|
|
28.10.2025 15:24 | Esa J. Rintamäki | ||
| Auto muistuttaa mielestäni aika paljon A-mallin Hoppaa. Jos kuva on vuodelta 1950, kertoo se ainakin siitä, että tällainen auto ei olisi kelvannut SA-Int.:lle (kiertämään puoltatoista kierrosta Äänisen aaltojen ympäri ennenkuin meni miinaan!). |
||||
|
|
28.10.2025 15:19 | Esa J. Rintamäki | ||
| Vanhat kartat-sivustosta laskeskelin että km:llä 95 - 96, herra Jimi. | ||||
|
|
28.10.2025 13:57 | Jorma Toivonen | ||
| SKS kirjoitti: Kuvatunnisteissa askarruttaa pari kohtaa. Veturi on nimetty 1136:ksi, joka kuuluu tilaussarjaan 1129–1146. Tuo sarja tilattiin sähkövaloilla, mutta kuvan veturissa on kaasuvalot. Toinen asia on junan numero 55. Vielä tuohon aikaan noudatettiin varsin orjallisesti sääntöä ”parittomat numerot pohjoista kohti, parilliset etelään päin”. Numero 55 edellyttäisi kulkua etelästä pohjoiseen, mutta tekstissä kulkusuunta on päinvastoin. Ja onko tavarajunan numero oikeasti noin lyhyt, vai puuttuuko siitä alueellinen etuliite 92? Toki lyhyitäkin numeroita tavarajuna- ja varsinkin veturitauluissa käytettiin, mutta ainakaan vuotta vanhemmassa graafisessa aikataulussa ei 55:ttä tuolla esiinny. | ||||
|
|
28.10.2025 13:55 | Jimi Lappalainen | ||
| Kuva Skinnarbysta löytyy Finnasta: https://finna.fi/Record/loviisakm.1691c181-569a-4c25-88f4-17eba11d844e | ||||
|
|
28.10.2025 12:47 | Jouni Hytönen | ||
| Kuitenkin tälle junalle 3325 on kirjautunut vain neljän minuutin pysähdys Orivedelle. https://juliadata.fi/timetables?s=3325&d=28.10.2025 Tämä lienee väärin ja veturin liikehdintä ratapihalla näyttää laukaisseen lähtömerkinnän Orivedeltä. Nopeuskäyrästä selviää, että matka on jatkunut vasta klo 11.15 junan 424 saapumisen jälkeen. | ||||
|
|
28.10.2025 12:41 | Jouni Hytönen | ||
| Näyttäisi juna 3321 kenties menneen dieselvedolla Orivedelle ja varmaankin tehneen siellä vaihtotöitä. Tästä sitten veturi irti ja varmaankin kuormattu raakapuurunko perään ja junana 3451 Jyväskylään. 3321:n veturi on sitten ottanut nämä vaunut ja jatkanut 3325:nä Korkeakoskelle. | ||||
|
|
28.10.2025 12:41 | Rainer Silfverberg | ||
| Ei mikään hassumpi kuva laatikkokameralla otettuna! Onko tuolla muuten lunta maassa? |
||||
|
|
28.10.2025 12:32 | Jimi Lappalainen | ||
| Käyhän Petri nappaamassa tästä nykypäivän vertailukuva :) | ||||
|
|
28.10.2025 11:55 | Mika Hakala | ||
| Onko "Hinthaaean" jotain saamea? | ||||
|
|
28.10.2025 10:50 | Otto Tuomainen | ||
| Nämä neljä M27-sarjan moottorivaunua on nyt laitettu myyntiin. | ||||
|
|
28.10.2025 10:34 | Erkki Nuutio | ||
| Talvi- ja toisaalta jatkosodan alkamiset poikkesivat toisistaan. Talvisotaan jouduimme yllätettyinä koska olimme naiiveja, luotimme kansainväliseen oikeuteen. Jos ei olisi tehty ennenkaikkea Mannerheimin vaatimaa salattua liikekannallepanoa olisi surkeasti käynyt. Välirauhan ajan jatkuva neuvostouhka poisti naiivisuuden ja tartuimme ainoaan pelastusrenkaaseen. Vain siksi ylin sotilas- ja valtiojohtomme tiesi pari viikkoa ennen Barbarossan alkua, että silloin koko Mustanmeren ja Suomenlahden välinen alue on sodassa. Oli päivänselvää ettei meille jätetä mitään keinoa pysyä sivussa tästä taistelusta pidempään kuin muutaman päivän ajan. Tämän sotilaallisen ja taloudellisen tosiasian ymmärsivät NL, Saksa ja Suomi TÄYSIN ja myös mm. USA. Ja sen mukaan kaikki osalliset valtiot toimivatkin, Suomi kyllä varovaisesti ja toteuttaen samalla liikekannallepanonsa. Joitain rajoitettuja kahinoita, kuten rajaloukkauksia ja sotilaskohteiden pommituksia esiintyii heti 22.6. alkaen, mutta esimerkiksi matkustajavaunut Leningradiin kulkivat normaalisti. Neukuilla ei ollut Casus Belliä, vaan heiltä petti harkinta. Kostoa janoten he hölmöyttään aloittivat jatkosodan (sitä pian katuen). Niinpä lähes 500, Suomeen hyökkäämistä jo pitkään odottanutta neukkukonetta päästettiin sotatoimiin, mutta kiellettiin häiritsemästä Suomeen sijoittuneita saksalaisjoukkoja. Maahyökkäyksiä ei tullut koska jo pitkään Suomeen hyökkäämistä varten koottuja maajoukkoja alettiin nopeasti siirtää Leningradia kohti eteneviä saksalaisjoukkoja vastaan. Näin Neuvosliitto aloitti jatkosodan. Jos ei olisi aloittanut, olisi ehkä syntynyt pulmia. Olivathan kauppareitit sulkeutuneet ja väestömme oli täysin riippuvainen mm. Saksan ravinto- ja polttoaineista ja sotilaat Saksan aseista. Saksan joukot Suomessa noudattivat kiitettävästi kieltoamme hyökätä, mutta näin saattoi jatkua vain muutaman viikon ajan. Alkupisteet alueellamme: Ryti & Mannerheim 99, Stalin 5, Hitler 90 (ilmahyökkäys Itä-Preussista Leningradiin ilmatilaamme loukaten -10). |
||||
|
|
28.10.2025 09:25 | Jouni Hytönen | ||
| Vrt. https://vaunut.org/kuva/9762 Sama paikka? | ||||
|
|
28.10.2025 08:59 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitos korjausehdotuksista! | ||||
|
|
28.10.2025 08:17 | Esa J. Rintamäki | ||
| Aivan loistava kuva, sommittelultaan, "aatemaailmaltaan", idealtaan, terävyydeltään ja vuodenajaltaankin. | ||||
|
|
28.10.2025 07:51 | Noah Nieminen | ||
| Vau mikä kuva! | ||||
|
|
27.10.2025 22:41 | Samu Saikkonen | ||
| Kiitän! | ||||
|
|
27.10.2025 22:33 | Sergei Chebunin | ||
| 1992. The electric train is new, just arrived from Riga. The driver put protection on the buffer lights (ajovalot) just so that they would not break. (For example, a stone from an oncoming train) In those years, there was no place to buy new glass for buffer lights (ajovalot). |
||||
|
|
27.10.2025 22:09 | Esa J. Rintamäki | ||
| Stalinilla tiettävästi oli ajatukset kohdistettu Venäjä - Neuvostoliiton valtionrajojen ennallistamiseen vuoden 1914 heinäkuun lopun tilanteen mukaiseksi. "Itämerenmaakunnat" (lue: Baltian maat) saivat tästä kärsiä tarpeeksi asti aina neukkulan romahtamiseen asti. Että ei Talliinin Joopilla viisaus ainakaan "riittänyt" niin pitkälle, kuin mitä odotteleminen olisi vaatinut. Lisäksi hänellä oli olemassa se kuulu Molotov-Ribbentropp-hyökkämättömyyssopimus plakkarissaan. Mutta: sitä minä ainakaan en käsitä, ettei Joopi kuunnellut omien vakoojiensa (Richard Sorge Tokiossa mm.) varoituksia. Ei edes yli loikanneiden saksalaissotilaiden (niitäkin oli!) vinkitkään eivät kiinnostaneet. Neuvostoliitto sitten yllätettiin pahan kerran. Ilmeisesti hän luotti diktaattoriveljensä Aatun puheisiin vähän liiankin suurella ymmärtämyksellä...? Talliinin Joopiahan pidettiin jokseenkin fiksuna ja häikäilemättömänä johtajana. Aatuhan oli pelkästään häikäilemätön. Eikä kumpaakaan kiinnostanut pienten valtioiden mielipiteet asiasta alkuunkaan. |
||||
|
|
27.10.2025 22:04 | Petri Nummijoki | ||
| Tottakai Suomessa oli henkeä, että toivottiin voitavan muuttaa talvisodan lopputulosta. Mutta Neuvostoliiton kannalta olisi varmasti ollut paljon järkevämpää pidättäytyä Suomea vastaan sotatoimista. Siinähän Suomi olisi voinut joutua hankalaan tilanteeseen, jos Neuvostoliitto olisi pidättäytynyt antamasta aihetta sotatoimille ja Saksa olisi epäilemättä ennemmin tai myöhemmin vaatinut Suomelta kuitenkin aktiivisuutta. | ||||
|
|
27.10.2025 21:10 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ensimmäisiä itään lentäviä saksalaisia pommikoneita (Junkers Ju 88) tankattiin välilaskun yhteydessä Utin kentällä jo aamulla aikaisin 22.6. Määräys itärintamatunnusten (keltaiset tunnusvärit) käyttöön otosta annettiin 17.6.1941. Että ei ne neukkupommikoneet "yllättäen ja pyytämättä" tänne pommitusreissuilleen tulleet? Lisäksi Aatu puheessaan 22.6. toitotti suomalaisten jo olevan mukana operaatio Barbarossassa. |
||||
|
|
27.10.2025 21:09 | Tuukka Varjoranta | ||
| Muistutan asiallisesta keskustelusta vorgilaisia! Keskustelun aihe karkaa rautateistä nyt taas hyvin kauas. //Ylläpito | ||||
|
|
27.10.2025 21:02 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Kyllähän pappispeili aina kamerat pesee. Vrt. vaikka Edo, jossa on kamerapeilit. Samaa vääntöä alkaa olla pikitiepuolenkin kulkulaitoksissa, vaikka monissa muissa tiedonsiirtosysteemeissä ollaan päinvastoin siirtymässä optisiin valokuituihin. | ||||
|
|
27.10.2025 19:32 | Noah Nieminen | ||
| Upea syksyinen kuva Porvoon radalta! Oikeinkirjoituksesta korjaisin sen verran, että: "Sateisena sunnuntaipäivänä PMR ajaa heidän ensimmäisen junansa Porvooseen yli vuoteen, juna on juuri ohittamassa Hinthaaean asemaa. Kyseessä oli opastinpylväiden vienti Porvooseen." | ||||
|
|
27.10.2025 19:29 | Rainer Silfverberg | ||
| Kävin USr3:ssa kun se esiteltiin ja Siemensin edustaja kertoi että sarjatuotanto Sr3:een tulee peilit koska veturimiehet toivoivat. | ||||
|
|
27.10.2025 17:52 | Tor Lillqvist | ||
| Oho, en sitä eroa edes ollut huomannut, että eurooppalaisissa on ikkuna sivulla vain ovessa. Se varmaan selittää asian. (Vaikka kai niitä ikkunoita maan tasalta jollain pitkävartisella työvälineellä pestään?) Olikohan VR:llä (tai Traficomilla) ehdoton vaatimus että pitää olla oikeat peilit eikä pelkästään kamerat ja näyttö? | ||||
|
|
27.10.2025 15:23 | Ilmari Tommola | ||
| Siellähän minä seison. Mainio, mennyttä aikaa henkivä otos! | ||||
|
|
27.10.2025 14:25 | Aarni Lilja | ||
| Upea kuva Joel. | ||||
|
|
27.10.2025 14:10 | Juho Rintala | ||
| https://www.mermecgroup.com/measuring-trains-e-systems/recording-cars/533/roger-800.php 780kW on vetovoimaa siinä, eli periaatteessa jotakin pystyisi vetämään. |
||||
|
|
27.10.2025 14:07 | Veeti Saukkonen | ||
| Mikä on maksimi minkä MEERI pystyy vetämään silleen että voidaanko tätä käyttää joskus esim tavarajunissa? | ||||
|
|
27.10.2025 14:02 | Mikko Nyman | ||
| Kas vaan, siinähän niitä VR:n Kkk-litteralla varustettuja vaunuja onkin. Jos joku ei tiennyt, KKK on lyhenne sanoista Kaikki kalusto käytössä. |
||||
|
|
27.10.2025 13:47 | Juho Rintala | ||
| Siinä vasta vaunuja... Saa nähdä kohtalon. | ||||
|
|
27.10.2025 13:04 | Jari Välimaa | ||
| Kyllä ne ovat päässeet katso vaikka https://www.nettiauto.com/tesla/model-s | ||||
|
|
27.10.2025 11:49 | Jouni Hytönen | ||
| Varsin korkea kynnys on vuosien varrella ollut purkaa mitään ratoja lopullisesti. Perälä-Kristiinankaupunki ja Raippo/Simola-Lappeenranta km 285 ovat lopullisesti lakkautetut ja puretut. Härmä-Ylihärmä taisi olla myös, samoin Kovjoki-Uusikaarlepyy. Myöhemmin liikenteeltä suljetut rataosat tai -osuudet ovat edelleen vain liikenteeltä suljettuja, vaikka sulkemisesta on voinut kulua jopa 40 vuotta. Fyysisesti monelta liikenteeltä suljetulta rataosalta puuttuu erkanemisvaihde tai sieltä on voitu purkaa tasoristeysten kohtia, nostaa siltoja sivuun tai jopa kiskot ja pölkyt kokonaan (esim. Lohja-Tytyri km 126). Tytyristä Lohjanjärvelle rata on lopullisesti lakkautettu. | ||||
|
|
27.10.2025 11:47 | Petri Nummijoki | ||
| Liput ovat varmaankin vain kuvaustilannetta varten tai sitten sota ei ole vielä edes syttynyt. Punaisen Ristin tunnuskin lienee ennemmin lisännyt kuin vähentänyt ilmahyökkäyksen riskiä, joten tositoimissa tämmöisiä tunnuksia tuskin on kannattanut käyttää. | ||||
|
|
27.10.2025 10:58 | Rainer Silfverberg | ||
| Niin on, vähän sellaista elokuvamaista tunnelmaa! | ||||
|
|
27.10.2025 10:33 | Erkki Nuutio | ||
| Arvelu ajankohdasta on vastaava: Sairaalajuna on liikkeellepanomatkallaan, oletettavasti 20.-24.6.41. Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen, siis aloitti jatkosodan 25.6.41 suurimittaisilla, 19 paikkakunnan liikenne- ja siviilikohteisiin kohdistuneilla ilmapommituksillaan. Silloin tuli ensiveri kentälle. Hyökkäjistä vertansa luovuttivat lähinnä 23 pudotetun punakoneen miehistöt. Etenkin Turulle aiheutetut vauriot (satama, Turun linna paloi) olivat merkittäviä. Suomessa olleet saksalaisjoukot sensijaan saivat olla ja olivat rauhassa. Kuvassa ihmisillä on vielä leppeät ilmeet kasvoilla. Niin ei ollut enää 25.6.41 jälkeen, jolloin sairaalijunissa hoidettiin haavoittuneita. |
||||
|
|
27.10.2025 09:47 | Ilari Inkiläinen | ||
| Mukavasti on maisemaa mukana, hieno kuva. | ||||
|
|
27.10.2025 09:31 | Daniel Nironen | ||
| Osta käytetty Tesla Model S alkuvuosien auto, niin et pääse edes ensimmäisestä katsastuksesta läpi. | ||||
|
Kuvasarja: Aikakauden alku Porvoon radalla |
27.10.2025 09:18 | Ilmari Tommola | ||
| Kiitän! | ||||
|
|
27.10.2025 08:18 | Vertti Kontinen | ||
| Tasanne mahtaa olla hyödyllinen, jos haluaa päästä pesemään sivuikkunoita tai peilejä. Keski-Eurooppalaisissa Vectroneissa on omat portaat keulan tasanteille, mutta niissä taas ei ole sivuikkunoita tai peilejä, joten myöskään sivutasanteille ei ole tarvetta. Lisäksi suomalaisissa vetureissa esteenraivaaja on paljon leveämpi, jolloin keulassa sivulla olevat portaat olisivat varmaankin vain tiellä. | ||||
|
|
27.10.2025 07:54 | Jari Välimaa | ||
| Osta käytetty Tesla Model S alkuvuosien auto niin kulkeminen ei maksa mitään. | ||||
|
|
27.10.2025 07:54 | Petri Nummijoki | ||
| Occ-vaunun keskipainoksi raakapuukuormassa laskettiin takavuosina käsittääkseni 65 t. Tähän ei varmaankaan pituussuunnassa mahdu tavaraa senkään vertaa mutta ehkä korkeussuunnassa enemmän. Itse pohdin, että voisiko tämän höytykuorma olla samaa tasoa Occ-vaunun kanssa? | ||||
|
|
27.10.2025 07:38 | Noah Nieminen | ||
| Hieno kuva! Autohan tuo mukaan tunnelmaa, ei se omasta mielestä haittaa yhtään. | ||||
|
|
27.10.2025 07:32 | Teemu Sirkiä | ||
| Kuvan https://x.com/datel_informuje/status/1982478119157342276 perusteella suistunut mahdollisesti vaihteessa. | ||||
|
|
27.10.2025 07:15 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Tämä on hieno kuva. | ||||
|
Kuvasarja: Lättähattu Kajaanissa |
27.10.2025 06:18 | Jarno Piltti | ||
| Mukava kuvasarja! | ||||
|
|
27.10.2025 06:18 | Jarno Piltti | ||
| Erittäin hieno tilanne ja kuva. | ||||
|
|
27.10.2025 06:14 | Jarno Piltti | ||
| Otkesin raporteissa on eräänlainen satunnaisotanta tavarajunien kokoonpanoista painoineen ja jarrupainoineen, näissä kuormatun Sp/Sps vaunun painoksi on hyvin usein merkitty pyöreähkö tasaluku 70 tai 75 tonnia. Jos tästä on taaraa sanotaan 22 tonnia ja jäljelle jäävästä kuormasta lasketaan vaikka nyt se kolme viides osaa, niin yhden Vop vaunun kuorman painoksi saataisiin ehkä 29…32 tonnia. Ja taarahan lukee joka vaunun kyljessä, sanotaan pyöreästi 25 tonnia. Ja tämä kaikki kertaa 24. Näin saataisiin veturille vedettäväksi suuruusluokkaa 1300 tonnia oleva paino. Jos laskelma on edes sinne päin se osoittaa että lyhyt Vop ei ehkä ole se tehokkain puunkuljetusväline? |
||||
|
|
27.10.2025 00:40 | Jussi Kortman | ||
| Telinettä pystytetty tulevaa saunan kattoremonttia varten, tukipylväät jäävät koivun taakse piiloon. | ||||
|
|
27.10.2025 00:28 | Esa J. Rintamäki | ||
| Valo-opastimen "naaman" väristä tulee mieleen Ruotsin rautateiden esiopastin. | ||||
|
Kuvasarja: Aikakauden alku Porvoon radalla |
27.10.2025 00:27 | John Lindroth | ||
| Hyvä syksyinen kuvasarja! | ||||