![]() |
04.05.2005 12:03 | Eero Heinonen | ||
Mukavaa että rata edistyy, kuinkas pitkä rata nyt tulee olemaan? (unohdin taas) | ||||
![]() |
04.05.2005 11:49 | Antti Korhonen | ||
Hei, olen Ervelän uusi asemapäällikkö! Eli muutan tänään kyseiselle paikalle kunnostaakseni paikan kodikseni. |
||||
![]() |
04.05.2005 11:44 | [Tunnus poistettu] | ||
Tämä ratti Karia oli siitä mukava malli, kun tämä raijasi usein perässään niitä kaksiakselia perävaunuja poikkeuksena muille uudemmille telivaunuille. Erikoisesti ASEA:n valmistamilla perävaunuilla onnistuin tätä mallia paljon kuvaamaan. - Höyryjä, kun aina jahdattiin Nordenskjöldin kadun sillan kupeessa niin juuri tätä mallia sai herkimmin samaan kuvaan höyryvetureiden kanssa, koska se oli tuolloin niin yleinen tyyppi kolmosen linjalla. | ||||
![]() |
04.05.2005 11:43 | Perttu Karttunen | ||
Selkisipäs tässä kuvassa muuten yksi muukin ero sarjasaneeratun ja proton välillä. :) ainakin 2525:teen on tullut samanlaiset kaiteet kuin on 26-sarjalaisissa, kun taas 2524:ssä kaide on säilynyt entisellään. | ||||
![]() |
04.05.2005 11:40 | Perttu Karttunen | ||
Jahas, ja 2524:kin täysin saneeraamaton :) | ||||
![]() |
04.05.2005 11:38 | Tomi Lapinlampi | ||
Niin, tai Dm12 + 3xDv12 ;) Perjantaisin kun tässä junassa näkee kolmea deeveriä on kyllä usein niin paljon matkustajiakin, että yksi Dm12 voisi käydä ahtaaksi. Mene ja tiedä. | ||||
![]() |
04.05.2005 11:35 | Perttu Karttunen | ||
Jopas nyt meni hankalaksi :D Saneerattuhan tuo jälkimmäinen ei ole, vaan ilmiselvä 26xx, tunnistaa jo kaiteista. ja kun nyt taarkemmin suurentelinkuvia, niin kyseessähän on tuttu parivaljakko jo Perjantailta, 2606 ja 2624 :) Että näin. | ||||
![]() |
04.05.2005 11:34 | [Tunnus poistettu] | ||
Pasila uinui vuosikymmeniä samanlaisessa uneliaisuuden tilassa kunnes sitten muutokset alkoivat tällä kohtaa syksyllä 1967. Tässä muutostöitä on siten jatkunut noin kymmenen vuotta. Sporatkin kulkivät silloin joskus ennen muinoin toisella puolella Pasilan mäkeä. Stadin lyhin sporalinja 10, jolla oli vain yksi välipysäkki. Näiltä maisemilta on varmaan jokaisella paljon Hesassa kuvanneella omat suosikki ajanjaksonsa ja kalustonsa. Muhun on aina iskenyt se vanha Pasila ja tietysti sitten tämä nykyinen johon on ollut pakko tottua. Näin kerran erään harrastajan ottamia kuvia Pasilan ilmavalvonta tornin juurelta otettuna noin vuoden välein vuodesta 1967-97. Niissä näki tämän hurjan "kehityksen" pala palalta. | ||||
![]() |
04.05.2005 11:30 | Perttu Karttunen | ||
Oliskohan veturi ollut sitten 2525, Saneerattu tuo kyllä on :) Edestäpäin otetussa kuvassa ilmenee se paremmin... | ||||
![]() |
04.05.2005 11:14 | Perttu Karttunen | ||
Heinäkuussa pitäis olla avajaiset jo :) Eli kiirusta puitää tässä. Yksi isompi tasoristeys vielä tekemättä. | ||||
![]() |
04.05.2005 10:11 | Pentti Yli-Karjanmaa | ||
Insinööriuutisissa 30.4.1965 taivasteltiin VR:n tappioista: -Paljon puhuttuja VR:n tilaamina Alsthom-vetureita, Hr 13 seisoi Tampereella Valmetin ja Lokomon raiteella luovutuskuntoisena kymmenkunta. Toinen mokoma seisoi korjattavna Hyvinkäällä ja Kouvolassa. Vetureiden yjsikköhinnaksi on ilmoitettu 167 milj.mk, josta 90 % on jo maksettu. Siis noin 1500 milj. nykymarkkaa seisoi ” heikon juridisen sopimuksen taika”. On siinä tappiolle perusteita.- |
||||
![]() |
04.05.2005 09:25 | [Tunnus poistettu] | ||
Komea paikka, jossa VR:kin on ottanut mainoskuvia. Minäkin kuvasin tässä jonkun Risto vetoisen tavarajunan vaikka se makein kuva Imatra-Savonlinna Hv-vetoisesta makuuvaunuisesta yöjunasta jäikin tässä saamatta junan mielipuolisen öisen ohitus ajankohdan vuoksi. Elokuussa 1967 tiirailin tätä paikkaa nousin jopa tuossa vasemmalla pilkottavalle penkalle edellä mainutun junan kuvaustoiveissa, mutta vasta junan saavuttua Parikkalaan oli päivä noussut niin paljon, että sitä pystyi silloisella tekniikallani kuvaamaan. | ||||
![]() |
04.05.2005 08:59 | Kimmo Pyrhönen | ||
Eikös tuolloin juhlittu Suomen ja Ruotsin välisen ratalinjan tai sillan tasavuosia? Olisko ollut 70-vuotisjuhlat? | ||||
![]() |
04.05.2005 08:56 | Joona Kärkkäinen | ||
JR:lle Nykyään noi molemmat junat ovat tuon värisiä ja jäätelömainoksilla. Ennen kylllä oli punainen se toinen. | ||||
![]() |
04.05.2005 08:53 | Kimmo Pyrhönen | ||
Hienoa! Mahtaakos kevään tai kesän aikana olla jo jotakin ajelupäivää? | ||||
![]() |
04.05.2005 08:53 | Kimmo Pyrhönen | ||
Mahtaa olla pytyssä vaarallista ainetta! ;-) | ||||
![]() |
04.05.2005 08:49 | Kimmo Pyrhönen | ||
Harkinta-aikaa vain ei ole ollut kovin ruhtinaalisesti :) | ||||
![]() |
04.05.2005 08:48 | Kimmo Pyrhönen | ||
Mukana ollut BXGp oli Kas-vaunusta muutettu vaunuvaakojen punnusvaunu. Vieläköhän se mahtaa olla olemassa? | ||||
![]() |
04.05.2005 08:11 | Simo Porkola | ||
Hieno kuva tutusta paikasta! Komeita on nuo deeverit noin läheltä kuvattuna. | ||||
![]() |
04.05.2005 07:55 | |||
Perttu: 2626 se ei voi ainakaan olla sillä se veti 3.5 junaa 4621. 4621 ohitti heinäveden 20.10. | ||||
![]() |
04.05.2005 00:34 | Janne Peltola | ||
Tässä mietin, että nämä on varmaan sen takia tuotu Koskelaan ulkosäilytykseen, koska "Mannejen" kunnostus vie tilaa Vallilasta... | ||||
![]() |
03.05.2005 22:52 | Otto Vesterinen | ||
Kiitokset. Näiden sivujen avulla alkaa vähitellen olematon ratikkatietoutenikin kasvaa. | ||||
![]() |
03.05.2005 22:39 | Pyry Entonen | ||
Taisi olla juuri tuolloin 99 keväällä kun turpeen käyttö Tampereella loppui. Se oli siis ilmeisesti syy Aitonevan liikenteen loppumiseen. Kävin Aitonevalla ensimmäisen kerran 6.10.01 jolloin liikennepaikka oli jo samassa tilassa kuin nykyään. Onneksi sentään Kihniöön ja Niinisaloon on yhä liikennettä. On edes jotain kuvattavaa sillä seudulla, vaikka onkin lähes mahdotonta sattua junan kanssa samaan aikaan Niinisalon radalle ihan puhtaalla tuurilla. | ||||
![]() |
03.05.2005 22:39 | Otto Vesterinen | ||
Onko tämä sitten Röytästä? | ||||
![]() |
03.05.2005 22:38 | Joni Leskinen | ||
Sukta on sitte jääny todella paljon näkemättä! ;) | ||||
![]() |
03.05.2005 22:36 | Ilari Eskelinen | ||
Junapoliisi istuu oikealla takimmaisessa pöydässä. | ||||
![]() |
03.05.2005 22:36 | Otto Vesterinen | ||
No ei tässä oikein voikaan tietää mikä on oikein,kun tuo Pietarsaaren omienkin sivujen informaatio on vähän ristiriitaista, pienimittakaavaisimmassa kartassa kun esiintyy muoto Alholma. Yleensä kartoissa (esim. GT:t) on kyllä Leppäluoto. Selitys taitaa yksinkertaisesti olla se, että viranomaiset ja paikalliset ihmiset käyttävät eri nimeä, tällaisia esimerkkejähän on muualtakin. Minulla ei aiemmin ollut tuosta paikallisesta käytännöstä kyllä hajuakaan, joten sikäli katson olleeni väärässä. | ||||
![]() |
03.05.2005 21:55 | Jonne Reitti | ||
Hmm.... Varoituslaite, mutta ei puomeja. On vasta toinen kerta ku tollasen nään. | ||||
![]() |
03.05.2005 21:23 | Sauli Vähäkoski | ||
Tarkkaan harkittu kameran laukaisuhetki, ei ole veturin nokka siltapilareiden takana piilossa :) | ||||
![]() |
03.05.2005 21:01 | Perttu Karttunen | ||
Ja ihan linkkinä sitten: https://vaunut.org/kuvasivu.php/6967 .html | ||||
![]() |
03.05.2005 21:00 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Tulikin kommentit samaan aikaan. No ehkei sitten... Näyttää vaan siltä kun yläosa ja piippu ovat harmaita ja niin kirkas toi valkonen väri. :) Mutta siltikin epäilen sen kyllä olevan saneerattu. | ||||
![]() |
03.05.2005 21:00 | Perttu Karttunen | ||
Originaali ilmaisi suurennettuna numeroksi 2626:den | ||||
![]() |
03.05.2005 20:58 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Kyllähän tuo vika nyt on ihan selvästi saneerattu! :) | ||||
![]() |
03.05.2005 20:58 | Ville Saarelainen | ||
Ei ole saneerattu, kyllä tuo takimmainen on 26-sarjaa. | ||||
![]() |
03.05.2005 20:41 | Perttu Karttunen | ||
En mee kyllä vannomaan oikeiksi veturien numeroiuta, takimmainen saattaisi olla saneerattukin ja kytkentätapa viittaisi siihen että kyseessä saattais olla jo pitkään jatkunut parisuhde 2629:n ja 2529:n kanssa. | ||||
![]() |
03.05.2005 20:21 | Tero Korkeakoski | ||
Aikas mielenkiintoinen kokoonpano. Enää ei tuollaisia oikein näe ja tuosta ei ole kuin kymmenen vuotta... | ||||
![]() |
03.05.2005 20:04 | Tunnus poistettu | ||
Siis ultra-äänimittausvaunu. | ||||
![]() |
03.05.2005 18:08 | Joni Leskinen | ||
Varoituslaitosten kuningas totta tosiaan! :) | ||||
![]() |
03.05.2005 18:04 | Jukka Markkanen | ||
ei ole avollava vaan vaihtolava! (ehkä joku on jo kertonutkin kun en jaksanut noita lukee!) | ||||
![]() |
03.05.2005 17:45 | Kimmo Pyrhönen | ||
Niin ja tosiaan 9 viimeistä vaunua jätettiin Jyväskylään eli Pieksämäelle jatkoi vain 112 akselinen juna. | ||||
![]() |
03.05.2005 17:04 | Juhana Nordlund | ||
Kun vuoden 1959 vaunuja alettiin muuttaa kuljettajarahastuskelpoisiksi, niin kuljettajat alkoivat kutsua niitä Laihian niveliksi (Laihia viitannee pienennettyyn versioon). Helsingin nivelvaunuissahan oli jo alusta pitäen oviautomatiikka sekä tietty (esi)valmius kuljettajarahastukseen. NrII-sarja on ollut itse asiassa aina kuljettajarahatusmalli. Laihian nivel lyhentyi sitten vain muotoon Laihialainen. Näin tarina kertoo. | ||||
![]() |
03.05.2005 16:26 | Niklas Savinsaari | ||
Joo, taustalevyttömyyshän johtuu ensisijassa tilanpuutteesta. Kyllä yksittäisvaloyksiköiden ollessa kyseessä moisia käytetään 99%:sti. Ja mitä tulee valojen vilkkumiseen, niin tässä todellakin vilkkuu (nykyisin) vuorotellen, mutta kuvassa https://vaunut.org/kuvasivu.php/13356 vielä yhtäaikaa... :) | ||||
![]() |
03.05.2005 16:22 | Niklas Savinsaari | ||
Kuinka voi niin olla alkukesän vielä vaaleanvihreä värimaisema. Tyylekästä! | ||||
![]() |
03.05.2005 16:10 | Juho Haapala | ||
Tuolla on kuulemma roikkaa käyttämättömiä tavaravaunuja, jotka myytiin ryssille joskus muutama vuos sitten vaan iivanat jätti lunastamatta | ||||
![]() |
03.05.2005 16:08 | Niklas Savinsaari | ||
Todellakin, tuon asjanmukaisempaa laitosta ei tästä maasta juuri enää löydy. Hieno kuva! | ||||
![]() |
03.05.2005 15:42 | Lasse Härkönen | ||
Repe, P 5 muuttuu kesän alussa IC:ksi joten jatkossa homma hoitunee esittämälläsi tavalla. Eli IC 5:stä tehtäneen IC 12. (eli sama systeemi kuin nyt es. junaparilla IC 1/IC 8) | ||||
![]() |
03.05.2005 14:56 | Perttu Karttunen | ||
No ei IC:n ja P:n lähtöraiteessa ihmeellistä olekkaan, mutta muuttunut tämä viimevuodesta jokatapauksessa on :) | ||||
![]() |
03.05.2005 14:45 | Torbjörn Sandell | ||
Oho. Olin kuullut tuon jutun Pnä-Pts -seisakkeiden nimistä vaariltani, joten päättelin asian olevan samoin Alholman/Leppäluodon kanssa (ja luulen edelleen näin olevan). Muistaakseni Resiinassa sanottiin (muutama vuosi takaperin) että liikennepaikan nimi muutettiin Alholmaksi kaupungin esityksestä, mutta näköjään tuo nimi on kuitenkin jäänyt käyttöön. Ei ollut minullakaan tarkoituksena ilkeillä (anteeksi!), tämä juridiikan opiskelu vain vetää väkisinkin pilkunviilaajien joukkoon... Enkä edes tiedä enää olenko oikeassa vai en. Olkoon. :) | ||||
![]() |
03.05.2005 14:39 | |||
Päivitetty vihjettä. | ||||
![]() |
03.05.2005 14:25 | |||
No jopas tuli kirjoitettua ihan höpöhöpö juttuja taas. Näin se menee: 1991 Rautaruukki ja Valmet yhdistävät kiskokalustoliiketoimintansa Oy Transtech Ltd:ksi, 1998 Transtechin Taivalkosken tehdas myydään Telatek Oy:lle ja 1999 Transtechin Otanmäen tehdas myydään espanjalaiselle Talgolle. Rautaruukki ei ehtinyt Sr2 -veturin koreja rakentamaan, koska ensimmäinen kori ( 3201 ) lähti Otanmäestä 25.09.1994 Dv12 2721 hinaamana. | ||||
![]() |
03.05.2005 14:22 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Ihme juttu... Ainakin kuvassa https://vaunut.org/kuvasivu.php/8029.html?kuvaus=nopeusra&paikka=mankki&tyyppi=0&kuvaaja=0&x= ne ovat siellä, vaikka on otettu viime kesänä. Olsiko ne otettu talven ajaksi pois sieltä? Tosin muistaakseni ne olivat siellä talvellakin... |