Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 15.09.2025 15:14 Aarni Lilja  
  Selvä juttu
kuva 15.09.2025 15:13 Aarni Lilja  
  Erittäin komea kuva Juho.
kuva 15.09.2025 15:07 Ossi Rosten  
  Tarvii myös koklaa noilla spekseillä joskus. Niin, ja epäilyksistäni huolimatta, hieno kuva! :peukku:
kuva 15.09.2025 15:04 Rasmus Viirre  
  On ne vaan osannu olla komeita yöjunia tuolloinkin. Ravintolavaunuja lukuunottamatta täysin kaksikerroksiset yöjunat eivät tule koskaan olemaan yhtä hienoja..
kuva 15.09.2025 14:46 Erkki Nuutio  
  Tekosaari (arvioitu käytettävyys kiinteistökeinotteluun aikaisintaan 20 vuoden päästä) sekä hölmöjä ja kalliita (ainakin tuplahintaisia) siltoja on ratikalle tehty useita ja ainakin yhtä hölmöä ja kallista siltaa (Alasjärvi) tuputetaan, mutta voimanaruja vetelevät eivät halua ymmärtää, että tätä risteystä ei voi toteuttaa yhdessä tasossa.
Ratikka TÄYTYY viedä tästä tunnelin kautta. Muuten liikenne menee tukkoon aina ruuka-aikoina.
Katuruuhkat heijastuvat noin kilometrin päähän ja sotkevat keskustan autoliikenteen. Jalankulkijat ja pyöräilijät saavat myös kärsiä.
Tämä lieneekin ollut risteyksen toteutustavan piiloperuste.

Kuva itsessään on hyvä ja opettava. Autokorjaamoiden peltiosastoja täytyy vahvistaa hyvissä ajoin.
Kuvasarja:
JHMD - Jindřichohradecké místní dráhy
 
15.09.2025 14:19 Robert Sand  
  Liikenne alkaa uudestaan 20.9.2025.
kuva 15.09.2025 14:12 Jari Välimaa  
  Jouni: erilaisita lähteistä, mm. Connection Europe Railways 2024, baltien sivustoilta ja euroopan parlamentin eilinen postaus että sisämarkkinanoiden kuljetus järjestelmät pitäisi yhdistää EU:n ja Naton vuoksi.

Mutta balteilla ei ole rahaa tällä hetkellä kuin Rail Baltikaan kun maanrakennuskustannukset ovat Venäjän laittoman sodan takia nousseet ennenkuin 2030 luvulla. Poliittista halua olisi irtautua Venäjän rataverkosta mutta ei rahaa.
kuva 15.09.2025 13:49 Kari Haapakangas  
  Tämä savenottoalue on ilmeisesti ollut melko laaja? Ainakin rinnevarjoste viittaa, että JOTAIN on otettu aina Ihantolan OKT-alueen koillispuolelta saakka.
kuva 15.09.2025 13:45 Kari Haapakangas  
  Veturi ja vaunu(kuorma) samaa maata.
kuva 15.09.2025 13:43 Jukka-Pekka Manninen  
  Turun 1435mm on jo hankkeen omilla sivuillakin vahvistettuna. Löytyy ainakin usein kysytyistä kysymyksistä, kohdasta "Raitiovaunut ja varikko," kysymyksen "Minkälaiset raitiovaunut Turkuun hankitaan?" vastauksesta.

https://turunraitiotie.fi/etusivu/tietoa-raitiotiesta/usein-kysytyt-kysymykset/
kuva 15.09.2025 13:25 Rainer Silfverberg  
  1000 millisiä raitioteitä ei rakenneta mihinkään kaupunkiin uutena verkkona.
kuva 15.09.2025 13:15 Ari-Pekka Lanne  
  Viimeistään päivystäjän leipoessa tulee vaihto ajankohtaiseksi kiireellisenä. Ja tosiaan kyllä, aivan loistavia nämä Pätärin kuukuvat!
kuva 15.09.2025 11:46 Jouni Hytönen  
  Tällainen uutinen löytyi: https://www.railjournal.com/locomotives/more-tmh-locomotives-for-lithuanian-railways/ eli kokoonpano on tosiaan tehty Vilnan varikolla. Näemmä rekisteröitymismuuri rysähtää päälle yhden luetun artikkelin jälkeen tuolla sivustolla.
kuva 15.09.2025 11:27 Juha Toivonen  
  Analyysini kyseisen veturin rakenteesta perustuu kuulohavaintoon veturin vierellä, sen suorittaessa työtään ratapihalla. Muuta asiantuntemusta minulla ei ole.
kuva 15.09.2025 11:06 Joonas Viita  
  Kyllä nämä on laitettu Vilnassa kasaan.
Kuvasarja:
Suwalkin käytävän liepeillä.
 
15.09.2025 11:02 Juha Toivonen  
  Tavaraliikennettä oli jonkin verran. Luonnollisesti myös dieselmoottorijunilla ajettavaa paikallista henkilöliikennettä, Intercity-liikenteen ohella. Radalta kaupungin keskustan liepeille kuulunut yöllinen dieselvetureiden voimakas mylvintä, kertoi niiden vetävän raskaita tavarajunia. Lisäksi oli myös infran rakennus- ja parannustöihin tarvittavan soran kuljetusta 6-akselisen ex British Rail class 66-tyyppisen veturin vetämänä. Tästä en valitettavasti ehtinyt saada kuvaa... Eräs yksityiskohta paikallisesta junaliikenteestä jäi myös mieleeni: - Puolassa junat vielä viheltävät varoitukseksi esim. tasoylikäytäville, jne...
kuva 15.09.2025 09:58 Jouni Hytönen  
  Tämä taitaa olla tyypiltään TEM TMH eli CZ Lokon ja Transmashholdingin yhteistyönä Brjanskissa rakennettu veturi.
kuva 15.09.2025 09:52 Jouni Hytönen  
  Välillä olen yrittänyt päästä selville, millä logiikalla nämä päivystäjien vaihdot oikein pyörivät. Maanantaina 1.9. tuli Lauritsalaan vet 11229:n mukana huollettu Dr14 ja paluujunassa 52638 lähti toinen pois.
kuva 15.09.2025 09:48 Jouni Hytönen  
  Joko tekniikka tai sitten osaaminen ei riitä tällaisten kuvien ottamiseen, mutta voipahan ainakin noilla parametreillä kokeilla, mitä syntyy. Polttoväli jää tekniikan puolesta 200 mm:iin. Hieno kuva!
kuva 15.09.2025 09:42 Esa J. Rintamäki  
  Hmm, herra Rainer, se vaan että Turku on periaatteessa hyvin Helsingin kaltainen: kadut ovat pääasiassa kapeita.

Olisikin aika vekkulia sovittaa turkulaiseen "ruutukaavaan" 1435 mm raitioteitä jyrkillä käännöksillä esim. Aurakatu - rautatieasema - Raunistula - Yo-kylän linjalle...?

Jottain kummottost mää e' ymmärä?
kuva 15.09.2025 09:03 Jouni Hytönen  
  Mistä Jari kaivoit tuon tiedon, että Latvia olisi siirtymässä 1435 mm:n raideleveyteen? Eiköhän siellä ole sama tilanne kuin Suomessakin eli että vuoteen 2027 mennessä pitää tehdä päätös, millä laajuudella 1435 mm:n raideleveyteen siirrytään. Jonkun Riian raitiotieverkon raideleveyden muuttaminen olisi minusta melko kahelia rahankäyttöä ellei ole tiedossa, että kaikki raiteet ja kalusto on muutenkin uusimiskunnossa. Rail Baltica nyt tietysti rakennetaan 1435 mm:n raideleveydellä, kun se liittyy Puolan rataverkkoon ja kaikki rakennetaan uutena joka tapauksessa.
kuva 15.09.2025 07:46 Uwe Geuder  
  Asiasta ei ole päätöstä Suomessa. Luulisin, että se olisi ollut otsikoissa Suomessakin, jos Latviassa päätös olisi tehty. Uusia TEN-väyliä tuskin enää rakenneta muulla raideleveydellä, mutta vanha verkko on tietääkseni täysin auki, ei edes vielä kallistumassa muutokseen. Ei päätöstä tarkoittaa niin isossa asiassa, että mitään ei muutu.
kuva 15.09.2025 06:42 Jari Välimaa  
  EU maat ovat kaikki siirtymässä standardiraideleveyteen, myös Latvia.
kuva 15.09.2025 06:40 Jari Välimaa  
  Olet saanut droonin lentoon ?
kuva 15.09.2025 01:43 John Lindroth  
  Upea Kuva!
Kuvasarja:
Suwalkin käytävän liepeillä.
 
15.09.2025 00:51 Leevi Halonen  
  Oliko alueella paljon tavaraliikennettä?
kuva 15.09.2025 00:50 Rainer Silfverberg  
  Ei raitioteiden raideleveyden tarvitse olla sama kuin rautateiden. Onhan Tampereen raitiotielläkin 1435 mm. Ja jos Turkuun rakennetaan niin sekin tulee olemaan 1435 mm.
kuva 14.09.2025 22:03 Juho Rintala  
  No tämä kuva on otettu eilen, joten on edelleen Kouvolassa odottamassa kohtaloa.
kuva 14.09.2025 22:02 Juho Rintala  
  Komea kuva.
kuva 14.09.2025 21:59 Uwe Geuder  
  Vaihtaako Latvia? En ole kuullut moisesta, mutta en ole Latvia-asiantuntija. Olisin olettanut, että Rail Balticalla ei ole yhteyttä muuhun rataverkkoon.
kuva 14.09.2025 21:12 Simo Virtanen  
  Vt24:n sillalta kuvattu.
kuva 14.09.2025 20:47 Jyrki Talvi  
  Ripin rapin pois junan edestä.
kuva 14.09.2025 20:43 Noah Nieminen  
  Siellä mennään!
kuva 14.09.2025 20:31 Jyrki Talvi  
  Sopivasti ajan patinoima.
kuva 14.09.2025 20:29 Mikko Nyman  
  Kappas. Lähes miljoonan Susi. Väylävirasto on maksanut VR:lle Sr1 3018:n ETCS-laitteiden asennuksista, koeajoista ja muista Digirata-hankkeeseen liittyvistä palveluista, joissa veturi on ollut osallisena, reilut 900 000 euroa vuodesta 2022 alkaen.

Pisnis is pisnis.
kuva 14.09.2025 20:21 Noah Nieminen  
  Hauska kuva, hetki täytyi kettua etsiä :) "Apua, hirveä huutava, koliseva ja ennen kaikkea MASSIIVINEN mikä lie! Parasta juosta penkereelle... " :)
kuva 14.09.2025 20:18 Noah Nieminen  
  Tyylikäs syksyinen kuva! Operaattoria ei välttämättä tarvitse, mutta junan numero olisi hyvä lisätä. Myös voi lisätä muita tunnisteita, esim. merkki (Muu) ja Opastin (rautatieinfra), ja mahdollisesti myös junan vaunut ja veturin, jos haluaa.
kuva 14.09.2025 19:39 Eljas Pölhö  
  SKS kirjoitti: Ajolankavaurion aiheutti veturin virroittimeen osunut katkennut kannatinlanka. (ed. tarkennettu ilmausta)
kuva 14.09.2025 19:26 Aarni Lilja  
  Hieno kuva.
kuva 14.09.2025 19:10 Arttu Kokkonen  
  Kiitän!! Kuva otettu kyseisestä paikasta.
kuva 14.09.2025 17:59 Tuomas Pätäri  
  Kyllä tämä ihan "feikkaamaton" on, kuten oheiset muutkin kuvat - ainoastaan "normaaleja" muokkaustoimepiteitä suoritettu, kuten valotusta, dynamiikkaa ja valkotasapainoa säädetty. Jos kuvaa katsoo tarkkaan, näkee kuun yli menevät sähkölinjat, jotka jatkuvat myös taivaan päälle. No voisivathan nekin olla teoriassa muokattuja, mutta kukapa moisia jaksaisi väsäillä, kun ovat niin rumatkin - en vain huomannut niitä etsimen läpi hämärässä, niin en osannut välttääkään niitä :)

Tässä kuvassa spekseinä valotus 1/80, aukko f/5.6, ISO 5000, polttoväli 238 mm. Julian nopeuskäyrän mukaan junan nopeus tässä 70 km/t.
kuva 14.09.2025 17:19 Petri Sallinen  
  Maataloustukia maksetaan vuosittain noin kaksi miljardia euroa. Jos niistä luovuttaisiin, pitäisi maanviljelijöiden saada kaupoilta ja keskusliikkeiltä saman verran enemmän rahaa tuottamistaan tuotteista. Tämä siirtyy joko kokonaan tai osittain meidän maksettavaksi vähittäishintoihin — riippuu siitä, kuinka paljon kauppa on valmis tinkimään omista katteistaan.

Toisaalta keskittynyt kauppa pääsee kiristämään tuottajia, kun ei ole riittävästi kilpailua. Mitä mahtaisi tapahtua, jos maanviljelijät toteaisivat: sorry, tämän alle emme myy? Siirtyvätkö keskusliikkeiden hankinnat ulkomaille?

Asetelma ei ole terveellä pohjalla, jos maataloutta pitää jatkuvasti tekohengittää yhteiskunnan euroilla — vaikka kuinka olisi kyse huoltovarmuudesta.
kuva 14.09.2025 17:02 Juho Rintala  
  Komea kuva. Hyvin on sommiteltu.
kuva 14.09.2025 16:38 Jari Välimaa  
  Muuttuukohan raitiotien raideleveys kun latvia vaihtaa eurooppalaiseen raideleveyteen ?
kuva 14.09.2025 16:08 Daniel Nironen  
  Kiireesti ojan pohjalle sutta karkuun
kuva 14.09.2025 16:06 Juho Rintala  
  Tähän kuvaan voisi lisätä junan numeron, operaattorin ja Sm4 yksikön.
kuva 14.09.2025 16:05 Juho Rintala  
  Tähän kuvaan voisi lisätä junan numeron ja operaattorin.
kuva 14.09.2025 15:23 Asmo Rasinen  
  "Äkkiä pois, sieltä tulee valtava neuvostoliittolainen huutava metallihirviö joka söi metsän"
kuva 14.09.2025 14:07 Aarni Lilja  
  Onko Sr1 3010 edelleen Kouvolassa vai onko se hinattu Pieksämäelle riisuttuna ja mikä on sen lopullinen kohtalo?
kuva 14.09.2025 13:35 Ahti Sadinmäki  
  On kyllä hieno.
kuva 14.09.2025 13:34 Ahti Sadinmäki  
  Kylläpä kolisi sorviin kiireesti.