Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 28.07.2023 11:16 Ilkka Hovi  
  Kuvan keskellä ja oikeassa laidassa on ilmeisimmin nk Griffing-kovavalupyöriä. Amerikkalaiset Griffing-pyörät olivat ilman pyöränrenkaita sillä valu oli kehitettyä juuri tälllaista käyttöä varten. Nämä pyörät on valettu Suomessa, Rauta- ja Metallivalimo Suomi, Helsinki (Nykyisin kait Iisalmi). Olosuhteet joissa raskas juna jarruttaa pitkän matkan (esim 10 km 1% laskua) jarrutuksessa syntymä sinertävä jarrutussavu saattoi veturista katsoen peittää junan jo neljännestä vaunusta lähtien. Tällöin pyöränrenkaat kuumenisivat ja irtoavaisivat. Kuluneet pyörät sulatettiin ja valettiin uudelleen.
kuva 28.07.2023 09:57 Jaakko Keränen  
  Oikeanpuoleinen isompi nuoli mustalla pohjalla. Nuoli voisi olla vaaleampi ja kirkkaampi, samaa esim. sinistä kuin tekstipohja.
kuva 28.07.2023 08:39 Jukka P. T. Ruuskanen  
  Ensimmäistä kertaa tulin tietoiseksi, että tallin vieressä on olleet tuollaiset rakennukset: tallin kyljessä ehkä resiina/rullavaunuvaja ja samalla tontilla isompi varastorakennus.
kuva 28.07.2023 08:35 Jukka P. T. Ruuskanen  
  Tässä on kaikki pienoisrautatiedioraaman ainekset.
kuva 27.07.2023 23:22 Alex Chudoba  
  Aivan vahingossa ja museoväen tietämättä ei yllä kommenteissa mainittu Kivilouhimon ruokailuvaunu tainnut kuitenkaan kadota romuksi, koska on kesällä 1987 kuvattu Hyvinkään konepajalla ja mainitaan kuvan tiedoissa Rautatiemuseon vaunuksi.

https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:10351?imgid=2
https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:SRMV1:10352?imgid=2
kuva 27.07.2023 22:48 Onni Tikkala  
  Timo: vuoden 2016 jälkeen ei ole uusia vihreitä Sr1:siä ilmestynyt. Yksi viimeisimmistä värin vaihtaneista (ellei jopa viimeinen) oli 3001, josta tehtiin ensimmäiset havainnot vihreänä heinäkuussa.
kuva 27.07.2023 22:43 Seppo Rahja  
  Sama talli 54 vuotta myöhemmin. https://vaunut.org/kuva/134231?s=1
kuva 27.07.2023 22:20 Mikko Mäntymäki  
  Heinäkuun kuvaamiset on jääneet laiskoiksi kun olen ollut kohta 1+2 viikkoa Punkalaitumella.
kuva 27.07.2023 21:14 Lari Åhman  
  Kbp:n tolpat varmasti rajoittavat pylväsnippujen kokoa, ehkä myös kantavuus. Toisaalta kuljetuksen tilaaja on voinut itse määrittää tarvittavan vaunukaluston. Vaunujen määräkin vaihtelee alle kymmenestä liki täysimittaiseen junaan.
kuva 27.07.2023 20:02 Jimi Lappalainen  
  Rautatieaiheinen bussikuva.
kuva 27.07.2023 20:02 Jimi Lappalainen  
  Bussiaiheinen rautatiekuva.
kuva 27.07.2023 20:00 Jorma Kattelus  
  Onkos sijainnit nyt: Ruokosuo (Siilijärvi), Uusikaupunki (tulossa?) ja Kotka?
kuva 27.07.2023 19:47 Jarno Piltti  
  Mitäpä aihetta ei vorkin arkistosta löytyisi, olkoonkin henkimaailmasta: https://vaunut.org/kuva/51347
kuva 27.07.2023 19:29 Jarno Piltti  
  Mainio rautatieaiheinen bussikuva (tai toisinpäin).
kuva 27.07.2023 19:24 Jarno Piltti  
  Kyllä, osaava tekee dronella herkkua!
kuva 27.07.2023 19:22 Jarno Piltti  
  Mukava veturiyhdistelmä ja tyylikäs kuva. Loppuuko Kbp:n tolppien pituus ikään kuin kesken näissä pylväskuormissa?
kuva 27.07.2023 19:11 Otto Tuomainen  
  Itselläni tämä https://vaunut.org/kuva/120953 takaikkunakokemus on jäänyt mieleen.
kuva 27.07.2023 18:52 Esa J. Rintamäki  
  Sama täällä. Itsekin nuorena keräsin ratakilometrejä juuri junien takapään eteisessä, joskus kiikari mukana! Puuvaunut ja lättähatut olivat huippua.

Seuraan tuppautuvien kännikalojen mölinä loppui, kun aloin puhua saksaa. Eikä nämä raukat ymmärtäneet, että solvasin näitä karkeimman jälkeen hymyillen hienoisesti. Luulivat että kehuin heitä! "Hinterfotziger Hund. Königin des Schwul-Gesellschaft." Ja niin edelleen...

Eit:n ja muidenkin teräsvaunujen vanhan päätyovi-ikkunasysteemin muutos nykyiseksi oli hiukan hankala nieltäväksi.
kuva 27.07.2023 17:52 Timo Haapanen  
  Numerot vastaavasti 1570, 1562 ja 1574.
kuva 27.07.2023 17:51 Timo Haapanen  
  Nyt Dr kaksykkösiä on siis kolme, Jakob, Paul ja Ants.
kuva 27.07.2023 17:47 Timo Haapanen  
  Ants: https://www.youtube.com/watch?v=Obex8xNjcmE
kuva 27.07.2023 17:44 Timo Haapanen  
  Aivan... ei näillä kai tarkoitus ole linjalle lähteäkään. Milloinkahan mahtavat North Railin vetureista lähteä Operailin tekstit (ja nokipettereistä noki)?
kuva 27.07.2023 17:36 Timo Haapanen  
  Vihertyneitä siis olisi 59 - milloin muuten viimeksi on väriä vaihdettu? Taitavat nyt vielä punaiset säilyä punaisina hautuumaalle asti.
kuva 27.07.2023 17:23 Topi Lajunen  
  Kuvassahan on ilmiselvän autovaunujen lastausraiteiden lisäksi vielä etualampana korkea sivulaituri, jota Jimi varmasti tarkoitti.
kuva 27.07.2023 16:42 Tommi Koskinen  
  Tänäkin vuonna samana viikonloppuna eli 26.8.
kuva 27.07.2023 16:32 Jarmo Ranta  
  Kiva tietää, etten ole ainoa harrastaja, jota tämä junamatkustamisen tyyli kiehtoo. Ei ihan törmätty, sillä tähystelin 17.7. samaisen vuoron takaikkunalla. EDIT: Olinkin toiseen suuntaan liikkeellä eli aamun HLV 230:ssä.
kuva 27.07.2023 16:24 Heikki Piirainen  
  Kuulemani mukaan on yksityisen omistama.
kuva 27.07.2023 16:07 Tuukka Varjoranta  
  Lisäksi näissä ei ole JKV-laitteistoa joten Sn on todellisuudessa 35 km/h.
kuva 27.07.2023 15:54 Jouni Hytönen  
  Tuo Kainuun Linjan vuoro Kajaani-Sotkamo-Alajärvi-Saviaho-Alajärvi-Ällävaara-Maanselkä on mennyt kyllä mielenkiintoista reittiä. Saviaholla on käyty kääntymässä idästä päin ja palattu sitten takaisin Alajärvelle, josta erämaiden halki Saukon ja Ällävaaran kautta Maanselkään.
kuva 27.07.2023 08:57 Nikolas Peippo  
  Haminan satama.
kuva 27.07.2023 08:48 Kimmo Huhta  
  Raakasti liian toiveikas. Flaskasin itseni ja pahasti.
kuva 27.07.2023 06:19 Petri Sallinen  
  Bruno Tienhaara kirjoitti monta hyvää juttua Taitajaan. Kaikki junajuttuja sisältävät lehdet löytyvät arkistostani. Hän taisi olla töissä VR:llä — ainakin aiheiden esikuvatiedot ovat kohdallaan ja tarkkoja.

Vesivanerista valmistettu helakanvihreä Gb-vaunu liittyy todennäköisesti Gbk-vaunun kehittämistyöhön. Ajatuksena oli, että vaunujen koreissa käytettävä vaneri tulisi tehtaalta valmiiksi värjättynä, jotta konepajassa ei enää tarvitsisi maalata vaunun koria. Näin säästyisi aikaa, kun yksi työvaide jäisi pois. Gbk-sarjan ensimmäinen vaunu oli kuitenkin maalattu kauttaaltaan tavaravaunun vihreällä. Gbk-sarjan muut vaunut sen sijaan olivat mustia — eli tältä osin väritys muuttui. Ilmeisesti mustan vesivanerin tuottaminen oli helpompaa kuin mustanpuhuvan tavaravaunun vihreän.
kuva 27.07.2023 04:38 Esa J. Rintamäki  
  Sekoitanpa Gb-keskustelua vielä lisää:

Taitaja-lehdessä nro 2/1965 nimellä "Helakanvihreä Gb" on lyhyt juttu vanerikorisesta Gb:stä nro 57'459.

"Korin kehikko ja oven vahvikkeet - kaikki metalliosia - ovat maalatut tavanmukaisella tummalla, tavaravaunuille ominaisella maalilla, joka on vielä tummempaa kuin Mirko- tai Dicco-sävy N:o 457. Kaikkien vaneripintojen väri on huomattavasti vaaleampi ollen jotakuinkin sama kuin Miranol-sävy N:o 254." Artikkelin kirjoittaja oli nimimerkki BT.

Vaunun muutostyö lienee tehty Oulun konepajalla. Kyseessä oli koevaunu.
kuva 27.07.2023 01:05 Rainer Silfverberg  
  Ovatko palkkien niitit samanväriset kuin palkit, eli kiiltävätkö ne vain auringonvalossa?
kuva 27.07.2023 00:19 Tero Korkeakoski  
  Siintääkö horisontissa Haminan satama vai onko tuossa välissä jotain teollisuutta?
kuva 26.07.2023 22:20 Simo Tuominen  
  Petrin pohdintaan; varsinaista dataa ei ole rungon väristä meillä, kuin päältä raapatut maalikerrokset joiden alta löytyi tumma sävy joka saattoi olla alkuperäinen rungon väri.

Konepajassa maalaus eri värillä rungon kanssa olisi paljon työläämpi urakka "turhine" rajauksin, kun runkotolppa tulee aivan alas asti alusrunkoon joka olisi musta. Korjausmaalauksissa taas olisi, niinkuin tehtykin myös tässä että maalataan kaikki samalla värillä että jäisi rajaukset runkotolppien ja puuosien kanssa pois työn nopeuttamiseksi.
Asiaa voisi kuitenkin vahvistaa se, että ensin on tehty runko pinnoituksineen ja tämän jälkeen verhous pinnoituksineen. Puurunkoinen Gb voisi olla asia erikseen.

Tämä on hyvin mielenkiintoinen yksityiskohta kuitenkin, ja olisi myös mallinrakentajille "pienimuotoinen" haaste jos tällä tavalla tekisi. Minusta myös kiva ja näyttävä yksityiskohta.
kuva 26.07.2023 21:52 Reijo Salminen  
  Palsta on laiskistunut?
kuva 26.07.2023 21:30 Arto Papunen  
  Onhan jo Ants tullut myös, siitä ei taida olla kuvia täällä vaikka videoita löytyy YouTubesta...
kuva 26.07.2023 17:55 Juha-Pekka Marttila  
  Onko tämäkin Senaatin- alaisuudessa..? Kuka on Senaatin johtaja..? Kylmälähestyminen alkaa....
kuva 26.07.2023 17:14 Esa J. Rintamäki  
  Konepajateollisuudessa maalauspiirustusten käyttö on selviö.

Yleistä on myös yleisluontoisten työohjeiden käyttö. Niidenkin taso vaihtelee huomattavasti - A4-arkille kirjatuista suullisiin määräyksiin saakka. Osansa on myös silläkin, että mitä maaleja ylipäätään on saatavilla asianmukaiseen hintaan. Ja sekin, että esimerkiksi säänkestävyyttä ei vaadita sisätiloissa käytettävältä laitteelta.
kuva 26.07.2023 16:58 Kai Krause  
  Hieno kuva
kuva 26.07.2023 16:55 Reijo Salminen  
  Onko Jakob saanut veikan?
kuva 26.07.2023 15:40 Timo Haapanen  
  Kiitos korjauksesta Onni, vanhalle tulee välillä lukihäiriöitä :)
kuva 26.07.2023 15:38 Timo Haapanen  
  V max 60 km/h?
kuva 26.07.2023 15:35 Petri Sallinen  
  Tässä tapauksessa maalauskaavio on paljon kiinnostavampi kuin se, minkälainen vaunussa käytetty vihreä sävy on. Vihreän värin määrittämistä varten on olemassa suhteellisen paljon dataa kahden eri väritehtaan alkuperäisistä resepteistä lähtien, joten itse kukin voi valita niistä itselleen sopivan lähtökohdan. Pienoismallien värien määrittelyä varten taas on olemassa laajasti erilaista (kvasi)tutkimusta mittakaavan huomioimisesta lähtien, joten tässäkin tapauksessa on mistä valita.

Kaaviolla tarkoitan sitä, että puuosat ovat vihreät on metalliosat mustat. Tässä olisi haastetta, jos pienoismallin maalaisi samalla tavalla. Kiinnostavaa olisi ollut kuulla, onko kaaviosta jotain dataa, mutta ei taida olla. Itse tavaravaunujen maalausprosesseista Pasilan konepajalla on säilynyt hyviä kuvauksia, mutta niistä ei selviä tarkemmin tavaravaunujen maalauskaavio tai värit — enemmänkin se, miten maalataan.
kuva 26.07.2023 15:28 Ilkka Hovi  
  OK korjasin. Kiitos tarkennuksesta.
kuva 26.07.2023 14:41 Jouni Hytönen  
  Kakkonen on läpikulkuraide, ykkösellä on hyvin vähän käyttöä.
kuva 26.07.2023 14:16 Esa J. Rintamäki  
  Eräs tekijä on ns pienoismalliefekti eli erään tuntemani lentokoneväsääjän (nimim. POP muinaisessa Pienoismalli-lehdessä) mukaan pitäisi ulkopintaa sävyttää vaaleammaksi ja sisäpintoja tummemmaksi.

Sama jannu, keskusteltaessa Suomen sodanaikaisten lentokoneiden musta/vihreä - sotamaalauksesta, totesi katselleensa 24 kpl aitoja Bristol Blenheim - pommikoneen tähtimoottorin jäähdytyskiduslevyjä: (24 kpl) - ne olivat kaikki eri värisiä.

Oikeastaan: - onko kyse tulkinnasta? Sen, joka mallin maalaa ja myös sen, joka mallia katselee...?
kuva 26.07.2023 14:03 Arto Papunen  
  North Rail.. ei Nord
kuva 26.07.2023 13:27 Heikki Piirainen  
  Kimmon kommentti saattoi olla hieman liian toiveikas: https://vaunut.org/kuva/163293
kuva 26.07.2023 12:53 Onni Tikkala  
  Poistettujen osalta pitäisi olla oikein. Niistä 11 on riisuttu varaosiksi ja kolme hylätty onnettomuuksien seurauksena (3048 Jokela 1996, 3089 Jyväskylä 1998 ja 3101 Siuro 2011). Liikenteessä olevien punaisten listassa 3015 lukee kahteen kertaan, mutta 3082 puuttuu. Punaisia pitäisi siis yhä olla 39, ellei uusia ole hiljattain jäänyt pois.