = Johdonvetovaunusto.]