|
|
17.09.2025 00:38 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Panun kuvaussuunra tässä on näemmä pohjoiseen. "Perunatehtaan", hauska ilmaisu (kun perunat tehtailevat perunanmukuloita...?). Ettei nyt sentään sipsitakomo, heko heko. |
||||
|
|
17.09.2025 00:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tavaramakasiinin pääryikkunan tyyli on Oulun rautatien makasiinin erityisen selvä tuntomerkki. Vaasan rautatiellä ikkunatsydeemi oli erilainen (esimerkkinä Suinulan, Kolhon ja Pihlaisten makasiinit). | ||||
|
|
17.09.2025 00:10 | Panu Breilin | ||
| Turun vuosina 1890–1892 käytössä ollut hevosraitiotie oli raideleveydellä 1435 mm. | ||||
|
|
16.09.2025 23:46 | Rainer Silfverberg | ||
| Voihan ne kulkea jos vaihtaa telit. | ||||
|
|
16.09.2025 22:31 | Sampsa Saahkari | ||
| Huvittavaa, että meillä kulkee / on kulkenut rataverkolla Ruotsiin rekisteröityjä vaunuja, jotka eivät kuitenkaan voi ko. maan rataverkolla kulkea - pl. raja - Haaparanta. | ||||
|
|
16.09.2025 21:03 | Erkki Nuutio | ||
| 1963 asfaltoitiin Forssan pääkadut - varmaan myös Rautatienkatu, joka kulki rautatieaseman sivuitse Hml-Tku -pikatien risteykseen. Rautatienkatu ymmärtääkseni kulki vielä 50-luvun lopullakin vain rautatieasemalle asti, ja siirtyi tämän jälkeen tasoristeyksellä rautatien toiselle puolelle. Ainakaan asafaltoitua Rautatienkatua ei kuvassa näy. Varikkopihaa ei ole vielä tasoitettu. Rautatieyhtiön 1963 laajentunut tavaralinjaliikenne Sisuilla ja bussiliikenne lähinnä Vanajiilla tarvitsi sitä varikkotarpeitaan varten. Asematalo ei mahdu kuvaan, vaan on on raiteiden vasemmalla puolella, niiden suunnassa noin 50 metrin päässä. VR myi kolme Move 21 -veturia Forssan rautatieyhtiölle 1960. Kuvausvuosi on todennäköisimmin 1961. |
||||
|
|
16.09.2025 20:37 | Tero Yli-Somero | ||
| Kysymykseni juontaa siis omaaan "tietokantaan" merkitsemistä varten vähän kuten; class Sr3 FIN-VR Sr3 3321 91103103321-8 |
||||
|
|
16.09.2025 20:34 | Tero Yli-Somero | ||
| Thanks myös Jouni! | ||||
|
|
16.09.2025 20:33 | Tero Yli-Somero | ||
| Kiitos Esa tästä varsin kattavasta litteran avaamisesta. Mua ei tarvitse herroitella, tuntuu ehkä vähän vaivaannuttavalta... :/ Eli siis EVN on: S-TWA 24744218333-8 ja RIV ei merkitse "mitään" oleellista.. Kiitos! |
||||
|
|
16.09.2025 19:38 | John Lindroth | ||
| Onnistunut alkusyksyn kova! | ||||
|
Kuvasarja: Suwalkin käytävän liepeillä. |
16.09.2025 19:24 | John Lindroth | ||
| Juha! Äänimaailma/Hieno Juttu!Ja juurikin ne muistot/kokemukset jotka jää mieleen itse kuvaus/äänitystapahtumista! Ja kyllähän se on tuo "Hetki". | ||||
|
Kuvasarja: Suwalkin käytävän liepeillä. |
16.09.2025 18:42 | Juha Toivonen | ||
| Kiitos itsellesi Leevi. Vuosien ajan kuvatessani ja matkustaessani, en ole aivan varma, kumpi on se suurempi nautinto rautatiekuvauksissa. Itse kuvan/kuvien ottaminen, vaiko "tuon hetken eläminen ja kokeminen". Sama koskee hieman etäämmältä saatuja kuulohavaintoja rautatieliikenteestä. Olenkin vakaasti päättänyt alkaa tallentamaan myös rautateiden äänimaisemaa ulkomailla, - niin videoina, kuin myös ääniraitoina. | ||||
|
|
16.09.2025 18:13 | Erkki Nuutio | ||
| Kerroin tosiasioita, niinkuin aina. Mutta täyttä hiljaisuutta jotkut tietysti haluavat. Jotta hyvät betonikaupat eivät häiriintyisi. | ||||
|
|
16.09.2025 18:10 | Joonas Kauppinen | ||
| Juna jatkoi ennen lentoasemalle, mutta en tiedä jatkaako nykyisin. | ||||
|
|
16.09.2025 17:31 | Joonas Kauppinen | ||
| Niin on! | ||||
|
|
16.09.2025 16:41 | Jari Välimaa | ||
| Nämä 2 katusuunnitelmat ovat laillisia joiden mukaan silta ja muut rakennetaan. Pulinat pois | ||||
|
|
16.09.2025 15:42 | Erkki Nuutio | ||
| Valitus kaataa tehdyn päätöksen vain jos on toimittu lainvastaisella tavalla tai loukataan jonkun oikeudenomistajan oikeuksia. Valitus ei kaada päätöstä joka on hölmö, tai jonka syy tarkoin salataan (esimerkiksi kiinteistökeinottelun suosimiseksi). Jarin viittaamat kaksi katujärjestelypiirustusta ovat opettavia tarkasteltaessa yhteisen rahan surutonta syytämistä. Ylemmässä kuvassa raitiotie koukkaa kaksiraiteisen maisemasillan kautta Teiskontien toiselle puolelle. Alemmassa kuvassa se siirtyy Linnainmaan sillalle vievän kadun keskelle, eli menisi raitiovarikolle varatun (?) kolmiotontin ohi. Liittymät tarvittaisiin sinnekin. Aiheutuu hankaluutta Teiskontieltä kääntyvän Luhtaankadun risteykseen ja myös Teiskontien (valtatien) liikenteelle. Kiinteistökeinottelu-selitykseen oletettavasti kytkeytyy koko tämä välialue, nimeltään vielä Pappilanpuisto. Jos ratikka vie alueen lävitse, rakennetaan raitiolinjan molemmin puolin kerrostaloja. Ahtaasti tuputetaan kuten Tampereella muuallakin (esimerkiksi Santalahti). Luontevampi, järkevämpi, nopeammin tehtävissä oleva ja halvempi raitiolinja kulkisi suoraan, siis puolta vaihtamatta Teiskontien sivun arvotonta hukkamaata pitkin Luhtaankadun valoristeykseen asti. Siellä vaihdettaisiin puolta tarvitsematta edes muuttaa Luhtaankadun risteyksen liikennevalojen ajoitusta. Raitiolinja vie silloin suoraan raitiovarikolle (ja liityntäpysäköinnille) varatun tontin kärkiosaan. Siitä jatketaan edullisesti tämän tontin sivua pitkin, sotkematta lainkaan Luhtaankadun risteystä tai Linnainmaalle vievää katua. Kehätien muodostaman kanjonin ylitykseern riittää erinomaisen halpa silta (vain kansi ja keskipilari tarvitaan). Muut kuin tamperelaiset luullakseni heti tajuavat mihin älyttömään Tampere tältäkin osin yhteisiäkin rahojamme syytäisi. Sekin raha on pois tarpeellisilta tie- ja raidehankkeilta, joita totisesti riittää! |
||||
|
|
16.09.2025 15:38 | Jouni Hytönen | ||
| Muistan, että tuota veturia 1800 jouduttiin hiukan harsimaan kasaan ennen kuin se kehdattiin laittaa esille Höyryveturipuistoon. Tk3 1102 sai muistaakseni kunnian luovuttaa puskinpalkkinsa hyvään tarkoitukseen. | ||||
|
|
16.09.2025 15:14 | Juho Rintala | ||
| Asiallinen kuva, joka on melkein täysin historiaa. Paitsi Nummelaa käytetään vielä erittäin aktiivisesti. | ||||
|
|
16.09.2025 15:05 | Jouni Hytönen | ||
| S indikoi tosiaan sitä, että vaunu on ruotsalainen. TWA on kaluston haltijan tunnus. Euroopan rautatievirasto ERA ylläpitää VKM-rekisteriä, https://www.era.europa.eu/domains/registers/vkm_en josta selviää, että TWA on Transwaggon GmbH. Sillä lienee useisiin eri maihin rekisteröityjä vaunuja. | ||||
|
|
16.09.2025 14:24 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Tero: RIV tarkoitti kansainvälisessä liikenteessä käytettävistä tavaravaunuista annettua määräyskokoelmaa (Regolamento Internazionale dei Veicoli). Sillä määrättiin muun muassa eri maiden tavaravaunujen erilaisten ilmajarrujärjestelmien yhteensopivuudesta. Henkilövaunuilla vastaava on RIC (Regolamento Internazionale delle Carozzi). Nimitykset ovat italiankielisiä. Näitä on korvattu joitakin aikoja sitten uusilla määräyskokoelmilla. Nro 74 (maanumero) kertoo vaunun olevan ruotsalainen. Siten S-TWA lienee ruotsalainen erityismerkintä? Laaiis on juuri tätä vaunutyyppiä koskeva UIC:n mukainen sarjamerkki: L = matalalaitainen tai laidaton erikoisvaunu, ja myös 2 - akselinen, kuorma vähintään 20 tonnia. aa = (L-merkin yhteydessä) = neljä erillistä akselia. i = avattavat sivuseinät, (kahdennettuna useampia ?), en ole satavarma tästä, matskuni on vanhaa. s = suurin sallittu ajonopeus 100 km tunnissa. Kehystetty "26 200 kg" = vaunun omapaino. Salmiakin sisällä oleva 76,0 m = vaunun lattiapinta-ala. Viivatunnus 2 x 12,5 m kertoo kuormausalan pituuden (tämä vaunu on kaksiosainen, lyhytkytkennällä. Siis vaunun "osavaunujen" irrottamista ei tehdä normaalikäytössä, vaan korjauspaikassa). (- 27,00 m -) on vaunun koko pituus puskimineen. Kehystetty R 75 m lienee pienin sallittu kaarteen säde raiteella, jolla vaunua voi käyttää. |
||||
|
|
16.09.2025 13:17 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Löytyy sieltä sellainenkin rajoitin, jolla saa kategorisesti pudotettua veturinippujen tehoja. Toisaalta samalla erotusjakso-osuudella saattaa olla muutakin liikennettä, mahdollisesti Ykköstä, Kakkosta tai Pendoa. Se on nähty, että »se perinteinen» eli sähköjen putoaminen alas käy mieluiten siellä, missä pelissä on mukana nippuja, tosiaan vaikka Siimenssi-pari raskaine tavarajunineen. Kuvan juna on toki menossa ylöspäin, eli kuorma on kevyempi, niin sen puoleen ei pitäisi olla niin suurta sähkökatkon vaaraa. Mutta tarkkoina saavat siltikin kiihdytysvaiheissa tällaisen ja muiden samoille erotusjakso-osuuksille osuvien junien kuljettajat olla. Toisessa päässä syöttöasemat vahtivat ylijännitettä, joka sekään ei ole täysin tavaton sähköjen alas putoamisen syy. Näissä uudemmissa sähkölaitoksissa riittää potkua myös hyötyjarrutuksiin. Niin ja #hienokuva, Asmo! | ||||
|
|
16.09.2025 13:08 | Rasmus Viirre | ||
| Hieno asetelma ja muutenkin kuva. Moderni vilkas kaupunkiympäristö kohoaa taustalla Q:n alla. Tiheään asutetun rakennetun alueen ulkoreunoja rajaa rauhaisat maaseudun peltoaukeat ja lupiinimetsät. Näitä kahta erilaista, mutta ihmisen aikaan saamaa ympäristöä halkoo kahtia vilkas rautatie ja ihmisen kesyttämä rautainen teollisuutta kantava jättiläinen. |
||||
|
|
16.09.2025 12:43 | Asmo Rasinen | ||
| Eikös noissa vectroneissa ole joku tehonrajoitus/säädin ettei se ota lankoja tyhjiksi? Kolmella sudella mennessä on eri tarina ( https://vaunut.org/kuva/149050?t=tahkoluotoon ) | ||||
|
|
16.09.2025 12:11 | Esa J. Rintamäki | ||
| Minä olen tuo olkakassijannu. Olin mukana tuolla reissulla. | ||||
|
|
16.09.2025 11:59 | Tero Yli-Somero | ||
| Kysympä tyhmiä, voisiko joku tietävä kertoa tuon tavaravaunun litteran.. onko se mallia: S-TWA (operaatori/omistaja) 24 74 4218 333-8 mikä on tuo RIV? onko se luokka joka on sama kuin Laaiis? |
||||
|
|
16.09.2025 10:37 | Erkki Nuutio | ||
| Sattumakuva vaikuttaa vanhemmalta kuin 1964 ? | ||||
|
|
16.09.2025 10:29 | Erkki Nuutio | ||
| Aivan niin. 2028 on vaalit käyty ja hallitus vaihdettu. Piikki on jälleen auki ja Tamperetta suositaan taas rahankaadossa. Varmasti valtakunnan rahaa silloin riittää sillalle ja syntyvälle raitio- ja tieliikenteen turvallisuutta huonontavalle raidelinjaukselle. Valitus ajallaankin on yleensäkin kunnallispoliittinen muodollisuus. |
||||
|
|
16.09.2025 08:46 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ring of Fire, from burning Hell - sinki!!! | ||||
|
|
16.09.2025 08:31 | Jari Välimaa | ||
| eikä tuo toinenkaan siltajuttu ole enää valituskelpoinen vaan toteutuskelpoinen kun valtiolta taas riittää rahaa 2028 jälkeen https://pirkkalalinnainmaa.fi/wp-content/uploads/2024/08/Teiskontie-jkpp-Katujarjestelypiirustukset.pdf |
||||
|
Kuvasarja: JHMD - Jindřichohradecké místní dráhy |
16.09.2025 07:23 | Robert Sand | ||
| Tämä oli mennyt minulta ohi. Luulin että rata oli siirtynyt Fikáčekin omistukseen. Otkar saattaa olla ihan hyvä omistaja myös. | ||||
|
|
16.09.2025 04:58 | Tapio Keränen | ||
| Tuurissa 19.3.1994 lastattu raakapuuvaunusto oli päässyt liikkeelle lännen suuntaan aina pääradan vaihteelle asti estäen junaliikenteen (kuva https://vaunut.org/kuva/164888?u=701&paik=Tuuri). | ||||
|
|
16.09.2025 03:54 | John Lindroth | ||
| Tyylikäs VR1 kuva! | ||||
|
Kuvasarja: Suwalkin käytävän liepeillä. |
16.09.2025 01:11 | Leevi Halonen | ||
| kiitos vastauksestasi Juha ja mukavaa että sait kokea tuon hienon kokemuksen. Minäkin olen kokenut vastaavanlaisen ja se on kyllä upeaa. | ||||
|
|
16.09.2025 00:07 | Esa J. Rintamäki | ||
| Bravo, herra Erkki! Nyt kaikki vorgilaiset keräämään tyhjiä hernekeitto- ja suolakurkkupurkkeja Tampereen autokorjaamoille lähetettäväksi!!! |
||||
|
Kuvasarja: JHMD - Jindřichohradecké místní dráhy |
15.09.2025 22:47 | Otto Tuomainen | ||
| Junia ajetaan 20.9. ja 21.9. Jatkosta ei ole ilmeisesti tässä vaiheessa mitään tietoa? Ymmärtääkseni radan siirtyminen Albert Fikáčekin omistukseen on peruuntunut koska hän ei ole pystynyt maksamaan kauppasummaa määräpäivään mennessä. Radan omistajaksi on tulossa Otakar Moťka. | ||||
|
|
15.09.2025 22:13 | Ari Virtanen | ||
| Käsittääkseni kaksipainejarrujen aikakaudella yllättävän usein, sillä vaunuista katosi ilmat toisinaan yllättävän sukkelaan. Lapsuudestani, jostain 80-luvun lopulta muistan, että Kainuussa Kivesjärven asemalla Mas-sepelivaunuroikka oli lähtenyt valumaan ja raiteensulku teki tuolloin tehtävansä. Venäjänliikenteen loputtua kaksipainejarrullista kalustoa on melko vähän ja paikallaanpysymisen varmistamiseen on muutenkin kiinnitetty huomiota enemmän | ||||
|
|
15.09.2025 21:57 | Leevi Heino | ||
| Onkos edes North Rail vetänyt metanolijunia vähään aikaan? | ||||
|
|
15.09.2025 20:03 | Tuomas Pätäri | ||
| Vain kolme vuotta vanha kuva, muttei taida olla enää näkynyt Joensuunkaan ympäristössä moisia vaunuja kuin vetureitakaan. Tyylikkäitähän tuon väriset pöntöt olivat. | ||||
|
|
15.09.2025 19:59 | Tuomas Pätäri | ||
| Komppaan Rasmusta ihan siitä syystä, että Kalkkisissa tuli vietettyä 90-luvulla kesäviikkoja, kun isoäidin mökki oli siellä. Kymijoen ylittävää siltaa ei vielä ollut, ja kylällä oli käytävä lossikyydillä. Harvoin sinne tarvitsi kuitenkaan mennä, kun tuolloin vielä mökin lähistöllä pysähtyi myymäläauto. | ||||
|
|
15.09.2025 19:38 | Simo Toikkanen | ||
| Tunnisteiden käytössä kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja miettiä hetki, onko tunnisteella hakevalle henkilölle kuvassa jotakin annettavaa. Jos tunnisteen asia ei kuvassa kunnolla näy, ei sitä kuvaan kannata merkitäkään. Kuvanlisäyssivulla asiaa on pyritty korostamaan: Lisää tunnisteisiin vain kuvassa selkeästi näkyviä asioita! Esim. tässä kuvassa tunnisteet Merkki ja Opastin ovat tarpeettomia. | ||||
|
|
15.09.2025 19:20 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Päinvastoin. Jollei tällaisella valjakolla saa ajolankaa kuivaksi, niin millä sitten? ;op | ||||
|
|
15.09.2025 19:19 | Veeti Saukkonen | ||
| Juuri näin herra Paavo! | ||||
|
|
15.09.2025 19:18 | Erkki Nuutio | ||
| Kirjoitin vastauksen, mutta sivusto ei suvainnut ottaa sitä vastaan, vaan hävitti palautumattomasti sen. Sivuston toimintavirhe tulee poistaa. Sivusto väittää perättömästi, että se ei saa yhteyttä. Ei se siitä huolimatta saa hävittää sanomaa, joka yritettiin lähettää!!! Joudun kai ottamaan varmuuskopion aina ennen sanoman lähetystä. |
||||
|
Kuvasarja: Suwalkin käytävän liepeillä. |
15.09.2025 19:08 | Juha Toivonen | ||
| Niin siis: - Istuskelin yöllä pienen hotellimme huonekohtaisella parvekkeella, nautiskellen paitsi mustaa kahvia, niin myös palan painikkeeksi keskivero konjakkia, sekä muutaman länsimaisen savukkeen. Sammutin parvekkeemme valon. Yö oli kuulas. Tähtikirkas taivas. Muutama paikallisten koirien etäältä tullut hämyhaukku säesti vaimeasti taustaa. Absoluuttisen hiljaisuuden keskellä, lähestyvä tavarajuna antoi kuulua itsestään jo kilometrien päästä Augustowin asemalta. Äänet voimistuivat, ja kun raskas (?) tavarajuna meni dieselin voimistamana ohi, palasi jälleen lähes täydellinen hiljaisuus Augustowiin. Nämä ovat sellaisia aistinvaraisia "laatutekijöitä", ettei niitä juurikaan enää voi löytää Suomesta. | ||||
|
|
15.09.2025 18:57 | Rainer Silfverberg | ||
| Puhumattakaan Dm kasista/ysistä! | ||||
|
|
15.09.2025 18:49 | Markku Naskali | ||
| Kuinkahan usein tuollaiset sulut ovat joutuneet "käytännön töihin"? | ||||
|
|
15.09.2025 18:41 | Juho Rintala | ||
| Kyyditsin itse samalla junalla päivää ennen. | ||||
|
|
15.09.2025 16:58 | Paavo Joensuu | ||
| Herra Kari, savea on otettu ympäri Jokelaa, ja esim. keskustan monet lammet ovat aiemmin olleet savenottokuoppia. | ||||
|
|
15.09.2025 16:49 | Rasmus Viirre | ||
| Aikamoinen näky! Ylivieska on jostain kumman syystä ollut sellainen asema, jossa on nähty kautta aikojen monien veturien ja junien kohtauksia. https://vaunut.org/kuva/172434, https://vaunut.org/kuva/155511, https://vaunut.org/kuva/144124, https://vaunut.org/kuva/118724 | ||||
|
|
15.09.2025 16:26 | Jari Välimaa | ||
| Olet Erkki myöhässä vain muutaman vuoden tämän risteyksen kanssa, katusuunnitelmat ovat hyväksyttyjä joiden mukaan risteys rakennetaan https://pirkkalalinnainmaa.kuvat.fi/kuvat/Pirkkala%E2%80%93Linnainmaa-raitiotien+toteutussuunnitelma+ja+liitteet/Liite+2.+Katusuunnitelmakartat/2.7+Katusuunnitelma+L6+Hatanp%C3%A4%C3%A4n+valtatie+yhdistetty.pdf | ||||