|
|
11.10.2005 20:27 | Juhana Hietaranta | ||
| Hah, Nikolakselta oikein kunnon hakuammuntaa; neljä veikkausta, joista varsinkin yksi on vieläpä lievästi sanottuna laaja... ;-) Mitenköhän olisi, jos yritettäisiin yhtä kerrallaan? | ||||
|
|
11.10.2005 20:11 | Tommi K Hakala | ||
| Vihje->ajolankojen määrä... | ||||
|
|
11.10.2005 20:06 | Tero Korkeakoski | ||
| Lielahdesta taitaa olla | ||||
|
|
11.10.2005 20:06 | Tommi K Hakala | ||
| Veturi seisoo tässä paikallaan,hetken kuluttua sen ohitti deeveri. | ||||
|
|
11.10.2005 20:03 | Jorma Rauhala | ||
| Mitenkä tulee mulle mieleen Mustanlahden silta? | ||||
|
|
11.10.2005 20:03 | Pauli Kyllönen | ||
| mun veikkaus olisi Kemi? | ||||
|
|
11.10.2005 19:22 | Nikolas Peippo | ||
| Mielenkiintoinen knopaus. Muutama tyhmä arvaus: Tampere, Kuopio, Pieksämäki (onko siellä tollasta siltaa?), Pk-seutu? | ||||
|
|
11.10.2005 18:48 | Anssi Manninen | ||
| Niiniin,mutta ei se nyt 20minuuttia ollut myöhässä. | ||||
|
|
11.10.2005 18:47 | Tero Kovanen | ||
| no nyt ymmärsin....... | ||||
|
|
11.10.2005 18:44 | Perttu Karttunen | ||
| Tokihan se mahdollista on :) Mutta siis H853 on jokatapauksessa ollut myöhässä... koska sitä ei 17:20 vielä asemalla näkynyt, viitaten siihen että 2Sr1 etusivun havainnoissaan kumoaa havaintoni vääränä :) | ||||
|
|
11.10.2005 18:39 | Tero Kovanen | ||
| En nyt taida päästä jyvälle, mikä tässä on kiistelyn aihe, mutta koska ajoaika Viinijärvi-Ylämylly on 11 min ja Ylämylly-Joensuu 12 min, niin miksikäs ei ne voi tulla 15 min välein peräkanaa??? H853 on saapunut 17.33 (13 min myöhässä) ja koe-ajo Vankka 17.45....ei pitäisi olla mitään ihmeellistä vai???????? | ||||
|
|
11.10.2005 18:23 | Anssi Manninen | ||
| Joo no nuo kuulutukset oli muutenkin sekasin eilen asemalla. | ||||
|
|
11.10.2005 18:19 | Lari Åhman | ||
| Jouni, Dieselvet. & Moott.vaunut II:sta lainattua: " ...Vv15 veturit n:oon 1968 saakka voidaan kytkeä rinnakkaiskäyttöön vain peräpäät vastakkain, mutta senjälkeisissä Vv15-vetureissa ja kaikissa Vv16-vetureissa on liitäntälaitteet molemmissa päissä." Mutta sitten tuo kaaviokuva tuossa vieressä kertoo vähän kummasti, että 1989 olisi se, josta alkaen ne on voitu kytkeä yhteen, mutta tiedä näistä sitten... :) | ||||
|
|
11.10.2005 18:18 | Perttu Karttunen | ||
| Dm12 tuli vastaan hiukka ennen Ylämyllyä Viinijärven ja Ylämyllyn välilä kun läksin kotia vanhempieni kyydillä. Mutta sitten kyllä oikeasti ihmetyttää kummastuttaa se että H853 ilmoitettiin myöhästyvän noin 15 minuuttia. Joko sattui moka VR:n puolesta tai muuta, H862:den saapumisaikaa en jäänyt tarkkailemaan kunei siihen ollut aikaa joten sen tilanteesta ei ole tietoa. Jokatapauksessa mikäli Pieksämäeltä on tullut sekä veturivetoinen taajis että kiskobussi niin on kyllä tultu tiuhaan tahtiin, 17:20 ei vielä H853:a tuolla näkynyt, joka siis sen normaali saapumisaika on... | ||||
|
|
11.10.2005 18:02 | Anssi Manninen | ||
| Ei korvattu, kun olen aiemmin nähnyt viime viikollakin, että 853/854 ajetaan vaunujunana. Mutta Pohjoisestakaan tuo Dm12 ei tullut koska tavarajuna T4724 tuli jo 17.56 asemalle. 17.45-17.55 aika ei riitä millään Khi-Jns ajoajaksi tavarajunalle,jonka sn on 80km/h. | ||||
|
|
11.10.2005 17:58 | Lari Nylund | ||
| Mitäs jos siinä kävikin näin: H853 myöhässä Jns 10 min (Dm12 korvattiin veturijunalla). H863 myöhästyi 15 min Jns lähdöstä (yhteysliikenteen odotus = IC5). IC5 myöhässä Jns 31 min (ratatyöt). | ||||
|
|
11.10.2005 17:57 | Tero Korkeakoski | ||
| No Seikulla tuskin on enää käytössä veturia, kun sinne ei enää mene kuin raakapuuvaunuja jotka puretaan kuormaajalla kentällä. Hassua kyllä että kaikki Corenson tarvitsema keräyspaperi kuljetetaan rekalla eikä esim. Tabkk -vaunuissa. | ||||
|
|
11.10.2005 17:50 | Perttu Karttunen | ||
| Ihmetyttää sitten kyllä se kuulutus... Kun minusta kyllä H853:n ilmoitettiin olevan 15 minuuttia myöhässä... H863:kin jäi tosiaan myöhään IC5:den takia eli lienee ollut sitten jotain isompaa vikaa... mutta tosiaan H853:a ei ainakaan 17:20 näkynyt vaikka aikataulun mukaan silloin sen pitäisi joensuussa olla.. Kumman tiheällä vuorovälillä olis siinätapauksessa ajettu H853 ja Dm12 perästä... | ||||
|
|
11.10.2005 17:35 | Jorma Rauhala | ||
| Siis noista vetureista? Tottahan toki ja myös paljon tavaravaunukuvia. Naantalin satamassahan oli SJ:n normaaliraideratapiha ja paljon jänniä ulkomaalaisia tavaravaunuja. | ||||
|
|
11.10.2005 17:29 | Anssi Manninen | ||
| Kyllä 853/854 on ajettu nyt parina viime viikkona vaunujunana, kun noi "Skodat" on jossain ihme kokeilusssa. Liekkö sitten moniajo kokeilua? | ||||
|
|
11.10.2005 17:25 | Tommi K Hakala | ||
| Tuliko otettua noista muista kuvia? | ||||
|
|
11.10.2005 17:22 | Jorma Rauhala | ||
| Nyt kun "pyynnöstä" joutuu muistelemaan mitä oikein tapahtui: juna tuli jotenkin yllättäen eteeni, itse kävelin ratapohjaa pääratapihalta kohti satamaratapihaa. Tämä jäi ainoaksi kuvaksi tästä pikaisesta kohtaamisestamme. Juna on nousemassa rannasta ja sen huomaa maiseman vajoamisesta. Kuljettaja on toki omalla puolellaan johtoveturissa konepeiton takana piilossa. Tuo jälkimmäisessä koneessa ikkunasta taakse tähyävä heppu taitaa olla koneapulainen, joka tiirailee ehkä sitä, että seuraavatko kaikki vaunut junaa tms. Avoimesta ovesta sitten hän myöhemmin siirtyy tähän johtavaan veturiin, kun näistä ratapihakoukeroista on selvitty. Naantalissa oli tämän junan mentyä vielä paljon veturinähtävää. VR:n Tve3 (Vv13), SJ:n Z65 ja Viljavaraston KK, jota en kyllä nähnyt, kun oli sisällä siilossa. | ||||
|
|
11.10.2005 17:21 | Jouni Hytönen | ||
| Olikohan nyt niin, että jostakin veturista 1989 alkaen 5-tieletku ja kaksinajomahdollisuus yleensäkin on ollut molemmissa päissä? Kuka kaivaa vanhan Vv15-ohjekirjan? :) | ||||
|
|
11.10.2005 17:12 | Tommi K Hakala | ||
| Jos oikein muistan niin tuo kuuppa nostetaan sellaisella nosturilla jossa on haarukka jonka koukut osuvat noihin akselinpätkiin kyljissä,ja nosturissa on toinenkin koukku jolla nostetaan tuosta alalenkistä->kuuppa kallistuu.Eli vaunu on vain kuljetukseen,ei kippaamiseen. | ||||
|
|
11.10.2005 17:11 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kiitos valaisevista tiedoista. Vuonna 1969 Seinäjoella ei enää oikein ollut näihin sora-ajoihin soveltuvia höyryjä ajossa, joten täytynevät tuolloin olla jo sitten dieselvetoisia?? Seinäjoen vika Jumbo Tv1 929 oli kyllä vielä keväällä 1969 jonkun kerran ajossa mm. erikoisuutena veti jopa Niinisalosta toukokuussa 1969 sotilasjunan Seinäjoelle. En tässä kiireessä ehtinyt tsekata Tv1 929:n kuukausittaisia ajokilometrejä keväältä 1969. Mutta nekin kyllä löytyy! | ||||
|
|
11.10.2005 16:44 | Perttu Karttunen | ||
| Jepjep muttaq oli varmaankin ihan vankka, eikä veturijuna kuten havainnossasi etusivulla väität... H862/3:sta en sano mitään kun en ehtinyt jäädä odottelemaan. Oli muuten harvinaisen hyvään paikkaan ajettu tuo Pendolino, kun ei saa koko runkoa kuvaan millään kun nuo tavaravaunut seisoo edessä :) Sinullahan on mahdollisuus kaiketi kuvata Pendolino linjalla kun se torstaina lähtee takaisin Helsinkiin. Kellonaikaa ei tiedossa minullakaan ole mutta linjakuva Joensuussa olisi kiva nähdä kyllä. | ||||
|
|
11.10.2005 16:35 | [Tunnus poistettu] | ||
| Mitähän merkillistä tos tapahtuu kun kuski ajelee junaa oletettavasta apuveturista käsin. Vai onko koneapualaanen menny tähystään apvemputtimen puoleta kun/jos letkaa painetaan. Tuon oletusjohtoveturin miehitystilanteesta on vaikia sanoa mitään. Jotenkin tuntus hupasalta jos kuski olis siistynyt peräytysoperaatiota varten apuveturiin. Letka on kuitenkin sen verran pitkä, että eipä apuveturiin siirtyminen paljoa lähemmäs junan toista päätä tuo. Toisaalta kuskien viestimisen kannalta olis varmaan helepompaa jos ukot olis samas hytis. Meikän pohoriskelus kaikki perustuu olettamuksen, notta kameraa lähempi on johtoveturi. Sattaahan olla, että tässä suoritetaan jo jotain vaihtoliikettä. Juna kasataan Turkkuseen lähtöä varten tai siirrtetään paremmalle hollille kun on tultu Naantaliin. Kuvaaja varmaan tietää paremmin | ||||
|
|
11.10.2005 16:34 | Jussi Kortman | ||
| No joo olihan se 35v mahdollista niin kuin varmaan joka maassa missä ratikoita oli, mutta ei taida nykypäivänä enään onnistua Hkl:n ratikoissa toisin kuin Kairossa. | ||||
|
|
11.10.2005 16:24 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Ovatko yksityiset 1524mm raideleveyksiset Move250B:t vielä käytössä? Enpä muista yhtään sellaista nähneeni, vai onko nekin myyty ulkomaille? Tukholman keltuaisessahan on lisäksi suurempana erona muihin hytti peilikuvana eli ohjauspöydät ajosuuntaan nähden vasemmalla. | ||||
|
|
11.10.2005 16:20 | Teppo Niemi | ||
| VR:lle (Nykyisin VR Oy) toimitettujen lisäksi näitä on toimitettu muutamia kappaleita eri yhtiöille tunnuksella Move250B. (1524 mm raideleveydllä mm Yhtyneet sahat Oy, Seikun saha, Pori ja 1435 mm AB Storstockholms Lokaltrafikille Saltsjöbananin Igelbodanin varikolle) | ||||
|
|
11.10.2005 16:19 | Anssi Manninen | ||
| H863 lähti myöhässä 18.20 ja H854 ajassaan 17.50! Ja Ic5 tuli 18.15 sekä Ic12 lähti 18.25 | ||||
|
|
11.10.2005 15:29 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Näitähän rakennettiin 40 kappaletta vuosina 1987-83. Suurin osa on kylläkin muutaman viime vuoden kuluessa muutettu Tka8-sarjaan koska tällaista kevyttä vaihtoveturia ei enää tarvita samoissa määrin kuin 20 vuotta sitten. Tve5:een tällä onkin sitten yhteistä lähinnä väritys :) | ||||
|
|
11.10.2005 15:25 | Lassi Seppä | ||
| On muuten PARAS kuvasarja mitä täälä on ollut !!! huhhuh ! lisää tällaista !! | ||||
|
|
11.10.2005 15:16 | Simo Toikkanen | ||
| Tuossa senkan alalaidassa voisi olla sopiva kohta, johon senkka voisi kipatessa nojata, ja hieman keskikohdan yläpuolella voisi olla kaksi koukkua, joihin kippilaite tarttuu kiinni. Veikkaan siis, että vaunu on kipattavaa mallia. Toisaalta, oikeanpuolimmaisen telin yläpuolella näkyy jonkinlainen akseli, olisiko se sitten nosturia varten. | ||||
|
|
11.10.2005 15:15 | Lassi Seppä | ||
| onko näitä useitakin ? Ja mitä eroa tällä on Tve5:een, kuin nopeus ja kumipyörät ? | ||||
|
|
11.10.2005 15:12 | Lassi Seppä | ||
| Pitäisikö tuosta päästä läpi..? :D | ||||
|
|
11.10.2005 15:05 | Teppo Niemi | ||
| RHK:n nettisivuilta löytyy JTT:n pdf-versio: Sen kohdassa 2.33 on luettelo avattavista silloista. Siinä ei ole mainintaa Lieksan joesta, jotanka silta lienee hitsattu/pultattu kiinni. | ||||
|
|
11.10.2005 14:35 | Juha Kutvonen | ||
| Vaikka vanhan tekniikan kannattaja ja dieselharrastaja olenkin, niin kyllä VR:n omaksuma "Kuuban linja" dieselkaluston puolella huolestuttaa. Jos Dv12-sarjaa aiotaan todellakin pitää hengissä vielä 15 vuotta on vanhimmat koneet vuonna 2020 melkein 60-vuotiaita! Eihän siinä ole mitään järkeä. Nyt kun laivaliikenteen rikkipäästörajoja on huomattavasti laskettu jää rautatiet pahimmaksi liikenteen saastuttajaksi Suomessa. 1950-luvulla suunniteltu MGO ja MAN ei ole ihan nykypäivää enää - varsinkaan kun niissä ei polteta mitään Citydieseliä vaan halvinta Venäjältä saatavaa löpöä :( | ||||
|
|
11.10.2005 14:33 | Tero Korkeakoski | ||
| Taisin jo aiemmin kysyäkin (toisessa kuvassa) mutta onkos tuo kääntösilta enää käytössä vai onko hitsattu/pultattu kiinni? | ||||
|
|
11.10.2005 14:30 | Juhana Hietaranta | ||
| Heh, tämähän olisi metka tuossa huoneen nurkassa :) | ||||
|
|
11.10.2005 14:28 | Tero Korkeakoski | ||
| Saako nuo kipattua vaunuista vai tarvitaanko tyhjennykseen nosturi? Mitään selkeää kippisysteemiä ei näy, mutta sehän onnistuu vinssinkin avulla. Harjavallan sulatossa kuonapadat kuljetetaan pata-autolla joka on semmoinen hurun kokoinen, ja renkaatkin on pari metriä halkaisijaltaan | ||||
|
|
11.10.2005 14:20 | Teppo Niemi | ||
| Salonki on vaunujen 2373-2382 (alunperin Eht v.1976, muutettu 1985) salonki. Pohjapiirros, samoin kuin hytin ja vaunun kuva ovat vanhemmasta eli alun alkaenkin 1. lk hyttivaunuksi rakennettusta vaunusta 2360 - 2366, jollainen on myös Haapamäen Cht. | ||||
|
|
11.10.2005 14:17 | Otto Tuomainen | ||
| Tuolla taitaa olla käytössä tavallista suuremmat akselipainot? | ||||
|
|
11.10.2005 14:13 | Otto Tuomainen | ||
| Olisihan se ihan mukava Kr-Hy radallakin Vankka kuvata... | ||||
|
|
11.10.2005 14:01 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Kuvan salonki näyttäsi olevan hieman erilainen kuin Haapamäen Cht:n. Pohjapiirroksessa on taas samanlainen. :) | ||||
|
|
11.10.2005 13:40 | Samu Sirkiä | ||
| Mielestäni parivedossa ( tai kaksimoottorisissa vetureissa) äänimaailma on enemmän kuin kaksinkertainen. Kahden koneen käyntiäänien interferenssit ja "stereovaikutelma" oikeasta kulmasta kuunneltuna on se oleellinen lisä yksinäisen koneen ääniin verrattuna. Allekirjoitaneen bassomania lienee saanut alkunsa jo aivan kakarana, silloin kun isot koneet aiheuttivat pelonsekaista kiinnostusta, kauan ennen vastaavan hulluuden leviämistä musiikinkuunteluun asianmukaisin vempelein.. | ||||
|
|
11.10.2005 13:33 | Petri Pitkänen | ||
| 3110 on veturijuna. Tämä on kellonajasta huolimatta 3114. | ||||
|
|
11.10.2005 13:08 | Tapio Keränen | ||
| Näyttää Helsingin konepajalta asemalaitureilta päin nähtynä. | ||||
|
|
11.10.2005 13:05 | Tapio Keränen | ||
| Näyttää vahvasti Helsingin konepajan rakennuksilta. | ||||
|
|
11.10.2005 12:36 | Perttu Karttunen | ||
| Juu, ja sitä tosiaan ainakin tämänhetkisen tiedon mukaan hoidetaan niin ensi aikataulukauden vaihteeseen saakka että IC4/9:n perään lähtee S18/17. Kuulemma Joensuuhun tuodaan (ainakin erään konduktöörin ) puheiden mukaan yksi IC - runko varalle koska pendolino kuitenkin hyytyy jossainvaiheessa linjalle :) Tässä voisi taas alkaa setvimään Penoliikenteen aliottamisen järkevyyttä jo tässävaiheessa ennenkuin edes Oiorata on valmis... mutta toteanpa vain että rahastusta, Komissaario Kuitunen, Rahastusta... | ||||
|
|
11.10.2005 12:34 | Pauli Kyllönen | ||
| pjh: kyllä luultavasti P973/P976 ja P971/P972 säilynee vielä ainaki ensi vuoden mutta P73/P80 junapari taitaa kadota samanlailla kuten P51/P54 junapari. Vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa, mutta luulen että nuokin muuttuvat IC:ksi. | ||||