![]() |
07.08.2022 12:31 | Tero Korkeakoski | ||
Jos pystysuoraan plumpsahtaisi niin sitten voisi jäädä. Onhan tuossa muistaakseni 10m väylä, tosin perspektiivi hämää sen verran että jos veturi tuosta kaatuisi se saisi muutaman kiekan pyöriä ennenkuin on vedessä. | ||||
![]() |
07.08.2022 12:29 | Tero Korkeakoski | ||
Onko Juha-Pekka nuo ulkomaan rautatiet jotenkin erilaisia kuin Suomalaiset? | ||||
![]() |
07.08.2022 09:18 | Timo Salo | ||
Rehellinen ollakseni: Keskityin tuon etupään Tekarin kuvaamiseen niin, että en osaa sanoa oliko "työntyri" pelissä mukana... Mutta näkyykö nopeusrajoituskyltin yläpuolella toinen nostolaite? | ||||
![]() |
07.08.2022 08:47 | Eero Karttunen | ||
Henkilökunnalta kuulin, että syy myöhäiseen lähtöön Helsingistä olisi ollut se, että yrityksistä huolimatta höyryä ei tahtonut syntyä riittävästi. Paineen kohoamista jouduttiin odottamaan epätavallisen pitkään. Ja paikoitellen junan kulkuvauhti ei päätä huimannut, matkustajatkin kiinnittivät hitaaseen vauhtiin huomiota. Toki yksiraiteisella rataosalla sitten odoteltiin useissa paikoissa vastaan tullutta ja myös ohittavaa liikennettä. Vesityskin vei oman aikansa. Kuulin henkilökunnalta, että veturissa ollut hiilierä olisi ollut huonoa palamaan. Kerrottiin että lopulta Naantalissa päätettiin nostaa tämän huonon hiilierän päälle tavaravaunusta toista erää olevaa parempaa hiiltä. Ja tämä operaatio aiheutti tuon reippaan lähdön myöhästymisen. Uudesta hiilierästä oleva hiili kuulemma sitten paloi paremmin, mutta kun jäätiin reippaasti jälkeen aikataulusta, seistiin jälleen pitkäänkin sivuraiteilla. Lisäksi ylimääräisenä pysähdyksenä veturi vesitettiin Siuntiossa. Kyllä selvästi parhaansa junamiehistö yritti. Erityisesti lapsiperheiden kannalta oli ikävää kun tämä juna oli vielä Muumijuna. Naantalissa oli määrä olla aikaa neljä tuntia ja bussiyhteys Muumimaailman portille oli järjestetty, mutta kun käytännössä siellä aikaa jäi vain puolitoista tuntia. Matkustajien keskusteluista ilmeni, että jotkut olivat yrittäneet juosta Muumimaata tuossa ajassa läviste mutta jotkut olivat havaittuaan ajan puutteen jättäneet tämän matkan pääkohteen tällä kertaa väliin. |
||||
![]() |
07.08.2022 08:42 | Esa J. Rintamäki | ||
Käydessäni Mäntässä parisen viikkoa sitten sain aihetta lausua pitkiä kirolitanioita Vilppulan asemalla. Syy: ei ensimmäistäkään paperilappua aikataulutietoineen "ilmoitustaululla", pelkkää herjaamista pyhän säästöpolitiikan nimissä: - ymmärrätkö pössöö rääpäles edes katsoa nettisivuilta! Odotuskatos: - siellä oli paikallisten laatimaa informaatiota: neerekit painukoon vittuun! Istuinosassa alkavaa lahoamista... Tämä kuva maailmalta todistaa, kuinka "suomalainen erityisolosuhde" (lue sarvikuonojen suojelureservaatio) ei onneksi vaikuta ihmisten ilmoilla! Matkustakaa, matkustakaa, matkustakaa rakkaat lajitoverini. Muutenkin kuin äkeen päällä kotipeltoa ympäri. |
||||
![]() |
07.08.2022 08:25 | Esa J. Rintamäki | ||
Dm12-rahanhukan sijasta tällainen olisi mielestäni pätevä kalu myös Suomeen. Ohjaamon takana oleva konehuone on huollon kannalta ihan toista kuin eteisten lattioiden alle kellariin kätketyt pannukakut. Jos perävaunuun ohjaamon lisäksi järjestäisi pienen itsepalvelutarjoomon (kuten saksalaisten "Schnellimbiss") matkustajatilan oheen, niin uskoakseni se olisi toimiva vetonaula nykyisillä peräkyläpendoliinoreiteillä. Dieselsähköjärjestelmä kituliaasti mitoitetun hydraulisen tilalle...? Myllyä ei tällöin tarvitsisi huudattaa miljoonilla kierroksilla. Ratamoottorit takapään telin molemmille akseleille, onnistuisi kyllä. Suomessakin jopa osataan sähkömoottoreita väsätä. Mitä sanovat kalustotekniikan ammattilaiset? |
||||
![]() |
07.08.2022 08:11 | Esa J. Rintamäki | ||
Bratislava eli saksaksi Pressburg juontaa juurensa Roomanvallan ja kansainvaellusten aikoihin, sekä Itävalta - Unkarin kaksoismonarkiaan. Vaikuttaa mielenkiintoiselta paikalta. | ||||
![]() |
07.08.2022 07:39 | Juha-Pekka Marttila | ||
Kasillekin liian painava lasti.. Eikö perässä ollut työntäjää..? | ||||
![]() |
06.08.2022 23:21 | Teemu Tuomisto | ||
Kyllä, sekä mielestäni myös hieman karu. Ulkoapäin asema ei mitenkään silmää imartele ja julkisen liikenteen informaatiota voisi aseman alueella hieman selkeyttää ja kehittää. | ||||
![]() |
06.08.2022 23:06 | Antti Grönroos | ||
Oli aika paljon myöhässä mutta tärkeintä on, että juna tuli tänne :) | ||||
![]() |
06.08.2022 22:51 | Jorma Toivonen | ||
Myöhästymisen syy: "Junan muodostamisen viivästyminen"? (sekä Hki, että Nnl). Naantalissa taukoa reilut 3h, silti myöhässä lähtö. Myöhässä kulkemisesta johtuen Nnl-Kut-Nnl odotettu ajelu jouduttiin peruuttamaan! |
||||
![]() |
06.08.2022 22:26 | Juha Pokki | ||
Hino Conventionalit tehdään Länsi-Virginiassa, ja Hinon tuotanto on alkanut siellä jo joskus 90-luvulla. Eli vaikka merkki onkin japanilainen, on tuotanto näiden autojen osalta yhdysvaltalaista. Hino Conventional taitaa olla tässä keskiraskaassa kuorma-autoluokassa suosituimmasta päästä, ellei nyt jo peräti suosituin malli USA:ssa. Uusin tehdas avattiin 2007. Yksi syy merkin kasvuun on ollut se, että amerikkalaisetkin asiakkaat ovat alkaneet vaatia vähitellen laatua ja esimerkiksi polttoainetehokkuutta. Perinteisillä merkeillä on ollut kiinniottamista tässä, pelkkä kromin määrän lisääminen ei olekaan enää riittänyt. | ||||
![]() |
06.08.2022 22:19 | Teppo Niemi | ||
Ja nuo rantaradan kohtaukset tulivat ongelmaksi, koska juna oli myöhässä jo Helsingistä lähdettäessä. Samoin näyttää kohtaukset kasvattaneet myöhästymisiä myös paluumatkalla. VRn junat ovat olleet käytännössä aikataulussa. | ||||
![]() |
06.08.2022 21:55 | Jorma Toivonen | ||
Jonkin verran myöhässä juna taisi saapua Naantaliin, ilmeisesti rantaradan junakohtaukset osasyynä? Myös lähtö Naantalista ei aivan ajallaan onnistunut. Hukkaako imuri noin runsaasti? |
||||
![]() |
06.08.2022 21:47 | Ossi Rosten | ||
Aika erikoinen rataverkosto tuolla paikkakunnalla | ||||
![]() |
06.08.2022 21:38 | Ilari Kokko | ||
Mieleni tekee pienesti piruilla, joten satun vahingossa heittämään ilmoille ajatuksen, missä menee "ulkomaan" kuvan ja "kotimaan" kuvan raja - kuvanottomaassa, kuvatun kaluston kotimaassa vai kuvatun kaluston valmistusmaassa? Esimerkiksi tänään (6.9.2022) julkaistu Vectronin kuva (https://vaunut.org/kuva/156829?a=1) on tästä hyvä esimerkki. Ulkomainen kuva: ulkomaalaisvalmisteista ulkomaalaista kalustoa ulkomailla, mutta oho, näin tänään samanlaisen Suomessa... Mielestäni nämä herättävät nimenomaan mielenkiintoista keskustelua. Samaa kalustoa, vaihtelevissa käytöissä ja eri olosuhteissa... Keskustelua ja ajatuksia herää varmasti. PS. Mitä varsinaisesti on suomalainen rautatiekalusto? Koko konsepti taitaa tulla ulkomailta, vaikka innovaatioita on toki alalla Suomessakin tehty... ;) |
||||
![]() |
06.08.2022 21:30 | Otto Tuomainen | ||
Bratislavan asema on minusta varsin ahtaanoloinen, sekä laiturialue että aseman sisätilat, varsinkin kun ihmisiä on liikkeellä enemmän. Eräänä iltana vuonna 2018 jouduin aseman sisällä odottamaan aika pitkän aikaan rankkasateelta suojassa. Ilmeisesti ukkosmyrsky oli sotkenut/pysäyttänyt kaupungin raitiovaunuliikenteen tosi pahasti ja matka hotellille osoittautui varsin hankalaksi. | ||||
![]() |
06.08.2022 20:49 | Jussi Pajunen | ||
Onpa kiva kesäinen kuva. Mukava sommittelu. | ||||
Kuvasarja: Junia silloilla |
06.08.2022 19:35 | Hannu Peltola | ||
Mukava sarja upeilla kuvilla! | ||||
![]() |
06.08.2022 19:34 | Hannu Peltola | ||
Tuntuu, että Vectron on upea kaikissa maalauksissa. Itänaapurissa useita sarjoja on valmistettu yli tuhat. Jenkeissä tuhat konetta alkaa olla vasta se vaihe, kun massatuotanto on saatu täyteen vauhtiin! | ||||
![]() |
06.08.2022 19:30 | Hannu Peltola | ||
Hyvä huomio, Esa! Kuvassa on tosiaan Hino. Valtaosa raskaasta kalustosta oli vielä yhdysvaltalaisia merkkejä toisin kuin henkilöautoissa. Matkalla ihmettelimme, miten Mainen autokanta oli niin japanilais- ja korealaisvoittoista amerikkalaisten autojen ollessa selkeästi vähemmistönä. | ||||
Kuvasarja: Canadian Pacificin Searsport Turn -paikallistavarajuna Mainessa |
06.08.2022 19:20 | Hannu Peltola | ||
Kiitoksia Jarno ja Mikko! | ||||
![]() |
06.08.2022 19:20 | Hannu Peltola | ||
Kyllä, reissu oli upea! | ||||
![]() |
06.08.2022 19:20 | Hannu Peltola | ||
Tie on normaali tie, jossa on yksi ajokaista suuntaansa eikä kyseessä ole leveäkaistatie. Aika monissa paikoissa Jenkeissä teiden pientareet ovat leveitä, kuten tässäkin. Kuvan auto pysähtyi hetkeksi pientareelle ihmettelemään meidän kuvaamistamme ja tässä kuvassa auto on parkissa. Vilkun käyttö näkyy olevan monille vaikeaa myös Yhdysvalloissa... | ||||
![]() |
06.08.2022 19:17 | Hannu Peltola | ||
Arto: veturit valmistuivat aikanaan vuosina 1954-1963 EMD:n tehtailla GP9-sarjaan ( https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP9 ). Canadian Pacific on modernisoinut näitä vuodesta 2003 lähtien sarjaksi GP20C-ECO ( https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_GP20C-ECO ). Vanhasta veturista on hyödynnetty ainoastaan telit ja runko, kaikki muu on uutta. Nyt modernisoituna on 130 veturia. Uusi dieselkone on myös EMD:n valmistama ja se tuottaa 2000 hevosvoimaa. Esa: Yhdysvalloissa virkatarvevaunuina näkee kyseisen rautatieyhtiön vanhempaa kaupallista kalustoa. Kalusto saattaa olla hyvinkin vanhaa, mm. 1950-luvun 40' umpivaunuja näkee edelleen virkavaunuina. Gillettessä Wyomingissä näin 1940-luvulta peräisin olevia PS" Covered Hopper -vaunuja virkavaunuina: https://vaunut.org/kuva/128009?s=1 Juha-Pekka: helpoin ratkaisu ulkomaan kuvien osalta on olla katsomatta kuvia, jotka eivät kiinnosta! |
||||
![]() |
06.08.2022 19:10 | Jussi Kortman | ||
Veturit ovet EMD:n GP20C ECO:ja eli eivät ole samoja. | ||||
![]() |
06.08.2022 18:58 | Arto Papunen | ||
Onko nuo veturit samoja tai edes saman valmistajan vetureita millä Operail ajaa Virossa, eli C36 tai C30? | ||||
![]() |
06.08.2022 18:48 | Timo Salo | ||
Älä Juha-Pekka suotta yritä kehittää sivustoa... Suurin (äänekkäin) osa jäsenistä on menneisyyden vankeja ja siihen ei kuulu hyvätkään muutokset! :-) | ||||
![]() |
06.08.2022 18:09 | Otto Tuomainen | ||
Edelleen ihmettelen suuresti miksi ei-kiinnostavia kuvia voi vain ohittaa? Mikä näissä ulkomaan kuvissa näin paljon häiritsee? | ||||
![]() |
06.08.2022 18:02 | Jussi Kortman | ||
Eihän Juha-Pekan ole näitä pakko katsoa jos ei kiinnosta. | ||||
![]() |
06.08.2022 17:52 | Juha-Pekka Marttila | ||
Mutta ne voidaan jakaa.. Kotimaan kuvat ja ulkomaan kuvat..perin juurin yksinkertaista... | ||||
![]() |
06.08.2022 17:50 | Robert Sand | ||
Tästä asiasta olen täysin eri mieltä. Kuvia joka puolelta maailmaa on tämän sivun rikkaus. | ||||
![]() |
06.08.2022 17:43 | Juha-Pekka Marttila | ||
Nämät mm amerikkalaiset kuvat pidetään erillä näistä sivustoista. | ||||
![]() |
06.08.2022 17:42 | Juha-Pekka Marttila | ||
Mun mielestä, nämät ulkomaan kuvat pitäs viiä aivan muualle sivustolle, kuin tänne. Täällä on hyvin paljon kuvaajia, ja jotka ovat kiinnostuneita Suomalaisesta harrastuksesta. Ehdotan, että ulkomaalaiset kuvannot, vietäisiin jatkossa omille sivustoille. Jos halutaan, niitä käydään, ulkomaallaisia sivustoja katsomassa, eri kavavissa. Pidetään tämä, suomalaisen rautatieharrastuksen sivustona! | ||||
![]() |
06.08.2022 16:31 | Timo Salo | ||
Ilmeisesti ns. leveäkaistatie, eli yksi kaista per suunta. Tuo autoilija ajaa väärin, ehyen viivan saa ylittää vain hätätilanteessa... (ainakin Suomessa on näin) Hannuhan siellä ajeli, mikä käsitys jäi? |
||||
![]() |
06.08.2022 16:10 | Tauno Hermola | ||
Off topic, mutta montakos kaistaa tuossa tiessä on per suunta, kaksi vai yksi ja kovin leveä 'piennar'? | ||||
![]() |
06.08.2022 15:30 | Kimmo Säteri | ||
Mieleen juolahtaa myös (Länsi-)Saksan sarjat 110, 140 ja 141 (ja muutkin variantit). Noissa oli kori suht' koht' samanlainen, mutta tekniikassa oli toki eroavaisuuksia. | ||||
![]() |
06.08.2022 13:58 | Jarno Piltti | ||
Jos rajataan kysymys sähköön ja dieseliin? Höykkäreissä on yli tuhannen sarjoja paljonkin, vaikkapa nyt preussilaiset P8, G8 tai T16. | ||||
![]() |
06.08.2022 13:54 | Jussi Kortman | ||
Oli meillä hieno reissu ja paikallisten harrastajakaverien vastaanotto oli kerrassaan mahtava. Täytyy vielä todeta että ilman Joeyn avustusta moni hieno kuvauspaikka olisi jäänyt näkemättä ja voi sitä tiedon määrää minkä hän meille jakoi. Junanumero taisi olla G13. | ||||
![]() |
06.08.2022 13:40 | Otto Tuomainen | ||
Esimerkiksi puolalaisia ET22-sähkövetureita on valmistettu yli tuhat kappaletta. | ||||
![]() |
06.08.2022 13:27 | Jukka Eklund | ||
Jarno, useitakin vetureita on valmistelu yli tuhat kappaletta. Äkkiseltään tulee mieleen saksalainen Br52, joita on valmistettu liki 8000 kappaletta. | ||||
![]() |
06.08.2022 12:32 | Juha-Pekka Marttila | ||
Kyllä VR:n Sr3:n raikas vihreä väritys logoineen, on aivan eri luokkaa, kuin tämä tasapaksun näköinen punainen.. | ||||
![]() |
06.08.2022 11:31 | Timo Salo | ||
Tuo iso maalaamaton tila kyllä houkuttelee niitä p....leen "taiteilijoita".... Ihme kun tuo on säästynyt, säilytyksessä lukon takana? | ||||
![]() |
06.08.2022 11:28 | Jarno Piltti | ||
Väritys kyllä voittaa VR:n vihreän. Montaako veturia ylipäätään on tehty yli tuhat kappaletta? | ||||
![]() |
06.08.2022 11:23 | Jarno Piltti | ||
WE STOP AT ALL RR CROSSINGS, ja sekö ottaa pannuun takana tulijoita kun pitää erikseen ilmoittaa? | ||||
![]() |
06.08.2022 11:20 | Esa J. Rintamäki | ||
Yhdysvaltain virkatarvekalustoa? Nyt meni mielenkiintoiseksi! | ||||
Kuvasarja: Canadian Pacificin Searsport Turn -paikallistavarajuna Mainessa |
06.08.2022 11:19 | Jarno Piltti | ||
Kiitos Hannu, hienoa nojatuolimatkailua tarjolla jälleen kerran! Kiinnostava hiljainen sivurata. | ||||
![]() |
06.08.2022 11:18 | Esa J. Rintamäki | ||
Ei kai tuon keltaisen kuorkin ovessa luekin "HINO"? (= Jaappanialainen automerkki.) Eikö Kenworthit, Mackit ja Peterbiltit ole enää mitään? |
||||
![]() |
06.08.2022 11:09 | Esa J. Rintamäki | ||
Huomatkaa, että kuvassa kiskonjatkokset eivät ole kohdakkain, kuten täällä koto-Suomessa vanhoina aikoina. Se tarkoittaa sitä, että erityisiä ns. kaarrekiskoja ei USA:ssa (eikä muissakaan isoissa rautatiemaissa) harrasteta. Syykin on selvä, ei tarvitse muuta kuin katsoa ratojen kokonaispituutta. Kaarrekiskojen pituuksien laskeminen ja pätkiminen on muuten kirpun hirttämistäkin tarkempaa hommaa! Tiedoksi nuoremmille harrastajille: kaarteen sisäpuolinen kisko palakiskoraiteessa on lyhyempi kuin ulkopuolen kisko. Mittaeron määrää kaarteen säde: mitä lyhyempi kaarresäde, sen suurempi pituusero. |
||||
![]() |
06.08.2022 11:05 | Timo Salo | ||
Kuski katselee juuri, että taitaa olla "äkkisyvää"... Mahtaisiko Dv:stä jäädä mitään näkyviin, jos "plumpsahtas"? Mikähän on mennyt pieleen ja kummalla, kun tuo Jukan Dv12 näyttää paljon pitkänokkaisemmalta...https://vaunut.org/kuva/156798?a=1 |
||||
![]() |
06.08.2022 10:59 | Esa J. Rintamäki | ||
"Jimmie Rodgersin" hiusmuotikin näyttää nykyaikaiselta! FRED muuten siirsi cabooseja historiaan. Jimmie Rodgers muuten oli varhaisia countrytähtiä: "Singing Brakeman". |