|
|
08.12.2025 08:42 | Jouni Hytönen | ||
| Bergenissä vuonna 2009 oli pelkästään näitä ja tänä päivänä pelkästään Flirtejä. | ||||
|
|
08.12.2025 08:25 | Jouni Hytönen | ||
| Tämä on näemmä ihan Bombardierin TRAXX, varsin laajalle levittäytynyt veturisarja. Joskin tämä luxemburgilainen versio on kaksivirtaveturi (25 kV 50 Hz ja 15 kV 16,7 Hz AC). Näitä on näemmä 20 kpl, numerot 4001-4020. Wikipedia-sivu paikallisella kielellä: https://lb.wikipedia.org/wiki/CFL_4000 :) Kerran Inter Raililla kuuntelin kaverin kanssa, mikä on tuo kieli, jota lähistöllä istuvat puhuvat ja joka kuulostaa jotenkin tutulta, mutta josta ei silti ymmärrä juuri mitään. Se oli luxemburgia (Lëtzebuergesch). | ||||
|
|
08.12.2025 08:17 | Jouni Hytönen | ||
| Raja on näemmä niin lähellä, että kiskovalssaamon rakennuksesta osa ja piha-alueesta huomattava osa on Belgian puolella. | ||||
|
|
08.12.2025 08:13 | Jouni Hytönen | ||
| Rodangessa on aikoinaan valssattu kiskoja paikkakunnan nimellä. Tänä päivänä toiminta jatkuu ArcelorMittalin nimen alla. | ||||
|
|
08.12.2025 00:03 | Rainer Silfverberg | ||
| Niin on! | ||||
|
|
07.12.2025 23:08 | John Lindroth | ||
| Komea maisemallinen kuva! | ||||
|
|
07.12.2025 22:06 | Ari Virtanen | ||
| Tänään osui FB:n puolelta Yksinäinen junan pilli -ryhmästä tällainen uutinen: "Kiinteistökehitysyhtiö Nordiconin ja Väyläviraston neuvottelut Mikkelin Veturitallien kaavasta päättyivät torstaina hyvässä hengessä. Osapuolet sopivat neuvotteluissa, että veturien kääntöpöydästä tulee osa kaava-aluetta. Mikkelin veturitallien alueelle suunniteltu kauppakeskuksen rakentaminen alkaa kaavoituksen sen salliessa vuoden 2026 keväällä. Rakennukset ovat Museoviraston suojelemia, ja ne tulevat jäämään osaksi uutta kauppakeskusta. Kauppakeskushankkeen vetäjä, Nordicon aikoo rakentaa veturitalleille 21 000 neliömetrin kokoiset kauppa- ja liikerakennustilat. Kauppakeskus tulee valmistuttuaan olemaan maksimissaan kaksikerroksinen. Alun perin kauppakeskuksen oli tarkoitus avata ovensa vuoden 2026 aikana." En tiedä olisiko raideyhteyden säästäminen realismia, mutta nyt lienee viimeiset ajat yrittää pelastaa se, sekä toimiva kääntöpöytä. | ||||
|
|
07.12.2025 21:38 | Tuomas Pätäri | ||
| Tämän Vertin huippuhienon kuvasarjan taisin tuoreeltaan joutua liian kiireellä katsastamaan, mutta onneksi nyt muistin palata tämän pariin. Tässä kuvassa on mahtava määrä yksityiskohtia katseltavaksi. | ||||
|
|
07.12.2025 17:23 | Juha Toivonen | ||
| Jotta kaksi veturiyksilöä jo kylmäksi? Yksi törmäsi linja-autoon ja se toinen putosi kääntöpöydän monttuun? Ja näistä syistä hylkyynkö? Jos näin, niin todella matalalla on hylkäyskynnys jossakin päin Eurooppaa, tai vastavuoroisesti Tsekeissä tehdään todella kestäviä linja-autoja, sekä kaivetaan tappavan syviä kääntöpöydän monttuja. | ||||
|
|
07.12.2025 15:35 | Jarmo Ranta | ||
| Huomasin että 14.12.2025 alkaen Kv–Lh-välin asemat saavat uuden Helsinkiin menevän Z-vuoron. Kulkee joka päivä ja lähtee Korialta 4:55. Se ilmeisesti ajetaan tämän kuvan kokoonpanolla, joka saapuu Kouvolaan edeltävän yön Z-junassa. | ||||
|
|
07.12.2025 13:19 | Antero Airola | ||
| Junat lähtevät Luxemburgiin, Ranskan Longwyyn (7 km) tai Belgian Athusiin (3 km). | ||||
|
|
07.12.2025 13:12 | Antero Airola | ||
| Tämä juna tosiaan puolen tunnin välein teki edestakaisen matkan 3 kilometrin päähän Belgian Athusiin. | ||||
|
|
07.12.2025 12:14 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Tosiaan, en muistanut koko Sr10:ää. Hetken jopa mietin, tarkoittiko Veeti Sv1:tä, mutta kyllä se kymppi-äs-ärräkin näköjään on kuin onkin kerran kuvattu tänne vaunusomeen: https://vaunut.org/kuva/148268 . Laitos näyttää saavan voimansa sähkökaapelin kautta. Valmius ulkoverkkokaapeliteitse syötettävään ajovoimaneuvoon piilee Sr1:ssäkin ajolankavirroituksen ohella hallisiirtojen varalle. Se, onko tätä kaksoisneuvoa käytännössä koskaan käytetty Kaalihäkin liikauttamiseen, olisi mukava kuulla vaunusomea seuraavilta, Valtionrautateitten mustavalkoisen 70-luvun ja värikylläisen 80-luvun kokeneilta konepajareiskoilta. Kuvatekstissä mainittu »peruuttaminen» sen sijaan kiellettiin perjantai-illalla 2/11-2001 Tampereella sattuneen vaihtotyöonnettomuuden jälkeen. Nykyään tunnetaan vaihtotöissä ― joihin kuvan saatotkin kuuluvat ― »työntäminen» sekä junaliikenteessä »peräyttäminen». Junaliikenne ja vaihtotyöt ovat kuin tammi ja shakki ― niitä pelataan samalla pelilaudalla, mutta eri säännöin. Peruuttaminen, työntäminen ja peräyttäminen sitä vastoin ovat kuin peruna, puolukka ja ohra ― kaikki eri lajin marjoja. Mutta hieno kuva vauhdikkaalla sommittelulla. Siniset pikajunanvaunut viimeistelevät näkymän. Ja taitaapa siinä vähän lumikin pölistä. |
||||
|
|
07.12.2025 11:23 | Jimi Lappalainen | ||
| Ja onhan sellainenkin sähköllä toimiva härveli kuin Sk, olen nähnyt sen omin silmin :) https://vaunut.org/kuva/91415 | ||||
|
|
07.12.2025 00:48 | John Lindroth | ||
| Mielenkiintoinen onnistunut kuva! Kaikkea Hyvää Tälle Toivottaen! | ||||
|
|
06.12.2025 23:06 | Noah Nieminen | ||
| Totta :D No, linjaliikenteen sähköveturit. Sr10 on kyllä varsinainen omituisuus. |
||||
|
|
06.12.2025 22:45 | Veli-Matti Laitinen | ||
| Kiitos samoin Antti. Tr1 1051 kuului Höyryveturimatkat1009 Oy:lle tietääkseni. Tr1 1051 paljon paremman näköinen kuin aiemmissa kuvissa. |
||||
|
|
06.12.2025 20:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| M aikataulussa tarkoittaa moottorivaunua. | ||||
|
|
06.12.2025 18:08 | Erkki Nuutio | ||
| Tässä Aamulehden kirjoitus 13.11.1938 Parkano -kuvan kera: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1953058?page=1 |
||||
|
|
06.12.2025 18:02 | Erkki Nuutio | ||
| Tässä vihkiäisjunan matka 13.11.1938 Aamulehden mukaan: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1953058?page=1 |
||||
|
|
06.12.2025 16:02 | Jimi Lappalainen | ||
| Uutta tasoristeystä ei varmaan tule, kun yhteisterminaalin myötä sataman rata viedäänkin toista kautta. Eli uusi Iso-Heikkiläntien linjaus odottaa nykyisen radan poistoa. | ||||
|
|
06.12.2025 15:38 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva Niklas. | ||||
|
Kuvasarja: Mikkelin varikko |
06.12.2025 15:20 | Jimi Lappalainen | ||
| Tähän sopii myös seuraava kuvasarja: https://vaunut.org/sarja/236 | ||||
|
|
06.12.2025 14:12 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitos samoin Antti. | ||||
|
|
06.12.2025 14:03 | Erkki Nuutio | ||
| Wolfgang Leonhard: Vallankumous karkottaa lapsensa (Gummerus 1964, alkuperäisteos saksaksi julkaistiin v. 1954) s.9 : "Tuo kaikki oli kaukaisessa tulevaisuudessa. Nyt me toistaiseksi - oli aurinkoinen päivä vuonna 1935 - odotimme suomalaisella raja-asemalla junaa, jonka piti kuljettaa meidät Neuvostoliiton puolelle. Kellon tarkkuudella saapui pieni juna asemalle. Veturissa ja sen tenderissä oli sirppi ja vasara - meidän tunnuksemme, jotka sitä ennen olin nähnyt vain mielenosoituskulkueiden lipuissa! Olin kovin kiihdyksissäni. Veturin ohjaamosta kurkisti lämmittäjä, joka heilautti meille ystävällisesti kättään. Muutaman minuutin kuluttua olimme jo ylittäneet rajan. Beloostrovin [Valkeasaari] raja-asemalla toimitettiin tullitarkastus. Vaatteet ja elintarvikkeet eivät näyttäneet kiinnostavan tulliviranomaisia, mutta sitäkin tarkemmin tutkittiin kaikki kirjat. Vaikka meillä oli mukanamme miltei yksinomaan kommunistista kirjallisuutta, tullimiehet ottivat jokaisen kirjan yksitellen käteensä ja vieläpä selilivat muutamien sisältöä. Beloostrovista oli suora junayhteys Leningradiin, ja sieltä jatkoimme samana iltana matkaa Moskovaan." Hulluudesta todellisuuteen herättyään Leonhard pääsi Länsi-Saksaan, jossa kirjoitti muistelmakirjansa. |
||||
|
|
06.12.2025 13:58 | Antti Grönroos | ||
| Hyvää mutta harmaata itsenäisyyspäivää kaikille. | ||||
|
Kuvasarja: Mikkelin varikko |
06.12.2025 13:57 | Eljas Pölhö | ||
| Aluekarttoja varhaisemmalta ajalta (vuosilta 1939 ja 1995) https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=16643.0. | ||||
|
|
06.12.2025 12:56 | Ari Silvan | ||
| Kuvassa oleva rakennus oli Hirsilän aseman rautatieläisten asuinrakennus. Ks. https://www.finna.fi/Record/srm.170979796675300. Rakennus on yhä olemassa. Itse asemarakennus sijaitsi tästä rakennuksesta n. 150 metriä Oriveden suuntaan. | ||||
|
|
06.12.2025 12:49 | Ari Silvan | ||
| Kuvassa oleva rakennus oli Hirsilän aseman rautatieläisten asuinrakennus. Ks. https://www.finna.fi/Record/srm.170979796675300. Rakennus on yhä olemassa. Itse asemarakennus sijaitsi tästä rakennuksesta n. 150 metriä Oriveden suuntaan. | ||||
|
|
06.12.2025 11:18 | Mikko Herpman | ||
| Vielä on tavallaan "koskematon", olisi paikka vaikka staattiselle rautatiemuseolle, tai toimivalle museolle. Saapa nähdä mihin ajautuu tämä alue, S-ryhmä taisi olla jossain vaiheessa halukas investoida tähän mutta meni se ohi. Mikähän lienee jatkosuunnitelma.. | ||||
|
|
06.12.2025 10:42 | Simo Toikkanen | ||
| Viikon kuva vaihtuu konseptin mukaisesti viikon välein ja kuvissa on asianmukainen tunniste, kuten esim. tämän viikon kuvassa (https://vaunut.org/kuva/19016) näkyy. Käyttäjää voi hämätä se, että viikon kuva -tunnustella haettaessa kuvat listataan lisäysjärjestyksessä. Selvitellään, saataisiinko listaus näkyviin myös viikkojörjestyksessä. | ||||
|
|
06.12.2025 09:54 | Erkki Nuutio | ||
| Vaasa: Tukeutuen viime päivien 637:n valokuvakeskusteluun, Eljaksen Vaasan/Seinäjoen varikkotietoihin 20/30 -luvuilta ja Vaasan raiteistokarttaan vuodelta 1933 ( https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=16640.msg128674;topicseen#msg128674 ) pidän ilmeisenä, että 637 on ylläolevassa kuvassa Vaasan veturitallin kyljellä olevalla odotusraiteella. | ||||
|
|
06.12.2025 09:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Pitää kuitenkin olla sen verran kummoinen, että osaa tehdä piirustusten mukaan ja mitoilleen. Muutoin voi paikoilleen heittäminen vaatia lisäponnistuksia... |
||||
|
|
06.12.2025 09:26 | Esa J. Rintamäki | ||
| Vanhaa mallia oleva käsijarru koteloineen ja päätyikkunat umpeen laitettuna. | ||||
|
|
06.12.2025 06:04 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Voipi olla, että 2819 ja 2821 nähtäneen piankin jälleen Kolarin liikenteessä, kun tuleva joulusesonki käynnistyy!? Kolariinhan liikennöidään tuolloin kahdella eri vuorolla: PYO:t 263/262 ja 269/276. | ||||
|
|
06.12.2025 01:48 | Rasmus Viirre | ||
| Joensuussa ovat/olivat Tve5 numero 609 ja 610. 609 löytynee edelleen pusikoiselta raiteelta veturitallien tyköä, mutta 610:stä ei ole tullut aikoihin havaintoja. | ||||
|
|
05.12.2025 23:47 | Hannu Peltola | ||
| Tänä vuonna on ollut 12 viikon kuvaa eli kuva on vaihdettu keskimäärin kuukauden välein. Kuviin ei myöskään ole enää merkitty viikon kuva -tunnisteita, joten niitä ei pysty hakemaan. Koko konsepti alkaa tuntua täysin turhalta, jos esim. tunnisteen lisääminen kuvaan on ylivoimaista... | ||||
|
|
05.12.2025 22:33 | Daniel Nironen | ||
| Ylläpito on hyvin poissaoleva nykyään, se ollaan nähty myös mm. viikon kuvien päivittämisen ahkeruudessa. Yhdessä vaiheessa se oli muuttunut kuukauden kuvaksi, kuten varmaan muistatte. | ||||
|
|
05.12.2025 22:08 | Jimi Lappalainen | ||
| Upeaa, suurta infrastruktuuria. | ||||
|
|
05.12.2025 21:42 | Jimi Lappalainen | ||
| Niin, Tampereen, Pirkkalan, Helsingin ja Vantaan kaupunkien raideliikenne... | ||||
|
|
05.12.2025 21:40 | Jimi Lappalainen | ||
| Siis vieläkään ei ole saatu päivitystä tähän asiaan... | ||||
|
|
05.12.2025 21:39 | Jimi Lappalainen | ||
| Ja viimeinen käyttö 150-vuotisjuhlissa? https://vaunut.org/kuva/76609 | ||||
|
|
05.12.2025 21:02 | John Lindroth | ||
| Tuo kaarre ei oikein istu Eljaksen osoittamaan paikkaan Vaasassa aseman ja katusillan välissä.Löytyykö uudempaa kuvaa tuosta`Vaasan vyörytyslaitos oli olemassa ainakin1972. | ||||
|
|
05.12.2025 20:37 | Jimi Lappalainen | ||
| Oli Pasilassa. Kuvia löytyy tunnistetta 601 klikkaamalla. https://vaunut.org/kuva/35218 | ||||
|
|
05.12.2025 20:15 | Jimi Lappalainen | ||
| Asmon mainitsemat raatojunat on ajettu jo viisi vuotta sitten. https://vaunut.org/kuvat/?tag0=16%7CMV%7C11993 | ||||
|
|
05.12.2025 20:14 | Jimi Lappalainen | ||
| No tässähän se kuva on! | ||||
|
|
05.12.2025 19:52 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| tuo "nokipilvi" tuo kivaa tunnelmaa kuvaan :) | ||||
|
|
05.12.2025 18:36 | Juho Rintala | ||
| Taas tuli lisää tosi asiallisia kuvia! | ||||
|
|
05.12.2025 16:45 | Esa J. Rintamäki | ||
| Huomatkaa, että kuormattavana olevan Hk-vaunun numero (107 -alkuinen) on alleviivattu = vaunua ei saa käyttää yhdysliikenteessä Neuvostoliittoon. Arvoisten herrojen kommenttien (ja tietämysten) lukeminen on ollut sangen viihdyttävää korkean tietopitoisuutensa ansiosta. |
||||
|
|
05.12.2025 16:04 | Panu Breilin | ||
| Tosiaan nuo Rautatiemuseon kuvat ovatkin eri tilanteessa otettuja. Auto ja vaunu eivät ole samoja ja myös puutavara mitä nostetaan on erilaista. Mutta Myllymäellä vuonna 1960 taitaa tämäkin kuva olla otettu. Siitä päätellen, että nosturi on kovasti samannäköinen ja lisäksi tämän kuvan takapuolelle on merkitty VR:n numero 5689 mikä on melkein sama kuin noiden Rautatiemuseon kuvien numerot (5685 ja 5686). |
||||
|
|
05.12.2025 15:56 | John Lindroth | ||
| Nätti maisemallinen kuva ja ETR juna! | ||||