|
|
19.10.2025 03:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| F 3680 valmistui vuonna 1935 ent. F 3176:n aluskehykselle. Vuonna 1959 se ilmoitettiin muutetun virkatarvevaunuksi BF 03135. Hylätty vuonna 1971. Herra Katajiston laatimien kirjojen mukaan 03135 oli ollut Kokkolan varikon palojunan kalusto- ja miehistövaununa. . |
||||
|
|
19.10.2025 03:18 | Esa J. Rintamäki | ||
| No 3005 (vuodelta 1936) oli hylätty vuonna 1970. Se oli rakennettu entisen taitekattoisen ja neliakselisen työläisvaunun T 1237 aluskehykselle. T 1237 taasen oli tehty entisen O-sarjan avovaunun 70058:n aluskehykselle. | ||||
|
|
19.10.2025 03:00 | Esa J. Rintamäki | ||
| No 3001 hylätty vuonna 1970. No 3001 - 3003, niiden paikkaluku oli ollut 50. Vaunut 3004 ja 3005 olivat hiukan paranneltuja: - paikkaluku oli 48. Korin ulkopuolinen leveys nroilla 3001 - 3003: 2784 mm. |
||||
|
|
19.10.2025 02:59 | Esa J. Rintamäki | ||
| No 3002 (vuodelta 1932) hylättiin vuonna 1968. | ||||
|
|
19.10.2025 02:55 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kuvauspäivänä elettiin keskiviikkoa. | ||||
|
|
19.10.2025 02:53 | Esa J. Rintamäki | ||
| KEi 22438:sta oli pieni pätkä jäljellä Röykässä, romuttamon toimistotilana 1990-luvun alussa. | ||||
|
|
19.10.2025 02:49 | Esa J. Rintamäki | ||
| Vaunua ei 22722 korjattu, vaan se meni hylkyyn vuonna 1974. | ||||
|
|
19.10.2025 02:47 | Esa J. Rintamäki | ||
| Po 9840 oli valmistunut vuonna 1959. | ||||
|
|
19.10.2025 02:23 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ei 22641 (tehty ent. Ei 22626:n aluskehykselle!). Hylätty vuonna 1987. 22641:n takana on näköjään Eik 2391 (ent. Cik vuodelta 1961, ent. CEi 2566 vuodelta 1930). Hylätty vuonna 1977. Valtionrautateiden sisäisessä lehdessä VT34/70 - 3 ilmoitettiin otettavan koekäyttöön uusi junien tarkastusmenetelmä 30.8.1970 alkaen. Ohessa luettelo liukulaakeroiduista vaunuista: Sarja A: nrot 22, 23, 25, 26, 29, 94 ja 100. Sarja Ci: nro 2340. Sarja CEi: nro 2627. Sarja No: nro 3005. Sarja Po: nrot 9906, 9907 ja 9908. Sarja F: - kaikki Sarja Eims: nrot 21501 - 21510. Sarja NEi: nro 22137. Sarja Ei: nrot 22197, 22221, 22317, 22320 ja 22328. Sarja Fo: nrot 22510, 22516 ja 22518. Sarja Ei (lähiliikenne): nrot 22602 - 22606, 22609, 22610, 22612, 22614, 22616, 22617, 22619 - 22624, 22627, 22629 - 22631, 22633 - 22635, 22637, 22638, 22640 ja 22641. |
||||
|
|
19.10.2025 02:12 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tut mir Leid, mein geehrte Herr Miitre, hab' eine Schreibfehler gekratzt !! | ||||
|
|
18.10.2025 23:52 | Mikko Ketolainen | ||
| Jaa, se on Fenniarail alkanut tuomaan puuta Äänekoskellekin. Tosin kulkuhistorian mukaan ei ole enempää ajoja tälle junalle tällä suunnalla ainakaan tässä kuussa. Jokohan tuon junan T7147/T7148:n ajot välillä Kouvola lajittelu-Kannonkoski ja Kannonkoski-Kouvola lajittelu on ajettu? Ei ole tässä kuussa ainakaan kulkenut ja viime kuussakin kulki vain kahdesti. Myös junan T7145/T7146 ajot välillä Kouvola lajittelu-Suolahti ja Suolahti-Kouvola lajittelu ovat olleet tauolla elokuun kahta ajoa lukuun ottamatta elokuusta lokakuuhun, mutta marraskuussa juna palaa takaisin linjalla viiden ajon verran. | ||||
|
|
18.10.2025 22:52 | Miitre Timonen | ||
| Tämä piippuhomma ei vanhene koskaan xD | ||||
|
|
18.10.2025 21:31 | John Lindroth | ||
| Nätti kuva! | ||||
|
|
18.10.2025 21:11 | Miitre Timonen | ||
| Mahtavaa, Hra Esa, toivon mukaan se tekari menee PoRhalle eikä Pirhalle https://www.pirha.fi/ xD | ||||
|
|
18.10.2025 21:00 | Hannu Peltola | ||
| Tämäkin on nätti kuva! | ||||
|
|
18.10.2025 19:47 | Hannu Peltola | ||
| Pikkukuvasta luulin, että Dr18 kömyttää vähän tavallista runsaammin... | ||||
|
|
18.10.2025 19:44 | Hannu Peltola | ||
| Aivan loistava kuva, tätä jää katsomaan pitkäksi aikaa! | ||||
|
|
18.10.2025 18:50 | Ari Virtanen | ||
| Korjaus, tuo Eit on tietenkin siirtynyt HMVY:lle. Porhalle siirtyi Ei -vaunu. | ||||
|
|
18.10.2025 16:52 | Arttu Kokkonen | ||
| Komeeta! | ||||
|
|
18.10.2025 16:02 | Rasmus Viirre | ||
| Sitä Mika T. Polamoa..huhhuh! | ||||
|
|
18.10.2025 14:22 | Otto Tuomainen | ||
| Täältä https://www.55p.cz/cz.html sivustolta. | ||||
|
|
18.10.2025 12:25 | Ari Virtanen | ||
| Molemmissa vaunuissa riittänee työtä ennen liikennöintiä. Taisi olla juurikin tuo Eit jonka lattia tuntui jalan alla suoraan sanottuna mädältä, kun kävelin siinä joskus viisitoista vuotta sitten. | ||||
|
|
18.10.2025 12:17 | Ilmari Tommola | ||
| Kiitos Rasmus perinpohjaisesta selityksestä, juuri tässä vaiheessa ollaan. Sr2 ajoi kiinni runkoon noin kymmenen minuuttia kuvanoton jälkeen. | ||||
|
|
18.10.2025 11:34 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Upea kuva, Oskari! Tykkään siitä kuinka molemmat deeverit ovat aika valkoisia ja kuvauspaikkakin on kohdillaan. | ||||
|
|
18.10.2025 10:05 | Oliver Laaksonen | ||
| Mistäs sait tietää tavarajunan aikataulun? | ||||
|
|
18.10.2025 09:32 | Jorma Kattelus | ||
| Taitaa tuo taempi veturi olla 2501. | ||||
|
|
18.10.2025 01:51 | Rasmus Viirre | ||
| Jaakko, rungon kokoaminen iltapäivällä Helsinkiin lähtöä varten. Kun etelään menevät autovaunut on lastattu mainitsemassasi Kemijärven päässä, puskee päivystäjä PYO 266:n rungon niihin kiinni ykkösraiteella. Sitten runko asetetaan lähtökuopille ykkösraiteella, jonka jälkeen päivystäjä irrottautuu rungosta, vieden mukanaan tyhjät autovaunut 266:sta, jotka ovat tietysti tässä heti veturin perässä. Päivystäjä odottaa tyhjien autovaunujen kanssa Rovaniemen puuterminaalin raiteistolla siihen asti, kunnes PYO 266 on lähtenyt matkaan Rovaniemeltä. Sitten jäljelle jääneet tyhjät autovaunut pusketaan taas Kemijärven pään lastauspaikalle ykköstä pitkin. Tässä kuvassa siis ollaan ns. viimeisessä vaiheessa ennen kuin ajetaan sähköveturi kiinni 266:n runkoon. Tämä 266:n kasaus on yleensä valmista viimeistään klo 17:30 maissa. Matkustajia päästetään sisään heti, kun päivystäjä on irti rungosta, ja ovien lukitus saadaan pois. |
||||
|
|
18.10.2025 01:10 | Esa J. Rintamäki | ||
| Johan nyt! Täällä yksi ilmoittautuu intopinkeänä jo nyt Eslinkerimatkustajaksi. Horridoh!!! Herra Miitre, toivottavasti Pirhalle löytyy sopivasti joutilas Tka 7, ellei jo olekin...? |
||||
|
|
17.10.2025 22:55 | Miitre Timonen | ||
| Milloinkahan Porha pystyisi liikennöimään sinivaunukalustolla? Tilaan junan heti kun se on mahdollista =D | ||||
|
|
17.10.2025 22:52 | Miitre Timonen | ||
| Eipä ole Reijonkaan kuvia enää aikoihin tullut. Usein oli ihan kiinnostavaa tietoa Savon radalta, tunnisteista ja teksteistä viis. | ||||
|
|
17.10.2025 22:45 | Jaakko Pehkonen | ||
| Onko tässä kyse siis rungon kokoamisesta iltapäivällä illan Helsinkiin lähtöä varten vai aamun kuvio kun autovaunut siirretään kuvan vasemmassa laidalla olevalle purkupaikalle? Lastaushan tapahtuu rapihan Kemijärven puoleisessa päässä. | ||||
|
|
17.10.2025 22:14 | Ilmari Tommola | ||
| Kiitoksia! Kuvan suhteen kävi hyvä tuuri, koska Ounasvaaralle suuntautuneen kävelyn ei ollut edes tarkoitus olla junakuvausreissu. Sillan kohdalla satuin vilkaisemaan Juliadataa ja sieltä se olikin kahden minuutin päästä tulossa. :D | ||||
|
|
17.10.2025 21:55 | Juho Rintala | ||
| Hyvä kuva. Mutta joo,valkoinen ja kerma on eri asia, niinkuin Ossi sanoi | ||||
|
|
17.10.2025 20:53 | Jyrki Talvi | ||
| Upea kuva Ounaskoskensillasta. | ||||
|
|
17.10.2025 20:51 | Ossi Rosten | ||
| Tuosta vaikka tuota valkoraidan värieroa. Valkoinen ja kermanvalkoinen: https://vaunut.org/kuva/176538 | ||||
|
|
17.10.2025 20:43 | Miitre Timonen | ||
| No tietenkin niitä kermanvärisiä sillä meinataan =D Lorauta kuppiin kermaa ja katso, miltä se näyttää. | ||||
|
|
17.10.2025 19:38 | Veeti Pietilä | ||
| Nyt kyllä itseäkin kiinnostaa, että mitä tällä "kermadeeverillä" meinataan? | ||||
|
|
17.10.2025 18:02 | Perttu Karttunen | ||
| Usva on kyllä upea elementti kuvissa, kuten tässäkin. Hieno on otos. | ||||
|
|
17.10.2025 16:54 | Noah Nieminen | ||
| Jimi ja Rasmus, ahaa. Onko 2738 virallinen kermadeeveri? | ||||
|
|
17.10.2025 16:40 | Petri Nummijoki | ||
| Dr16 on kai luiston hallinnan kannalta edelleen moderni. Aiheesta on keskustelua mm. kuvan https://vaunut.org/kuva/99291 yhteydessä. | ||||
|
|
17.10.2025 13:45 | Pasi Seppälä | ||
| Usvaa on juuri sopivasti tehdäkseen kuvasta näinkin näyttävän. On hieno! | ||||
|
|
17.10.2025 13:21 | Kari Roininen | ||
| Joskus kuulin että Dr 16 veturissa olis luistonestojärjestelmä,joka pyörien lyödessä tyhjää pudottaa moottorin tehoa? Pitäneekö paikkaansa? Jos pitää niin kitkan puuttuessa jää kyllä nousuun. | ||||
|
|
17.10.2025 10:35 | Ilmari Tommola | ||
| Kiitän! | ||||
|
|
17.10.2025 09:59 | Juho Rintala | ||
| Hyvä kuva Ilmari. | ||||
|
|
17.10.2025 09:09 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Petri, mistäköhän syystä se hinta ei ollut "kilpailukykyinen"...? Parivetodeeverin vetämä juna versus sata rekkaa, mikähän mahtaa "puhua" rekkaliikenten puolesta? Vaikka Vlp sahalla on "dynaamista" ratapihaa niin maan raakkuleesti? Mäntässä Valtatien tasoristeys on jo hävitetty tai poistettu, ihan kuin sitä ei koskaan olisi ollutkaan. Tehdasratapihalla ruoste senkun kukoistaa ja vallitsee. Virtasalmen sillalla kasvaa hukkakauraa. Näitä "dynaamisia" keissejä on takuulla tulossa lisää ja paljon. Onko lopulta odotettavissa, että raiteiden kohtalo on saada dynamiittia niin maan "dynaamisesti"? Savonlinna - Huutokoski - välillä dynaamisen sillan puuttuminen jne...? Kaikkein halvin junahan on se, jota ei ajeta, ja jota ei ole olemassakaan. Sama juttu kaikkein halvimmalla rautatiellä. |
||||
|
|
17.10.2025 08:00 | Jimi Lappalainen | ||
| Siis vähän niinkuin Landskrona, mutta ei sinne päinkään? :D | ||||
|
|
17.10.2025 07:19 | Jari Välimaa | ||
| Onneksi tämä ylityspaikka käsite on määritelty kunta tasolla jolloin eri kaupungeissa on erilaisia tapoja merkitä yltyspaikka. Hatanpään valtatiellä on suojatie-kohta ja olen nähnyt monta kertaa että ratikka väistää |
||||
|
|
17.10.2025 02:43 | John Lindroth | ||
| Ei hyvä juttu!Eiköhän pitäisi olla turvallisuus ensin?Mikäli tilanteet toistuu saattaa turvallisuudesta vastaava viranomainen olla asioista kiinnostunut! | ||||
|
|
17.10.2025 00:26 | Uwe Geuder | ||
| Hervannassa on vielä suojateitä. Raitiovaunun pitäisi antaa kulkua jalankulkijalle. Olen kuitenkin nähnyt, että se soitti kovasti kelloa, kun joku oli astumassa suojatielle. Etäisyys oli ainakin 30 m, siis olisi voinut jarruttaa hyvin turvallisesti. Kyllä minunkin mielestäni se on outo, että raitiovaunun pitäisi pysähtyä, mutta olettaisin, että raitiovaunukuski noudattaa sääntöjä. | ||||
|
|
16.10.2025 23:57 | Arttu Kokkonen | ||
| Ihan mielenkiintoisen näköinen laite. | ||||
|
|
16.10.2025 23:43 | Matti Melamies | ||
| No tästä näkyy mikä osa vihreää on maalattu Pieksämäen konepajalla. Loppu vihreästä teipataan Ilmalassa. | ||||