Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 19.10.2025 03:29 Esa J. Rintamäki  
  F 3680 valmistui vuonna 1935 ent. F 3176:n aluskehykselle. Vuonna 1959 se ilmoitettiin muutetun virkatarvevaunuksi BF 03135. Hylätty vuonna 1971.

Herra Katajiston laatimien kirjojen mukaan 03135 oli ollut Kokkolan varikon palojunan kalusto- ja miehistövaununa.

.
kuva 19.10.2025 03:18 Esa J. Rintamäki  
  No 3005 (vuodelta 1936) oli hylätty vuonna 1970. Se oli rakennettu entisen taitekattoisen ja neliakselisen työläisvaunun T 1237 aluskehykselle. T 1237 taasen oli tehty entisen O-sarjan avovaunun 70058:n aluskehykselle.
kuva 19.10.2025 03:00 Esa J. Rintamäki  
  No 3001 hylätty vuonna 1970.

No 3001 - 3003, niiden paikkaluku oli ollut 50. Vaunut 3004 ja 3005 olivat hiukan paranneltuja: - paikkaluku oli 48.

Korin ulkopuolinen leveys nroilla 3001 - 3003: 2784 mm.
kuva 19.10.2025 02:59 Esa J. Rintamäki  
  No 3002 (vuodelta 1932) hylättiin vuonna 1968.
kuva 19.10.2025 02:55 Esa J. Rintamäki  
  Kuvauspäivänä elettiin keskiviikkoa.
kuva 19.10.2025 02:53 Esa J. Rintamäki  
  KEi 22438:sta oli pieni pätkä jäljellä Röykässä, romuttamon toimistotilana 1990-luvun alussa.
kuva 19.10.2025 02:49 Esa J. Rintamäki  
  Vaunua ei 22722 korjattu, vaan se meni hylkyyn vuonna 1974.
kuva 19.10.2025 02:47 Esa J. Rintamäki  
  Po 9840 oli valmistunut vuonna 1959.
kuva 19.10.2025 02:23 Esa J. Rintamäki  
  Ei 22641 (tehty ent. Ei 22626:n aluskehykselle!). Hylätty vuonna 1987.

22641:n takana on näköjään Eik 2391 (ent. Cik vuodelta 1961, ent. CEi 2566 vuodelta 1930). Hylätty vuonna 1977.

Valtionrautateiden sisäisessä lehdessä VT34/70 - 3 ilmoitettiin otettavan koekäyttöön uusi junien tarkastusmenetelmä 30.8.1970 alkaen.

Ohessa luettelo liukulaakeroiduista vaunuista:

Sarja A: nrot 22, 23, 25, 26, 29, 94 ja 100.
Sarja Ci: nro 2340.
Sarja CEi: nro 2627.
Sarja No: nro 3005.
Sarja Po: nrot 9906, 9907 ja 9908.
Sarja F: - kaikki
Sarja Eims: nrot 21501 - 21510.
Sarja NEi: nro 22137.
Sarja Ei: nrot 22197, 22221, 22317, 22320 ja 22328.
Sarja Fo: nrot 22510, 22516 ja 22518.
Sarja Ei (lähiliikenne): nrot 22602 - 22606, 22609, 22610, 22612, 22614, 22616, 22617, 22619 - 22624, 22627, 22629 - 22631, 22633 - 22635, 22637, 22638, 22640 ja 22641.
kuva 19.10.2025 02:12 Esa J. Rintamäki  
  Tut mir Leid, mein geehrte Herr Miitre, hab' eine Schreibfehler gekratzt !!
kuva 18.10.2025 23:52 Mikko Ketolainen  
  Jaa, se on Fenniarail alkanut tuomaan puuta Äänekoskellekin. Tosin kulkuhistorian mukaan ei ole enempää ajoja tälle junalle tällä suunnalla ainakaan tässä kuussa. Jokohan tuon junan T7147/T7148:n ajot välillä Kouvola lajittelu-Kannonkoski ja Kannonkoski-Kouvola lajittelu on ajettu? Ei ole tässä kuussa ainakaan kulkenut ja viime kuussakin kulki vain kahdesti. Myös junan T7145/T7146 ajot välillä Kouvola lajittelu-Suolahti ja Suolahti-Kouvola lajittelu ovat olleet tauolla elokuun kahta ajoa lukuun ottamatta elokuusta lokakuuhun, mutta marraskuussa juna palaa takaisin linjalla viiden ajon verran.
kuva 18.10.2025 22:52 Miitre Timonen  
  Tämä piippuhomma ei vanhene koskaan xD
kuva 18.10.2025 21:31 John Lindroth  
  Nätti kuva!
kuva 18.10.2025 21:11 Miitre Timonen  
  Mahtavaa, Hra Esa, toivon mukaan se tekari menee PoRhalle eikä Pirhalle https://www.pirha.fi/ xD
kuva 18.10.2025 21:00 Hannu Peltola  
  Tämäkin on nätti kuva!
kuva 18.10.2025 19:47 Hannu Peltola  
  Pikkukuvasta luulin, että Dr18 kömyttää vähän tavallista runsaammin...
kuva 18.10.2025 19:44 Hannu Peltola  
  Aivan loistava kuva, tätä jää katsomaan pitkäksi aikaa!
kuva 18.10.2025 18:50 Ari Virtanen  
  Korjaus, tuo Eit on tietenkin siirtynyt HMVY:lle. Porhalle siirtyi Ei -vaunu.
kuva 18.10.2025 16:52 Arttu Kokkonen  
  Komeeta!
kuva 18.10.2025 16:02 Rasmus Viirre  
  Sitä Mika T. Polamoa..huhhuh!
kuva 18.10.2025 14:22 Otto Tuomainen  
  Täältä https://www.55p.cz/cz.html sivustolta.
kuva 18.10.2025 12:25 Ari Virtanen  
  Molemmissa vaunuissa riittänee työtä ennen liikennöintiä. Taisi olla juurikin tuo Eit jonka lattia tuntui jalan alla suoraan sanottuna mädältä, kun kävelin siinä joskus viisitoista vuotta sitten.
kuva 18.10.2025 12:17 Ilmari Tommola  
  Kiitos Rasmus perinpohjaisesta selityksestä, juuri tässä vaiheessa ollaan. Sr2 ajoi kiinni runkoon noin kymmenen minuuttia kuvanoton jälkeen.
kuva 18.10.2025 11:34 Niklas Rinta-Kanto  
  Upea kuva, Oskari! Tykkään siitä kuinka molemmat deeverit ovat aika valkoisia ja kuvauspaikkakin on kohdillaan.
kuva 18.10.2025 10:05 Oliver Laaksonen  
  Mistäs sait tietää tavarajunan aikataulun?
kuva 18.10.2025 09:32 Jorma Kattelus  
  Taitaa tuo taempi veturi olla 2501.
kuva 18.10.2025 01:51 Rasmus Viirre  
  Jaakko, rungon kokoaminen iltapäivällä Helsinkiin lähtöä varten. Kun etelään menevät autovaunut on lastattu mainitsemassasi Kemijärven päässä, puskee päivystäjä PYO 266:n rungon niihin kiinni ykkösraiteella. Sitten runko asetetaan lähtökuopille ykkösraiteella, jonka jälkeen päivystäjä irrottautuu rungosta, vieden mukanaan tyhjät autovaunut 266:sta, jotka ovat tietysti tässä heti veturin perässä. Päivystäjä odottaa tyhjien autovaunujen kanssa Rovaniemen puuterminaalin raiteistolla siihen asti, kunnes PYO 266 on lähtenyt matkaan Rovaniemeltä. Sitten jäljelle jääneet tyhjät autovaunut pusketaan taas Kemijärven pään lastauspaikalle ykköstä pitkin.
Tässä kuvassa siis ollaan ns. viimeisessä vaiheessa ennen kuin ajetaan sähköveturi kiinni 266:n runkoon. Tämä 266:n kasaus on yleensä valmista viimeistään klo 17:30 maissa. Matkustajia päästetään sisään heti, kun päivystäjä on irti rungosta, ja ovien lukitus saadaan pois.
kuva 18.10.2025 01:10 Esa J. Rintamäki  
  Johan nyt! Täällä yksi ilmoittautuu intopinkeänä jo nyt Eslinkerimatkustajaksi. Horridoh!!!

Herra Miitre, toivottavasti Pirhalle löytyy sopivasti joutilas Tka 7, ellei jo olekin...?
kuva 17.10.2025 22:55 Miitre Timonen  
  Milloinkahan Porha pystyisi liikennöimään sinivaunukalustolla? Tilaan junan heti kun se on mahdollista =D
kuva 17.10.2025 22:52 Miitre Timonen  
  Eipä ole Reijonkaan kuvia enää aikoihin tullut. Usein oli ihan kiinnostavaa tietoa Savon radalta, tunnisteista ja teksteistä viis.
kuva 17.10.2025 22:45 Jaakko Pehkonen  
  Onko tässä kyse siis rungon kokoamisesta iltapäivällä illan Helsinkiin lähtöä varten vai aamun kuvio kun autovaunut siirretään kuvan vasemmassa laidalla olevalle purkupaikalle? Lastaushan tapahtuu rapihan Kemijärven puoleisessa päässä.
kuva 17.10.2025 22:14 Ilmari Tommola  
  Kiitoksia! Kuvan suhteen kävi hyvä tuuri, koska Ounasvaaralle suuntautuneen kävelyn ei ollut edes tarkoitus olla junakuvausreissu. Sillan kohdalla satuin vilkaisemaan Juliadataa ja sieltä se olikin kahden minuutin päästä tulossa. :D
kuva 17.10.2025 21:55 Juho Rintala  
  Hyvä kuva. Mutta joo,valkoinen ja kerma on eri asia, niinkuin Ossi sanoi
kuva 17.10.2025 20:53 Jyrki Talvi  
  Upea kuva Ounaskoskensillasta.
kuva 17.10.2025 20:51 Ossi Rosten  
  Tuosta vaikka tuota valkoraidan värieroa. Valkoinen ja kermanvalkoinen: https://vaunut.org/kuva/176538
kuva 17.10.2025 20:43 Miitre Timonen  
  No tietenkin niitä kermanvärisiä sillä meinataan =D Lorauta kuppiin kermaa ja katso, miltä se näyttää.
kuva 17.10.2025 19:38 Veeti Pietilä  
  Nyt kyllä itseäkin kiinnostaa, että mitä tällä "kermadeeverillä" meinataan?
kuva 17.10.2025 18:02 Perttu Karttunen  
  Usva on kyllä upea elementti kuvissa, kuten tässäkin. Hieno on otos.
kuva 17.10.2025 16:54 Noah Nieminen  
  Jimi ja Rasmus, ahaa. Onko 2738 virallinen kermadeeveri?
kuva 17.10.2025 16:40 Petri Nummijoki  
  Dr16 on kai luiston hallinnan kannalta edelleen moderni. Aiheesta on keskustelua mm. kuvan https://vaunut.org/kuva/99291 yhteydessä.
kuva 17.10.2025 13:45 Pasi Seppälä  
  Usvaa on juuri sopivasti tehdäkseen kuvasta näinkin näyttävän. On hieno!
kuva 17.10.2025 13:21 Kari Roininen  
  Joskus kuulin että Dr 16 veturissa olis luistonestojärjestelmä,joka pyörien lyödessä tyhjää pudottaa moottorin tehoa? Pitäneekö paikkaansa? Jos pitää niin kitkan puuttuessa jää kyllä nousuun.
kuva 17.10.2025 10:35 Ilmari Tommola  
  Kiitän!
kuva 17.10.2025 09:59 Juho Rintala  
  Hyvä kuva Ilmari.
kuva 17.10.2025 09:09 Esa J. Rintamäki  
  Herra Petri, mistäköhän syystä se hinta ei ollut "kilpailukykyinen"...?

Parivetodeeverin vetämä juna versus sata rekkaa, mikähän mahtaa "puhua" rekkaliikenten puolesta? Vaikka Vlp sahalla on "dynaamista" ratapihaa niin maan raakkuleesti?

Mäntässä Valtatien tasoristeys on jo hävitetty tai poistettu, ihan kuin sitä ei koskaan olisi ollutkaan. Tehdasratapihalla ruoste senkun kukoistaa ja vallitsee. Virtasalmen sillalla kasvaa hukkakauraa.

Näitä "dynaamisia" keissejä on takuulla tulossa lisää ja paljon. Onko lopulta odotettavissa, että raiteiden kohtalo on saada dynamiittia niin maan "dynaamisesti"? Savonlinna - Huutokoski - välillä dynaamisen sillan puuttuminen jne...?

Kaikkein halvin junahan on se, jota ei ajeta, ja jota ei ole olemassakaan. Sama juttu kaikkein halvimmalla rautatiellä.
kuva 17.10.2025 08:00 Jimi Lappalainen  
  Siis vähän niinkuin Landskrona, mutta ei sinne päinkään? :D
kuva 17.10.2025 07:19 Jari Välimaa  
  Onneksi tämä ylityspaikka käsite on määritelty kunta tasolla jolloin eri kaupungeissa on erilaisia tapoja merkitä yltyspaikka.

Hatanpään valtatiellä on suojatie-kohta ja olen nähnyt monta kertaa että ratikka väistää
kuva 17.10.2025 02:43 John Lindroth  
  Ei hyvä juttu!Eiköhän pitäisi olla turvallisuus ensin?Mikäli tilanteet toistuu saattaa turvallisuudesta vastaava viranomainen olla asioista kiinnostunut!
kuva 17.10.2025 00:26 Uwe Geuder  
  Hervannassa on vielä suojateitä. Raitiovaunun pitäisi antaa kulkua jalankulkijalle. Olen kuitenkin nähnyt, että se soitti kovasti kelloa, kun joku oli astumassa suojatielle. Etäisyys oli ainakin 30 m, siis olisi voinut jarruttaa hyvin turvallisesti. Kyllä minunkin mielestäni se on outo, että raitiovaunun pitäisi pysähtyä, mutta olettaisin, että raitiovaunukuski noudattaa sääntöjä.
kuva 16.10.2025 23:57 Arttu Kokkonen  
  Ihan mielenkiintoisen näköinen laite.
kuva 16.10.2025 23:43 Matti Melamies  
  No tästä näkyy mikä osa vihreää on maalattu Pieksämäen konepajalla. Loppu vihreästä teipataan Ilmalassa.