Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 07.09.2025 11:27 Erkki Nuutio  
  Maastovanteiden tuntija en ole.
Joka tapauksessa kuvan planeettapyöräkotelosta ulospäin oleva pulttikehä (siis sisempi pulttikehistä) on vakio 335 mm:n kehä kymmenelle pyörän M22 kiinnitysruuville.
Ulompi pulttikehä on tosiaan sisärenkaallisen vanteen osiinsa laittamista varten 14.00-20 pyöriä käytettäessä.
Ehkä kyse on tällaisesta: https://www.trovagomme.it/pneumatici/michelin/608211-michelin-14-00-r20-165j-xzlplus-pneumatici-nuovi-estivo.html
Olettaisin vanteen olevan leveyssuunnassa kolmiosainen, mutta en ole tosiaan sisärenkaallisten maastovanteiden tuntija.
Maantievanteet/pyörät ovat koko 1972 alkaneena aktiiviaikanani olleet jakamattomia, sisärenkaattomia ja myös vyörenkaallisia (R).
Työkone/traktorivanteet ovat kamala vanhahtava sekasotku, josta olen pysytellyt etäällä.
kuva 07.09.2025 10:58 Teemu Saukkonen  
  Onko nuo kaikki muka niin huonoja ettei voinut panna myyntiin?
kuva 07.09.2025 10:54 Hannu Peltola  
  Tämä on se Lissabonissa suistunut funikulaari.
kuva 07.09.2025 09:56 Aarni Lilja  
  Ok luulin, kun articrail hinasi sen Niiralaan niin siksi luulin, että articrail osti sen Juho.
kuva 07.09.2025 09:54 Juho Rintala  
  Dv12 on FoxRailin.
kuva 07.09.2025 08:46 Aarni Lilja  
  Hieno kuva, mutta Articrail tais ostaa Dv12 2646
kuva 06.09.2025 22:55 Jukka Voudinmäki  
  Sitähän se. https://www.museovirasto.fi/fi/kokoelma-ja-tietopalvelut/kuvakokoelmat/ajankohtaista/kamera-lehden-artikkelit-2014/atomijuna-matkalla-itaan
kuva 06.09.2025 22:21 Aapo Niemelä  
  Viimeinen höyryveturifontillinen dieseli on poistunut riveistä.
kuva 06.09.2025 22:08 Jorma Kattelus  
  Nytkö rupeaa Ruotsista modernisointiin tulevat moottorijunat, yms. kulkemaan ilman rekkakyytiä?
kuva 06.09.2025 21:05 Heikki Jalonen  
  Onkohan oikean puolimmainen raide ja aidattu häkki Hästholmenin voimalaitosprojektin terminaali? Kovin on muutama neuvostomallinen "export"-laatikko siellä. Ja raskaan taakan siirolaitteistoa, nosturi ja platta.
kuva 06.09.2025 20:53 Mikko Otava  
  Monta pulttia tuosta pitää avata vanteen irroitusta varten?
kuva 06.09.2025 20:41 Miitre Timonen  
  Itse olen kyllä ollut tyytyväinen dynaamiseen hinnoitteluun kun pystyn yleensä päättämään omat menoni hyvissä ajoin etukäteen. Eikä toisaalta viime tingassa ostettu lippukaan yleensä vaikuta kovin paljon kalliimmalta kuin mikä oli vakio noin 10 vuotta sitten. Huolimatta yleisestä hintojen noususta.
kuva 06.09.2025 20:34 Miitre Timonen  
  Tuli mieleen tämän kirjoituksen https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011465041.html pohjalta, että miten mahtaa junasta ostetun lipun hinta käyttäytyä, kun paikkavaraustahan siihen ei käsittääkseni kuulu. Olisiko tuossa tilanteessa, jossa ainoa verkkokaupan tarjoama paikka on hytissä, kannattanut vain mennä junaan "seisomapaikalle" ja ostaa lippu konduktööriltä? Eli onko konduktöörin myymän lipun hinta myös dynaaminen?
kuva 06.09.2025 20:05 Joonas Viita  
  Siellä on joku käynyt tekemässä suojamaalausta.
kuva 06.09.2025 19:30 Reijo Salminen  
  Paria vuotta aikaisemmin Datsunin tilalla oli kostaja: https://vaunut.org/kuva/148045
kuva 06.09.2025 17:28 Antti Grönroos  
  Voisikos tämä toimia tarpeen vaatiessa vaunujen säilytyspaikkana.
kuva 06.09.2025 16:24 Tero Korkeakoski  
  Onko yksi Obrk saanut uutta, erilaista väriä vai hämääkö tuossa joku.
kuva 06.09.2025 14:48 Daniel Senishch  
  Lollis
kuva 06.09.2025 12:46 Jyrki Talvi  
  Datsun 100A tutummin Kiinan pommi.
kuva 06.09.2025 12:35 Pasi Utriainen  
  Mahtaneeko olla yksityiskäytössä, katunäkymän mukaan verhot ovat ikkunoissa ja auto pihassa. Asema muistuttaa kovasti tanssilavaa.
kuva 06.09.2025 11:10 Seppo Rahja  
  Vasemmalla Hillman Imp
kuva 06.09.2025 10:04 Jimi Lappalainen  
  Toukokuun 2025 StreetView-kuvan mukaan edelleen jäljellä, Maanmittauslaitoksen kartan mukaan myös. Mihinkäs se katoaisi :)
kuva 06.09.2025 10:00 Jimi Lappalainen  
  Radalla oli myös kaksi yhdistettyä maantie- ja rautatiesiltaa.
kuva 06.09.2025 09:50 Pasi Utriainen  
  Mitähän tälle asemarakennukselle kuuluu nyt?
kuva 06.09.2025 09:49 Jimi Lappalainen  
  Vetokalustosta: https://vaunut.org/kuva/90519
kuva 06.09.2025 09:40 Esa J. Rintamäki  
  Opastelippu paikassa, jossa sen löytää aina.
kuva 06.09.2025 09:39 Esa J. Rintamäki  
  Jees, herra Paavo. Mäntässä automallia kutsuttiin nimellä "Datsun Miljoona Öö".
kuva 06.09.2025 09:27 Paavo Joensuu  
  Hieno Datsun, taitaa olla 100A
kuva 06.09.2025 09:11 Jimi Lappalainen  
  Hienoa, kiitos kuvista! :)
kuva 06.09.2025 01:42 Reijo Salminen  
  Mihin ne tuota ropsia ajaa?
kuva 06.09.2025 00:38 Rasmus Viirre  
  Tuli havaittua tämä 31.8. junan kyydistä, monen muun koneen seasta Ylivieskan varikolla. Hetki meni ihmetellessä ja etsiessä aikatauluja, jotta varmistuin että sama kone tosiaan kyseessä. Saattoi käydä myös Tuomiojalla keikan.
kuva 06.09.2025 00:18 Rasmus Viirre  
  Ei taida ylettyä vaunuihin? Tuosta ylikulkukäytävästä pitää puutavara-autojen päästä kulkemaan, niin vaunut jäävät kauas.
kuva 05.09.2025 22:42 Asmo Rasinen  
  Voiko tuonne ajaa sudellakin jos on takimmainen virroitin ylhäällä?
kuva 05.09.2025 22:21 Kimmo T. Lumirae  
  Ennen noin 1995, mm. siniset vaunut maalattiin nimenomaan Miranolilla, joita Tikkurila sekoitti vastaamaan VR:n värikarttaa.

Sittemmin siirryttiin kaksikomponenttimaaleihin, ja niiden sävyt poikkeavat selvästi näistä vanhoista VR:n värikartoista, jotka eivät noudattaneet esim. RAL-värejä. Mm. Dr14:ssa huomasi eron selvästi: kaksikomponenttimaaleissa punainen on heleämpi ja kermanväri on keltaisempi.
kuva 05.09.2025 22:16 Kimmo T. Lumirae  
  Selvästi kopioitu Suomesta: П niin kuin Пysähdyspaikka. Vaan muistaakseni Suomessa pysähdyspaikan merkit eivät olleet Jt:ssä.

77-sarjan koneet ovat FAUR:in valmisteita Romaniasta, samoin 76-sarjalaiset. Voithin vaihteisto, mutta päämoottorin tietoja ei oikein löydy; FAUR on käyttänyt lisenssi-Mersuja mutta ilmeisesti ei näissä.
kuva 05.09.2025 21:00 Santeri Turunen  
  Taitaa olla se äänekäs vähemmistö vauhdissa :D Toisaalta on kiva, että on paljon mielipiteitä. Junien ulkonäkö ei kuitenkaan ole mikään "yksi totuus"-tyyppinen juttu.
kuva 05.09.2025 20:17 Pertti Miettinen  
  Harvinaisen sekava kuvateksti.
kuva 05.09.2025 18:44 Erkki Nuutio  
  Masin pyörännapojen napavälitykset (3 planeettapyörää kussakin) näkyvät edustavasti. Planeettakoteloiden kansi ei tuonut ulkonemaa renkaan ulkosivuun nähden (päinvastoin kuin kehnommissa maastoakselistoissa). Maavara veto/tasauspyörästön kohdalla 400 mm (napavälityksen ansiosta vetopyörästö on pienihalkaisijainen), muualla 680 mm 14.00-20 tai 14.00 R20 renkailla.

Näitä akselistoja (BEA, BTA) toimitettiin Scaniallekin lyhytikäisen yhteistyösopimuksen myötä 1970-luvun loppupuolella..
Tämäkin SISU SA-150 VKH oli hyvin kotimainen auto moottorin ollessa Valmet 611 CSBA (150 kW / 695 Nm).

Valtion sijoitusyhtiön hankittua tuoreesti Uudenkaupungin autotehtaan, on lehdistö spekuloinut että SISU GTP:tä voitaisiin tehdä siellä (KL 2.9.25 pääkirjoitus) jos niin sovitaan osapuolten kesken. Tavoite olisi tietysti tuotannon lisäys ja valmistuskustannusten alentaminen tuotantotekniikan myötä.
kuva 05.09.2025 18:36 Markku Taavitsainen  
  Lapsuudessani 1960- ja 70- luvuilla Joensuu - Nurmes -rataosalla kahdeksanvaunuisia lättäkokoonpanoja näki ainoastaan suurien juhlapyhien paluuliikenteessä. Vaikuttavan pitkä, äänekäs ja dieselinkatkuinen kombo.
kuva 05.09.2025 18:21 Miitre Timonen  
  Siinäs kuulitte, ei tämä harrastus ole pelkkää valittamista ja kaiken uuden vastustamista ;D
kuva 05.09.2025 17:42 Daniel Senishch  
  Kiitti. Ju.
kuva 05.09.2025 17:36 Juho Rintala  
  Tervetuloa vaunut.orgiin Daniel!

Erittäin komea ja hyvälaatuinen kuva!

Kuvan tietoihin voi vielä lisätä operaattorin, ja junan numeron.
kuva 05.09.2025 12:28 Esa J. Rintamäki  
  Hyvä kuva, jossa sumuinen tiistaiaamu luo vielä hälveneviä muistoja viikonlopun riehakkuudesta.

On alkanut arki, jo edellisaamuna, ja nisupullan sijaan tullut reikäleivät.
kuva 05.09.2025 12:22 Esa J. Rintamäki  
  Herra Pasi, oliko ennenvanhaan tunnettu munanmuotoinen Ooppeli Kadett kuinka läheistä sukua tälle mallille? Itse en sitä tiedä.

Herra Kari: onhan sinne matkaa, sanoi kana kun kuuta katseli.

Muuten, Siikamäen kampiasetinlaite oli muinaistakin muinaisempi toteutus, olikohan sen siipiopastimissa jopa kaasuvilkkuvalo?
kuva 05.09.2025 11:59 Heikki Jalonen  
  Joku kylän nuorista lienee viimeinkin löytänyt Soliferiinsa lisää vetoja...

Nykyään tämän liikennepaikan tienoilla ei ole mitään muistumaa rakennuksista tai sivuraiteista, viimeiset merkit katosivat maantien (Vättiläntie-Pieksämäentie Mt 455) oikaisun ja uuden tielinjan myötä.

Luultavasti ainoa jäljellä oleva rakennuksen tapainen on vanhan aution ja hyvällä matkalla tuhonsa tiellä olevan kaupparakennuksen (Vättiläntie 1677) yhteydessä: rakennukseen on joskus aikanaan lisätty päätykuisti. Luultavasti tuo kuisti on Maaveden liikennepaikkaan liittynyt vaihdemiehen koppi tai vastaava, uusiokäytössä. Kottaraisen tyyli on sellainen.

Maaveden asema oli aikanaan jotenkin vilkas tavaraliikenteeltään, tuossa aseman lähellä sijaitsi Enso-Gutzeitin omistama Maaveden Tervatehdas (toiminnassa 1919...1952). Tehtaalta tietysti lähti tuotteita, mutta varsinkin tuli vaunukuormia, nimittäin tervaksia (kantoja) Enson eri hakkuutyömailta. Paikallisesti saatavat raaka-aineet eivät tarpeita kattaneet.
kuva 05.09.2025 11:56 Kari Haapakangas  
  Hmm. aavistuksen erikoinen käsitys "hieman" pidemmästä...

Siikamäki-Pieksämäki 15 km
Pieksämäki-Keuruu 150 km
kuva 05.09.2025 11:39 Heikki Jalonen  
  Postipankin palveluita on tarvitsijoiden saatavilla. Myös kirjeitä tahi postikortteja voi lähettää, jopa kaukaisimpiin ulkoisiin maihin.

Vuonna 2025 jos siikamäkeläinen kaavailisi lähettävänsä Joulukortin Keuruun mummolle, pitää hänen istuutua autoon ja ajella Pieksämäelle. Sinne Keuruulle olisi sitten enää vain hieman pidempi ajelu. Ehkäpä Keuruun mummo ilahtuu saadessaan pahvisen kortin sijaan fyysisiä vieraita. Ehkä...
kuva 05.09.2025 11:24 Pasi Seppälä  
  Hyviä kuvia taas. Kuvan autohan on c-mallinen Kadett hieman vakiokokoa isommilla pinnavanteilla:)
kuva 05.09.2025 08:32 Arttu Kokkonen  
  Nykyään tämä on Sinisten vaunujen ystävillä.
kuva 05.09.2025 08:09 Ossi Rosten  
  "Vähän" enemmän näkyvyyttä kuin tämän viikon tiistaina samalla paikalla. Piti olla ennusteen mukaan muka selkeetä, vaan paikalliset totesivat että "Itävallan sää" :D
kuva 04.09.2025 22:32 Jouni Hytönen  
  MRY:n syysretkijuna laskeutui 35 vuotta sitten tuosta vaihteesta alas vanhalle ratalinjalle. Heinittyneellä raiteella takaisin ylös kiipeämisessä oli muistaakseni vähän haasteita (lättäjuna).