|
|
16.11.2025 00:11 | Esa J. Rintamäki | ||
| Notkelmassa on Penttilän silta (hädintuskin erotettavissa), jossa joskus 1979 kaksi pikkuskloddia jäi lätän alle. Toinen kuoli, toinen ehti ajoissa pois edestä. Sairaan tuttu paikka minulle, koska perhetuttava piti kauppaa tienristeyksen vieressä olleessa kauppatalossa. |
||||
|
|
16.11.2025 00:06 | Esa J. Rintamäki | ||
| Mi-täh...? Vettä ? Oman kokemukseni mukaan mieluumminkin glyseriiniä (kuulamyllyjen osien) vastaanottotarkastukseen uä-menetelmällä. |
||||
|
|
15.11.2025 22:19 | Vertti Kontinen | ||
| Kehittyneessä maassa ne menisivät yhä rautatiekuljetuksina Saunakallioon | ||||
|
|
15.11.2025 22:04 | Tommi Koskinen | ||
| Olikohan se niin, että tässä junassa kulkevat umpivaunut kuljettavat tavaraa Saunakallioon. Eli junalla Vuosaareen ja sieltä rekoilla Saunakallioon. Näin muistelen jossain mainitun... | ||||
|
|
15.11.2025 20:36 | Pasi Seppälä | ||
| Hieno alkutalven kuva. Punainen dieselveturi on edukseen talvisessa maisemassa. | ||||
|
|
15.11.2025 20:09 | Rasmus Viirre | ||
| Nyt on Simejä näkynyt tässä junassa keulilla kolmen viikon ajan putkeen. 7.11. niitä oli peräti seitsemän kappaletta, ja graffiteista päätellen tästä löytyy kaksi samaa vaunua. 31.10. oli kolme kappaletta ja veturina Sr2 3212. |
||||
|
|
15.11.2025 19:38 | Juho Rintala | ||
| Näitä runkoja josta puuttuu joku vaunu on ajettu hyvin viimeaikoina. | ||||
|
|
15.11.2025 19:38 | Juho Rintala | ||
| Hieno kuva talveisessa ihanassa maisemassa! | ||||
|
|
15.11.2025 16:50 | Tauno Hermola | ||
| Kuinkahan pitkälle yksillä kanistereilla pääsee, ennen kuin pitää "vesittää"? :) | ||||
|
|
15.11.2025 15:26 | Heikki Jalonen | ||
| Vaunusta löytyy myös kuva: https://vaunut.org/kuva/172307 jossa mittalaitteista ja muista varusteista riisuttu alustavaunu on siirrettynä radan viereen. Laitteen (ja sen yksittäisten irrotettavien osien) paino on pidettävä niin alhaisena, että työpari voi kahdestaan nostaa ja siirtää sitä raiteilta toiselle ja linjalta sivuun, kun mittaukselle varattu väli on menossa kiinni. Siksi ei ohjaamoa eikä muutakaan hankalasti irrotettavaa. Rakenteesta voidaan huomata (kumipyörät muovisin laipoin) se, että vaunu ei oikosulje raidevirtapiiriä. Turvallisuus varmistetaan varaamalla tarkastettavalle raideosuudelle täysi työkatko. Tuo vaunu kuuluu Destian kalustoon. |
||||
|
|
15.11.2025 15:15 | Juho Rintala | ||
| Hieno kuva, voi lisätä lisätietoihin Sm6 7053. | ||||
|
|
15.11.2025 15:00 | Jimi Lappalainen | ||
| Kukahan on mahtanut olla tuo Tuukan ja Topin välillä ollut kommentoija; nyt 15,5 vuotta myöhemminhän hänen toiveensa on toteutunut :) | ||||
|
|
15.11.2025 14:04 | Jimi Lappalainen | ||
| Erittäin asiallinen kuva :) | ||||
|
|
15.11.2025 13:05 | Tero Yli-Somero | ||
| Tuo jököttää tuolla edelleen | ||||
|
|
15.11.2025 03:02 | Sami Perälä | ||
| Allekirjoittanut spottaa itsensä valokuvasta. | ||||
|
|
14.11.2025 23:25 | Juho Rintala | ||
| Ok, kiitos | ||||
|
|
14.11.2025 22:42 | Tauno Hermola | ||
| Ultraäänellä nähdään kiskossa olevat viat, halkeamat ja murtumat. Ultraääni kulkee ilmassa huonosti, siksi anturin ja kiskon välissä pitää olla vettä, jota saadaan noista kanistereista. Ihme kyllä, että tässä ei ole umpinaista ohjaamoa, muistuttaa lähinnä resiinaa. Kuka mahtaa olla valmistaja vai onko tämä joku koelaite? |
||||
|
|
14.11.2025 22:30 | Juho Rintala | ||
| mielenkiintoinen masiina. miksi niitä ultraääniä mitataan? joku viisampi saakoon kertoa :) | ||||
|
|
14.11.2025 22:29 | Tauno Hermola | ||
| Vielä noista makuuvaunuista. Paikkahan oli Naarajärven aseman lähellä, siinä missä nyt on "Lomatrio", SEO-asema, motelli ja leirintäalue. Tämän kuvan saunalta matkaa on noin 3 km länteen eli Pieksämäen keskustasta pois päin. | ||||
|
|
14.11.2025 22:29 | Juho Rintala | ||
| hieno otos, tykkään kun flirtti kiihdyttelee pois mutta ihmiset on jäätynyt :) | ||||
|
|
14.11.2025 22:28 | Juho Rintala | ||
| Ainakin yksi taulu oli nyt muistaakseni 19.12. joka menisi täältä. Saa nähdä millon tämän veli pääsee hommiin. Kuinka monta vaunua tässä muuten oli? | ||||
|
|
14.11.2025 22:11 | Rasmus Viirre | ||
| On muuten kylmänä kone, aivan kuurasta kalpeana. Melkein tulee kylmä jo kuvaa katsoessa :) | ||||
|
|
14.11.2025 22:07 | Rasmus Viirre | ||
| Silmääni osui tämän oma yksityiskohta ”VARO AURAVALOA”. Saa nähdä ottaako Teve osaa lumitöihin tänä talvena. | ||||
|
|
14.11.2025 22:01 | Rasmus Viirre | ||
| Kiitos Juho! | ||||
|
|
14.11.2025 21:53 | Tuomas Pätäri | ||
| Tunnelma on ajaton, vai luonnehtisiko sitä samanaikaiseksi - vain niin, että aika on vain pysähtynyt... viitaten toki noihin kelloihin, jotka kohta vuoden päivät ovat osoittaneet samaa aikaa... mikä mielestäni on täysin absurdia ympäristössä, jolle tarkat kellonajat nimen omaan ovat kautta aikain olleet yksi tyypillisistä piirteistä. Monelle tämä on ensimmäinen näky saapuessaan Maailman Toimivimpaan Kaupunkiin. | ||||
|
|
14.11.2025 21:48 | Juho Rintala | ||
| jee, sitä odotellessa :) tripla- vedolla Patokankaan juna, eiku:) |
||||
|
|
14.11.2025 18:46 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ahaa, herra Juhana. Olin osunut Hki asemalle juuri silloin, kun P ja N olivat linjalla. Siitä johtui käsitykseni kolmesta junasta. Kiitos muuten täydentämisestä. |
||||
|
|
14.11.2025 17:41 | Juhana Nordlund | ||
| Reittien opastimet oli varustettu pätemättömyysmerkillä. Reitit ja aikataulut on selostettu kattavasti HS:n 22.4.1986 ilmestyneessä lehdessä (sivu 11 siellä). P ajoi tosiaan vain Tikkurilaan (ei Hiekkaharjuun) ja Keravalle ajoi N (ei K). Riihimäen juna oli tuossa tilanteessa R (eli H oli pois pelistä). |
||||
|
|
14.11.2025 17:36 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kirkkonummen suunnan lakkojuna 23.4.1986: Sm2 6061 - Eioc 6262 + 6084 - 6284 + 6060 - 6260 + 6087 - 6287, ja tunnuksella L. Lakkojunat 15.5.1986: L (H9931), Kirkkonummen suunta: Sm2 6100 - Eioc 6300 + Sm1 6013 - Eio 6213 + 6078 - 6278 + 6019 - 6219 + 6011 - 6211. M, Martinlaakson suunta: 6034 - 6234 + 6032 - 6232 + 6060 - 6260 + 6042 - 6242 + 6048 - 6248. R, Riihimäen suunta: 6075 - 6275 + 6053 - 6253 + 6067 - 6267 + 6037 - 6237 + 6089 - 6289. Minulla itselläni on sellainen muistikuva, että lakkojunat käsittivät vain nämä kolme runkoa (L, M ja R) viiden yksikön junilla. Reiteillä vaihteet oli naulattu suorille, ettei raiteenvaihtoja näillä missään tapauksessa ollut tai tarvittu. Enkä usko opastimillakaan käyttöä olleen, kun nämä sahasivat kukin omaa raidettaan edestakaisin. Työmatkat kuitenkin saatiin mitenkuten sujumaan. |
||||
|
|
14.11.2025 17:19 | Juhana Nordlund | ||
| Reittejä saattoi olla jopa viisi: Hki - Kkn, Hki - Mrl, Hki - Tkl, Hki - Ke ja Hki - Ri. Tällaista tietoa kaivoin HS:n 22.4.1986 ilmestyneestä numerosta. | ||||
|
|
14.11.2025 17:06 | Juha Kutvonen | ||
| Totta, Martsariin ajettiin myös omalla raiteellaan. Nyt en muista, olisiko Keravallekin ajettu erillisellä junarungolla? | ||||
|
|
14.11.2025 16:56 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Petri, olisikohan apua tästä: VRS N:o 112-4 -standardi, joka esittää mittapiirrosta vaunun laakeriipesästä N:o R 1 ? Kyseessä on siis rullalaakeripesä: - työpiirustukseksi mainittu N:o 316/12005. Standardin oikeaan alanurkkaan on merkitty päiväys: 29.10.1937. Puukorisiin moottorivaunuihin oli jo alusta pitäeen laitettu rullalaakerit: Ds1 nro 1 (aloitti yleisessä liikenteessä uudenvuodenpäivänä v. 1928), Bm2-sarja jne. Kun Ds2 nro 10 muutettiin opetusvaunuksi A 26, sen teleihin laitettiin liukulaakeripesillä varustetut pyöräkerrat. Mitä v. 1970, jäljellä oleviin vaunuihin tulee, niin viittaan kommenttiini 19.10.2025 klo 2:25, josta löytyy myös 30.8.1970 laadittu luettelo liukulaakerisista vaunuista, tilanne on juuri tuolta päivältä. |
||||
|
|
14.11.2025 16:53 | Juhana Nordlund | ||
| Minäkin matkustin kotoa Huopalahdesta Helsinkiin (nyk. päärautatieasema) noilla lakon aikaisilla erikoisjunilla. Äkkiseltään muistaisin, että myös Martinlaaksoon ajettiin. Kaksiraiteisen Rantaradan toinen raide oli varattu Mrl:n junia varten ja toinen Kirkkonummen junille. Kuvassa ollaan siinä pisteessä, että lakko on päättynyt ja tässä ajetaan koeajoa pk-seudun radoilla. Kuvan juna on menossa Kirkkonummelle. Kuvasin myös Martinlaaksosta tulleen junan Huopalahdessa. |
||||
|
|
14.11.2025 15:43 | Perttu Karttunen | ||
| Tulipa random kuvana tämä. Hieno otos on! | ||||
|
|
14.11.2025 15:36 | Hannu Peltola | ||
| Tämä taitaa olla aito Kanadan lahja neuvostoliittolaiselle rautatieliikenteelle! | ||||
|
|
14.11.2025 15:35 | Hannu Peltola | ||
| Tämä olisi hauska ilmestys toimivana H0-mallina! | ||||
|
|
14.11.2025 15:29 | Panu Breilin | ||
| Kiskojen ultraäänitarkastusvaunu. | ||||
|
|
14.11.2025 14:05 | Juha Kutvonen | ||
| Kevään 1986 virkamieslakko oli erikoinen episodi. Junaliikenne pysähtyi maaliskuussa RVL:n liikenteenohjaajien jäätyä lakkoon, mutta lakon pitkittyessä aloitettiin supistettu lähiliikenne 22.4. alkaen pää- ja rantaradalla siten, että viisiyksikköiset Samirungot liikennöivät niille lukittuja raiteita pitkin edestakaisin. Kulkutiet varmistettiin naulaamalla vaihteet kiinni. Lakko päättyi 17.5. ja normaaliin liikennöintiin palattiin 19.5. alkaen. Lakon aikaiset junat olivat täpötäysiä. Itsekin kuljin Järvenpään ja Helsingin välillä tuolloin noissa täyteen ahdetuissa junissa, mutta ainuttakaan kuvaa en niistä ymmärtänyt ottaa. |
||||
|
|
14.11.2025 13:17 | Marko Nyby | ||
| Kirjoittamisen haaste voisi ratketa ulkoisella näppis-hiiri-yhdistelmällä. Minulla on näitä eri koneissa kaksi, ja toimivat riittävän hyvin: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/653878/Logitech-MK295-nappaimisto-ja-hiiri-valkoinen Omaa kokemusta muista käyttiksistä on varsin vähän, mutta isot pojat tuntuvat suosittelevan joko Linux Mintiä, AnduinOS:ää (Linux, joka näyttää Win11:ltä) tai ChromeOS:ää. Toiminevat, jos koneessa ei ole mitään eksoottista rautaa tai softaa. |
||||
|
|
14.11.2025 12:05 | Joonas Kauppinen | ||
| Totta. | ||||
|
|
14.11.2025 10:25 | Kimmo Huhta | ||
| Onko onnekas sattuma vai joillakin standardeilla - esimerkiksi UIC:n tekemillä - varmistettu asia, että suomalainen matkustajavaunun teli asettuu ruotsalaisen vaunun alle? Teliasioita heikosti tuntevana maallikkona tulee minulle mieleen keskiötapin rakenne ja mitat, mutta on kai siinä muitakin seikkoja vaikuttamassa sopivuuteen. | ||||
|
|
14.11.2025 10:02 | Petri Nummijoki | ||
| Onko jotain aikarajaa esitettävissä, mistä lähtien uudet matkustajavaunut olivat säännönmukaisesti varustettu rullalaakereilla? Ei tarvitse mitään kattavaa esitystä laatia vaan tarkoitan sellaisella karkealla tasolla. Oliko esim. 1950-luvun tuotantoa edustavissa vaunuissa (72-paikkainen Ei, 60+7-paikkainen Eis, 64-paikkainen Ci tai vastaavan kauden makuuvaunut) vielä yksilöitä, joissa ei ollut rullalaakerointia? | ||||
|
|
14.11.2025 08:32 | Esa J. Rintamäki | ||
| Eim 21910 oli muutettu vaunusta Ci 2321 v. 1959. Ci:n alkuperäinen numero valmistuessaan vuonna 1932 oli ollut 2244. Yleiseurooppalaisen matkustajavaunujen luokkamuutoksen seurauksena alkukesällä 1956 siitä oli tullut sitten nro 2321. Istimapaikkaluvut: 2244: 8 kpl I luokassa ja 33 kpl II luokassa, hyttivaununa. 2321: 45 kpl 1. luokassa. Numero 2321 oli toiseen kertaan käytössä, sillä alkuperäinen nro 2321 (sarjaa Di, 56 P) oli luovutettu itäystävälle vuonna 1940. 21910: retkeilyvaununa 45 paikkaa. Mainittakoon, että Ci-sarjan numerot 2242 - 2251 olivat ensimmäinen uutena rullalaakereilla varustettu vaunusarja. Numeroa 2321 lukuunottamatta tämä sarja oli jo vuonna 1955 muutettu Eim- retkeiluvaunuiksi nrot 21901 -21909. |
||||
|
|
14.11.2025 08:18 | Esa J. Rintamäki | ||
| Suomalaisten erityisolosuhteiden muistomerkki - suoraan Svea-mamman maasta!!! Noloa... |
||||
|
|
14.11.2025 08:17 | Jimi Lappalainen | ||
| Hieman samankaltaista maisemaa kuin entisellä Sörnäisten satamaradalla Kumpulanpuistossa :) | ||||
|
|
14.11.2025 08:13 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Jorma R. ystäväiseni, nuo pylväät ovat sinkittyä (lue: galvanoitua) terästä. Entisen alumiiniammattilaisen silmin katsottuna kevytmetallit eivät kestä tuollaisessa "virassa". Erikoisseokset - no, miksei -, mutta tolkuttoman kalliita. 55 vuotta sitten oltiin vasta jotenkin hajulla alumiinin hitsaamisessa. Sivuheittona: - Grummanin insinöörikunnalla riitti pähkäilemistä, että miten väsätä F-14 Tomcatin kääntyvien siipien nivelkohdat. Siihen keksittiin viimein sitä suojakaasuhitsausta. |
||||
|
|
14.11.2025 08:10 | Jimi Lappalainen | ||
| 10.7.2025: https://vorumaateataja.ee/koik-uudised/krimi/34922-fotod-antsla-raudteejaama-poleng | ||||
|
|
14.11.2025 00:42 | Jorma Rauhala | ||
| Ei kai alumiinisilta uutena näyttäneet kevytmetallipylväät voi olla ruosteessa? Ikää noilla on vasta noin 55 vuotta. | ||||
|
|
13.11.2025 21:12 | Juho Rintala | ||
| vai niin en ole nähnyt 511, vaan se olikin 515. | ||||
|
|
13.11.2025 21:04 | Juho Rintala | ||
| Uskoisin että varalla seisoo. Olen itse havainnut Tve4 511 vaihtotöissä tuossa veturipuiston suoralla. | ||||
|
|
13.11.2025 19:26 | Markus Pöntinen | ||
| Parin viikon päästä saattaapi alkaa näkyä liikenteessä... | ||||