|
|
07.09.2025 11:27 | Erkki Nuutio | ||
| Maastovanteiden tuntija en ole. Joka tapauksessa kuvan planeettapyöräkotelosta ulospäin oleva pulttikehä (siis sisempi pulttikehistä) on vakio 335 mm:n kehä kymmenelle pyörän M22 kiinnitysruuville. Ulompi pulttikehä on tosiaan sisärenkaallisen vanteen osiinsa laittamista varten 14.00-20 pyöriä käytettäessä. Ehkä kyse on tällaisesta: https://www.trovagomme.it/pneumatici/michelin/608211-michelin-14-00-r20-165j-xzlplus-pneumatici-nuovi-estivo.html Olettaisin vanteen olevan leveyssuunnassa kolmiosainen, mutta en ole tosiaan sisärenkaallisten maastovanteiden tuntija. Maantievanteet/pyörät ovat koko 1972 alkaneena aktiiviaikanani olleet jakamattomia, sisärenkaattomia ja myös vyörenkaallisia (R). Työkone/traktorivanteet ovat kamala vanhahtava sekasotku, josta olen pysytellyt etäällä. |
||||
|
|
07.09.2025 10:58 | Teemu Saukkonen | ||
| Onko nuo kaikki muka niin huonoja ettei voinut panna myyntiin? | ||||
|
|
07.09.2025 10:54 | Hannu Peltola | ||
| Tämä on se Lissabonissa suistunut funikulaari. | ||||
|
|
07.09.2025 09:56 | Aarni Lilja | ||
| Ok luulin, kun articrail hinasi sen Niiralaan niin siksi luulin, että articrail osti sen Juho. | ||||
|
|
07.09.2025 09:54 | Juho Rintala | ||
| Dv12 on FoxRailin. | ||||
|
|
07.09.2025 08:46 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva, mutta Articrail tais ostaa Dv12 2646 | ||||
|
|
06.09.2025 22:55 | Jukka Voudinmäki | ||
| Sitähän se. https://www.museovirasto.fi/fi/kokoelma-ja-tietopalvelut/kuvakokoelmat/ajankohtaista/kamera-lehden-artikkelit-2014/atomijuna-matkalla-itaan | ||||
|
|
06.09.2025 22:21 | Aapo Niemelä | ||
| Viimeinen höyryveturifontillinen dieseli on poistunut riveistä. | ||||
|
|
06.09.2025 22:08 | Jorma Kattelus | ||
| Nytkö rupeaa Ruotsista modernisointiin tulevat moottorijunat, yms. kulkemaan ilman rekkakyytiä? | ||||
|
|
06.09.2025 21:05 | Heikki Jalonen | ||
| Onkohan oikean puolimmainen raide ja aidattu häkki Hästholmenin voimalaitosprojektin terminaali? Kovin on muutama neuvostomallinen "export"-laatikko siellä. Ja raskaan taakan siirolaitteistoa, nosturi ja platta. | ||||
|
|
06.09.2025 20:53 | Mikko Otava | ||
| Monta pulttia tuosta pitää avata vanteen irroitusta varten? | ||||
|
|
06.09.2025 20:41 | Miitre Timonen | ||
| Itse olen kyllä ollut tyytyväinen dynaamiseen hinnoitteluun kun pystyn yleensä päättämään omat menoni hyvissä ajoin etukäteen. Eikä toisaalta viime tingassa ostettu lippukaan yleensä vaikuta kovin paljon kalliimmalta kuin mikä oli vakio noin 10 vuotta sitten. Huolimatta yleisestä hintojen noususta. | ||||
|
|
06.09.2025 20:34 | Miitre Timonen | ||
| Tuli mieleen tämän kirjoituksen https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011465041.html pohjalta, että miten mahtaa junasta ostetun lipun hinta käyttäytyä, kun paikkavaraustahan siihen ei käsittääkseni kuulu. Olisiko tuossa tilanteessa, jossa ainoa verkkokaupan tarjoama paikka on hytissä, kannattanut vain mennä junaan "seisomapaikalle" ja ostaa lippu konduktööriltä? Eli onko konduktöörin myymän lipun hinta myös dynaaminen? | ||||
|
|
06.09.2025 20:05 | Joonas Viita | ||
| Siellä on joku käynyt tekemässä suojamaalausta. | ||||
|
|
06.09.2025 19:30 | Reijo Salminen | ||
| Paria vuotta aikaisemmin Datsunin tilalla oli kostaja: https://vaunut.org/kuva/148045 | ||||
|
|
06.09.2025 17:28 | Antti Grönroos | ||
| Voisikos tämä toimia tarpeen vaatiessa vaunujen säilytyspaikkana. | ||||
|
|
06.09.2025 16:24 | Tero Korkeakoski | ||
| Onko yksi Obrk saanut uutta, erilaista väriä vai hämääkö tuossa joku. | ||||
|
|
06.09.2025 14:48 | Daniel Senishch | ||
| Lollis | ||||
|
|
06.09.2025 12:46 | Jyrki Talvi | ||
| Datsun 100A tutummin Kiinan pommi. | ||||
|
|
06.09.2025 12:35 | Pasi Utriainen | ||
| Mahtaneeko olla yksityiskäytössä, katunäkymän mukaan verhot ovat ikkunoissa ja auto pihassa. Asema muistuttaa kovasti tanssilavaa. | ||||
|
|
06.09.2025 11:10 | Seppo Rahja | ||
| Vasemmalla Hillman Imp | ||||
|
|
06.09.2025 10:04 | Jimi Lappalainen | ||
| Toukokuun 2025 StreetView-kuvan mukaan edelleen jäljellä, Maanmittauslaitoksen kartan mukaan myös. Mihinkäs se katoaisi :) | ||||
|
|
06.09.2025 10:00 | Jimi Lappalainen | ||
| Radalla oli myös kaksi yhdistettyä maantie- ja rautatiesiltaa. | ||||
|
|
06.09.2025 09:50 | Pasi Utriainen | ||
| Mitähän tälle asemarakennukselle kuuluu nyt? | ||||
|
|
06.09.2025 09:49 | Jimi Lappalainen | ||
| Vetokalustosta: https://vaunut.org/kuva/90519 | ||||
|
|
06.09.2025 09:40 | Esa J. Rintamäki | ||
| Opastelippu paikassa, jossa sen löytää aina. | ||||
|
|
06.09.2025 09:39 | Esa J. Rintamäki | ||
| Jees, herra Paavo. Mäntässä automallia kutsuttiin nimellä "Datsun Miljoona Öö". | ||||
|
|
06.09.2025 09:27 | Paavo Joensuu | ||
| Hieno Datsun, taitaa olla 100A | ||||
|
|
06.09.2025 09:11 | Jimi Lappalainen | ||
| Hienoa, kiitos kuvista! :) | ||||
|
|
06.09.2025 01:42 | Reijo Salminen | ||
| Mihin ne tuota ropsia ajaa? | ||||
|
|
06.09.2025 00:38 | Rasmus Viirre | ||
| Tuli havaittua tämä 31.8. junan kyydistä, monen muun koneen seasta Ylivieskan varikolla. Hetki meni ihmetellessä ja etsiessä aikatauluja, jotta varmistuin että sama kone tosiaan kyseessä. Saattoi käydä myös Tuomiojalla keikan. | ||||
|
|
06.09.2025 00:18 | Rasmus Viirre | ||
| Ei taida ylettyä vaunuihin? Tuosta ylikulkukäytävästä pitää puutavara-autojen päästä kulkemaan, niin vaunut jäävät kauas. | ||||
|
|
05.09.2025 22:42 | Asmo Rasinen | ||
| Voiko tuonne ajaa sudellakin jos on takimmainen virroitin ylhäällä? | ||||
|
|
05.09.2025 22:21 | Kimmo T. Lumirae | ||
| Ennen noin 1995, mm. siniset vaunut maalattiin nimenomaan Miranolilla, joita Tikkurila sekoitti vastaamaan VR:n värikarttaa. Sittemmin siirryttiin kaksikomponenttimaaleihin, ja niiden sävyt poikkeavat selvästi näistä vanhoista VR:n värikartoista, jotka eivät noudattaneet esim. RAL-värejä. Mm. Dr14:ssa huomasi eron selvästi: kaksikomponenttimaaleissa punainen on heleämpi ja kermanväri on keltaisempi. |
||||
|
|
05.09.2025 22:16 | Kimmo T. Lumirae | ||
| Selvästi kopioitu Suomesta: П niin kuin Пysähdyspaikka. Vaan muistaakseni Suomessa pysähdyspaikan merkit eivät olleet Jt:ssä. 77-sarjan koneet ovat FAUR:in valmisteita Romaniasta, samoin 76-sarjalaiset. Voithin vaihteisto, mutta päämoottorin tietoja ei oikein löydy; FAUR on käyttänyt lisenssi-Mersuja mutta ilmeisesti ei näissä. |
||||
|
|
05.09.2025 21:00 | Santeri Turunen | ||
| Taitaa olla se äänekäs vähemmistö vauhdissa :D Toisaalta on kiva, että on paljon mielipiteitä. Junien ulkonäkö ei kuitenkaan ole mikään "yksi totuus"-tyyppinen juttu. | ||||
|
|
05.09.2025 20:17 | Pertti Miettinen | ||
| Harvinaisen sekava kuvateksti. | ||||
|
|
05.09.2025 18:44 | Erkki Nuutio | ||
| Masin pyörännapojen napavälitykset (3 planeettapyörää kussakin) näkyvät edustavasti. Planeettakoteloiden kansi ei tuonut ulkonemaa renkaan ulkosivuun nähden (päinvastoin kuin kehnommissa maastoakselistoissa). Maavara veto/tasauspyörästön kohdalla 400 mm (napavälityksen ansiosta vetopyörästö on pienihalkaisijainen), muualla 680 mm 14.00-20 tai 14.00 R20 renkailla. Näitä akselistoja (BEA, BTA) toimitettiin Scaniallekin lyhytikäisen yhteistyösopimuksen myötä 1970-luvun loppupuolella.. Tämäkin SISU SA-150 VKH oli hyvin kotimainen auto moottorin ollessa Valmet 611 CSBA (150 kW / 695 Nm). Valtion sijoitusyhtiön hankittua tuoreesti Uudenkaupungin autotehtaan, on lehdistö spekuloinut että SISU GTP:tä voitaisiin tehdä siellä (KL 2.9.25 pääkirjoitus) jos niin sovitaan osapuolten kesken. Tavoite olisi tietysti tuotannon lisäys ja valmistuskustannusten alentaminen tuotantotekniikan myötä. |
||||
|
|
05.09.2025 18:36 | Markku Taavitsainen | ||
| Lapsuudessani 1960- ja 70- luvuilla Joensuu - Nurmes -rataosalla kahdeksanvaunuisia lättäkokoonpanoja näki ainoastaan suurien juhlapyhien paluuliikenteessä. Vaikuttavan pitkä, äänekäs ja dieselinkatkuinen kombo. | ||||
|
|
05.09.2025 18:21 | Miitre Timonen | ||
| Siinäs kuulitte, ei tämä harrastus ole pelkkää valittamista ja kaiken uuden vastustamista ;D | ||||
|
|
05.09.2025 17:42 | Daniel Senishch | ||
| Kiitti. Ju. | ||||
|
|
05.09.2025 17:36 | Juho Rintala | ||
| Tervetuloa vaunut.orgiin Daniel! Erittäin komea ja hyvälaatuinen kuva! Kuvan tietoihin voi vielä lisätä operaattorin, ja junan numeron. |
||||
|
|
05.09.2025 12:28 | Esa J. Rintamäki | ||
| Hyvä kuva, jossa sumuinen tiistaiaamu luo vielä hälveneviä muistoja viikonlopun riehakkuudesta. On alkanut arki, jo edellisaamuna, ja nisupullan sijaan tullut reikäleivät. |
||||
|
|
05.09.2025 12:22 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Pasi, oliko ennenvanhaan tunnettu munanmuotoinen Ooppeli Kadett kuinka läheistä sukua tälle mallille? Itse en sitä tiedä. Herra Kari: onhan sinne matkaa, sanoi kana kun kuuta katseli. Muuten, Siikamäen kampiasetinlaite oli muinaistakin muinaisempi toteutus, olikohan sen siipiopastimissa jopa kaasuvilkkuvalo? |
||||
|
|
05.09.2025 11:59 | Heikki Jalonen | ||
| Joku kylän nuorista lienee viimeinkin löytänyt Soliferiinsa lisää vetoja... Nykyään tämän liikennepaikan tienoilla ei ole mitään muistumaa rakennuksista tai sivuraiteista, viimeiset merkit katosivat maantien (Vättiläntie-Pieksämäentie Mt 455) oikaisun ja uuden tielinjan myötä. Luultavasti ainoa jäljellä oleva rakennuksen tapainen on vanhan aution ja hyvällä matkalla tuhonsa tiellä olevan kaupparakennuksen (Vättiläntie 1677) yhteydessä: rakennukseen on joskus aikanaan lisätty päätykuisti. Luultavasti tuo kuisti on Maaveden liikennepaikkaan liittynyt vaihdemiehen koppi tai vastaava, uusiokäytössä. Kottaraisen tyyli on sellainen. Maaveden asema oli aikanaan jotenkin vilkas tavaraliikenteeltään, tuossa aseman lähellä sijaitsi Enso-Gutzeitin omistama Maaveden Tervatehdas (toiminnassa 1919...1952). Tehtaalta tietysti lähti tuotteita, mutta varsinkin tuli vaunukuormia, nimittäin tervaksia (kantoja) Enson eri hakkuutyömailta. Paikallisesti saatavat raaka-aineet eivät tarpeita kattaneet. |
||||
|
|
05.09.2025 11:56 | Kari Haapakangas | ||
| Hmm. aavistuksen erikoinen käsitys "hieman" pidemmästä... Siikamäki-Pieksämäki 15 km Pieksämäki-Keuruu 150 km |
||||
|
|
05.09.2025 11:39 | Heikki Jalonen | ||
| Postipankin palveluita on tarvitsijoiden saatavilla. Myös kirjeitä tahi postikortteja voi lähettää, jopa kaukaisimpiin ulkoisiin maihin. Vuonna 2025 jos siikamäkeläinen kaavailisi lähettävänsä Joulukortin Keuruun mummolle, pitää hänen istuutua autoon ja ajella Pieksämäelle. Sinne Keuruulle olisi sitten enää vain hieman pidempi ajelu. Ehkäpä Keuruun mummo ilahtuu saadessaan pahvisen kortin sijaan fyysisiä vieraita. Ehkä... |
||||
|
|
05.09.2025 11:24 | Pasi Seppälä | ||
| Hyviä kuvia taas. Kuvan autohan on c-mallinen Kadett hieman vakiokokoa isommilla pinnavanteilla:) | ||||
|
|
05.09.2025 08:32 | Arttu Kokkonen | ||
| Nykyään tämä on Sinisten vaunujen ystävillä. | ||||
|
|
05.09.2025 08:09 | Ossi Rosten | ||
| "Vähän" enemmän näkyvyyttä kuin tämän viikon tiistaina samalla paikalla. Piti olla ennusteen mukaan muka selkeetä, vaan paikalliset totesivat että "Itävallan sää" :D | ||||
|
|
04.09.2025 22:32 | Jouni Hytönen | ||
| MRY:n syysretkijuna laskeutui 35 vuotta sitten tuosta vaihteesta alas vanhalle ratalinjalle. Heinittyneellä raiteella takaisin ylös kiipeämisessä oli muistaakseni vähän haasteita (lättäjuna). | ||||