|
|
08.10.2005 23:43 | Tero Kovanen | ||
| Kutvonen; olisko ulkomailla matkustajamäärät "hieman" suuremmat, ja oheispalvelujen tarve hiukka isompi, luulisin. | ||||
|
|
08.10.2005 23:41 | Tero Kovanen | ||
| PJH ja etten puhuisi itseäni pussiin, tarkistin VR-konsernin vuosikertomuksista tlokset; v 2004 tilikauden voitto 51,7 milj euroa, v 2003 41,3 milj euroa, v 2002 21,7 milj euroa......ja esim v 1988 valtionvirastona (ValtionRautatiet) kuljetustoiminnan tulos oli -164 miljoonaa markkaa, v 1988 -262 000 000 markkaa...... | ||||
|
|
08.10.2005 23:40 | [Tunnus poistettu] | ||
| No perhana, kun ei enää löyry tavarajunaakaan mistä sais sekajunan väsättyä! Voi kun mä orotan, että se kilipaalu alakaas. Suupojojan rarallekkin saattas löytyä joku kätsä lätsy, notta Saimi täti pääsis junalla matkahan. Mutta emmä jaksa väittää vastahan, laitehatahan vaan naulatehatahalle kaikki. Minäkin, rankasti yli nelikymppinen köyhäsuomalanen, lienen muuttunut jo yhteiskunalle onkelmaksi! | ||||
|
|
08.10.2005 23:38 | Juha Kutvonen | ||
| Matkatavaran lisäksi on mm. postin kuljetus tämän maan rautateillä kannattamatonta. Heikoilla kantimilla on myös ravintola- ja makuuvaunupalvelut, eikä autojakaan kannata enää kuljettaa kuin parilla pääreitillä. Vetokaluston säilyttäminen talleissa maksaa ja lipunmyynnin järjestäminen asemille tulee tavattoman kalliiksi. Sellaista on raideliikennebisnes 2000-luvun Suomessa. Kumma miten kaikki ulkomaanpellet jaksavat välittää ydinliiketoimintansa ulkopuolelle jäävien em. "oheispalvelujen" tarjoamisesta omissa rautatieyhtiöissään... | ||||
|
|
08.10.2005 23:31 | Risto Hyvärinen | ||
| Mitä minä olen seurannut jopa viikonloppuna, niin aika tyhjiltä on vaikuttaneet ne koppivaunujen tavaratilat, niin pienemmissä, kuin isossa kopissakin. Ihmiset haluaa köijätä tavaransa sinne matkustamoon ja parhaimmat mieluummin siihen jalkojen väliin, vaikka käytössä olisi sinisen vaunun tilava hyllykin. Sitten niitä rojuja riittää käytävälle saakka, että joutuu konnarit ja muut matkustajat hyppimään niiden yli. | ||||
|
|
08.10.2005 23:30 | Tero Kovanen | ||
| Junan vaihtamisiin sanoisin että tietenkin paras vaihtoehto olisi että joka paikasta pääsisi joka paikkaan vaihtamatta, mutta käytännössähän se on mahdotonta; esim jyväskylästä tampereelle tulevat junat eivät enää mahtuisi ruuhkaiselle Riihimäki-helsinki-välille, ja tarvittaisiin junarunkojakin enemmän; nythän osa päiväjunista ajaa turku-jyväskylä-väliä, ja etelään/pohjoiseen menevät vaihtavat tampereella. Eikös silloin tarvittaisi valtavat määrät vaunuja ja runkoja....esim tampereella kääntyisivät jyväskylästä tuleva juna ouluun, toinen tulisi perässä joka menisi helsinkiin, kolmas jyväskylästäs turkuun jne jne jne, saatikka sitten muilla vaiho-asemilla esim kouvolassa?? kuinkahan paljon loppujen lopuksi olisi matkustajia Kuopiosta/mikkelistä Lappeenrantaan tai joensuuhun asti, ei ehkä ihan junallista?? | ||||
|
|
08.10.2005 23:24 | Jonne Reitti | ||
| Inhottavan väriset seinät ja katto. | ||||
|
|
08.10.2005 23:21 | Tero Kovanen | ||
| pjh....VALTIONRAUTATIET siis virastoaikana tappiota tuli n 1000 milj markkaa vuodessa, sisältäen tienetkin radanpidon, mutta silti usemapi 100 miljoonaa markaa tuli takkiin!!!! välissä oli siis liikelaitoskausi 5 vuotta, ja 1995 lähtien osakeyhiö-muoto. yhtenäkään vuonna VR OY EI OLE TUOTTANUT TAPPIOTA, parhaimmillan voitto ollut 350 milj euroa, päinvastoin niinkuin itse sanot. Katsopa vaikka VR OY:n vuosikertomuksista.. | ||||
|
|
08.10.2005 23:16 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tero: Kyllä kyllä, tietenkin osuin naulan kantaan. Kuka sitä nyt sormeensa... Villakoiran ydin kuitenkin on sen pikkupomon salkku: se ei tarvitse matkatavaravaunua. Siellä on muistio, Kauppalehti ja taskulaskin. Vaan kun muilla kulkevilla ihmisillä on pakaaseja, joskus paljon. Ja sitten VR ei ole vieläkään oivaltanut, että junayhteyksien pitää olla suoria. Yhä vielä tällä vuosituhannella joudutaan VAIHTAMAAN JUNAA, ajattele nyt! Mutta onneksi ne matkatavarapalvelut on lopetettu. Kannattamattomina. Tiesitkö, että silloin kun VR ei vielä ollut liikelaitos, se ei koskaan tuottanut tappiota! (Niin, eikä niiden matkatavaroiden takia tavaravaunua tarvita eikä sellaisesta ole puhuttukaan.) | ||||
|
|
08.10.2005 23:07 | Risto Hyvärinen | ||
| Nyt tämä alkaa mennä yhtä naurettavaksi, kuin joku aika sitten pohtiminen siitä onko virroitin ylhäällä vai alhaalla ja virroittimia alkoi löytyä mitä erilaisemmasta kalustosta, jopa radanvarren paskahuussista. | ||||
|
|
08.10.2005 23:02 | [Tunnus poistettu] | ||
| Missäspäin köyhäsuomea on niitä yli 140 ratoja? Muutenkin koko matkustusmukavuushössötys on nykykalustolla silkkaa hypeä kun pienempikin ihminen joutuu istumaan polvet suussa ja edessä istujan selkänoja vatsaa vasten. | ||||
|
|
08.10.2005 23:00 | [Tunnus poistettu] | ||
| Muistaakseni näissä oli melkoisen kova ääni ja kömytys tasoa kiitettävä. Eräs eläköityt vek kertoi näitä kutsutun myöskin "sepelimyllyiksi". Juhani: Dm4 kuvia jään odottamaan, jos vielä olisi rantaradalta. | ||||
|
|
08.10.2005 23:00 | Risto Hyvärinen | ||
| Jospa sinä otat asiaksesi niiden saneerauksen ja katsot kuinka halpaa se on ja alat sen jälkeen miettiä mistä ne saneeraukseen käytetyt rahat saa takaisin. Kyllä Suomessa riittää vielä näitä ruskeita tavaravaunuja kuvailemiisi kuljetustarpeisiin, joihin voi äkkiä pykätä kuvailemasi penkit. Lisäksi Cargolla on myöskin ihan tarpeeksi näitä peltiseinäisiä vastaavia, joten älä pelkää, ne voi penkittää myöskin samalla tavoin. Lisäksi eihän niiden kuljettamiseen tarvita henkilöjunaa, nehän voi panna aivan hyvin jonkun tavarajunan perään. Siellä ne perässä kolisee hyvin muiden samanlaisten mukana ja matkustusmukavuus on puupenkeilä taivaassa. Penkitkin voi koota laudoista pukkien päälle, kuten ennen vanhaan latotansseissa. Lämmitystähän siellä ei tarvita. Pankoon jokainen riittävästi vaatteita ja valoksi riittää öljylyhty tai jos öljy loppuu, niin kynttilä! | ||||
|
|
08.10.2005 22:55 | [Tunnus poistettu] | ||
| "Tervetuloa uudelleen käyttöön otetun, luotettavan ja mukavan, junan kyytihin. Kierrätysjuna on ympäristöystävällinen ja kansantaroudellisesti erullinen hankinta! Vähän hitahammalla vauhrilla, mutta varmasti, olemma perillä jopa ennen kuin tunti sitten lähtenyt pentuliino" | ||||
|
|
08.10.2005 22:49 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ristosta ei saisi kyllä myyntimiestä ;^) Köyhäsuomes ei ratkaase myyntipuheet, eikä mtv3 lässytys. Köyälle passaa vähempikin hype, reaaliteetit ratkaasoo. Pensa ja nafta maksaa jo enempi kuin kalja, joten junat pelittää taatusti tulevaasuures. Kun nää siniset puretahan, jourutahan ehkä ostamahan tulevaasuuren köyhäsuomalaasten vaunut Venäjän ylijäämävarastoosta. Tai joillekin vanhojen tavaravavaunujen aluustoolle kyhätähän kakkoskakkosesta pikaaseti matkustavaasille tuulisuojaa (á la puuvaunu). Nuoren sinisten sääsätäminen, eres siihen asti kun kilipaluu alakaa, ei liene suuri uhuraus. Oliskahan vaikka joku armeijan varikko siihen tarkootuksehen hyvä paikka (vrt kuva https://vaunut.org/kuvasivu.php/12314 ) Porukkahan on vallan innokasta vartioomahan. Mikä nottei välillä vartioootaasi spreijaajilta ja muilta tuholaasilata kansallisomaasuttamma?? |
||||
|
|
08.10.2005 22:44 | Risto Hyvärinen | ||
| Katselin Keravalla, kun Tekarin perässä oli neljä vaihteenkuljetusvaunua, niin melusta päätellen alkoi olla siellä siirrettävän tonniston yläpäässä. Loviisan radalla niitä kuulemma saa olla vähän väliä onkimassa pois mäestä. | ||||
|
|
08.10.2005 22:38 | Risto Hyvärinen | ||
| Vaunun portaalla näyttäisi olevan messinkinen valmistajanlaatta, joka on ylimaalattu jossain aikojen saatossa! | ||||
|
|
08.10.2005 22:36 | Ville Saarelainen | ||
| Outokummussa seurattiin keväällä joku kerta sepelijunia, joissa oli Tka8 molemmissa päissä. Kyllä huomasi ettei tekareita ole teholla pilattu, kun täyden 1000 tonnin sepelijunan vauhti oli ylämäessä alimmillaan n. 10 km/h. | ||||
|
|
08.10.2005 22:32 | Risto Hyvärinen | ||
| Epäilen vähän niitä saneeraushalukkaita! Miltä vaikuttaisi markkinoinnissa teksti: Tervetuloa VANHAN (käytöstä poistetun) VR:n kaluston kyytiin. Porukkaahan olisi tulossa kyytiin niin paljon ettei kaikki mahtuisi! Jostain ne saneerausrahat pitäisi ottaa takaisin ja miltä muilta, kuin matkustajilta? Jotta junaan saataisiin matkustajia, niin niiden houkuttelemiseksi on kyllä tarjottava jotain muutakin, kuin liikennöinti museokalustolla. Kaikki ei hae matkailusta nostalgiaa, varsinkaan silloin, kun sitä täytyy käyttää päivittäin vaikka työmatkoihin. Saneeraus täytyisi tehdä sitten vähän samaan tyyliin, kuin esim. Sm2:a, joka sekään ei ole mitään halpaa touhua. Silti sama runko kaikkine vikoineen on edelleen jäljellä. | ||||
|
|
08.10.2005 22:21 | Pentti Yli-Karjanmaa | ||
| Pikkuusen oon kaivellu negoja, mutta en oo löytäny. Kyllä tallella pitäis olla. Pitääpä jatkaa kaaoksen kaivauksia. Otanpa asiakseni selvittää, kuka omistaa tämän pumppuhuoneen nykyään. En ole koskaan käynyt edes kurkkaamassa ikkunasta sisälle, olisiko jotain alkuperäistä vielä jäljellä. |
||||
|
|
08.10.2005 22:12 | Risto Hyvärinen | ||
| Mitä tehdään betonimyllyn kanssa? | ||||
|
|
08.10.2005 22:11 | [Tunnus poistettu] | ||
| Köyhäsuomelle riitänee 120 kilsaa tunnissa. Eikä huussiakaan varmahan tarvita vaunun molemmis päiss, ja taas säästyy rahnaa . Kummaa että junis pitää olla fiksut vessat, mutta kaupungiis passaa urinoida mihin vaan!? | ||||
|
|
08.10.2005 22:11 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tämä kuva on hieno helmi! Oman aikansa tärkeä rakennus, jollaisia ei varmaan paljoa ole säilynyt jälkipolville? Mukava nähdä, että tällaisiakin on vielä voitu dokumentoida. | ||||
|
|
08.10.2005 22:07 | Risto Hyvärinen | ||
| No, joka tapauksessa niissä pitäisi panna sähköt uusiksi ja asentaa WC:n Evacit suoran putken sijaan, lisäksi kunnostaa lämmityskattilat. Vesikeskuslämmitys vaunuissa aiheuttaa aina lisätöitä, varsinkin kun on noin vanhasta kalustosta kyse. Jos vaunuja aikoo kiskoa nopeampaa, kuin 140, niin teleihin täytyy tehdä muutoksia. Nämä kaikki on asioita, jotka ei näy matkustamoon. Minä olen korjannut niitä, joten en höpötä aivan turhaan näistä asioista! | ||||
|
|
08.10.2005 22:00 | [Tunnus poistettu] | ||
| Pena, joko oot löytänyt negojas Kristiinakaupungin raran viime hetkistä. Moon orottanu kovasti joota näkisin. Muistan lukeneeni näyttelystäs jutun Ilikasta ja siinoli jumalattoman hieno kuva, missoli deveri talvella Kristiinan ratapihalla. Kuvas oli ainakinn joku vrhemmo ja muistaakseni veturin eres näkyy ainakin risteysvaihde. Ja ties mitä oon jo kuvasta unohtanu! | ||||
|
|
08.10.2005 21:46 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kyllä ruotsalaiset osas tehdä hienoja koneita niin kuin tämä neliakselisella tenderillä varustettu B:kin tässä. Olivat siitä fiksuja, että vaihtoivat näihin tarpeen mukaan myös lyhyempiä kolme-akselisia tendereitä jos kääntöpöytä ei joillain linjoilla riittänyt. (Meillä ei juuri Hv1/2 ja Hv3:n tendereitä vaihdeltu keskenään). Myös heidän (SJ:n) A,F ja Sb-sarjan koneet ovat aina miellyttäneet silmääni. Tosin oli onni, että Paikkuja ei tilattu Sb:n pyöräjärjestyksellä niin kuin alunperin oli tarkoitus ilmeisesti ruotsalaisen esikuvan mukaan. Hanomagin insinöörit sai ilmeisesti VR:n miehet päätymään 2-8-2 Mikadoon, mikä olikin onni maan tulevia kohtaloita silmällä pitäen. (Huomattavast parempi vetokyky, jota sodan aikana tarvittiin Paikkujen pyöriessä vuorokaudet ympäri henkilö- ja tavaraliikenteessä. | ||||
|
|
08.10.2005 21:44 | [Tunnus poistettu] | ||
| No sitten tällä on ollut joku oma virkamieskin hoitelems tätä. Pummppaamon hoitajien alemman II luokan IV luokan..... | ||||
|
|
08.10.2005 21:41 | Pentti Yli-Karjanmaa | ||
| Oli kuulemma höyrykäyttöönen. Taannoin oli vielä korsteenikin katolla. Ilmeisesti katon uusinnan yhteydessä ovat hävittäneet piipun. | ||||
|
|
08.10.2005 21:40 | [Tunnus poistettu] | ||
| Stana, nää on verovaroolla hankittu. Ei jonkun kilpailuastelmaa taktikoovan kvartaalipellen! | ||||
|
|
08.10.2005 21:38 | [Tunnus poistettu] | ||
| Millähän energialla tuolta on pumapattu? Ei mee, ainakaan kuvas, Jyllinkosken piuhat tönöhön! | ||||
|
|
08.10.2005 21:35 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuohan on kytöspumppaamo, vrt kytösauna! | ||||
|
|
08.10.2005 21:34 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kyllähän tuolla Övertorneås vieläkin se assanplassi erottuu. Ainkin kymmenen vuotta sitten kun sillä viimeks kävin ;^) Onkohan Övertorneå OEvertorneoe enklanniksi?? | ||||
|
|
08.10.2005 21:24 | Lari Nylund | ||
| Vielä kun tuo https://vaunut.org/kuvasivu.php/16276.html kuvassa esiintyvä silta olisi taustalla, niin jo kelpaisi. | ||||
|
|
08.10.2005 21:09 | Risto Hyvärinen | ||
| VR romuttaakin ne juuri siksi, ettei kukaan kilpailija saisi niitä! | ||||
|
|
08.10.2005 21:07 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Se olisikin mielenkiintoista. | ||||
|
|
08.10.2005 21:07 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Voi että kun on tyylikäs kuva eikä kukaan ole kommentoinut! | ||||
|
|
08.10.2005 20:59 | [Tunnus poistettu] | ||
| Saneeraus lienee halvempaa kuin uusien väsääminen, eihän nää nyt mitään avaruusaluksia ole. Kun kilpailuu alkaa näistä saisi varmasti fiksaamalla käyttökelepoosia halavemmalla kuin tilaamalla uudet. Varsinkin jos kysessä on joku aloittava pieni köyhäsuomalaisia kuskaileva firma. Valitettava tosiseikka on se, etä näiden romuttaminen huonontaa ratkaisevasti jonkun aloittelevan pikkuköyhäsuomalaistransportfirman mahkuja. | ||||
|
|
08.10.2005 20:45 | Reijo Salminen | ||
| Taitaa olla triplexit jo nauloina. Erie 5014 romutettiin jo 1929 yhden lähteen mukaan. Niitä ei kaiketi ollut kaikkiaan kuin neljä, joten olisi aika ihme jos jossakin olisi edes yksi säilynyt. | ||||
|
|
08.10.2005 20:45 | Risto Hyvärinen | ||
| Sähkötekniikka niissä yleensä kenkkuileekin ja 30 vuotta vanhoihin sähkölaitteisiin on vaikea saada enää osia. Kuvittele käyttäväsi vaikka 30 vuotta vanhaa pesukonetta tai muuta sähkölaitetta. | ||||
|
|
08.10.2005 20:42 | Lari Nylund | ||
| Saattoi hyvinkin olla. | ||||
|
|
08.10.2005 20:40 | Jape Ruotsalainen | ||
| Joo no toi tulipalo ois varmaan ihan hyvä syy. Eipä tullut mieleen. Eihän siinä tosiaan mitään auttaisi hätäjarrusta vetää, jos joku junasta tippuisi. Tässä jokunen viikko sitten juna pysähtyi yhtäkkiä melko nopeasti joskus Pieksämäen jälkeen pohjoiseen mentäessä. Juna seisoi muutaman minuutin ja lähti sitten taas matkaan. Konnari kuulutti että pysähdys johtui laiteviasta. Tuli mieleen että olikohan kyseessä JKV:n tekemä hätäjarrutus. | ||||
|
|
08.10.2005 20:40 | Lari Nylund | ||
| Hätäjarrua en muista koskaan käytetyn matkustamosta aiheellisesti, vaan kyseessä on aina ollut ilkivalta. Onneksi tätä sattuu todella harvoin ja lähes aina tekijät saadaan kiinni. Lasku on yleensä tuhansia euroja, joten kannattaa todellakin miettiä kahdesti ennenkuin hätäjarruun koskee. Suosittelenkin junaan tullessa aina ottamaan selville mistä löytää junahenkilökuntaa, esim. konduktöörinosaston ja ravintolavaunun sijainnin. Ravintolavaunun henkilökunnalla on myös yhteydenottovälineet kuljettajaan ja konduktööriin. | ||||
|
|
08.10.2005 20:38 | Ilari Eskelinen | ||
| Miksi tuo Eiu on päätetty rommuttaa? Sehän on ainakin sisältä varsin siistikuntoinen ja tuskin tekniikkakaan aivan viimeisiä vetelee. | ||||
|
|
08.10.2005 20:37 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Nojoo, toi kommenttini oli kyllä vähän räjähtänyt... Enpä tainnut lukea tota Korpin kommenttia kovin hyvin... ;) No joka tapauksessa ilmaisin henkilökohtaisen mielipiteeni. | ||||
|
|
08.10.2005 20:34 | Risto Hyvärinen | ||
| Tulipalo on yksi syy ja esimerkiksi sellainen, kuten joku aika sitten oli juttua lehdissä, että joku nainen oli ollut lastenvaunujen kanssa oven välissä junan lähtiessä liikkeelle. Eli jos hätäjarrun käyttämisen lopputuloksena on ihmishenkien pelastaminen. Ei oikein muuta syytä sen käyttöön ole. | ||||
|
|
08.10.2005 20:31 | Lari Nylund | ||
| Kuten nimi sen kertoo, kyseessä tulee olla hätätilanne. Vessahätä ei ole oikea syy. Esimerkkeinä mainittakoon tulipalo tms. Nykyäänhän kuljettaja pystyy "ohittamaan" hätäjarrutuksen jossain kalustossa ja pysäyttämään junan parempaan paikkaan esim. pois tunnelista tai maantien läheisyyteen, johon pelastuslaitos pääsee paremmin paikalle. Jos joku tippuu junasta, niin kannattaa heti ottaa yhteyttä junahenkilökuntaan. Hätäjarrun käyttäminen ko. tilanteessa ei varmasti muuta asiaa. Itse olen ollut junissa, joissa hätäjarrutuksen on tehnyt kuljettaja, JKV ja matkustaja ilkivaltaisesti. Matkustaja teki hätäjarrutuksen, koska nukkuin ohi asemastaan. Tekijä saatiin kiinni, toimitettiin poliisille ja lasku lovipyöristä lähetettiin myöhemmin. Kyseessä ei ollut siis hätätapaus. Taksi seuraavalta asemalta olisi tullut huomattavasti edullisemmaksi. | ||||
|
|
08.10.2005 20:25 | Jari Kuusinen | ||
| Taimn-vaunut tuskin ovat romutukseen menossa, kierrossa näytti olevan ainakin yksi vastaava letka kahden Taimn-t -letkan lisäksi.. Lieneekö sitten romuvaunut vedetty äskettäin Mäntyluotoon Taimn-letkan mukana, kun näyttivät olevan ratapihan laidalta teletötteröitynä kiinni toisissaan? Taaemman letkan edessä oli lisäksi yksi Taimn-t -vaunu, joka nyt ei ainakaan romutukseen ole menossa, mutta jollain tapaa kuitenkin pipi. | ||||
|
|
08.10.2005 20:24 | Jonne Reitti | ||
| Tulipalo tulee mulle ekana mieleen. | ||||
|
|
08.10.2005 20:17 | Lari Nylund | ||
| Tänään meillä oli IC52:ssa seuraavanlainen kokoonpano: Sr2+Cx+Ex+Rk+Edfs+3Ed+Edb+Edfs+3Ex+Rbkt+2Ex. Komea juna, joista tosin 15 vaunusta 4 viimeistä (Ex+Rbkt+2Ex) oli suljettuina. Tuo Edb on muuten myynnissä toisen luokan matkustajille. | ||||
|
|
08.10.2005 20:15 | Jape Ruotsalainen | ||
| Mut mikä sitten olisi riittävä syy matkustajalle vetää siitä hätäjarrusta? Kaveri joskus junassa rupesi sitä pähkäilemään ja en sitten suoralta kädeltä osannut mitään yksittäistä tilannetta sanoa, muuta kuin että "jos on joku hätä...". Mikä semmoinen hätä olisi että siinä hätäjarrussa pitäisi riippua? Jos joku tippuu junasta? Mut nykyään on ovetkin lukossa. Muistaako Lari tai joku muu että onko matkustamon hätäjarrua joskus käytetty ja jos on käytetty, oliko kyseessä hätätilanne vai ilkivalta? | ||||
|
|
08.10.2005 20:06 | Pauli Kyllönen | ||
| jos vielä jatkan niin Edb vaunujaki näkee kyseisissä IC-rungoissa silloin tällöin. | ||||