Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 16.11.2025 00:11 Esa J. Rintamäki  
  Notkelmassa on Penttilän silta (hädintuskin erotettavissa), jossa joskus 1979 kaksi pikkuskloddia jäi lätän alle. Toinen kuoli, toinen ehti ajoissa pois edestä.

Sairaan tuttu paikka minulle, koska perhetuttava piti kauppaa tienristeyksen vieressä olleessa kauppatalossa.
kuva 16.11.2025 00:06 Esa J. Rintamäki  
  Mi-täh...? Vettä ?

Oman kokemukseni mukaan mieluumminkin glyseriiniä (kuulamyllyjen osien) vastaanottotarkastukseen uä-menetelmällä.
kuva 15.11.2025 22:19 Vertti Kontinen  
  Kehittyneessä maassa ne menisivät yhä rautatiekuljetuksina Saunakallioon
kuva 15.11.2025 22:04 Tommi Koskinen  
  Olikohan se niin, että tässä junassa kulkevat umpivaunut kuljettavat tavaraa Saunakallioon. Eli junalla Vuosaareen ja sieltä rekoilla Saunakallioon. Näin muistelen jossain mainitun...
kuva 15.11.2025 20:36 Pasi Seppälä  
  Hieno alkutalven kuva. Punainen dieselveturi on edukseen talvisessa maisemassa.
kuva 15.11.2025 20:09 Rasmus Viirre  
  Nyt on Simejä näkynyt tässä junassa keulilla kolmen viikon ajan putkeen.
7.11. niitä oli peräti seitsemän kappaletta, ja graffiteista päätellen tästä löytyy kaksi samaa vaunua.
31.10. oli kolme kappaletta ja veturina Sr2 3212.
kuva 15.11.2025 19:38 Juho Rintala  
  Näitä runkoja josta puuttuu joku vaunu on ajettu hyvin viimeaikoina.
kuva 15.11.2025 19:38 Juho Rintala  
  Hieno kuva talveisessa ihanassa maisemassa!
kuva 15.11.2025 16:50 Tauno Hermola  
  Kuinkahan pitkälle yksillä kanistereilla pääsee, ennen kuin pitää "vesittää"? :)
kuva 15.11.2025 15:26 Heikki Jalonen  
  Vaunusta löytyy myös kuva: https://vaunut.org/kuva/172307 jossa mittalaitteista ja muista varusteista riisuttu alustavaunu on siirrettynä radan viereen.

Laitteen (ja sen yksittäisten irrotettavien osien) paino on pidettävä niin alhaisena, että työpari voi kahdestaan nostaa ja siirtää sitä raiteilta toiselle ja linjalta sivuun, kun mittaukselle varattu väli on menossa kiinni. Siksi ei ohjaamoa eikä muutakaan hankalasti irrotettavaa.

Rakenteesta voidaan huomata (kumipyörät muovisin laipoin) se, että vaunu ei oikosulje raidevirtapiiriä. Turvallisuus varmistetaan varaamalla tarkastettavalle raideosuudelle täysi työkatko.

Tuo vaunu kuuluu Destian kalustoon.
kuva 15.11.2025 15:15 Juho Rintala  
  Hieno kuva, voi lisätä lisätietoihin Sm6 7053.
kuva 15.11.2025 15:00 Jimi Lappalainen  
  Kukahan on mahtanut olla tuo Tuukan ja Topin välillä ollut kommentoija; nyt 15,5 vuotta myöhemminhän hänen toiveensa on toteutunut :)
kuva 15.11.2025 14:04 Jimi Lappalainen  
  Erittäin asiallinen kuva :)
kuva 15.11.2025 13:05 Tero Yli-Somero  
  Tuo jököttää tuolla edelleen
kuva 15.11.2025 03:02 Sami Perälä  
  Allekirjoittanut spottaa itsensä valokuvasta.
kuva 14.11.2025 23:25 Juho Rintala  
  Ok, kiitos
kuva 14.11.2025 22:42 Tauno Hermola  
  Ultraäänellä nähdään kiskossa olevat viat, halkeamat ja murtumat. Ultraääni kulkee ilmassa huonosti, siksi anturin ja kiskon välissä pitää olla vettä, jota saadaan noista kanistereista.

Ihme kyllä, että tässä ei ole umpinaista ohjaamoa, muistuttaa lähinnä resiinaa. Kuka mahtaa olla valmistaja vai onko tämä joku koelaite?
kuva 14.11.2025 22:30 Juho Rintala  
  mielenkiintoinen masiina. miksi niitä ultraääniä mitataan? joku viisampi saakoon kertoa :)
kuva 14.11.2025 22:29 Tauno Hermola  
  Vielä noista makuuvaunuista. Paikkahan oli Naarajärven aseman lähellä, siinä missä nyt on "Lomatrio", SEO-asema, motelli ja leirintäalue. Tämän kuvan saunalta matkaa on noin 3 km länteen eli Pieksämäen keskustasta pois päin.
kuva 14.11.2025 22:29 Juho Rintala  
  hieno otos, tykkään kun flirtti kiihdyttelee pois mutta ihmiset on jäätynyt :)
kuva 14.11.2025 22:28 Juho Rintala  
  Ainakin yksi taulu oli nyt muistaakseni 19.12. joka menisi täältä. Saa nähdä millon tämän veli pääsee hommiin. Kuinka monta vaunua tässä muuten oli?
kuva 14.11.2025 22:11 Rasmus Viirre  
  On muuten kylmänä kone, aivan kuurasta kalpeana. Melkein tulee kylmä jo kuvaa katsoessa :)
kuva 14.11.2025 22:07 Rasmus Viirre  
  Silmääni osui tämän oma yksityiskohta ”VARO AURAVALOA”. Saa nähdä ottaako Teve osaa lumitöihin tänä talvena.
kuva 14.11.2025 22:01 Rasmus Viirre  
  Kiitos Juho!
kuva 14.11.2025 21:53 Tuomas Pätäri  
  Tunnelma on ajaton, vai luonnehtisiko sitä samanaikaiseksi - vain niin, että aika on vain pysähtynyt... viitaten toki noihin kelloihin, jotka kohta vuoden päivät ovat osoittaneet samaa aikaa... mikä mielestäni on täysin absurdia ympäristössä, jolle tarkat kellonajat nimen omaan ovat kautta aikain olleet yksi tyypillisistä piirteistä. Monelle tämä on ensimmäinen näky saapuessaan Maailman Toimivimpaan Kaupunkiin.
kuva 14.11.2025 21:48 Juho Rintala  
  jee, sitä odotellessa :)

tripla- vedolla Patokankaan juna, eiku:)
kuva 14.11.2025 18:46 Esa J. Rintamäki  
  Ahaa, herra Juhana. Olin osunut Hki asemalle juuri silloin, kun P ja N olivat linjalla. Siitä johtui käsitykseni kolmesta junasta.

Kiitos muuten täydentämisestä.
kuva 14.11.2025 17:41 Juhana Nordlund  
  Reittien opastimet oli varustettu pätemättömyysmerkillä.

Reitit ja aikataulut on selostettu kattavasti HS:n 22.4.1986 ilmestyneessä lehdessä (sivu 11 siellä). P ajoi tosiaan vain Tikkurilaan (ei Hiekkaharjuun) ja Keravalle ajoi N (ei K). Riihimäen juna oli tuossa tilanteessa R (eli H oli pois pelistä).
kuva 14.11.2025 17:36 Esa J. Rintamäki  
  Kirkkonummen suunnan lakkojuna 23.4.1986:

Sm2 6061 - Eioc 6262 + 6084 - 6284 + 6060 - 6260 + 6087 - 6287, ja tunnuksella L.

Lakkojunat 15.5.1986:

L (H9931), Kirkkonummen suunta: Sm2 6100 - Eioc 6300 + Sm1 6013 - Eio 6213 + 6078 - 6278 + 6019 - 6219 + 6011 - 6211.

M, Martinlaakson suunta: 6034 - 6234 + 6032 - 6232 + 6060 - 6260 + 6042 - 6242 + 6048 - 6248.

R, Riihimäen suunta: 6075 - 6275 + 6053 - 6253 + 6067 - 6267 + 6037 - 6237 + 6089 - 6289.

Minulla itselläni on sellainen muistikuva, että lakkojunat käsittivät vain nämä kolme runkoa (L, M ja R) viiden yksikön junilla.

Reiteillä vaihteet oli naulattu suorille, ettei raiteenvaihtoja näillä missään tapauksessa ollut tai tarvittu. Enkä usko opastimillakaan käyttöä olleen, kun nämä sahasivat kukin omaa raidettaan edestakaisin. Työmatkat kuitenkin saatiin mitenkuten sujumaan.
kuva 14.11.2025 17:19 Juhana Nordlund  
  Reittejä saattoi olla jopa viisi: Hki - Kkn, Hki - Mrl, Hki - Tkl, Hki - Ke ja Hki - Ri. Tällaista tietoa kaivoin HS:n 22.4.1986 ilmestyneestä numerosta.
kuva 14.11.2025 17:06 Juha Kutvonen  
  Totta, Martsariin ajettiin myös omalla raiteellaan. Nyt en muista, olisiko Keravallekin ajettu erillisellä junarungolla?
kuva 14.11.2025 16:56 Esa J. Rintamäki  
  Herra Petri, olisikohan apua tästä: VRS N:o 112-4 -standardi, joka esittää mittapiirrosta vaunun laakeriipesästä N:o R 1 ?

Kyseessä on siis rullalaakeripesä: - työpiirustukseksi mainittu N:o 316/12005. Standardin oikeaan alanurkkaan on merkitty päiväys: 29.10.1937.

Puukorisiin moottorivaunuihin oli jo alusta pitäeen laitettu rullalaakerit: Ds1 nro 1 (aloitti yleisessä liikenteessä uudenvuodenpäivänä v. 1928), Bm2-sarja jne. Kun Ds2 nro 10 muutettiin opetusvaunuksi A 26, sen teleihin laitettiin liukulaakeripesillä varustetut pyöräkerrat.

Mitä v. 1970, jäljellä oleviin vaunuihin tulee, niin viittaan kommenttiini 19.10.2025 klo 2:25, josta löytyy myös 30.8.1970 laadittu luettelo liukulaakerisista vaunuista, tilanne on juuri tuolta päivältä.
kuva 14.11.2025 16:53 Juhana Nordlund  
  Minäkin matkustin kotoa Huopalahdesta Helsinkiin (nyk. päärautatieasema) noilla lakon aikaisilla erikoisjunilla. Äkkiseltään muistaisin, että myös Martinlaaksoon ajettiin. Kaksiraiteisen Rantaradan toinen raide oli varattu Mrl:n junia varten ja toinen Kirkkonummen junille.

Kuvassa ollaan siinä pisteessä, että lakko on päättynyt ja tässä ajetaan koeajoa pk-seudun radoilla. Kuvan juna on menossa Kirkkonummelle. Kuvasin myös Martinlaaksosta tulleen junan Huopalahdessa.
kuva 14.11.2025 15:43 Perttu Karttunen  
  Tulipa random kuvana tämä. Hieno otos on!
kuva 14.11.2025 15:36 Hannu Peltola  
  Tämä taitaa olla aito Kanadan lahja neuvostoliittolaiselle rautatieliikenteelle!
kuva 14.11.2025 15:35 Hannu Peltola  
  Tämä olisi hauska ilmestys toimivana H0-mallina!
kuva 14.11.2025 15:29 Panu Breilin  
  Kiskojen ultraäänitarkastusvaunu.
kuva 14.11.2025 14:05 Juha Kutvonen  
  Kevään 1986 virkamieslakko oli erikoinen episodi. Junaliikenne pysähtyi maaliskuussa RVL:n liikenteenohjaajien jäätyä lakkoon, mutta lakon pitkittyessä aloitettiin supistettu lähiliikenne 22.4. alkaen pää- ja rantaradalla siten, että viisiyksikköiset Samirungot liikennöivät niille lukittuja raiteita pitkin edestakaisin. Kulkutiet varmistettiin naulaamalla vaihteet kiinni. Lakko päättyi 17.5. ja normaaliin liikennöintiin palattiin 19.5. alkaen.

Lakon aikaiset junat olivat täpötäysiä. Itsekin kuljin Järvenpään ja Helsingin välillä tuolloin noissa täyteen ahdetuissa junissa, mutta ainuttakaan kuvaa en niistä ymmärtänyt ottaa.
kuva 14.11.2025 13:17 Marko Nyby  
  Kirjoittamisen haaste voisi ratketa ulkoisella näppis-hiiri-yhdistelmällä. Minulla on näitä eri koneissa kaksi, ja toimivat riittävän hyvin:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/653878/Logitech-MK295-nappaimisto-ja-hiiri-valkoinen

Omaa kokemusta muista käyttiksistä on varsin vähän, mutta isot pojat tuntuvat suosittelevan joko Linux Mintiä, AnduinOS:ää (Linux, joka näyttää Win11:ltä) tai ChromeOS:ää. Toiminevat, jos koneessa ei ole mitään eksoottista rautaa tai softaa.
kuva 14.11.2025 12:05 Joonas Kauppinen  
  Totta.
kuva 14.11.2025 10:25 Kimmo Huhta  
  Onko onnekas sattuma vai joillakin standardeilla - esimerkiksi UIC:n tekemillä - varmistettu asia, että suomalainen matkustajavaunun teli asettuu ruotsalaisen vaunun alle? Teliasioita heikosti tuntevana maallikkona tulee minulle mieleen keskiötapin rakenne ja mitat, mutta on kai siinä muitakin seikkoja vaikuttamassa sopivuuteen.
kuva 14.11.2025 10:02 Petri Nummijoki  
  Onko jotain aikarajaa esitettävissä, mistä lähtien uudet matkustajavaunut olivat säännönmukaisesti varustettu rullalaakereilla? Ei tarvitse mitään kattavaa esitystä laatia vaan tarkoitan sellaisella karkealla tasolla. Oliko esim. 1950-luvun tuotantoa edustavissa vaunuissa (72-paikkainen Ei, 60+7-paikkainen Eis, 64-paikkainen Ci tai vastaavan kauden makuuvaunut) vielä yksilöitä, joissa ei ollut rullalaakerointia?
kuva 14.11.2025 08:32 Esa J. Rintamäki  
  Eim 21910 oli muutettu vaunusta Ci 2321 v. 1959.

Ci:n alkuperäinen numero valmistuessaan vuonna 1932 oli ollut 2244. Yleiseurooppalaisen matkustajavaunujen luokkamuutoksen seurauksena alkukesällä 1956 siitä oli tullut sitten nro 2321.

Istimapaikkaluvut:

2244: 8 kpl I luokassa ja 33 kpl II luokassa, hyttivaununa.
2321: 45 kpl 1. luokassa. Numero 2321 oli toiseen kertaan käytössä, sillä alkuperäinen nro 2321 (sarjaa Di, 56 P) oli luovutettu itäystävälle vuonna 1940.
21910: retkeilyvaununa 45 paikkaa.

Mainittakoon, että Ci-sarjan numerot 2242 - 2251 olivat ensimmäinen uutena rullalaakereilla varustettu vaunusarja. Numeroa 2321 lukuunottamatta tämä sarja oli jo vuonna 1955 muutettu Eim- retkeiluvaunuiksi nrot 21901 -21909.
kuva 14.11.2025 08:18 Esa J. Rintamäki  
  Suomalaisten erityisolosuhteiden muistomerkki - suoraan Svea-mamman maasta!!!

Noloa...
kuva 14.11.2025 08:17 Jimi Lappalainen  
  Hieman samankaltaista maisemaa kuin entisellä Sörnäisten satamaradalla Kumpulanpuistossa :)
kuva 14.11.2025 08:13 Esa J. Rintamäki  
  Herra Jorma R. ystäväiseni, nuo pylväät ovat sinkittyä (lue: galvanoitua) terästä.

Entisen alumiiniammattilaisen silmin katsottuna kevytmetallit eivät kestä tuollaisessa "virassa". Erikoisseokset - no, miksei -, mutta tolkuttoman kalliita.

55 vuotta sitten oltiin vasta jotenkin hajulla alumiinin hitsaamisessa. Sivuheittona: - Grummanin insinöörikunnalla riitti pähkäilemistä, että miten väsätä F-14 Tomcatin kääntyvien siipien nivelkohdat. Siihen keksittiin viimein sitä suojakaasuhitsausta.
kuva 14.11.2025 08:10 Jimi Lappalainen  
  10.7.2025: https://vorumaateataja.ee/koik-uudised/krimi/34922-fotod-antsla-raudteejaama-poleng
kuva 14.11.2025 00:42 Jorma Rauhala  
  Ei kai alumiinisilta uutena näyttäneet kevytmetallipylväät voi olla ruosteessa? Ikää noilla on vasta noin 55 vuotta.
kuva 13.11.2025 21:12 Juho Rintala  
  vai niin en ole nähnyt 511, vaan se olikin 515.
kuva 13.11.2025 21:04 Juho Rintala  
  Uskoisin että varalla seisoo. Olen itse havainnut Tve4 511 vaihtotöissä tuossa veturipuiston suoralla.
kuva 13.11.2025 19:26 Markus Pöntinen  
  Parin viikon päästä saattaapi alkaa näkyä liikenteessä...