|
|
19.09.2005 13:21 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Kuva huokuu ilmiselvää 1970-luvun henkeä. Voisi henkiä vanhempaakin, mutta nuo sähköradan rakenteet... Tietysti joku tolppaspesialisti saattaa kommentoida jotakin taustan voimalinjan rakenteesta! | ||||
|
|
19.09.2005 13:16 | Otto Vesterinen | ||
| No onko sitten Karvia? | ||||
|
|
19.09.2005 13:13 | Otto Vesterinen | ||
| Niin, kesällä valmistuneessa ja lausuntokierrokselle lähteneessä RHK:n mietinnössä Raudanlahti-Säynätsalo -rataa ehdotetaan lakkautettavaksi, tällä tavalla sitten vähän helpotetaan päätöksentekoa, kun sen vuoro tulee. No, eipä radalla ole vuosikausiin käyttöä ollut. Harmi vain, että jäi tätä alkukohtaansa lukuunottamatta meikäläiseltä ikiajoiksi näkemättä ja kokematta. |
||||
|
|
19.09.2005 13:00 | Mika Hakala | ||
| Ovatkos noi langat ihan käytössä vai koristeena? | ||||
|
|
19.09.2005 11:05 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Paikallinen tapa on 73.08 eli piste väliin, kuten hyvin usein muussakin kalustossa, esim. 18.2222 | ||||
|
|
19.09.2005 10:56 | Toni Aitta | ||
| Menin itse juuri tuolla P972:lla oulusta utajärvelle. Tuli kuvattua ittekki asemalla mm. Dv16 2023 vaihto ja Tka8 582. P972:n runkona oli Eipt 27379, EFit 23526 ja Ein 23173. En huomannu, että paikalla on muitaki kuvaajia. | ||||
|
|
19.09.2005 10:19 | Pyry Entonen | ||
| Kankaanpää-Ruosniemi on tietääkseni lakkautettu 30.6.1985 alkaen. rata oli poikki n.9kk vuonna 84 siltavaurion vuoksi. | ||||
|
|
19.09.2005 09:41 | Tommi K Hakala | ||
| Metso myy,valmistuspaikkaa ei tiedossa.Todennäköisesti alihankintavalmistusta jossainpäin maailmaa... http://www.metsominerals.com/inetMinerals/mmnews.nsf/WebWID/WTB-050530-2256B-A3662? |
||||
|
|
19.09.2005 09:38 | Lari Nylund | ||
| Odotellaan jostain ensin virallista tietoa junatyypistä ja sen palveluista, ettei tule sanomista. | ||||
|
|
19.09.2005 09:34 | Nikolas Peippo | ||
| Gargo? | ||||
|
|
19.09.2005 09:31 | Lari Nylund | ||
| Ok, erittäin hyvä tarkennus. Missään veturissa (tai traktorissa) ei lukenut tuota tunnusosaa, joten olin täysin arvailujen varassa. Millä tunnuksilla muuten noi 71- ja 73-sarjan junat tunnetaan ja onko oikein kirjoittaa yksikkö esim. 73x08, kuten Suomessa? | ||||
|
|
19.09.2005 09:28 | Lari Nylund | ||
| Enpä ole asiasta kysellyt, kun höpötys on kadonnut. | ||||
|
|
19.09.2005 09:21 | Lari Nylund | ||
| Kyllä siellä kuulemma myöhässä kuljetaan. Laitan tuossa joku päivä kuvia laitteista, jolla kulkemista helpotetaan. | ||||
|
|
19.09.2005 09:17 | Lari Nylund | ||
| Varsin puhutteleva? Sanottaisko lähes häikäisevä. | ||||
|
|
19.09.2005 08:43 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ai ai miten tämäkin kuva herkistää. Kerrankin juuri tässä filmattessamme ja tuossa korotetun laiturin nurkalla stereomankan pyöriessä haki asemamies virkahattunsa täydentämään asuaan ja kätteli kohteliaasti saapuneeen lätän konduktöörin ennekuin alkoivat purkaa rahtitavaraa lätästä. Tuli heti mieleen, että ilman näitä filmaustouhujamme toimenpide olisi ollut varmaan huomattavasti rutiininomaisempaa. | ||||
|
|
19.09.2005 08:30 | Teppo Niemi | ||
| TommiH kysyy vaikeita. Ilmeisesti niin veturin valmistajan kuin tilaajan arkistot ovat siivotut moneen kertaan. Niistä löytyisi vastaus TommiH:n kysymykseen. Tietenkin vanhat, 1950-luvun valokuvat auttavat asiaa. Oma veikkaukseni on, että ne ovat jälkiasennettuja. | ||||
|
|
19.09.2005 08:25 | Teppo Niemi | ||
| 1990-luvun alussa MRY teki syysretken, jossa Vainikkalaan tultiin Lappeenrannasta Hytin kautta Dv15 vedolla. Vainikkalassa puukoriset makuuvaunut kytkettiin Leningradista tulleen päiväpikajunan (venäläiset vaunut) perään. Vainikkalassa oli apulenkkisulkeiset: Matkatavarakärryllinen apulenkkejä: Yksi kerrallaan niitä annettiin kytkijälle ja raiteiden väliin alkoi kertyä kasa sopimattomista lenkeistä, kunnes sopiva löytyi. Yksi syy tähän oli, että matkustajavaunujen kytkimet ovat tehty pienemmille välyksille kuin tavaravaunujen kytkimet. Ja kun sopivaa matkustajavaunun kitaan meneevää apukytkintä ei Turusta löytynyt, ongelma ratkottiin Hkba:lla. | ||||
|
|
19.09.2005 08:17 | Teppo Niemi | ||
| Itse veikkaisin jotakin 1980-luvun alkua (Viikonloppujuna P134 Turku - Helsinki, jonka lähtöaika Salosta oli ilta kahdeksan kieppeillä.) | ||||
|
|
19.09.2005 07:34 | Juhani Pirttilahti | ||
| Yksi väistö epäonnistui. Seuraavana aamuna etsittiin kadonnutta esiopastinta. | ||||
|
|
19.09.2005 06:16 | Jukka Voudinmäki | ||
| Korjaan oman huolimattomuusvirheeni. | ||||
|
|
19.09.2005 00:23 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Mitähän veturille oli tapahtunut aiemmin, sillä tuo numerosarjan uudelleenmaalaus keulaan voisi kertoa vaikkapa jopa hytin vaihdosta. Edellisenä kesänä veturin kyljessä oli lisäksi melkoisen pitkiä painumajälkiä, joista maali oli lähtenyt. Muistaako joku? | ||||
|
|
19.09.2005 00:03 | Teemu Lokka | ||
| Mitens nämä talvella etenevät? Paremmin varmaan kuin kotoiset pendot... | ||||
|
|
18.09.2005 23:43 | Kari Paavola | ||
| pitääpä taas todeta että ompas maailma pieni ;) | ||||
|
|
18.09.2005 23:40 | Kari Paavola | ||
| Olis kiva jos Anna kuvailis enemmänkin rautatieaiheisia kuvia ja lisäilis tänne tavaraa omalla tunnarilla :) tarviiki vihjasta sille ;) | ||||
|
|
18.09.2005 23:38 | Jaakko Hujanen | ||
| VR:n vastaavan työjohtajan mukaan uusilla kiskoilla kärsii päästellä nyt reipastakin vauhtia. SN 120/km/h nyt, mutta jatkossa... | ||||
|
|
18.09.2005 23:33 | Jaakko Hujanen | ||
| Raivaussaha hoiteloopi kuvausaukot. | ||||
|
|
18.09.2005 23:12 | Johannes Erra | ||
| Pitäisi olla Skd 220. Skd="Skiftetraktor, diesel" eli dieselkäyttöinen "vaihtotraktori", Di-lyhennettä käytetään vain kolmi- tai useampiakselisista dieselvetureista. | ||||
|
|
18.09.2005 23:07 | Lari Nylund | ||
| Enpä ihmetelle yhtään, kun reissulta palattuani luin kyseisen artikkelin NSB:n sivuilta: http://www.nsb.no/internet/en/News/article.jhtml?articleID=33203 | ||||
|
|
18.09.2005 23:03 | Jorma Rauhala | ||
| Jos oikein muistelen, tällaisen condola-tyyppisen eli korkealaitaisen avovaunun kaatolaitteen konstruktion on kehittänyt joku neuvostoliittolainen työnsankari, rautatieinstituutin työnsankaruudella aateloitu naisinsinööri, ellei sitten juttu ole kopioitu Yhdysvalloista, condoloiden luvatusta maasta? TommiH: Siiskö Metso näitä Suomessakin rakentaa? Onko monta tehty ja minnekä mennyt? Tuohan on mielenkiintoinen juttu vaikka minne (=Resiinaan). |
||||
|
|
18.09.2005 22:57 | Olavi Huotari | ||
| Olen tänä menneenä suvena jonkin verran Kontiomäen ratapihalla aikaani kuluttanut, mutta en kuitenkaan ole koskaan tekaria siellä vaihtotöissä nähnyt. Muuten näkymä on tuttuakin tutumpi. | ||||
|
|
18.09.2005 22:24 | Karri Pietikäinen | ||
| Voihan se ollakin että törmättiinkin...Kylläpä siellä tais joku kameran kanssa olla... | ||||
|
|
18.09.2005 22:22 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Siis rakennusta ei ollut olemassa enää 1989 eikä sen näköistä jälkeäkään, että olisi juuri purettu. | ||||
|
|
18.09.2005 22:22 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Lainausmerkit ovatkin tässä paikallaan. Varsinaisen rakennuksen raunioita löytyy hieman kuvaajasta oikealle. Kuka tietää, milloin rakennus on purettu (ei ollut 1989). | ||||
|
|
18.09.2005 22:05 | Ari Palin | ||
| Kiitos tiedoista! Kuvaamatta tuo rata nyt sitten minulta valitettavasti jäi:( Täältä yli 200 km:n päästä Keravalta ei enää edes sitä loppupätkää ehdi kuvaamaan. | ||||
|
|
18.09.2005 21:58 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mukava nähdä näitä Psl:n vanhalla varikolla. Juuri eräs isojen koneiden kuski kertoi, että hän vuonna 1982 siirsi työkomeronsa näiltä vanhoilta varikoilta Ilmalaan. Ja että, hänellä oli mukavia muistaja vanhoilta varikoilta, kuinka hän ehti mm. vielä avata näiden Pasilan vanhojen tallien isot ovet näille järeille matkakoneille lähtiessään varikolta linjalle. | ||||
|
|
18.09.2005 21:50 | Lari Nylund | ||
| Eilen siellä 1200 metrin korkeudessa satoi jo lunta eli kohta noita tarvitaan taas. Meinaan talvella palata samoihin maisemiin. Oli niin mahtava kokemus tämän viikonlopun matka. | ||||
|
|
18.09.2005 21:41 | Arto Papunen | ||
| Ei | ||||
|
|
18.09.2005 21:40 | Tommi K Hakala | ||
| -onko Hämeenkyrössä? | ||||
|
|
18.09.2005 21:36 | Lari Åhman | ||
| Jaa, NSB:lläkin näemmä käytössä Sr2:n sisarmalleja. Aika ovela toteutus tuo keulapanssari, tuollahan ei sitten tartte ratoja talvella auratakaan kun nää heittää lumet sivuun... Ja ilmeisesti se on lähinnä tarkoistukin? | ||||
|
|
18.09.2005 21:35 | Lari Nylund | ||
| Pahoittelut kuvanlaadusta. | ||||
|
|
18.09.2005 21:34 | Lari Nylund | ||
| Tällä kertaa oli kyseessä ihan OneClass-lento eli businessta tai turistiluokkaa koko kone. Business-luokan istuinta tuli kokeiltua Helsinki-Singapore lennolla maaliskuussa ja voin suositella noin pitkillä matkoilla. Kotimaan matkailuun suosittelen junia;) | ||||
|
|
18.09.2005 21:32 | Jorma Rauhala | ||
| Konduktööri eli "kippari", luonnollista eikös vain... | ||||
|
|
18.09.2005 21:29 | Arto Papunen | ||
| OVE on kyllä aika likellä. Mutta paikkakunnalla ei mee rautatietä ollenkaan. | ||||
|
|
18.09.2005 21:27 | Elias Murto | ||
| Hienoa! Tämän tapaista kuvaa olenkin kaipaillut tänne Markkulan sillasta. | ||||
|
|
18.09.2005 21:26 | Teemu Lokka | ||
| Matkustit sitten bisnesluokassa lentokoneessa... | ||||
|
|
18.09.2005 21:25 | Elias Murto | ||
| Kyllä huomaa että on sateinen keli. Muutenkin asiallinen kuva! | ||||
|
|
18.09.2005 21:25 | Teemu Lokka | ||
| Lari, kerros tarkemmin asiasta... | ||||
|
|
18.09.2005 21:23 | Lasse Härkönen | ||
| Jos SA-3 -vaunussa ei ole sivupuskimia niin silloin sitä ei ruuvikytkimelliseen veturiin voi kytkeä suoraan vaan tarvitaan välivaunu. (Kettinki soveltuu vain vetämiseen, ei työntämiseen) Venäläisissä matkustajavaunuissa on yleensä sivupuskimet joten kytkeminen onnistuu suoraan. | ||||
|
|
18.09.2005 21:16 | |||
| Tällaisia kuvia (Dr13+Venäjän pikuri)ei tosiaan paljoa näe. Hieno kuvasarja! Mainittakoon vielä että kuvassa näkyvä veturi romuttui kolme kuukautta myöhemmin 5.4. Mommilassa yhteentärmäyksessäDv 12:n kanssa. | ||||
|
|
18.09.2005 21:12 | Simo Toikkanen | ||
| Muistelen, että ystävyyssiteitä oli tosiaan erilaiset matkustajavaunuille ja tavaravaunuille. Matkustajavaunut tarvitsevat sivupuskinten vuoksi pidemmän kaksilenkkikytkimen, jonka väriä en nyt muista. | ||||
|
|
18.09.2005 21:12 | Lari Nylund | ||
| EL17 2241 kuvassa näkyy kuljettaja. Olen samaa mieltä, että varsin tyylikkäät olivt kollegoiden vaatteet. Käytössä on mm. lentoliikenteestä tutut raidat hihoissa. | ||||